Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 15:43


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 13 maj 2021 08:53 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 13 maj 2021 08:41
Indlæg: 5
Jeg håber dette er det rigtige sted at stille mit spørgsmål, og at jeg ikke fornærmer nogen.
Jeg har oprettet denne profil til lejligheden, og har ikke før været aktiv på forummet. Det er ikke lykkes mig at finde et ordentligt svar ved at søge, hverken her eller andre steder.

Jeg arbejder i sundhedssektoren, hvor vi omgås medicin. Her sker det af og til, dog sjældent, at der opstår problemer med tyveri af visse mediciner. Hver gang der har været en sag, har det skabt stor nysgerrighed på arbejdspladsen, især fordi sådanne sager bliver behandlet med alvorlig tavshedspligt, og også fordi mange af os er meget uoplyste på området generelt.

Jeg kunne godt tænke mig at vide:
Hvad koster Fentanyl, når det købes “på gaden”, og ikke legalt.
Hvor stort er forbruget hos brugeren/misbrugeren?

Jeg er blevet træt af at høre mine kollegaer slynge diverse priser ud, når der bliver fortalt røverhistorier. :D


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 maj 2021 09:42 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2003 01:01
Indlæg: 4006
Geografisk sted: .....
Det er ca 15 år siden, så markedet og priser har helt sikkert ændret sig en del.. Jeg husker desværre ikke hvor stærke de forskellige præparater var, men et plaster kostede omkring 20kr og 30-40kr for en tablet til subliginal indtagelse..

Mht doseringer og omfang er det svært at spå om, det kommer meget an på hvor tollerent en person er - en dose der gør at en ikke bliver abstinent, vil slå en anden ihjel, mange gange. Fentanyl er uhyggeligt potent, og billigt, og misbrugskurven er stejl og folk kan komme op på vanvittige doser.. og som du sikkert ved, er der rigtig mange der overdoserer og dør. Desuden er rigtig meget fentanyl ikke stjålet, men købt på nettet og bliver ofte cuttet i andre kendte opioider.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 maj 2021 11:10 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 13 maj 2021 08:41
Indlæg: 5
Tak for svar. Jeg kan godt se nu, at det er svært at svare på mit spørgsmål ift forbrug. Forskel i tolerance kender jeg også fra mine patienter, og jeg kan forestille mig, som du siger, at loftet er højt.

For at blive mere konkret, er det primært ampuller med fentanyl i solvens til injektion, som har været omdrejningspunktet for de sager jeg har oplevet. Sådanne ampuller kan eksempelvis indeholde 100 microgram fentanyl.

Nysgerrigheden opstår i det, at konsekvensen ved tyveri af mediciner er meget stor, og jeg kan defor ikke lade være med at tænke på, hvor stor værdi den stjålne medicin har haft for den eller de indblandede. Derfor leder jeg også bare efter en der kan fortæller mig sådan “rundt regnet” hvad medicinen har af hhv økonomisk værdi, og værdi ifm misbrug.
Altså, kan sådan en ampul sælges for 50 eller 1000 kr.
Og i tilfælde af at medicin er stjålet til eget forbrug/misbrug, skal vedkommende så bruge 1 eller 100 ampuller om ugen.
Jeg håber mit spørgsmål er til at forstå


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 maj 2021 11:19 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Hvis man er abstinent så er tyveri/indbrud og lign en mindre detalje - det er langt vigtigere og fodre smertebarnet man bære rundt på.
Den økonomiske værdi er i dette tilfælde ligegyldigt man køber sig udsættelse.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 maj 2021 11:42 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 13 maj 2021 08:41
Indlæg: 5
Jeg er helt indforstået med, at det ikke kan svare sig at stjæle, men at der for en misbruger kan værre større kræfter på spil end fornuften. De som er omfattet af de sager jeg omtaler, har med garanti skulle begrænse mængden af den medicin de har stjålet, for ikke at blive opdaget. Jeg kan ikke lade være med at tænke, at de mængder en misbruger har brug for, er meget store ift det der kan stjæles, og stadig gå “under raderen”. Men jeg ved ikke noget om det, deraf min nysgerrighed.

