Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 13:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

Hej folkens!
Jeg står i den situation at jeg de seneste 10 års tid har haft kroniske smerter i ryggen, det skyldes formegentlig hypermobilitet i ledene, men det er ikke afklaret om det blot er med til at forværre smerterne (jeg er ved at støtte ledene med øget muskelopbygning). Jeg har for det meste bare levet med smerterne, og så brugt cannabis til at tage toppen når det har været værst, enkelte gange har jeg prøvet opioder (fortrinsvis kodein) og fået en god smertedækning herved. Jeg har også fået udskrevet 600 mg's ibuprofen, men uden at der hjalp nævneværdigt, så dem stoppede jeg hurtigt med igen.

Det jeg søger er et smertestillende præparat, som jeg kan tage når smerterne er på det højeste og cannabis hverken passer til situationen (f.eks. i forbindelse med studie) eller virker efter hensigten (ikke alt cannabis er lige anvendeligt), som jeg kan foreslå min læge at udskrive. Jeg er midt i tyverne og har derfor ikke til hensigt at indtage smertestillende på dagligt basis, men det ville virkeligt være rart med et par dage uden smerter, engang imellem, især hvis de kan udbyttes med de dage der er værst. Jeg har ikke tænkt mig at beruse mig i pillerne, så hvorvidt der er en rus at hente i at overskride den anbefalede dosis, er som udgangspunkt underordenet for mig.

Jeg ved der er en del smertepatienter herinde, og andre med ekpertise i opioder, så jeg håber at i vil komme med nogle forslag så jeg kan læse op på det og evt. foreslå min læge.

På forhånd tak
Bismann

Dedikeret medlem

hej bismann!
-Hvis du har goe erfaringer med kodein, ka din lœge så ikke vœre behjœlpelig i form af PN-medicin.. (og må jeg fraråde tramadol)
mvh stop

Insane psychedelia user!

Prøv og tage 2x500 mg paracetamol sammen med 600 mg ibumetin.
Måske det kan gøre tricket uden at du skal op på rød trekant.

Insane psychedelia user!

^Placebo.

Hvis du har gode erfaringer med Kodein, ser jeg ikke nogen grund til ikke at bruge det. Det er slf vanedannende, men hvis du har selvkontrol og ikke spiser det hver dag, kan du sagtens undgå afhængighed. Det er også mit indtryk at danske læger ikke er lige så skræmte over at udskrive lige netop Kodein selv om du er ung.

Moderator
Brugeravatar

Tak for svarende! Det giver meget god mening at gøre brug af kodein, men jeg hører også gerne andre foreslag.

@Fso
Tak, men jeg har prøvet med paracetamol og 600 mg ibumetin, synes ikke det gjorde noget nævneværdigt, på trods af at det burde være ganske anvendeligt til led-relaterede smerter, og at jeg ved mange har gode erfaringer med dem.

@stopthewarondrugs
Må jeg spørge hvorfor du fraråder tramadol? Så vidt jeg har forstået, så skulle det have et begrænset afhængighedspotentiale og begrænset eufori/rus at hente ved selv større doser? Men den forståelse kan sagtens være fejlagtig, er ikke særlig stærk i opioder.

Dedikeret medlem

Bismann skrev:

@stopthewarondrugs
Må jeg spørge hvorfor du fraråder tramadol? Så vidt jeg har forstået, så skulle det have et begrænset afhængighedspotentiale og begrænset eufori/rus at hente ved selv større doser? Men den forståelse kan sagtens være fejlagtig, er ikke særlig stærk i opioder.

fordi lœger kaster dem efter folk nok i go tro, men de fuckker med andre dele end smertecentret i hjernen, og er IMO pisse lumske mht afhængigheds-potentiale.. jeg syntes de burde kaldes semilykkepiller.. jeg blir nemt emotionel ustabil af dem, og så "får man lige ondt" og hapser et par piller.. og så kør den bare i ring..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ang. tramadol er der her i år 2014 blevet foretaget 2 undersøgelser på rotter, der undersøger fertilitet og homoner ved indtag. De viser at de (i modsætning til hvad man tidligere har troet) sænker test niveauet, samt at de rent faktisk ødelægger 'miljøet' i klunkerne, så man på sigt får nedsat fertilitet. Tænkte lige det var værd at nævne, lidt nedern bivirkninger.

Abdellatief2014
Ahmed2014

Med hensyn til eufori, er det ret forskelligt hvad folk oplever. Jeg har lagt mærke til, efter at have delt lidt ud til venner og bekendte, at der ved første brug aldrig forekommer eufori, oftest bliver vedkommende bare træt. Men ved 2. eller 3. indtag, kommer den euforiske effekt. Det kan være derfor at mange har udtalt at de intet euforisk mærker, efter kun at have prøvet det en enkelt gang. Ved ikke om det passer, men det er hvad erfaringen fortæller mig.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Måske Gabapentin eller Pregabalin kunne være værd at prøve. Det bruges nogen gange som smertestillende middel, især ved nerve relaterede smerter og det er langt fra lige så afhængighedsskabende som opiater/opioider, tolerance udviklingen sker også betydeligt langsommere selvom den bestemt er til stede. Det er desuden ikke et præparat som SKAL tages hver dag selvom det vidst altid udskrives til daglig indtagelse så du kan sagtens bruge det efter behov.

