Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 21:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordkysten
jeg ved ginkgo biloba fungerer som en svag maoi, jeg indtager regelmæssigt 120mg fra morgenstunden. 2c-b og maoi'er bør ikke kombineres. Dog er det stadig kun en mild maoi. AMT er også være en mild maoi og jeg har flere gange set folk kombinere det med 2c-x uden problemer. Er der nogen der har erfaring med at kombinere ginkgo med psykedeliske stoffer?

Junior medlem

jeg ved ginkgo biloba fungerer som en svag maoi, jeg indtager regelmæssigt 120mg fra morgenstunden. 2c-b og maoi'er bør ikke kombineres. Dog er det stadig kun en mild maoi. AMT er også være en mild maoi og jeg har flere gange set folk kombinere det med 2c-x uden problemer. Er der nogen der har erfaring med at kombinere ginkgo med psykedeliske stoffer?

Hej StåendeBifald.

Det er rigtigt, at ginkgo biloba menes at have en (meget) svag virkning med hensyn til reversibel hæmning af MAO. Når det så er sagt, er der en del nyere, uafhængige studier som faktisk viser, at der ved in vitro og in vivo forsøg ikke kan påvises nogen signifikant farmakologisk effekt mht. til hæmning af hverken MAO-A og MAO-B ved brug af extraheret pharmaceutical grade ginkgo biloba. Derfor menes CNS-effekten af ginkgo at have en anden farmakologisk virkning/ biokemisk pathway end via hæmning af MAO.
Med andre ord, burde der ikke være de store risici ved kombination af en psykedelisk substans (såsom f.eks. 2c-b) og ginkgo biloba i forhold til frygten for serotonin-syndrom.

Til gengæld menes ginkgo biloba at forstærke virkningen af psykedelika, noget som understøttes af op til flere SWIM' ere. Der er blevet rapporteret, at der ved en kombi af 5-OH-DMT + 120 mg standardiseret ginkgo biloba har været oplevelser som tilsvarer 5-MeO-DMT, mere end 5-OH-DMT alene, altså langt stærkere hallucinationer og med langt mindre vasokonstriktion, idet at ginkgo biloba er en potent vasodilator. :)

Medlem
Brugeravatar

Lige et lille spørgsmål her fra sidelinjen, når der snakkes om vasokonstriktion, menes der så med henhold til de forskellige varianter af DMT eller Psychedelika/enthogener generalt? vasokonstriktion er nemlig en de de mest ubehagelige og så en af de potientielt farlige bivirkninger jeg har oplevet gennem min tid som bruger.

Junior medlem

Lige et lille spørgsmål her fra sidelinjen, når der snakkes om vasokonstriktion, menes der så med henhold til de forskellige varianter af DMT eller Psychedelika/enthogener generalt? vasokonstriktion er nemlig en de de mest ubehagelige og så en af de potientielt farlige bivirkninger jeg har oplevet gennem min tid som bruger.

Hej Lonewolf. :)

Du har helt ret i, at vasokonstriktion virkeligt hører til en af de mest ubehagelige og potentielt farligste bivirkninger, hvis man betragter det på et "overordnet" fysisk plan.
Et fyldestgørende svar på dit spørgsmål kan være lidt vanskeligt, da der ikke er supermange studier der kan konkludere med "to streger under".
Men generelt er DOx'ere (molekylært modificerede afarter af 4-bromo-2,5-dimethoxyamfetamin - DOB) alle vasokonstriktive. Graden er ret fremtræden, og tidligere eksperimenterede medicinalindustrien faktisk med disse med henblik på den vasokonstriktive effekt med henblik på medicinsk brug, simpelthen fordi stofgruppen er så "effektiv" til dette.

Samme vasokonstriktion gør sig også gældende for ergoliner. Albert Hoffman gjorde mange studier på ergoliner med netop det formål at påvise den farmakologiske virkning med henblik på vasokonstriktion, og ergoliner er den eneste psykedeliske stofgruppe som bruges medicinalt i et standardiseret behandlingsregime hvor vasokonstriktion er ønskelig.

Når det kommer til 2C'ere er disse i sammenligning med de to ovenstående grupper meget mildere mht. vasokonstriktion. Men nogle er alligevel værre end andre. I denne gruppe har især 2,5-dimethoxy-4-iodophenethylamine (2C-I) vist sig at være den værste. Men stadigt forholdsvis mild i forhold til DOx'ere og ergolinerne.

Af de "klassiske" psykedelika, det være sig f.eks. LSD/svampe/mescalin, går disse for at være de mindst vasokonstriktive. MEN, der er til gengæld ikke særligt mange seriøse studier kan understøtte dette farmakologisk, men bygger mere på erfaringsbaseret viden.

Ja, ved at ovenstående nok virker lidt overfladisk, men det var bare for at give et hurtigt overblik. Som du kan se, er det svært at svare præcist på dit spørgsmål. JA, alle psykedelika forårsager vasokonstriktion. Men sværhedsgrqaden kan variere betragteligt både indenfor, og på tværs af klasser/stofgrupper, og de som menes at have mindst vasokonstriktiv effekt, er omvendt heller ikke mest videnskabeligt underbygget omkring denne tese. :P

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]