Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 14:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Jeg vil kort fortælle om mig selv uden at gå i detaljer, da jeg synes mine læger har gjort et usædvanligt dårligt arbejde i forhold til medicinering.

Jeg bliver snart 18 år, jeg har haft en del depressioner, lider af angst, ocd, og autisme. Jeg får 200mg Sertralin dagligt, og har været indlagt 3 gange på psykiatrisk hospital inden for det seneste år. Jeg har i flere år haft store problemer med at sove, selvom jeg har prøvet alt. Jeg har sagt ja til alt medicin jeg har fået tilbudt af lægen (Truxal, Seroquel, Circadin) og har om aftenenerne psykotiske tendenser engang imellem. Jeg har haft en periode på Oxypan som jeg synes var "god" men jeg var kun 16 på daværende tidspunkt, og blev så afhængig af dem, at det endte med et selvmordsforsøg da jeg ikke kunne få flere, og poppede gerne en 5-6 stykker inden jeg skulle sove.. Derfor leder jeg efter en gylden middelvej mod de hårde benzo'er, og så anti-psykotisk medicin.. Måske noget der virker hen af mod cannabis (jeg ryger det hver aften, indtil jeg finder andre måde at få ro på) .. Er der nogle der har erfaringer ala mine, eller kender noget medicin mod en kæmpe indre uro, tankemylder, tvangstanker og søvnbesvær? Jeg vil nemlig gerne selv læse lidt op på det, så jeg kan give et forslag til lægen.

På forhånd tak, og jeg håber i tager det seriøst.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Cannabis hjælper i hvert fald ikke på din situation. Angst og depression forværres af dagligt misbrug af cannabis.
Ved ikke om det er helt hen i vejret, at foreslå motion, yoga, meditation som supplement til medikamenterne? Ved godt det ikke kan gøre det i din situation, men det kunne sikkert hjælpe en hel del.

Medlem

Jeg ønsker også at stoppe med cannabis på sigt, men først og fremmest få en stabil søvnrytme. Jeg har prøvet alt, jeg har styrketrænet dagligt, svømmet, prøvet yoga, og har ikke koncentration til meditation, måske skulle jeg søge en ekspert på det område - men først vil jeg gerne høre om der er andre der måske har været i min situation :) Og tak for svaret Samuel

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Prøv at beskiv, hvordan dit døgn ser ud. Fra du står op og til du går i seng. Er det ens hele ugen eller er det anderledes i weekender?

Medlem

Stærk baldrian med citronmelisse virkede for mig, da jeg havde søvnproblemer. Dog går der 2-4 uger før de har en effekt, men de er ikke farlige og du bliver ikke afhængig af dem. Give it a shot :-)

Medlem

Min dag:

Sover somregelt til jeg er "udhvilet" eller pædagogerne vækker mig. Så går jeg op, får en smøg og tjekker lidt på YouTube. Så stener jeg lidt der, ligger mig i sengen og ser noget komedie eller dokumentar film. Så ligger jeg der det meste af dagen, udover når jeg skal ryge eller spise. Jeg prøver så vidt at komme ud, får trænet engang imellem, og ja om aftenen får jeg så en masse medicin, ryger en joint, og ligger mig i sengen og prøver på at falde til ro.. Men der ligger jeg oftest 3-4 timer med uro, angst, og en trang til at gå amok.

Moderator
Brugeravatar

Du får ikke brugt din energi, det er da klart du ikke kan sove. Du skal nok ud og løbe hver dag.

En ordentlig sprøjte Tag dig sammen medicin foreslår jeg.

Medlem

Geografisk sted: Meget langt væk fra virkeligheden
kaktus klausen har fuldstændig ret..

tror ikk der er ret mange mennesker der har nemt ved og falde i søvn efter sådan en stille dag der .. jeg kan ihvertfald heller ikk sove særlig godt hvis jeg bare sidder ved computeren og fjernsynet hele dagen ..

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Hej TS.

Jeg er ikke fan af alt det medicin som lægerne lystigt udskriver til patienter. Jeg mener en del problemer kan klares uden. Selvfølgelig vil der altid være noget medicin som er nødvendigt. Men dit problem med ikke at kunne sove kan løses uden tror jeg. Som den kære kaktus skriver skal du simpelthen ud og stimuleres. Løb, styrketræning, eller bare en anden hobby hvor du bliver rørt. Det vil samtidig uden tvivl give dig en portion selvtillid også, og måske forberede din psyke. Det kan ihvertfald ikke skade! Held og lykke fremover.

