Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 00:00


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 15 jan 2021 21:53 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 14 dec 2016 20:37
Indlæg: 11
Hej folkens.
Jeg har brug for at høre andres erfaringer. Det findes der intet bedre sted til end her ✌️

Mit spørgsmål først:
Er det meningen, at det at tygge f.eks 10 mg Ritalin Uno (aka. Ritalin LA) grundigt skal virke helt ligesom at spise 10 mg hurtigtvirkende Ritalin (aka. Motiron osv.)?


Og så lidt forklaring:
Jeg er ikke ude efter en rus men blot at kunne fokusere og styre mine impulser.
Jeg har tidligere fået diverse slags Ritalin for ADD. Det er et par år siden, og jeg er nu startet på dem igen.

Jeg startede med et par dage på hurtigtvirkende 5 mg Ritalin, og alt var godt. De hurtige femmere var nemme at styre, og jeg oplevede ingen bivirkninger udover lidt løs mave.

Nu får jeg i stedet 10 mg Ritalin Uno. Virkningen er langt mindre tydeligt, selv hvis jeg tager to samtidig. Men bivirkningerne er værre. Jeg får to "dyk", hvor jeg er virkelig drænet og har lyst til at lægge mig i seng.

Hvis jeg tygger en Uno på 10, får jeg stadig ikke samme virkning som ved 5 mg hurtigtvirkende, men bivirkningerne er mindre.

Jeg vil godt kunne få stærkere depotkapsler, men hurtigtvirkende er udelukket.

Oplever andre det sådan, eller er jeg mærkelig ( nå jo, det er jeg helt sikkert!)?
Tak og god fredag!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jan 2021 09:04 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 mar 2007 22:22
Indlæg: 232
Skil depot kapslerne ad og knus indholdet fuldstændig. Indtag pulveret uden kapslen og helst på tom mave samme med noget væske. Så tænker jeg at det nok skal virke som du vil ha det. Det er sådan jeg selv plejer at gøre for at omgå depotmedicin.

Du kan selv prøve at eksperimentere lidt med hvad du bedst kan lide. Fx med eller uden kapsel, mængden af mad/væske i systemet.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jan 2021 12:28 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 14 dec 2016 20:37
Indlæg: 11
Tak for svaret, Rubeus. Det prøver jeg.

Ved du forresten, om Ritalin burde være lokalbedøvende på nogen måde? Jeg har bemærket, at når jeg tygger dem, så er der nogle af de små kugler, der får min tunge til at føles som om det var de der Hexokain (tror jeg de hedder) sugetabletter, man bruger til at bedøve en øm hals. Det giver ikke mening for mig. Tænker på, om nogle af kuglerne er beregnet til at modvirke methylphenidat, hvis de knuses samtidig. Men det er måske ikke så avanceret lavet... En del af dem er helt sikkert bare fyldstof.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jan 2021 15:09 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 aug 2003 01:01
Indlæg: 4006
Geografisk sted: .....
Jeg TROR nok at det gør, at du ikke kan opløse det i væske for at fixe dem, så det bare klumper sammen, men er ikke sikker på det..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 16 jan 2021 15:12 
Offline
Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 18 mar 2007 22:22
Indlæg: 232
Nu har jeg ikke selv prøvet at tygge på kuglerne, haha.

Men der er flere stoffer og typer af medicin der giver den lokale effekt som du beskriver, det ikke unormalt.

Tænker måske det aktive stof er indkapslet i kuglerne for at lave en slow release effekt


Top
 Profil  
 
Indlæg: 21 jan 2021 02:33 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 21 jan 2021 02:05
Indlæg: 1
Hej Adder Badder.

Vil gerne som det første bekræfte hvad der allerede er blevet sagt. Jeg har selv erfaring med stoffet og har undersøgt det en del. Og så har jeg selv ADHD. Jeg har dog ikke personlig erfaring med lige det præparat hvor ritalinen ligger i små kugler inde i kapslen, men jeg har til gengæld læst om det.

HopIFjordeN skrev:
Jeg TROR nok at det gør, at du ikke kan opløse det i væske for at fixe dem, så det bare klumper sammen, men er ikke sikker på det..


Det er korrekt at langtids-virkende ritalin er behandlet så det ikke kan opløses i vand. Det gør det også enormt svært at ekstrahere ritalinen til hvis man vil sniffe det, da den midnste smule fugt gør at det begynder at klumpe og klistre over det hele. Det kan godt lade sig gøre, men jeg mener personligt ikke det er besværet værd. Hvis du spørger mig får man langt mere ud af at spise pillerne som det er tiltænkt, både hvis man søger en rus og hvis man søger lindring af ADHD-symptomer.

