Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 12:24


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 15 jun 2020 12:52 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 05 mar 2007 21:07
Indlæg: 691
Geografisk sted: KBH
Hej med jer

Jeg vil sådan set bare lægge op til diskussion om, hvorfor vi ikke behandler fedme med fx methylphenidat eller lisdexamfetamin.

Jeg er i gang med at se endnu en dokumentar (TV2: 'Nadja og de 170 kilo') om fedme. Der indledes med, at 800.000 danskere lider af svær overvægt. Man følger Nadja, der overspiser pga. visse psykiske forhold. Hun er ubenægteligt afhængig af mad og "spiser på alle følelser".

Et spørgsmål der slår mig er, om det er selve dopaminrusen, ved indtagelse af mad, hun er afhængig af. For i så fald kunne man argumentere for, at lisdexamfetamin, eller andre dopamin releasers ville kunne give hende samme kick, få hende til at tabe sig og gøre hende langt sundere. Det åbenlyse problem er selvfølgelig, at vi så har erstattet hendes misbrug med et andet. Men hvis man vejer 170 kg må første prioritet være at tabe sig, tænker jeg. Så måtte man samtidig arbejde med det underlæggende problem og til sidst trappe hende ud af amfetaminen.

Jeg tænker, at et svar, på hvorfor man ikke behandler fedme med stimulanser, kunne være, at stimulanser betragtes som 'narkoin'. Men for helvede altså...... man giver det til børn, hvis de har "ADHD" som er en symptombeskrivelse (og ikke en årsagsdiagnose).

Som udgangspunkt ville jeg virkelig være fortaler for, at man begyndte at behandle fedme/BED med methylphenidat eller lisdexamfetamin. Men igen ved jeg ikke, om der er noget helt åbenlyst jeg overser.... Derfor vil jeg gerne have jeres inputs :)

_________________
The general form of a truth-function is [p¯,ξ¯,N(ξ¯)].
This is the general form of proposition.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jun 2020 13:35 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Jeg er ret sikker på at du har fat i det rigtige mht at erstatte et misbrug med et andet tanken. Når det er sagt har jeg jo selv brugt amfetamin som slankemiddel i mange år og de psykiske bivirkninger er ikke det værd.
Nu ved jeg godt at skulle man give det klinisk, så ville dosis være meget lavere end når man som misbruger render rundt i mange døgn vågen uden korrekt ernæring.
De forskellige slankemidler jeg har brugt efedrin og sibutramine (https://dk.treated.com/vaegttab/reducti ... et-tilbage) har været i samme boldgade som amfetaminen tænker jeg.

Novo nordisk er på vej med decideret fedme medicin, jeg har dog kun læst om det og er ikke inde i hvordan det virker, men det lyder lovende.

https://finans.dk/erhverv/ECE12139203/n ... ctxref=ext


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jun 2020 13:53 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Meget interessant. Jeg tror at grunden til overspisning i langt større grad er psykologisk end fysiologisk. Det vil sige, jeg tror ikke, at tykke mennesker spiser vold meget fordi hvert måltid giver en masse dopamin, men fordi de har lært, at sådan skal de cope med deres følelser fra barnsben af. Vaner i barndommen og til dels ungdommen er vaner, der sætter sig grundigt fast og kan følge en resten af livet på godt og ondt.

Men det er helt sikkert en kæmpeinteressant vinkel. Jeg tvivler bare på holdbarheden af det. Nu snakker vi om fede mennesker, tænker jeg, og der tror jeg, at der virkelig skal meget psykologisk arbejde til (motivation og håb), før det bliver et holdbart vægttab. Fede/utrænede mennesker tilhører den type mennesker, som har allermest gavn af træning. Altså, de får den største effekt ud af mindst tid anvendt på motion kontra trænede. Så stimulanser, efedrin, amfetaminer osv., ville jeg nok anbefale til mennesker, som i årevis har forsøgt at tabe "de sidste" par kg., før de føler sig tilfredse i deres kroppe. Men at bruge det på fede mennesker er imo lidt et overkill rent long-term. Synes det giver mere mening, at finde en langtidsholdbar løsning, og umiddelbart peger en del faktorer på ting som motivation, håb, vaneændring og sådan..

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jun 2020 15:54 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2010 12:37
Indlæg: 836
Der er sikkert også et problem mht. at overbelaste deres system med for høje doser og evt. hjerteproblem, da det nok allerede er under ekstremt pres. Tænker også at det svarer til at klippe ukrudt ved toppen af græsplænen og efterlade rødderne til det, men det kunne da godt tænkes en hurtigt pænere græsplæne kunne være den nødvendige motivation der skulle til for at pleje resten af haven ordentligt. Men det jo sikkert et tilfælde af at et lægemiddel helst ikke må indebære bare den MINDSTE smule af side-effekten "eufori", GUD FORBYDE DET! FØJ!