Medlem

Somsagt har jeg prøvet motion. Grunden til jeg ikke kan sove, er ikke fordi jeg ikke er træt eller udkørt - for det er jeg rimelig ofte. Men pga. det tankemylder jeg har oppe i hovedet, gør jeg simpelthen ikke kan slappe ordenligt af.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
"Måske noget der virker hen af mod cannabis (jeg ryger det hver aften, indtil jeg finder andre måde at få ro på)"

Det her er muligvis grunden til at du ligger søvnløs med tanketrip. Jeg har i hvertfald en tendens til at ligge og tænke alt for meget, hvis jeg ryger hash lige inden jeg lægger mig, hvilket resultere i at jeg ikke kan falde i søvn.

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Moderator
Brugeravatar

Hvad siger pædagogerne til du ryger hash, det er vel ikke noget de bifalder? Aktiverer de dig ikke, nu når du ikke selv er i stand til det?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fuldtidsforvirret på fyn
Nu ved jeg ikke hvor kraftigt dit mis/forbrug? Er af cannabis. Men prøv at ligge det totalt på hylden i nogle uger og se om det hjælper på dit søvn problem. Kunne det meget nemt gøre. Du har hele livet til at hygge dig i, så et par uger uden skulle jo ikke skade :) men jeg tænker også lidt på noget Baldrian eller humle kapsler. Det hjælper selvfølgelig nok ikke på dit tankemylder men måske det gør dig så træt at du falder i søvn selvom tankerne køre.

Medlem

Jeg bliver også aktiveret, laver mad, er sammen med vennerne osv.. Jeg har enkelte aftener prøvet ikke at ryge, og det har gjort det endnu værere, langt mere uro. Findes der ikke en middelvej mellem Oxypan og Seroquel?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordkysten
Kemiske midler er kun midlertidige løsninger og kommer på sigt kun til at forværre dine problemer. Så medmindre du vil ignorere dine problemer og være afhængig af medicin resten af dit liv, så foreslår jeg dig at prøve nogle andre, naturlige løsninger istedet.

Her skal jeg dog komme med en advarsel, for naturlige løsninger kræver ofte en indsats og en vedvarende en af slagsen for at virke og din krop vil uden tvivl stritte imod det første stykke tid, men ligeså snart du har dyrket disse nye tiltag i lang nok tid, så vil de blive en automatisk del af dig, præcis som de dårlige vaner som sidder fast i kødet og psyken på dig lige nu.

Start småt og bliv bevidst med hvor mange ressourcer du har til rådighed for du ønsker ikke at brænde dig selv ud, tag det langsomt, men bliv ved med at kæmpe dig frem mod et mål, eller blot daglige/ugentlige forbedringer.

Begynd at gå ture og reflekter over dine tanker og årsagen til de myldre sådan og spænder ben. Kierkegaard skrev at der ikke fandtes en tanke så tung at man ikke kunne gå fra den. Vi mennesker kan kun registrere vores omverden fordi vi er i konstant bevægelse, vores øjne flakker faktisk frem og tilbage non-stop i små ryk for at hjælpe os med at bearbejde indtryk udefra. Bevægelse kan hjælpe med at sortere i tankerne, så kom afsted med dig. Gå evt. steder hvor du kan være i fred, eller på tidspunkter hvor der ikke er mange på gaden, hvis andre menesker gør dig utryg.

Drop cannabis, det føles måske som en hjælper, men det kan få ligegyldigheden til at føles særdeles acceptabel og det vil sige at du ikke udvikler dig, men blot acceptere situationen og ikke kommer videre. Spørg dig selv hvorfor du egentlig ryger og har lyst til cannabis. Har du altid røget af samme årsag som nu? Og hvor meget kontrol har du egentlig over dit forbrug?

Find dine nærmeste interesser og dyrk dem oftere og oftere, hold ved hvad der interessere dig og tænk på hvad der før i tiden kunne gøre dig glad.

Snak med nogen, vær åben overfor dig selv og andre omkring dine problemer. Glem evt. skam og skyld og accepter hvor du er, så du kan begynde at rykke fremad.

Jeg ved godt det ikke var hvad du spurgte efter, men det er hvad jeg ikke er i tvivl om vil hjælpe dig med dine problemer. Jeg kender flere der først har fået selvmordstanker efter de begyndte på medicinen. Go figure.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: k-hullet
jeg er kun i samme situation som dig omhandlende enormt tankemylder og tendens til maniske perioder, dog har quatiapin(aktive middel også i seroquel) hjulpet mig gevaldigt.
vil ikke mene det direkte stopper min hjerne , men jeg kan BESTEMT sove, hvilket er behjælpelig ved mine andre "psykoser"
og nægter at tro på det ikke kan slå dig ud, et spørgsmål om dosis, så kan vi så snakke bivirkninger bagefter, men det er først og fremmest vigtigst at komme til et mentalt stadie hvor du SÅ kan arbejde med overvinde dine søvn problemer?
jeg ved godt du siger du ikek vil ha anti-psykotisk. men det hjælper jo både på søvn - depression og mani.! ihvertfald mig...(alle er jo ikke ens)

mine venner mener jeg burde begynde at meditere for at kunne falde til ro, men det er jo ligesom rimlig fucking svært når ens hjerne køre på højtryk og bare ved tankens kraft kan få min puls op på 200...

hvis du kan skal du da prøve om det er muligt for dig at få kontrol over det sådan.
jeg vil bestemt heller ikke anbefale THC, får min hjerne i dobbelt omdrejninger.... bestemt skunk. iså fald skal du ha fat i det tungeste indigo maroc.! intet sativan til dig ;)
men ja... er du sikker på anti-psykotisk ikke er en større hjælp en belastning?

good luck...