Anyway, Adder Badder. Jeg vil på det kraftigste råde dig til at tænke dig godt om før du begynder at ekperimentere med din ADHD-medicin. Det giver sig selv (håber jeg da) at ritalin kan være enormt vane-dannende, langt mere vane-dannende end man umiddelbart lige tror! Tro mig, jeg har selv været der. Jeg har tidligere oplevet at miste kontrollen med henholdsvis hash og kokain, så jeg har efterhånden en god fornemmelse af hvad det vil sige at blive "afhængig". Jeg blev diagnosticeret med ADHD meget sent i mit liv, og da jeg begyndte at tage medicinen oplevede jeg også de samme ting som du beskriver. Jeg tænkte at 'selvfølgelig kan jeg styre at tage lidt mere her, og lidt mindre der, afhænging af hvad jeg har brug for', men når man får udleveret gratis narko af staten og har store mængder liggende derhjemme bliver det altså pludselig enormt svagt at styre! Den korte og den lange er at det virkelig kan tage røven på dig på den lange bane! Så pas på! Det er bedre at fortælle din læge at du har en ringe effekt af stoffet end selv at eksperimentere, du er trods alt på en meget lav dose lige nu.

Edit: Sagt kort. Spørg din læge om højere dose af depot-medicin, og indret dit liv efter hvonår og hvordan medicinen virker bedst. Det lyder super nedern, det forstår jeg, men sagt med al respekt, så er det absolut ikke nødvendigt at være 100% fokuseret hele dagen. Det er okay at være lidt sløv om formiddagen og lidt træt om aftenen. Det værste der kan ske er at du får en god nats søvn, og bliver mere bevidst om hvor du gerne vil lægge din energi. Hvis du skruer dosis op vil du også kunne mærke effekten i længere tid (hvis du altså skaber en god rytme for dig og er disciplineret nok til ikke at gå og hapse ekstra piller i ny og næ).

MEN FOR GUDS SKYLD! Lad være med at tale med din lære/psykiater om at du eksperimenterer med din medicin! Og hvis du ender med at have svært ved at styre det, så er det langt bedre at søre hjælp uden om din egen læge! Hvis du fortæller din læge bare det mindste om potentiel misbrug af medicin, kan du risikere at det følger dig resten af livet, din læge skriver trods alt ting ned i din journal.

Det blev en lang smøre det her, jeg ved oodt det ikke var det du bad om. Grunden til jeg skriver alt det her er at jeg, som sagt har prøvet de her ting på egen krop. Og Jeg tager ADHD-diagnosen MEGET alvorligt. ADHD kan være ekstremt hæmmende for ens liv! Eller, sagt mere positivt, så kan din måde at deale med din diagnose åbne enormt mange muligheder for dig!

Pas på dig selv, og husk at du har god tid til at lære dig selv og din diagnose at kende. ADHD er mere end bare et have svært ved at sidde stille. Prøv at se din diagnose og medicinering som et livslangt projekt. Om hundrede år når vi allesammen er flyttet til Mars eller er oploadet i en eller anden supercomputer vil du stadig have ADHD, og du vil sandsynligvis stadig kune tage medicin for at lindre symptomerne.


Shit. Det blev en lang post. Læs den og svar eller lad være. Men grunden til den blev så lang er fordi ADHD er alvorligt! Ikke alvorligt som i "jeg kan dø af det", men alvorligt som i at den har en meget større virkning på folks liv end mange går og tror. Der er en grund til at så mange narkomaner/hjemløse osv. lider af ADHD.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jan 2021 00:26 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2003 02:01
Indlæg: 2386
Geografisk sted: NRBX
Jeg vil anbefale at spørger om du kan prøve lisdex istedet for ritalin. Det er efter min overbevisning et bedre middel. Føles mere clean for kroppen og fungerer bare bedre til at holde fokus. Hvertfald for mig

_________________
Den røde knap →


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jan 2021 16:36 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 mar 2010 13:47
Indlæg: 2814
Geografisk sted: Kolding
snufkin skrev:
Jeg vil anbefale at spørger om du kan prøve lisdex istedet for ritalin. Det er efter min overbevisning et bedre middel. Føles mere clean for kroppen og fungerer bare bedre til at holde fokus. Hvertfald for mig


Nu har jeg dog ikke brugt disse præparater som medicin men som rusmiddel i stedet og jeg er helt klart enig. Jeg synes simpelthen methylphenidat er næsten direkte klamt

_________________
Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 JEG HADER MIN FORSTAND, SÅ JEG SNIFFER HVAD JEG KAN Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍 Manji 卍


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jan 2021 20:32 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 11 feb 2003 02:01
Indlæg: 2386
Geografisk sted: NRBX
https://pro.medicin.dk/Medicin/Praeparater/7066

_________________
Den røde knap →


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 23 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team