Sådan som jeg har forstået det, så er der to mulige optagelse metoder i næsen.
Transcellulær transport, hvor stoffet optages igennem cellemembranen og udskilles på samme måde på den anden side.
For at dette kan lade sig gøre, skal stoffet være fedtopløseligt for at kunne transporteres.
Paracellulær transport, når stoffet er vandopløselig og transporteres i det intercellulære rum i mellem cellerne.
Grunden til vandopløselige stoffer optages bedre, er fordi det bliver opløst i vores mucus eller på godt dansk, snot. Det gør det lettere for den paracellulære transport fordi det bliver fordelt lige meget over hele næsevæggen.
Større optagelsesareal = større optagelse pr. tid = hurtigere onset.
Grunden til at stoffer der ikke er vandopløselig, har svært ved at passere over i blodbanen er pågrund vores snot igen. Før der virkede snottet til vores fordel fordi vores stof bliver opløst og jævnt fordelt over næsevæggen. Nu, der virker den isolerende, forstået sådan, at vores stof ikke kan opløses og derfor kan det ikke komme i kontakt med cellemembranen. Dette mindsker den transkcellulær transport fordi vores stof ikke bliver jævnt fordelt i vores mucus og kommer ikke i kontakt med cellemembranen.
Dette er skrevet ud fra hvad jeg har kunne læse mig til på de sidste 15-20 minutter og hvad jeg vidste i forvejen.
Ret mig endelig hvis det er helt ude i hampen.