Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 aug 2025 22:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey Psychedelia. Jeg er en dreng i midt teenage årene som har fået fat på nogle Citalopram. Jeg fandt ud af de var mod depression, og læste på Bluelight at der var en der havde fået en hel livsændrende oplevelse af dem. Mit spørgsmål er så bare om nogle andre har prøvet dem og hvad giver de jer af effekt? Sidste år blev jeg ramt af en meget svær depression og gik ikke i skole i 6 måneder, men fik det bedre meget pludseligt, nu har jeg det fint nok, føler dog ingen glæde, men heller ingen tristhed. Jeg har svært ved at tage mig sammen til ting osv, er det noget i vil anbefale? Tak på forhånd, forsat god dag!

Senest rettet af BrookOne 19 mar 2014 18:27, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: L.A.
Det kan ikke anbefales, at du overhovedet går i din mors medicinskab og snupper hvad der lige kan lamme dig.
Hvad der kan anbefales, er at søge noget professionel hjælp, så kan de udskrive hvad de finder nødvendig, sammen med noget kognitiv terapi.
Jeg tror dog deres recepter hænger lidt fast når du er så ung.
Held og lykke med det. :)

Junior medlem

Det var ikke for at finde noget der kunne lamme mig, skulle egentlig bare finde nogle hovedpinespiller, og fandt det meget tilfældigt, blev selvfølgelig nysgerrig ligesom enhver anden der interesserer sig for det felt. Har snakket med en læge tidligere, han mener ikke der skal gøres noget. Hvis nu jeg tager dem og føler ydet overskud, bliver en glad person osv, er det vel ikke så slemt? Jeg er rimelig nybegynder inde på området, så håber på lidt ekspertise fra mere erfarne personer, forsat god nat!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Hvis din læge ikke ordinerer det, skal du ikke tage det. Jeg tvivler på, at du har fundet nok til at gå en hel behandling igennem. Det er ikke medicin, der virker fra den ene dag til den anden men bygges op over en længere periode. Jeg begyndte først så småt at få en virkning efter en lille måneds tid.
Der er desuden rigtig mange bivirkninger ved det. Kan ikke anbefales uden en god grund.

Administrerende Direktør
Brugeravatar

Som andre allerede har sagt, skal du ikke begynde at rode med Citalopram eller andre antidepressiver, uden en læge har ordineret det. Hvis du har svært ved at føle glæde/tristhed og deraf har svært ved at mærke motivation i nogen som helst retning, vil jeg anbefale dig igen at snakke med din læge om det. Alternativt har din uddannelsesinstitution (hvis du er under uddannelse) måske en rådgiver, du kan snakke med og derigennem blive guidet til noget terapi, der muligvis kan hjælpe dig på vej.

Derudover: Spis sundt, sørg for at dyrke motion minimum et par gange om ugen, prøv at få sovet minimum seks timer i træk om natten (gerne mere). Sørg for at komme udenfor - en tur i skoven, ved stranden eller hvor du synes, der er rart.

Held og lykke med det hele.

Medlem

Der er ikke grund til at bruge SSRI, medmindre du er selvmordstruet eller slet ikke kan tage dig sammen til noget som helst. Der er en del bivirkninger ved SSRI´er, og det tager en del på selvtillid(som nok ikke er skide høj med en depression) at man ikke kan klare sig uden at æde en pille dagligt. Prøv i stedet med psykolog, psykoterapi eller andre former for professionel hjælp. God kost, motion(løb, styrketræn, whatever you like), lav noget socialt, snak med familie/venner om problemer osv. er også en god måde at komme op igen! Held og lykke :D
Fuck Andreas kom først

Junior medlem

Jeg svarer lige jer alle sammen i et post.

The Doctor: Nej selvfølgelig burde det ikke blive taget, når jeg ikke personligt har fået det udskrevet af min læge. Der var tale om at jeg skulle have anti-depressiver i den tidsperiode jeg var deprimeret, men jeg nægtede det. Nu er jeg bare noget så langt at jeg er træt af at sidde på mit værelse, og ikke rigtig fortage mig noget eller have energi til noget, jeg fandt en hel ny pakke, pakken var gammel kunne tydeligt ses, men der var kun taget en enkelt, jeg talte det til 99 piller i alt på 20mg hver.

Andreas: Som sagt lige før, ville psykiatrisk afdeling udskrive mig nogle anti-depressiver, kunne sagtens tænkes at være Citalopram, og som sagt nægtede jeg da jeg generelt er imod piller. Tak for rådende dog!

Johs: Jeg tvivler meget stærkt på at den eneste grund til at tage anti-depressiver er hvis man er selvmordstruet. Dog kan jeg slet ikke tage mig sammen til mange ting. Mht. selvtillid, så mener jeg ikke der er noget problem der, overhovedet. Tak for rådende!

Medlem

du kan prøve, måske virker giver det et boost i dit liv. men de første 14 dage er ned af bakke.. derefter skulle du gerne opleve lidt overskud..

Medlem

Grunden til at jeg skriver mand kun behøver SSRI hvis man er selvmordstruet, eller at man ikke kan tage sig sammen til noget som helst, er at pillerne kun hjælper dig midlertidigt, det "helbreder" dig ikke på nogen måde. Eftersom du skriver at du ikke er trist(godt nok heller ikke glad), så synes jeg ikke at du skal selvmedicinere. Slet ikke når din læge ikke vil give dig nogen SSRIer. Det er dig der skal komme op af det hul du er i, pillerne får dig ikke op derfra. Fortsat held og lykke! :D

Junior medlem

Jeg har taget dem i 3 dage nu, prøver 11 dage endnu (2 uger i alt) og ser om det giver nogle virkning. Hvis ikke smider jeg dem ud, hvis de gør... smider jeg dem nok ud alligevel. Tak for svarene!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Hvad er det, du ikke forstår ved SSRI-præparater? De tager lang tid om at virke. Mere end de 14 dage du planlægger. Og hvorfor spørger du os til råds og vælger ikke at følge rådene? Der er bred enighed om at det er en dårlig ide.

Junior medlem

Hvad er det, du ikke forstår ved SSRI-præparater? De tager lang tid om at virke. Mere end de 14 dage du planlægger. Og hvorfor spørger du os til råds og vælger ikke at følge rådene? Der er bred enighed om at det er en dårlig ide.

Du har vel ret, de bliver nok smidt ud inden der begynder at sparke bivirkninger ind. Tak for det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]