Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 08 aug 2025 15:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hejsa.

Jeg er 26 år, og har fået smertestillende siden Jeg som 15 årig fik konstateret sammenfald i ryggen. I mange år fik Jeg Nobligan 1x50mg 5 gange daglig. Siden skiftede Jeg til Temgesic 0,4mg 3x dgl.

Nu er Jeg skiftet til Contalgin 10mg 3xdgl - MEN - NUL EFFEKT.

Jeg byttede mig til nogle Oxynorm 5mg (10 i alt) og dem tog Jeg på 3 dage - og da var Jeg faktisk ligeså godt smertedækket som Temgesic gjorde de første 2 år.

Contalgin er jo depotmedicin - men er der chance for at Jeg kan BEDE lægen om nogle Oxynorm 5mg uden han sætter alle alarmer i gang? Hvor stor dosis er Jeres erfaring med Contalginer? Jeg er 186 høj, og vejer 74,4kg. Jeg bliver ikke engang skæv af de Contalginer, og har fået dem 15 dage idag? SKal have en dosis igen på fredag, og da tænker Jeg at ville drøfte et skift igen, med ham?

Mvh Peter

Medlem

Skiftede du direkte fra temgesic til contalgin? I så fald var det vel derfor du ikke havde nogen effekt af contalgin. Det virksomme stof i temgesic, buprenorphin, har langt større affinitet til opioidreceptorerne end morfin (det virksomme stof i contalgin), og så længe der er buprenorphin i kroppen vil virkningen af andre morfinpræparater være nedsat. Desuden er contalgin — som du selv skriver — et depotpræparat, og derfor tager det et stykke tid før man når “steady state”.

Hvad er grunden til at du skiftede fra temgesic til contalgin i første omgang? Kunne du ikke have opnået tilfredsstillende smertelindring fx ved øget dosis af temgesic?

Junior medlem

Aaah, så buprenorphinen virker egentlig bedre? Jeg ved det egentlig ikke, lægen spurgte hvordan Jeg havde det i ryggen osv, ifbm en undersøgelse for lungebetændelse, og da forklarede Jeg at Jeg synes egentlig ikke den dosis var tilstrækkelig længere, og at Jeg kunne mærke at Jeg var blevet mere tolerant overfor dem. (fået dem fast i 3,5 år) og så sagde han at så skulle vi prøve med de her Contalgin?

Medlem

Man kan ikke sige at blot fordi buprenorphin har større affinitet for opioidreceptorerne, så virker de bedre. Et stof som naloxon har endnu større affinitet end buprenorphin, men virker ikke smertestillende.

Uanset hvilket opioid du benytter til smertelindring, vil der efter en kortere eller længere periode indtræde tolerans, så man bliver nødt til at øge dosis. Men mens der er en betydelig risiko for respirationsdepression (~ hæmning af åndedrættet) ved mange morfinpræparater — heriblandt morfin selv — er der ikke den samme risiko ved buprenorphin. Nu er jeg ikke læge, så du skal ikke nødvendigvis lytte til mig, men jeg ville nok have valgt at øge dosis af temgesic (man kunne have valgt at prøve med 0,4 mg × 4 dagligt, eller måske endda at skifte over til subutex og give 2 mg dagligt — hvilket stadig er en 8-10 gange mindre dosis end man benytter til folk i substitutionsbehandling), fremfor at skifte til et andet præparat.

Ulempen ved buprenorphinpræparater (temgesic, subutex, suboxone, …) er at det ikke kan benyttes sammen med andre opioider. Så hvis man fx skal smertelindres efter en operation (fx efter trafikuheld, nyt knæ, ny hofte, …), kan man ikke benytte hverken contalgin eller oxycontin med mindre man trapper ud af buprenorphin først. Fordelen er en dejlig lang halveringstid, lille risiko for åndedrætsstop, samt at man ikke i nævneværdig grad føler sig påvirket/beruset.

Jeg ville sgu' nok tage en grundig snak med min læge, hvis jeg var dig, og høre om fordele og ulemper ved forskellige præparater. Hvis du har haft sammenfald i ryggen siden du var 15 år gammel, lyder det næsten som om du kommer til at skulle tage smertestillende medicin livet ud — formentlig i øgede doser efterhånden som årene går — og så gælder det om at få den maximale effekt med så få bivirkninger som muligt.

Held og lykke.

Junior medlem

Hej igen.

Og tak for dit svar. :)

Ja, det er Jeg fuldkommen inde på, at Jeg gør. Jeg er NUL og NIKS værd, hvis jeg glemmer det en dag.. :(

Jeg tror jeg vil have fat i ørene på ham på fredag, du har hvertfald givet mig lidt at tænke over.

Ved du for øvrigt om Alprazolam PCD 1mg virker mod panikangst eller stress?

Medlem

Lige en ting mere:
En grund til at lægen valgte at skifte fra temgesic til contalgin kan være at temgesic ikke er velegnet til akutte smerter / gennembrudssmerter og at man (som tidligere nævnt) ikke kan supplere temgesic med andre morfinpræparater. Så hvis man vælger at smertedække med temgesic, er der “kun” panodil og ibuprofen til at dække pludselige gennembrudssmerter. Er man derimod smertedækket med contalgin, kan man snildt anvende et hurtigtvirkende morfinpræparat mod akutte smerter, hvis panodil og ibuprofen ikke er tilstrækkeligt. Dette er også værd at have med i sine betragtninger.

Alprazolam benytter man vel fortrinsvist mod angst.

I din sammenhæng kan det være værd at huske på at Alprazolam ikke går særlig godt sammen med opioider hvis hensigten er så få bivirkninger som muligt (men hvis man går efter rusen eller efter at blive dysset ned, kan det være at man ser det som en fordel).

(Alprazolam og andre benzodiazepiner er noget fanden har skabt. Folk har det med at blive afhængige af dem i løbet af forholdsvis kort tid, og det kan være en langvarig og træls affære at skulle trappe ud af et benzodiazepinmisbrug. Hvis du kan, så hold nallerne væk fra benzo'er [af alle slags].)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]