Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 16:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej

Skriver herinde for at få lidt råd. Jeg har nu taget kodein ca. 150 mg i snart 5 mdr. Jeg fik dem ordineret pga rygsmerter men imidlertid har jeg opdaget at de også gør noget ved en alvorlig angstlidelse som jeg også har. Jeg lider nemlig også af en slem angst og uro som jeg har haft i 3 år samt at kodeinen også hjælper på min alvorlige søvnproblem. Jeg kan ikke tåle antidepressiver og psykologhjælp virker ikke på mig. Har prøvet alle mulige ting for at distrahere mig fra uroen og angsten men intet hjælper. Det eneste som rent faktisk har hjulpet mig er kodeinen. Min læge siger jeg skal fortsætte med dem men jeg kan mærke at virkningen aftager med tiden og det er lidt skidt, desuden har jeg heller ikke lyst til at blive afhængig af kodein. Har også prøvet div antipsykotisk medicin og det fik jeg det også dårligt af. Derfor skriver jeg herinde om der er nogen der kan komme med et godt råd.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Har du snakket med din læge om din angst? Det tror jeg er første skridt til at løse det her problem, men hvad der er endnu vigtigere er at du ikke bliver hængene på kodein pga. angsten. Det er en vej der sjældent fører godt med sig, så det vil jeg virkelig bede dig om at prøve at undgå så vidt muligt. Opiater er IKKE en god ting på lang sigt, medmindre det er livsnødvendig for at kunne tåle "breakthrough" smerte (efter min komplet uprofessionelle menin).

NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.

Junior medlem

fudge skrev:
Har du snakket med din læge om din angst? Det tror jeg er første skridt til at løse det her problem, men hvad der er endnu vigtigere er at du ikke bliver hængene på kodein pga. angsten. Det er en vej der sjældent fører godt med sig, så det vil jeg virkelig bede dig om at prøve at undgå så vidt muligt. Opiater er IKKE en god ting på lang sigt, medmindre det er livsnødvendig for at kunne tåle "breakthrough" smerte (efter min komplet uprofessionelle menin).

Hej fudge

Ja jeg har snakket med min læge om det og han syntes jeg skal fortsætte med dem da intet andet har virket. Han er også helt tabt når det kommer til min problem. Jeg kan ikke tåle antidepressiver og antipsykotisk mister effekt på mig over tiden (jeg er en af dem som hurtigt opnår tolerance desværre)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ellers kunne en andens læge mening måske være en god idé at få, tror desværre ikke jeg har så meget andet konstruktiv input for nu, men skal nok skrive til hvis det er, ellers må du gerne løbende holde os opdateret med hvordan og hvorledes.

NL: Efter der var problemer med vaskemaskine i lidt over en måned har jeg fået et nyt forhold til at vaske tøj. I stedet for at udskyde det indtil jeg ikke har andre muligheder end at vaske, får jeg rent faktisk gjort det løbende.

Junior medlem

fudge skrev:
Ellers kunne en andens læge mening måske være en god idé at få, tror desværre ikke jeg har så meget andet konstruktiv input for nu, men skal nok skrive til hvis det er, ellers må du gerne løbende holde os opdateret med hvordan og hvorledes.

Det skal jeg nok og tak fordi du gav dig tid til at svare på mit indlæg :)

Hvad med seriøs meditation? Jeg har endnu ikke mødt en læge, der har forstand på, hvad angst i virkeligheden er for en størrelse. Kodein for angst, det svarer til, at skyde sig selv i foden med et oversavet jagtgevær.
Dermed ikke sagt, at der slet ikke findes nogen læger, der ved hvordan, man forløser sådan noget.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Jeg må erkende jeg heller ikke helt er med på hvordan kodein skal hjælpe på angst?

Jeg siger heller ikke at psykolog er noget der kan hjælpe alle, men det er også mit indtryk der er gigantisk forskel på udbyttet alt afhængig af hvor god kemi du har med din psykolog. Syntes det er en mulighed du kun bør afsige hvis du virkelig har udtømt den.

Junior medlem

BasicReality skrev:
Jeg må erkende jeg heller ikke helt er med på hvordan kodein skal hjælpe på angst?

Jeg siger heller ikke at psykolog er noget der kan hjælpe alle, men det er også mit indtryk der er gigantisk forskel på udbyttet alt afhængig af hvor god kemi du har med din psykolog. Syntes det er en mulighed du kun bør afsige hvis du virkelig har udtømt den.

Kodein/morfin har en beroligende og angstdæmpende effekt det er derfor det har hjulpet. Men jeg er enig i at det er den forkerte vej at gå men intet andet har hjulpet. Jeg har været hos 4 forskellige psykologer indtilvidere så det er ikke det der kan hjælpe mig selvom der har været god kemi

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Kan du tilnærmelsesvis placere hvad din angst bunder i? Hvad udløser den? Hvilke tanker har du når du føler dig ængstelig?
Kan du forklare hvorfor du tror psykologhjælp/kognitiv terapi ikke kan hjælpe dig?