Hård cardio træning har også en smertestillende virkning.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Agrabah
Den med paracetamol og ibuprofen komboen kan jeg også skrive under på. Eufori er måske så meget sagt, men der er helt sikkert en ændring, sidst jeg brækkede foden og åd otc smertestilllende i halvhøje doser havde jeg det lidt som jeg var på et mildt opiat i en 30-45 min efter virkningen indtrådte.På mig virker komboen desuden næsten lige så smertedækkende som tramadol.

Insane psychedelia user!

Problemet med Gabapentin og Prgabalin er bare at det er hammer dyrt. Begge præparater har også nogle nasty bivirkninger.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

ragamuffin skrev:
Problemet med Gabapentin og Prgabalin er bare at det er hammer dyrt. Begge præparater har også nogle nasty bivirkninger.

Det er bestemt ikke billigt nej, men hvis det virker for Bismann, så kan det hurtigt blive pengene værd når der ikke er tale om daglig indtagelse.
Med hensyn til bivirkninger, så er det ikke noget jeg selv ville være specielt bekymret for hvis doserne er forsvarlige og indtaget ikke er dagligt, jeg ville være langt mere bekymret for at skulle tage opiater/opioider for at behandle smerter da det er set utallige gange før at den slags hurtigt kan udvikle sig til et regulært misbrug.

Men det er klart at det vil være forskelligt fra person til person, det kan være at du får de ondeste bivirkninger af Pregabalin imens Bismann får en god smertelindring uden nogle letgenkendelige bivirkninger.
Jeg har aldrig prøvet Gabapentin, men Pregabalin har jeg ikke oplevet nogle problemer med, jeg har dog også altid brugt yderst forsvarlige doser.

Men uddyb endeligt hvilke bivirkninger du hentyder til og hvorfor du mener at det ikke er et hensigtsmæssigt forslag (måske jeg ligger for meget i dit indlæg, men jeg opfatter det som om at du syntes det er et dårligt forslag), jeg er altid klar på at lære noget nyt :)

Medlem
Brugeravatar

En kombination af følgende præparater bør prøves:

Bio-magnesium 300-600mg
Ipuprofen 400-600mg
Paracetamol 1000mg

+ et af de tre forslået morfika.

1. Tramadolhydrochlorid 50-100mg (præparat med modificeret udløsning)
2. Codein 25mg
3. Morphin 10mg (Doltard præparatet, modificeret udløsning)

Moderator
Brugeravatar

Tak for jeres svar og tramadol advarslerne, tramadol/dolol kunne ellers meget vel være et af de præparater, jeg ville have foreslået min læge. Det vil jeg afholde mig fra.

Mht. afhængighed, så har jeg ikke før haft svært ved at holde mig fra opioder, når jeg har haft dem, men derfor synes jeg alligevel det er relevant at være på vagt overfor. Ikke mindst fordi smerterne nok ikke bliver mindre med alderen, så jeg kan tids nok opbygge et usundt forhold til opioider.

Paracetamol og ibuprofen smertestiller mig ikke rigtig i ryggen, hverken for sig selv eller i kombination, men fungere fint til en mild hovedpine. Ville ellers have været en fin løsning, men det gør desværre ikke det store for mig i den sammenhæng.

Tak for forslagene, got some reading to do. :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Bismann: tager du psykedeliske stoffer, som svampe og LSD? Der var nogle forsøg engang der viste at en enkelt eller få høje doser kunne have en højst overraskende smertestillende virkning længe efter. Kan godt prøve at grave lidt i det, hvis du er interesseret.

Junior medlem

Hvis du er til det mere naturlige smertestillende og har leget lidt med opiater kan Kratom anbefales. Siden du godt kan styre det og kratom ikke er i den grelle ende når det kommer til opiater tror jeg det vil passe dig godt. Det har også ofte den effekt at det giver energi og en smule eufori oveni. Nogle strains er mere bedøvende hvor andre giver mere energi. Du kan bestille en prøvepakke hjem og eksperimentere lidt selv. Har læst om mange som har fået rigtigt gode resultater med kratom i deres smertebehandling. Søg evt på kratom + pain og dan dig sin egen mening. Håber du finde ud af noget, for smerter er virkelig noget at det som kan tære på livsenergien!

Insane psychedelia user!

йети skrev:
Bismann: tager du psykedeliske stoffer, som svampe og LSD? Der var nogle forsøg engang der viste at en enkelt eller få høje doser kunne have en højst overraskende smertestillende virkning længe efter. Kan godt prøve at grave lidt i det, hvis du er interesseret.