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
mirtazapin er et godt indsovningsmiddel.

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?

Junior medlem

Min dag:

Sover somregelt til jeg er "udhvilet" eller pædagogerne vækker mig. Så går jeg op, får en smøg og tjekker lidt på YouTube. Så stener jeg lidt der, ligger mig i sengen og ser noget komedie eller dokumentar film. Så ligger jeg der det meste af dagen, udover når jeg skal ryge eller spise. Jeg prøver så vidt at komme ud, får trænet engang imellem, og ja om aftenen får jeg så en masse medicin, ryger en joint, og ligger mig i sengen og prøver på at falde til ro.. Men der ligger jeg oftest 3-4 timer med uro, angst, og en trang til at gå amok.

Ud af den seng og dyrk MASSER af motion, gerne udendørs. Det kan være skide svært at motivere sig selv til så har du f.eks. mulighed for at dyrke noget sport med andre vil jeg klart anbefale dig at forsøge at få sådan noget stablet på benene. Hvis du ligger i sengen med tankemylder så læs en bog (ikke tv eller computer, det trætter ik). Forsøg at fjerne fokus fra dine bekymringer og irritation/rastløhed over ikke at kunne falde i søvn. Tankemylder er som regel selvforstærkende.

Drop hashen hurtigst muligt. Det nævner du også selv du gerne vil. En god lang gåtur om aftenen er også rigtigt godt mod søvnløshed. At komme fra kulde til varme giver en god døsighed så prøv at foreslå pædagogerne det. Hør noget søvndyssende musik. Evt find noget klassisk musik uden for meget "tjubang" - bare roligt, kedeligt og søvndyssende (eller regnskovs-lyde, Birthe Kjær, hval-lyde, ambient. Whatever...prøv dig frem og find noget der passer dig).

Held og lykke med det hele :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nový židovský hřbitov
Jeg bliver også aktiveret, laver mad, er sammen med vennerne osv.. Jeg har enkelte aftener prøvet ikke at ryge, og det har gjort det endnu værere, langt mere uro. Findes der ikke en middelvej mellem Oxypan og Seroquel?

Det lyder mest af alt, som om du er en benægtelsesfase. Vågn op knægt. Livet er meget mere end benzoer og cannabis, prøv at gør noget aktivt for at komme i harmoni med dine følelser og tanker. Det nytter ikke noget at se en masse dokumentarer om selvsamme problem, du bliver nødt til at kunne få det skubbet til side og koble fra uden stoffer. Desuden findes der en masse øvelser man kan lave når man ligger søvnløs i sengen, jeg har selv været til et afslapningskursus hvor vi lærte at forestille os en ”flydende streg der dannede en firkant” øver man sig nok i dette, vil du pludselig føle tankerne skubbet væk og firkanten danner pludselig dit indre nexus for tanker og følelser.

mvh.

He whom meddles through the mind of others – He whom interpret the way of living – He whom deliberately chooses an ascetic life – He whom enlighten others to enlarge their mind – He whom indulge – He shall no longer fear death.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er virkelig svært at komme på rette spor, hvis du ikke får noget simulation og udfordring i hverdagen. Skole og fritidsjob oven i træningen kunne være en god start - så skal du nok falde om af træthed om aftenen. At gå en tur ned i træningscenteret et par gange om ugen er slet ikke nok.

Hvis du ikke er egnet til at gå i skole så begynd på en teknisk uddannelse, eller begynd på et projekt: byg, mal, lav et computerspil, træn 5 timer om dagen, whatever... Brug denne fantastiske fritid du har til at blive god til noget! Det er da intet under, at du lider af en depression hvis du ikke udretter noget og sikkert føler dig værdiløs i samfundet - det ville gøre enhver deprimeret.

Det lader til at dine pædagoger har opgivet dig, hvis de ikke sætter dig i gang med noget mere avanceret end madlavning - og hvis du vil op af det hul, de har kastet dig ned i, må du tage dig godt og grundigt sammen og kravle op af det igen.

Uanset hvor meget medicin du tager, hjælper det dig ikke. Din udvikling er gået i stå og det er dit liv også. Få det i gang igen før det er for sent!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]