Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 aug 2025 13:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Hey psy.

Jeg tager mig selv den sjældne frihed en gang i mellem at beruse mig med CNS stimulerende stoffer som f.eks. amfetamin eller kokain, og jeg nyder det selvfølgelig, men er blevet ret træt af den høje puls, navnlig amfetamins grundet den lange halveringstid.

Derfor har jeg kigget lidt på selektive betablokkere som en muligløsning MEN. Alle de præparater jeg har set på har vasokonstriktion som almindelig mulig bivirkning - dette er naturligvis et stort problem grundet stimulansernes fysiologiske påvirkning af kroppen.

Derfor er jeg interesseret i at vide, om der er nogle selektivebetablokkere der ikke virker vasokonstriktivt, men udelukkende mindsker hjertefrekvensen?
Hvis ikke, kan det så betale sig at bruge betablokkere alligevel - kan den sænkede puls gøre op for det høje blodtryk(?) - og er der nogle midler man så kan bruge til at modvirke det høje blodtryk (cannabis ex)?
Er der nogle stoffer man absolut ikke må bruge betablokkere sammen med?
Jeg vil også gerne høre jeres personlige erfaring med betablokkere - kan de anbefales, hvilket medikament brugte du, osv.

Mange spørgsmål på en gang, men vil sætte stor pris på jeres hjælp, jo mere info jo bedre! :)

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det første giver meget god mening, men kan du uddybe: "Man plejer at sige at adrenalin går på B2-receptorerne og noradrenalin mere på B1-receptorerne, disse har på nogle måder "modsat" effekt på puls, blodtryk osv. og derfor vil du ikke have en B1-hæmmer. " - Så vidt jeg ved så påvirker f.eks. amfetamin og kokain noradrenalin, og ikke adrenalin? :)

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nu fik jeg læst op på det.

Ved voldsomme mængder NE (noradrenalin) påvirkes B1 receptorererne og giver anledning til stigning i puls.
Ved normale mængder NE ville pulsen falde, fordi NE ville binde sig mest til a1-receptorerne og give blodtryksstigning. Dette ville påvirke nogle baroreceptorer som ville sænke pulsen (mindre "hjertebanken"). Men når du tager f.eks. amfetamin er dette altså ikke tilfældet, da NE begynder at binde sig betydeligt mere til B1, og derfor får du en stigning i pulsen og derved den hjertebanken, som du omtaler.

Mht. B2 så tror jeg jeg forvirrede mig selv lidt, da jeg byttede rundt på a1 og B1 samt B1 og B2 (at det var B1 der gav anledning til fald i puls, og at det var B2 der blev bundet til ved høje koncentrationer). Det er ikke nødvendigt at hæmme denne receptor.

Prøv 50mg Atenolol, hvis dette ikke virker så prøv 100mg en anden gang. Lad være med at gå højere end denne dosis.
Grunden til at jeg anbefaler Atenolol er fordi den er mest selektiv, har den hurtigste halveringstid og grundet hydrofile egenskaber ikke krydser blod-hjerne-barrieren. Jeg tror man kunne risikere en mindre nedgang rusen med f.eks. Metoprolol.

Admin
Brugeravatar

Personligt synes jeg ikke, propranolol rigtigt virker til at nedsætte hjerterytmen efter stimulanter. Jeg får mest bare dårlig mave af det. Det bedste mod søvnløshed efter stimulanter synes jeg er benzoer. Hvis du er bekymret over stress for hjertet, så tag det sjældenere. Jeg tror, det er utroligt svært at gøre noget mod overbelastning af hjertet ved cns stimulerende stoffer. De er notorisk usunde for hjertet. Det bedste man kan gøre for at gardere sig, er at være i god form og at bruge det sjældent.

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er fordi propranolol er meget B2 hæmmende og det ikke er adrenalin der er skyld i aktivering af det sympatiske nervesystem ved stimulantbrug. :) Jeg tror hverken Hypnos er interesseret i at dræbe trippet eller bekymret for hjertet, jeg tror blot han ønsker at dæmpe bivirkningerne af stimulanter.