Samtidig har nogle af sagerne været ang tyveri til vidersalg. Og i den sammenhæng, er “gadeprisen” ret interessant. Det er jo mennesker, der har en normal indtægt, og derfor ikke har noget ud af tyveriet, med mindre den økonomiske værdi af medicinen er meget stor - hvilket jeg har svært ved at forestille mig.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 maj 2021 11:43 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2003 01:01
Indlæg: 4006
Geografisk sted: .....
Tvivler stærkt på at en ampul med 100ug fentanyl koster mere end 100kr - og til eget forbrug, vil jeg tro at en ampul er een dose, i starten, så skal der hurtigt en del mere til - så 100 ampuller i ugen vil nok være mere rammende end 1.. Medmindre der forsvinder rigtig mange af gangen, er det ikke af økonomiske årsager i hvert fald - Fentanyl er sådan lidt specielt og andre medikamenter i samme boldgade vil være meget mere værd på gaden, fx oxycodon - jeg tænker at hvis man har adgang til fentanyl, har man også adgang til oxycodon og morfin osv, så det er lidt (ekstra) suspekt hvis det kun er fentanyl der forsvinder..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 maj 2021 12:23 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 13 maj 2021 08:41
Indlæg: 5
Tak, det giver stof til eftertanke :).
De historier der fortælles på min arbejdsplads er jo i stor grad påvirket af sladr og rygter, dette skabt af folk som ikke ved hvad de taler om. Det var derfor jeg fik lyst til at spørge generelt ind til emnet her.

Uden at blande min profession og arbejdsplads ind i det her, kan jeg afsløre, at man nogle steder i systemet har afgang til et meget begrænset udvalg af medicin, hvor fentanyl er det primære potientielle misbrugsstof. Men det er stadig en fornuftig pointe du fortæller, altså at omstændighederne på den måde kan være med til klart at pege på et misbrug frem for vidersalg.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 maj 2021 13:12 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2003 01:01
Indlæg: 4006
Geografisk sted: .....
Tror at det er sjældent at fentanyl er et "drug of choice" - men hvis man sidder i opioidsaksen og har adgang til fentanyl, vil man klart supplere med det.. Det er seriøs smertebehandling det bruges til, så jeg vil gætte på at du arbejder med kræftpatienter og/eller terminalpatienter, du kunne være sygeplejerske - selvom du kalder dig doktor, men at dine kollegaer er uoplyste (og dig selv) - peger ikke på lægevejen;) blev bare nysgerrig på din profession =)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 maj 2021 15:46 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 13 maj 2021 08:41
Indlæg: 5
Dr. Lohals var en reference til Madrilaftalen, jeg tænkte ikke over hvordan det kunne tolkes :). Jeg er ikke læge, men bruger rigtig nok fentanyl til smertebehandling.
Jeg havde faktisk ikke rigtigt tænkt på, at fentanylen kunne være et supplement til et misbrug, det lyder som en ret fornuftig forklaring.
Tak for dit svar!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 maj 2021 22:04 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
De der fentanyl depotplastre er fucking sindssyge. Jeg begriber ikke at de udskrives. Mega doseringssvingninger, hvis huden under, og omkring, f.eks. sveder, så dosering svinger med vejret. Det er helt gak.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 maj 2021 22:10 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jun 2010 23:00
Indlæg: 1268
Geografisk sted: Køleskabet
Forstår slet ikke fentanyl bruges i et medicinsk øjemed overhovedet.

Men det er nemt og billigt at producere samt ufatteligt potent, så økonomisk giver det selvfølgelig god mening. Intet behov for afghanske valmuer....