Du må gerne grave lidt for min skyld, for min ryg bliver heller ikke bedre hvad angår smerter, selvom den ikke bliver låst fast særligt ofte længere pga træningen har styrket den.

@Bismann ser frem til at høre hvad du ender med at beslutte dig til, for jeg har selv været lige ved at tage til lægen for at få tramadol/dolol, men jeg har en fornemmelse af det vil være usundt for mig kva mit forhold til disse når jeg bytter mig til dem uofficielt.

Mvh

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Der er dette: http://www.erowid.org/references/texts/ ... 5docid7678

Derudover er der nogle interessante historier i Stanislav Grofs bog "Den Indre Rejse 2 - Menneskets møde med døden", læs f.eks. side 132-136 i denne, hvor en terminal cancerpatient bliver helt smertefri i 2 måneder. Det nævnte eksempel er med DPT, og klart en sjældenhed, men det viser hvilke muligheder der er i psykedeliske stoffer som smertemedicin. Derudover er der et par andre eksempler i denne bog, kig i stikordsregistret bag i bogen under "smerte".

Medlem

Geografisk sted: Syd for månen.
Det der kratom te i nu skriver om og det nævnes mange gange, er det noget man lovligt kan købe i dk ?

Bisman. Ved stærke smerter skal du nok op i morfin gruppen, men hvis du følger lægens nøje planlagte mindre doser og evt kun tager når det er rigtigt slemt, så er der ikke stor sandsynlighed for at det går galt. Man skal bare gøre sig klart fra starten, at man stopper hvis man bliver for glad for det. Det er ikke legetøj, men det virker fremragende på smerter.

Medlem
Brugeravatar

Fortsæt endelige med styrketræningen af din muskulatur. Det mindsker sandsynligheden for overbelastede led. Øget muskelmasse vil forbedre din tilstand, så ledende kan aflastes. Det er meget vigtigt, at udøvelserne bliver udført korrekt. Video vejledninger er tilgængelige på internettet. Nu hvor du har oplevet dine beskrevne symptomer i 10 år er det vigtigt, at være opmærksom på at forebygge det, da udvikling af kroniske smerter og slidgift kan forekomme. Tag hensyn til hvordan du udfører dine daglige aktivitet og sørg for hvile.

Tilføjer derfor lige nogle ekstra forslag, som kan have gavnlig effekt. Supplere træningen med kosttilskud i form af omega-3 kapsler og bio-magnesium tabletter. Omega-3 = 2000-3000mg dagligt. *Bio-magnesium = 300-600mg dagligt.

Du søger noget smertestillende, og et opioid ville kunne dække smerterne. Afhængighedspotentialet er yderst vigtigt, at mindes jævnligt. Medikamenterne skal anvendes med omtanke. Oplever man tendens til afhængighed af andre stoffer grundet misbrug, bør man være ekstra opmærksom, eller måske lade være. Nu har aner jeg intet om du besidder den tendens, og kan godt forstå du søger smertedækning.
Oxycodon, et semi-syntetisk opioid agonist, som er stærkt smertestillende kunne være et bud. Biotilgængeligheden oralt er høj, modsat mange andre opiater og opioider. Depot præparatet ville være passende til dit tilfælde på doseringer af 5-10mg. Nogle ville muligvis hævde at oxycodon er over-kill, men hvis det tages med rette forholdsregler kunne det være en mulighed. Spørgsmålet er så om din praktiserende læge er villig til, at udskrive et recept. Glem ikke at supplering af ibuprofen og paracetamol kan gøre en forskel.

EDIT: Anbefaler kosttilskud af D3-vitamin. Her i vinterhalvåret bliver vores kroppe ikke udsat for nok UV-B stråler, som danner D-vitaminet. Faktisk er D3-vitamin nærmere et hormon end et vitamin. Fede fisk som sild, makrel og laks indeholder D-vitamin, men store mængder af føden skal indtages for, at dække kroppens behov. Derfor anbefales mængder af 86-200µ dagligt. Undersøgelser viser en markant forbedring af led- og muskelsmerter ved indtag af kosttilskuddet. D-vitaminet bidrager til optagelsen af calcium, som styrker knogler og muskler. Derudover hæmmer det inflammation og styrker immunforsvaret. Ved mangel på D3-vitamin er der risici for udvikling af bl.a. influenza, skizofreni og depression. Kosttilskuddet bør indtages med et fedtholdigt måltid, gerne indeholdende omega-3 for at lette optagelsen af D3-vitamin. Hydrogeneret fedtstof er ikke en god idé, da bivirkningerne er mange.

D-vitamin
Dosis: 86-200µ

Vedrørende din styrketræning, så gavner dagligt indtag af hurtigtvirkende proteinpulver din proteinsyntese.

Senest rettet af The-Midnight-Howl 02 dec 2014 21:26, rettet i alt 2 gange.

Insane psychedelia user!

Tak yeti :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]