Jeg skal vist lige læse op på lektien, inden jeg er så meget fremme i skoene. Det var lige lovlig kækt at fremture sådan, men det er godt at få skik på sagerne.
Det er i virkeligheden også alt for dogmatisk at nedskrive alle nye stoffer, og der kan helt sikkert være meget at hente for mange i en substans som 25i-nbome.
Tror bare, at jeg er rimelig konservativ på det punkt, og bryder mig slet ikke om tanken om at være forsøgskanin for nogle grådige, kinesiske kemikere, så derfor sværger jeg lidt til de substanser, som tidens tand har dømt forholdsvis sunde og sikre.
Og så synes jeg, det er irriterende, at syre-begrebet er ved at blive udvandet, hvormed der sættes et underforstået lighedtegn mellem de oplevelser, man kan få på 25i og LSD.
Men det er superfedt, der nogen der vil eksperimentere med de her substanser, så vi andre kan høste erfaringerne fra det.
Det er jo også bare dejligt, du har fundet et stof, du godt kan lide.
Men igen synes jeg også fraktaler og synæstesi hører til de mildere og fællesnævnende psykedeliske kendetegn. Men der er alligevel langt fra fraktaler og så til at komme ind i rumskibet og tale med dem, der bygger universerne. Det er her, de klassiske tryptaminer har deres særkende, i mit hoved.
Jeg så i virkeligheden gerne, at psykedelisk kultur orienterede sig lidt mere mod, hvor de her åbenbaringsagtige oplevelser stammer fra, og lidt mindre mod, hedonisme og stoffer, der gør musik bedre og tingene pænere. Men der skal være plads til alt og alle.
Jeg er nok bare en moralsk morfar, når det kommer til stykket.
Endnu mere off-topic ville jeg egentlig også karakterisere ego-død som en spirituel oplevelse, men det er nok helt afhængigt af indgangsvinklen. Det lader sig som sådan ikke indkapsle i sprog.
Jeg er godt klar over, at rigtigt mange mennesker i dette land har noget lignende en mental allergi over for spiritualitet og ikke mindst religiøsitet. Så er det selvfølgelig fint, man omgærder sine oplevelser af trancendens med en anden forståelse. Jeg synes bare, det er fjollet ikke at ville bruge begreberne fra de ældgamle og yderst raffinerede religiøse traditioner, hvis man undgår fanatiske udlægninger. Men igen, det er en helt anden og sagen uvedkommende snak.