_________________
NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jun 2020 20:16 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 12 dec 2016 14:21
Indlæg: 266
Geografisk sted: København
Jeg har altid haft tendens til at spise voldsomt. Jeg har dog aldrig været over 120kg.

Efter et svampetrip som reducerede min dødsangst til 10% af hvad den var før, har jeg ikke samme trang til at overspisning søde sager.

Det har medført at jeg for førte gang i 20 år har haft overskud til reelle vaneændringer i stedet for korte slankekure, og har tabt ca 20kg varigt.

Jeg tror at man kan nå LANGT med svampe, lsd og lignende i terapi-lignende trips. Jeg tror ikke man behøver konstant forbrug af andre stoffer for at gøre det.

Hilsen BluePill

_________________
"Klarsyn er som absolut gehør - bare med øjnene."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jun 2020 20:42 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 10 dec 2019 14:55
Indlæg: 67
spaffeh skrev:
Meget interessant. Jeg tror at grunden til overspisning i langt større grad er psykologisk end fysiologisk. Det vil sige, jeg tror ikke, at tykke mennesker spiser vold meget fordi hvert måltid giver en masse dopamin, men fordi de har lært, at sådan skal de cope med deres følelser fra barnsben af. Vaner i barndommen og til dels ungdommen er vaner, der sætter sig grundigt fast og kan følge en resten af livet på godt og ondt.

.


Det her kan jeg nikke genkendende til, ud fra personlig erfaring med traumeforløsning og mange års compulsive eating, dog ikke nær så ekstremt som nogle tilfælde.

_________________
ओं


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jun 2020 20:48 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2009 19:50
Indlæg: 1002
Som læbepomaden skriver, er der nok en sammenhæng mellem at fede menneskers cardiovaskulære system i forvejen plejer at være ret presset, hvis man så putter amfetamin oveni, øges risikoen vel betragteligt for hjertestop osv. Tror også det må være årsagen. Og som spaffeh skriver, er det heller ikke en holdbar løsning. Fedmen er jo typisk et symptom på noget andet underlæggende, som man istedet burde arbejde med. Finde en holdbar løsning etc. Og når så man næsten er nået i mål, men kæmper med sin sult og metabolisme der ikke rigtig tillader at man ryger længere ned, dér kan man så gøre brug af clenbuterol eller lignende stimulans, der ikke er alt for voldsomt katabolsk. Det er ikke noget der bør køres i mere end en håndfuld uger. Så er udfordringen bare at holde vægten, når man kommer ud på den anden side.

_________________
Ain't nothing to it, but to do it


Top
 Profil  
 
Indlæg: 15 jun 2020 20:55 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Det gør man skam også, bare ikke lige i Danmark, i hvertfald ikke mere. I USA udskriver man fx Desoxyn imod overvægt, desoxyn består af dextromethamphetamine, altså det ene isom af meth.

En amfetaminkur er jo en kendt og brugt ting i visse miljøer for at slanke sig. Et af problemerne af bare at ofte så når man stopper kuren, så begynder man at spise normalt igen og så tager man hurtigt de kilo på igen.

I mine unge dage da jeg festede meget tabte jeg mig over ti kilo i løbet af nogle måneder og dem tog jeg alle på indenfor en uge uden amfetamin. Nu er der selvfølgeligt en kæmpe forskel i doserne, men personligt ville jeg ikke være fan af at skulle tage amfetamin hver eneste dag, det har altså nogle bivirkninger der kan være ret slemme (og nogle der kan være fede lol).

Men jeg tror klart misbrugspotentialet er en stor del af grunden til vi ikke rigtigt gør os i det herhjemme. Du ser også langt oftere folk er får udskrevet lisdex end folk der får adderall, netop fordi det er “lidt” sværere at misbruge lisdex da det er et produg der kun er oralt aktivt og tager lang tid om at virke.

Men det e helt klart et spændende emne. Jeg er heller ikke meget for at børn og unge for udskrevet stimulanser mod add/adhd ved mindre det er virkeligt ødelæggende for deres liv og velvære.