Admin
Brugeravatar

Jeg tror bare ikke, det er helt så simpelt. Amfetamin og kokain er ret "promiskuøse" stoffer, der binder til mange forskellige targets i kroppen. Hjertebanken, øget puls og blodtryk kan skyldes mange forskellige ting. Og derfor tror jeg ikke, at man kan resonere sig frem til at afhjælpe de her bivirkninger ved at ramme en bestemt receptor. Det kan nok godt lade sig gøre at mindske de her bivirkninger. Men jeg tror mere, det bliver en slags trial and error.

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Helt enig. Det sympatiske nervesystem er meget kompliceret og adrenalin er nok også inde i billedet og NE binder jo ikke kun til a1 og B1. Men teoretisk set ville atenolol være bedst. Men egentlig er det at foretrække ikke at tage noget. :)

Moderator

Geografisk sted: Wiggie
jeg tror nu jeg ville foretrække lavere blodtryk end lavere puls.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tak for svarene. Jeg er kommet frem til at jeg bare lægger amfen helt på hylden, rusen kan IMO ikke opveje den lange halveringstid. Desuden tror jeg også det er væsentligt nemmere at skaffe benzoer frem for receptpligtig hjertemedicin, en faktor jeg ikke lige havde overvejet da jeg startede tråden... :)

Mvh.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
jeg tror nu jeg ville foretrække lavere blodtryk end lavere puls.

samme her. lavere puls men højere blodtryk er et skidt tradeoff IMO.

hvordan kan det egentlig være at kaffe/koffein ikke er nævneværdigt skadeligt for kredsløbet? Imp? anyone?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Virkningsmekanismen for koffein er en helt anden end for stimulanter som amfetamin, desuden er stoffet slet ikke så potent. Hvis du tager en voldsom overdosis af koffein kan det også være skadeligt. Men i doser der ikke giver andre bivirkninger er det harmløst. Altså hvis du spiser 5g koffein har du større problemer end hjertebanken. :)

Atenolol skulle også gerne sænke blodtrykket.

Hvis du skal bruge stofferne til når du er hjemme og ikke skal være flyvende mere synes jeg du skulle tage nogle benzodiazepiner i stedet, så kan du lettere sove da de sætter en dæmper på hele CNS.
Men hvis du er på amfetamin og gerne vil være påvirket uden bivirkninger som hjertebanken, er atenolol at foretrække, da det stort set kun påvirker det perifære nervesystem. Det kan du ikke gøre med benzoer uden at påvirke amfetaminrusen.

Admin
Brugeravatar

Jeg synes ikke, det gir nogen mening at anbefale ham noget, som du kun teoretisk set tror vil virke. I værste fald kan det være farligt at tage atenolol sammen med amfetamin. Ved du, om det er det?

-Jimmy Carter

Medlem

Jeg vil også anbefale Propanolol. Det virker både pulsdæmpende og sænker blodtrykket. Propanolol er umiddelbart et harmlyst præparat, og har som det egenskab, at man kan drage lettelsens suk, såfremt man har for hurtig puls og/eller blodtryk. Det bruges også mod eksamensangst

Om du skal tage det som hurtigvirkende eller i depotform finder du bedst ud af selv. Hvis jeg var dig, så ville jeg forsøge med at tage80 mg Propanolol Retard(mindste dosis) INDEN du starter med trip. Oplever du fortsat en høj puls og/eller blodtryk ved at tage en ekstra tabelet/kapsel, så er propanolol ikke løsningen for dig og stop med det.

Held og lykke

Peter Pedal

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Man ville undgå vasokonstriction med propranolol, men jeg ved ikke hvor effektivt det ville være. Det er nok det sikreste valg mht. bivirkninger. Vi kan kun vide hvad der er bedst ved at prøve det af. Desuden varierer reaktionen på lægemidler fra person til person.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]