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 maj 2021 22:20 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Enig, men plastrene ligger endnu et sindssygt lag ovenpå et i forvejen problematisk opiod. Skal aldrig i nærheden af det igen, hverken som plastre eller andet. Mest ubehagelige opiod jeg har prøvet. Forstår heller ikke helt misbrugspotentialet ift. andre opioder, tror ligesom HIF at det er i mangel på bedre, hos folk der i forvejen er hooked.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 maj 2021 08:28 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
I mangel af bedre:
Lidt ligesom når der er gået betændelse i det dybe skinnebenssår som øksen lavede tidligere håndkøbsmidler var ikke meget hjælp der, men så hentede jeg skålen med ketamin og min ven rensede såret med en ren opvaske børste og et par svampe imens jeg tyggede håndklæde.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 maj 2021 18:05 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2010 12:37
Indlæg: 836
Citat:
Mest ubehagelige opiod jeg har prøvet. Forstår heller ikke helt misbrugspotentialet ift. andre opioder, tror ligesom HIF at det er i mangel på bedre, hos folk der i forvejen er hooked.


Det er det giftigste lort nogensinde... Stadigvæk taknemmelig for en MEGET præcis vendor jeg kunne regne med @ øjemål på købt rent pulver i en pose. Havde han været gavmild og givet mig det dobbelte som en rar mand, kunne han have dræbt mig.

Rusen ved fentanyl er SÅ beskidt og når det ryges/vapes er det opiod-crack. Din læber når ikke at slippe piben før du er ramt af eufori, efterfulgt af 5x så lang smertemætning. Endnu et under er at min arm ikke er rådnet af, af alle de gange jeg har vågnet med en heeeeeel lam arm i 10 minutters tid. Beskidt rus, voldsom smertedækning der er pisse dysforisk. Mine tanker går ud til dem der har brug for stærke præperater for at fungere...

_________________
NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jun 2021 08:02 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 mar 2001 02:01
Indlæg: 1451
Hold snitterne fra Fentanyl. Det er skide skæg de første gange man ryger (fra et plaster) det, men du bliver hooked sindsygt hurtigt, og man lægger ikke mærke til det. Faren ved fent, er det er meget fedtopløseligt, og derved rammer det hjernen meget hurtigt. Hurtigere end heroin. Bare et godt råd. Men jeg har efterhånden lært at de fleste skal igennem turen selv. Bare vær forsigtig.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 dec 2022 03:48 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 12 dec 2022 10:23
Indlæg: 6
Jeg har prøvet at tygge på Fentanyl plastre og jeg føler det virker ret godt på mig - det giver en fed energi og lyse tanker. Er der nogen herinde der ved hvilket stof der minder mest om euforien som jeg opnår ved Fentanyl, da Fentanyl plastrene er meget svære og dyre at anskaffe. Jeg har prøvet at sniffe brun heroin - men det virker meget svagt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 dec 2022 14:04 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 05 jun 2022 12:34
Indlæg: 132
Det sundeste alternativ til kraftige opioder er at blande kratom med bacopa og black seed oil. (nigella olie) Kratom er blade fra Asien med opiode kvaliteter men er langt nemmere at trappe ud af end fent og oxy osv.
Bacopa og BSO potentierer begge kratom så effekten gøres kraftigere (Køb kun ekstrakt af bacopa btw)

Fentanyl er en slippery slope, så selvom det måske løfter humøret på kort sigt vil et dagligt forbrug på ingen tid ende med enten død eller en enorm tolerance og livsopslidende abstinenser som langsomt æder dig op fysisk og psykisk


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2022 02:20 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 12 dec 2022 10:23
Indlæg: 6
Er det lovligt at købe Kratom og bacopa i Danmark. Og kan jeg købe det i Danmark, da jeg syntes det lyder interessant.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 20 dec 2022 10:43 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2003 01:01
Indlæg: 4006
Geografisk sted: .....
Bacopa ja, Kratom nej - det blev illegalt i 2006 desværre, men det er lovligt flere steder i Europa endnu og bliver det taget i tolden, så takserer det som liste C (mener jeg, måske endda B) narko, så vurder selv om det er risikoen værd eller om du kan finde på noget smart =)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 29 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team