Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 07:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hej der -- læste et sted at det ikke nytter at redosere codein eller oxynorm. Ka det være rigtigt - og i givet fald hvorfor?
Tak for hjælpen...

Insane psychedelia user!

Nej, det er ikke rigtigt.

Medlem

Jo, der er altså noget om det. Det fik en klokke til at ringe omme i baghovedet, og lidt videre research fik mig frem til svaret, i hvert fald i forhold til kodein.

Kodein er et prodrug, der ikke er aktivt i sig selv. Det metaboliseres til codeine-6-glucuronide (engelsk navn, kan ikke finde det danske) og morfin i kroppen. Codeine-6-glucuronide menes at være den primære årsag til den smertestillende effekt, men man skal ikke underkende at omdannelsen til morfin har en væsentlig indvirkning på både den smertestillende og rekreationelle virkning af kodein.

Problemet er at kodein i sig selv hæmmer det enzym der skal konvertere kodein til morfin. Så hvis du redoserer kodein mens du stadig har en del af det i kroppen, vil redoseringen ikke blive metaboliseret til morfin, men udelukkende til codeine-6-glucuronide. At gå derfra til at sige at redoseringer ikke virker er forkert, men de vil altså have begrænset virkning i forhold til den indledende dose, da redoseringen ikke omdannes til morfin i ligeså høj grad.

I forhold til oxynorm ved jeg det ikke, har ikke selv oplevet begrænset eller manglende effekt ved redoseringer.

Medlem

Hej Turbodiesel - tak for svar! Det er eddermame et tjekket svar/forklaring. Og mht oxy så er jeg enig - der fungerer redosering fint...

Insane psychedelia user!

Det er altså stadig noget vrøvl at det ikke nytter at redosere. Det har jeg gjort mange gange og har ikke oplevet at det ikke virkede. Det er sandt at tolerance stiger lynhurtigt med codein, så du vil stensikkert blive belønnet ved at vente lang tid i mellem dine ture, men at det ikke nytter er forkert imo.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]