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jun 2020 15:03 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 09 jan 2007 00:07
Indlæg: 188
Det man reelt har behov for, er nok mere en livsstilsændring. Hvis man lader et stof gøre det hårde arbejde, så tror jeg hurtigt det skaber en ubalance hvor vedkommende oplever succes med deres vægttab når de bruger medicinen, og vægtøgning når de ikke gør. Det kan for mange mennesker sikkert ende ud i et liv på kraftig og usund medicin. På samme måde, som at bodybuildere der f.eks. bruger anabole steroider, måske ikke ser det store potentiale i almindelig clean træning alene. I tilfældet med vægttab, er den natulige vej jo netop deres problem. Og den vej er bare ikke til at komme udenom, hvis de vil tabe sig og efterfølgende holde vægten.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jun 2020 15:40 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Jeg tror faktisk ikke det er et helt dumt redskab, hvis man bruger det selektivt på relevante tidspunkter. Som tyk oplever man ret stor succes, når man starter på bedre kost og mere motion, det er i og for sig rigeligt motiverende. Problemet kommer ofte, når man efter noget tid ikke længere oplever at man gør markante fremskridt. Hvor samme indsats som man startede med, ikke giver mærkbare udslag på hverken vægten, konditionen eller ens velbefindende. Hvis ikke man er blevet glad for den omlagte livstil, og den føles nyttesløs, så vil mange have en tendens til at miste motivationen, og glide tilbage i de gamle vaner og mønstrer. På dét tidspunkt kunne jeg forestille mig (uden at have personlig erfaring med andre stimulanser end koffein), at det kunne være fordelagtigt at gøre brug af et lille boost, hvor man ikke selv behøver at kæmpe ekstra for at opretholde det, man har opnået, men at den ekstra indsats derudover belønnes med de ønskede resultater. Tror de fleste tykke mennesker har prøvet at tabe 10-20 kg, det er ikke opstarten, der er problemet, men hvad man stiller op derefter for at opretholde det eller tabe sig yderligere.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jun 2020 02:51 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 08 jun 2020 15:45
Indlæg: 131
Måske vil det virke i få tilfælde, men for de fleste, vil de livs ændringer der foretages imens man er på stoffer, ikke vare ved når man stopper med at tage dem. Det er min erfaring.
Hvis man ikke kan motivere sig til at lave vedvarende livsændringer, tror jeg ikke at man skal forvente at det bliver nemmere, efter en lang periode på amfetamin eller et lignende stof. Og man vil højst sandsynligt få mere ud af at arbejde med sig selv, og finde ud af hvad der skal til for at man kan motivere sig selv.
Men hvis man mener at stoffer kan hjælpe til en vedvarende livsændring, er det da bare at give det et forsøg.

Jeg er helt enig Buttkraken i at det er uforsvarligt at give børn medicinsk behandling for ADHD, med mindre det virkelig er påkrævet. Det kan ikke være godt for ens udvikling at være på et amfetamin lignende stof dagligt, så tidligt i livet.
Jeg synes også at den slags medicin har for mange bivirkninger i forhold til den gavn den gør, men det er subjektivt om man mener det, og nogle synes at have stor gavn af det. Jeg møder dog sjældent nogen der har taget det dagligt i årevis, da de fleste stopper med at tage det, af en eller anden årsag.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jun 2020 12:28 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Jeg er fuldstændigt enig i at der er livsstilsændringer der skal til. Stimulanser skal imo være sidste løsning, ligesom en fedtsugning heller ikke skal være det første valg, fordi det er nemt, det skal altså være sidste udvej imo.

Har før prøvet at tvinge min vægt ned, ved at indtage lave doser amfetamin dagligt imod appetit. Altså lave nok doser til at jeg ikke bare har en blæser. Men problemet er at så snart man stopper, så kommer appetitten tilbage.

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jun 2020 12:54 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 08 jun 2020 15:45
Indlæg: 131
Buttkraken skrev:
Jeg er fuldstændigt enig i at der er livsstilsændringer der skal til. Stimulanser skal imo være sidste løsning, ligesom en fedtsugning heller ikke skal være det første valg, fordi det er nemt, det skal altså være sidste udvej imo.

Har før prøvet at tvinge min vægt ned, ved at indtage lave doser amfetamin dagligt imod appetit. Altså lave nok doser til at jeg ikke bare har en blæser. Men problemet er at så snart man stopper, så kommer appetitten tilbage.

Ja det er præcis det der er problemet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jun 2020 20:46 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 feb 2008 20:46
Indlæg: 637
Geografisk sted: København
Jeg har brugt min e-cigaret til appetitkontrol.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jun 2020 21:04 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Lille Rødhætte skrev:
Jeg har brugt min e-cigaret til appetitkontrol.

