Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 aug 2025 21:06

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Beyond wasted
Hej der ude. Jeg har et spørgsmål vedrørende nedtrapning af oxy codon. Jeg har igennem det sidste 1,5 år været stor forbruger af dette og mener det nu er tiden at trappe lidt ned. Ikke nødvendigvis helt ud men lidt ned ihvertfald. Jeg har et glas med ca 60-80stk 5mg metadon og spørgsmålet lyder om jeg kan bruge præparatet til nedtrapning og i såfald hvordan? Altså hvor mange mg om dagen, morgen middag aften, i hvor lang tid osv. - det skal siges at jeg tager imellem 240-290mg OC hver dag. På forhånd tak :-)

Medlem
Brugeravatar

Så vidt jeg ved er man ved at gå bort fra at bruge metadon til nedtrapning fra kortvirkende opioder. Det hænger sammen med at metadon er ret vanedannende i sig selv og det sket folk begynder at misbruge det i stedet. Et bedre alternativ, hvis det er muligt for dig at få fat på det (og det vil jeg tro du kan tale med din læge om), er buprenorfin (i handelen Subutex). Det skulle være meget mindre vanedannende end metadon og mindst lige så effektivt til nedtrapning.

Junior medlem

Geografisk sted: Beyond wasted
Problemet er bare min læge helst ik skal vide det da det er hende der udskriver OC til mig så vil hun formentlig smide mig på contalgin eller noget andet pjat. Så metadon er hvad jeg har og gøre med så hvis bare det kan bruges til det vil jeg give det et forsøg. Jeg har os været i behandling med metadon dagligt som smerte stillende og jeg oplevede ingen form for afhængighed. Men det godt lige at ha i baghovedet at du nævner det :-)

Medlem
Brugeravatar

Det er en ærlig sag at ville trappe ned på medicin og det er jeg sikker på at din læge gerne vil hjælpe dig med. Hvis hun vil give dig contalgin er det vel ikke så slemt? Det er, så vidt jeg er informeret, mindre skadeligt end oxycodon og kan vel både hjælpe dig med dine smerter og tage dine abstinenser? Jeg vil råde dig til at prøve at finde en løsning med din læge i stedet for at begynde at selvmedicinere.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis du vil bruge Metadon til at trappe dig ud af Oxy,skal du sørge for ikke at blive hooked på Metadonerne,for så går du fra asken til ilden.
Bup ved jeg ikke så meget om,da jeg aldrig har taget det.
Generelt vil jeg nok mene det ville være det bedste hvis du gør det her sammen med din læge,og bruger Bup som nævnt.

Junior medlem

Metadon er ikke legetøj , sorry skriften men snak med din læge om andet smerte behandling ex smerte plaster det tager lidt tid og få det kørt ind men virker på mange , håber det går for dig

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
Jeg tror det er et håbløst forsøg, at begynde at trappe ud af oxy med metadon, for derefter at vende tilbage til oxy når du ikke har lige så stor tolerance over for dem. Du må have nogle stærke smerter, eller en dum læge siden, at du har fået udskrevet oxy i 1,5 år. De er stærkt vanedannende og bliver oftest ligestillet med heroin, i euforien.

Det lyder utrolig meget som om det er pillerne og en dårlig samvittighed, som snakker, når jeg læser dine indlæg. "..Contalign eller sådan noget pjat" - du har overhoved ikke den rette indstilling, hvis det er en seriøs udtrapining du har i tankerne. Kontakt din læge og spørg om hjælp, ellers held og lykke med dit forsøg.

Wuups. Semi gammelt emne.

Junior medlem

Til jer fjolser der siger at OC er asken og metadon ilden(og ligende) i burde ik kommentere mere på sådanne ting da i tydligvis ik har den fjerneste anelse hvad i snakker om!! du kan ikke trappe ud på den mængde metadon du har liggende!! vil skyde på du skulle have en dosis mellem 40-60mg af donerne om dagn måske 40 morgen og aften! små 300mg OC er en seriøs dosis og hvis jeg var dig gemte jeg de doner til du virkelig får brug for dem og istedet trapper ned netop på OC eller som en anden skriver suboxone/subutex ville være klart det bedste!!!

Ps- ved desværre alt for godt hvad jeg snakker om i det her tilfælde... GL du får brug for det:)

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: syd for kosmos
Jeg vil som de andre anbefale dig at kontakte din læge mht nedtrapning. At blive hooked på metadon er ikke sjovt. Muligvis det værste opioid at blive afhængig af. Abstinenserne er meget langtidsvarende, ifht de mere korttidsvirkende opioider.

Det er selvfølgelig fint at have noget Metadon liggende til at tage de værste oxy abstinenser, hvis du vælger at stoppe. Men hav lige en person som kan administrere det for dig.

men jeg kan jo eller ikke side og suge rohypnoler i bongmix hverdag for så stiger tolerance jo

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Til jer fjolser der siger at OC er asken og metadon ilden(og ligende) i burde ik kommentere mere på sådanne ting da i tydligvis ik har den fjerneste anelse hvad i snakker om!!

:roll:

Medlem

Hvis man vil bruge suboxone/subutex (dvs. buprenorfin) til nedtrapning, er det vigtigt at man forstår hvordan buprenorfin virker. Man kan ikke bare begynde at tage buprenorphin oven i andre opioider, så får man nogle kodyle abstinenser som kan vare op mod 12 timer selv om man indtager mere og mere buprenorfin. Vejen fra opioider til buprenorfin bør ske ved at man trapper så langt ned man kan i det opioid man vil ud af, og så holder helt op med at tage det. Når man er så abstinent at man ikke kan vente en time til, begynder man at tage buprenorfin, ikke før.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]