At medicinere sig ud af sine angstproblemer er en ret dårlig løsning hvis den skal være permanent. Det er rent symptombehandling, man får det aldrig bedre og bliver slet ikke rask hvis alt man gør for at bekæmpe det er at tage medicin.

Jeg går ud fra du stadig har fysiske smerter siden din læge giver dig kodein?

Jeg spørger for at prøve at danne mig et billede af din situation, det er ret svært at komme med råd og vejledning med den lille mængde information der er givet indtil videre.

Junior medlem

BasicReality skrev:
Kan du tilnærmelsesvis placere hvad din angst bunder i? Hvad udløser den? Hvilke tanker har du når du føler dig ængstelig?
Kan du forklare hvorfor du tror psykologhjælp/kognitiv terapi ikke kan hjælpe dig?

At medicinere sig ud af sine angstproblemer er en ret dårlig løsning hvis den skal være permanent. Det er rent symptombehandling, man får det aldrig bedre og bliver slet ikke rask hvis alt man gør for at bekæmpe det er at tage medicin.

Jeg går ud fra du stadig har fysiske smerter siden din læge giver dig kodein?

Jeg spørger for at prøve at danne mig et billede af din situation, det er ret svært at komme med råd og vejledning med den lille mængde information der er givet indtil videre.

Nej jeg kan ikke placere angsten det er der bare som en konstant uro. Jeg har prøvet flere forskellige slags psykologer uden nogen form for lindring. Jeg har stadig fysiske smerter derfor får jeg stadig kodein

Junior medlem

En lille Update. Jeg er pt indlagt på psykiatrisk pga min voldsomme angst.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Rover699 skrev:
En lille Update. Jeg er pt indlagt på psykiatrisk pga min voldsomme angst.

Håber de tager ordentlig hånd om dig, jeg kan desværre ikke rigtig hjælpe, generaliseret angst er ikke noget jeg selv har erfaring med desværre.

Dedikeret medlem

Hvis det er en medicinsk løsning du ønsker, for at tage noget uro som du forklarer at du ikke har gode erfaringer med psykologisk hjælp til, så vil jeg råde dig over i de mere naturlige midler. Du beskriver desuden uroen som permanent, hvilket i mine øjne kan tyde på at du har en ubalance et eller andet sted i dit system. Der kan ligge mange ting bag en akut opstået uro, men hvis man ikke finder en løsning eller en forklaring selv indenfor en rum tid, så er det jo et tegn på at man enten ikke har mentalt overskud til at ræsonnere sig ud af det, eller det er en fysisk/neurologisk problematik. - Kodein/morfin kan lindre alskens slags uro, men det bygger tolerance så det er kun midlertidigt. Prøv at finde nogle adaptogener som virker stabiliserende på systemet og hjælper til at mindske uro, fatigue, tankemylder mm. Jeg har rigtig god erfaring med at arbejde med netop adaptogener grundet den stort set ikke-eksisterende risiko for bivirkninger, samt de gode resultater og den velunderbyggede evidens der er for dem. Dog mister mange interessen for dem fordi de ikke er et quick-fix ligesom de fleste farmaceutiske præparater fremstår som med en akut virkning. Det tager gerne et par uger til en måned før virkningerne har akkumuleret sig op og begynder at blive integreret og bemærket. Men så bliver de der til gengæld også i mange tilfælde da de reparere systemet indefra. Især (Bacopa/Ashawagandha/Rhodiola) kombien kan i store doser være utroligt effektivt og i vil i dit tilfælde, med stor sikkerhed give en mere naturlig ro end Kodeinen vil kunne.

Ellers må du have god bedring, håber du finder en løsning på det!

Medlem

1+ til Nafets.

Særligt ashawaghanda kunne være gavnligt i dette tilfælde?
Ellers er der jo også medicin som lyrica, gabapentin, alprazolam, propranolol. Men man kan blive afhængig af dem alle, hvis man bruger dem i lang tid, og særligt hvis man øger dosis med tiden, så de er nok ikke gavnlige i forhold til en langsigtet løsning.

Dedikeret medlem

Præcis! - Ashawagandha og Rosenrod/Rhodiola virker i hvert fald hurtigere end Bacopa og giver mere energi, hvorimod Bacopaen virker afslappende og giver overblikket og klarsyn efter lidt tid, hvilket hjælper energien til at blive kanaliseret i de rigtige baner. De mere kemiske og hurtigtvirkende midler, kan nemlig også være gode redskaber når man står i en akut situation, men som hovedregel burde de egentlig ikke bruges til meget andet end det. Vores system har haft tusindvis og atter tusindvis af år til at tilpasse os mange af de her medicinformer, men når vi støder på de her nye molekyler som fremstilles kemisk uden en chance for at vi et eller andet tidspunkt i evolutionen har haft kontakt med det, så er chancen for komplicerede og uigennemsigtige bivirkninger langt større. (Dermed ikke sagt i alle tilfælde, da noget medicin bare mimiker stoffer fundet i planter, noget bedre end andet)

Junior medlem

Væk igen

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]