Nikotin er også effektivt mod appetit, det er meget velkendt at man ofte tager på, hvis man stopper med at ryge,

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jun 2020 21:06 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Thc er også godt til at dæmpe æde lysten når først der er opbygget en vis tolerance, det kan self os være den medfølgende nikotin som gør det.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jun 2020 21:19 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 jun 2009 11:55
Indlæg: 2306
Geografisk sted: Casa Tranquila
Fso skrev:
Thc er også godt til at dæmpe æde lysten når først der er opbygget en vis tolerance, det kan self os være den medfølgende nikotin som gør det.


Har hørt det før, men man skal godt op i tolerance før det har den effekt tror jeg. Jeg kunne æde for fuld skrue i de par år hvor jeg røg næsten dagligt. Det samme med mine venner der stadig ryger dagligt. Hvis der er chips så forsvinder de, og det er lidt ligegyldigt hvor meget man har spist inden og hvor mange poser chips der er.

Der er ingen af os der har været oppe på at ryge flere gram dagligt dog. Men der er nok forskel på om man ryger hele dagen, eller om det kun er en aften ting.

For ham jeg kender der ryger allermest, han spiser ikke meget, og han ryger hele tiden.

EDIT: Jeg har åbenbart skrevet det samme som tidligere indlæg påpeger: I forhold til stimulanser er det vel også fordi at stimulanser er ret dårlige for blodomløbet? Tror ikke mennesker med en vægt på plus 120 kg har godt af amfetamin, selvom at de taber sig. Vasokonstriktion osv? Altså jeg er ikke læge så ved ikke hvornår amfetamin doser begynder at skabe den tilstand, men tænker bare begyndende blodpropper og amfetamin er en ekstraordinær dårlig kombi.

_________________
«Jeg tror, det er vigtigt med oplevelser, der taler til vores sanser, noget, der befrugter vores fantasi, som nærer tanken, og som kan gøre vores verden større.
Det er slet ikke så unyttigt endda.»
HKH Margrethe ll af Danmark


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jun 2020 21:21 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jun 2010 23:00
Indlæg: 1268
Geografisk sted: Køleskabet
Skriver under paa, at cannabis oedelaegger appetitten, naar man efter en periode har vaennet sig til at grovaede massive maaltider, efter man har roeget sig en kaempe koger paa.
Men det er eddersatme ikke noget, som jeg ville anbefale som slankemiddel.

Jeg synes ikke, at man skal medicinere mod fedme, medmindre man har et egentligt fysisk problem, der ligger til grunde for ens overvaegt, som er diagnosticeret af en dygtig laege. Lavt stofskifte f.eks.

Stimulanser af enhver art, hvad enten det er udbredte stoffer som koffein eller nikotin, boer ikke anvendes med henblik paa at slanke sig.
Det er et skraaplan, der er ganske haardt for kroppen. Dette gaelder ogsaa for relativt normalvaegtige, men er man decideret overvaegtig, er man i forvejen disponeret overfor forhoejet blodtryk og mange andre livsstilssygdomme.
Disse sygdomme vil blive betragteligt forvaerret, hvis man tilfoejer amfetamin eller lignende. Derudover er der betydelig risiko for, at man udvikler et misbrug af stoffet, da det jo foeles rart, og man synes tyndere og derved sundere.

Jeg har dog set nogle stykker, som har begivet sig ud i netop dette eksperiment med amfetamin eller efedrin.
Har de mistet vaegt? Absolut, men det er ikke et flot vaegttab, og det er typisk midlertidigt, hvis de da undslipper trangen til deres foretrukne stimulans.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jun 2020 22:21 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
Altså selvom jeg pt ryger 2,5g weed om dagen spiser jeg sgu stadig konstant, sådan har jeg altid haft det. Tror I ikke nærmere det er fordi at folk der ryger så meget har det med at vægte penge til weed over penge til ordentligt mad?
En af mine bekendte tabte sig 30kg fordi han levede af havregryn/havregrød i et år, så han havde penge til at ryge dagen lang.

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 jun 2020 22:23 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jun 2010 23:00
Indlæg: 1268
Geografisk sted: Køleskabet
Nej, jeg taler af personlig erfaring. Det handler ikke om penge.
I din vens tilfaelde har jeg dog lidt ondt af ham.
Hvis der skal ryges, skal der da ogsaa vaere penge til lidt guf.

Nu hvor jeg taenker over det, skyldes det meget muligt, at jeg ikke er saa aktiv, naar jeg ryger mig bankelam.
Det er jo egentlig logisk nok, at jeg derfor ikke har saa stort et behov for at indtage naer saa meget ernaring.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team