Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 15:37

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem

Hej alle sammen...

Har været til samtale med min psykriater i dag, han sagde at han meget gerne ville prøve at behandle mig med amfetamin, men har aldrig hørt om nogen der har fået amfetamin på recept, og kan ikke ikke finde nogle præparater på medicin priser som indeholder det...
Så ville egentlig bare høre om det var nogle der havde erfaringer med at blive behandlet med det under kontrollerede forhold? da de oplevelser med amfetamin ikke ligefrem har været de mest positive

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Orker ikke at skrive en længere smøre, men kort og godt: Kan det være Ritalin han mener/sagde? Hvad skal du symptombehandles for?

Medlem

Har både været i behandling med ritalin/concerta... Er i behandling for ADD/social angst, får lige nu venlafaxin uden den store effekt

Medlem
Brugeravatar

Når lægen siger amfetamin mener han dextroamfetamin , mærket på medicinen i dk er "Modafinil"
og findes kun i 100 mg's tabletter. Du må have meget slem adhd for Modafinil er meget ulovligt i DK og almindelige læger og psykiatere må ikke udskrive detnormalt , det er en nødløsning når Atomoxetin og Metylphenidat i højdosis ikke hjælper.

hvad prisen angår skal du nok regne med den er rigtig høj men kun den første måned derefter vil du få 85% rabat på det, hvis du siger til lægen at han skal søge tilskud på det den dag du starter behandlingen.

http://pro.medicin.dk/Medicin/Praeparater/4923

damn hvor ville jeg gerne ha dem på recept er godt træt af Metylphenidat

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Når lægen siger amfetamin mener han dextroamfetamin , mærket på medicinen i dk er "Modafinil"
og findes kun i 100 mg's tabletter. Du må have meget slem adhd for Modafinil er meget ulovligt i DK og almindelige læger og psykiatere må ikke udskrive detnormalt , det er en nødløsning når Atomoxetin og Metylphenidat i højdosis ikke hjælper.

hvad prisen angår skal du nok regne med den er rigtig høj men kun den første måned derefter vil du få 85% rabat på det, hvis du siger til lægen at han skal søge tilskud på det den dag du starter behandlingen.

http://pro.medicin.dk/Medicin/Praeparater/4923

damn hvor ville jeg gerne ha dem på recept er godt træt af Metylphenidat

Nej, dextroamfetamin er IKKE Modafinil!
Dextroamfetamin er den mest potente isomer af Amfetamin-molekylet, og kaldes også d-Amfetamin, dex-Amfetamin eller Dexedrin.

Det er korrekt, at d-Amfetamin i sjældne tilfælde anvendes til behandling af slem ADHD/ADD eller narkolepsi, og at det - ligesom "almindelig" racemisk amfetamin er ulovligt (Liste B) uden særlig recept.

Se strukturen forneden:

Billede
--

Modafinil ligger ret langt fra amfetamin i både virkning, struktur og anvendelse. Det er et receptpligtig lægemiddel, der er ulovligt at være i besiddelse af uden recept. Det er dog ikke listet på Liste B, og anses ikke for at have misbrugspotentiale eller rekreationelle (euforiserende) effekter.

Se strukturen forneden:

Billede

Medlem
Brugeravatar

det var jeg ikke klar over , det var endda min læge der sagde det (har selv ADHD)
kan man så overhovedet få udskrevet Dextroamf i DK? og kender du medicinalfirmaets kaldenavn på amfetamin ?

Dedikeret medlem

Afventer også svar ;o)

Admin
Brugeravatar

det var jeg ikke klar over , det var endda min læge der sagde det (har selv ADHD)

At folk er læger er ingen garanti for, at de ved ret meget om medicin :)

I grunden er det ikke ret betryggende, at de er det sidste led mellem patient og medicin.

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

At folk er læger er ingen garanti for, at de ved ret meget om medicin :)

I grunden er det ikke ret betryggende, at de er det sidste led mellem patient og medicin.

Klinisk farmaci er vejen frem. ;)

Til trådstarter: det har nok næppe været amfetamin din læge har ment, men muligvis d-Amfetamin. Jeg tror ikke du skal frygte behandlingen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Til trådstarter: det har nok næppe været amfetamin din læge har ment, men muligvis d-Amfetamin. Jeg tror ikke du skal frygte behandlingen.

Havde du også svaret det, hvis ikke Rush havde skrevet det længere oppe? Og hvad ved du om det, siden du ikke regner med at han skal frygte det? :)
Dette er ikke for at male fanden på væggen over for trådstarter, jeg er bare interesseret.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fordi jeg ved at lægemidlet bruges til symptombehandling af ADHD og navnene minder om hinanden, så kunne forestille mig trådstarter blev forvirret.

Det virker desuden også logisk at en behandling med det stof påbegynder nu, da det typisk først er efter fejlslagne forsøg med andre lægemidler at man i DK springer ud i d-Amfetamin - til dels pga. stoffets misbrugspotentiale.

Amfetamin er ikke sundt at tage hver dag - se selv tosserne fra "100 dage uden stoffer", d-Amfetamin er et andet stof brugt udbredt i sundhedssektoren (i hvert fald i USA), skadesvirkningerne er ikke de samme ... ellers ville det heller ikke være på markedet. Jeg går ud fra at det er det trådstarter frygter.

Senest rettet af Alice 26 jan 2012 13:24, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!

Dextro amfetamin ER amfetamin. Og altså ikke "Et helt andet stof".. Der findes 2 isomer af amfetamin, dextro og levo. Normal gadeamfetamin plejer at være en blanding af disse to, plus en masse andre ubehageligheder.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Amfetamin er ikke sundt at tage hver dag - se selv tosserne fra "100 dage uden stoffer", d-Amfetamin er et andet stof brugt udbredt i sundhedssektoren (i hvert fald i USA), skadesvirkningerne er ikke de samme ... ellers ville det heller ikke være på markedet. Jeg går ud fra at det er det trådstarter frygter.

d-amfetamin er blot den optisk rene, mest aktive isomer af amfetamin. Det ér amfetamin, og endda i sin mest aktive form. Når man får det som lægemiddel, får man små, kontrollerede doser uden urenheder, og holder sig forhåbentlig til den dosis man får udskrevet. Derfor kan skadesvirkningerne ikke sammenlignes med mønstret for en misbruger eller typisk rekreativ bruger.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nej, men virkningen af stereoisomere har ofte forskellige egenskaber - derfor skal man ikke nødvendigvis frygte samme bivirkninger fra S-formen som man får af en racemisk blanding som gadeamfetamin.

Edit: ja også den med renhed og dosiskontrol. ;)

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Nej, men virkningen af stereoisomere har ofte forskellige egenskaber - derfor skal man ikke nødvendigvis frygte samme bivirkninger fra S-formen som man får af en racemisk blanding som gadeamfetamin.

l-amfetamin blev længe brugt som en ingrediens i OTC næsesprays til at fjerne tilstoppet næse. Den anses ikke for at have noget rekreativt potentiale. Meget af det methamfetamin som er på gaden, specielt i USA, er ren d-methamfetamin fordi det er fremstillet ud fra efedrin. Det bliver ikke mindre skadeligt af den grund.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Der er blevet udskrevet meget giftig medicin gennem tiderne og det bliver der helt sikkert stadigvæk, indtil man en dag finder ud af det og bliver klogere (måske).

Men der er da indlysende fordele ved, at få et stof udskrevet hos en læge, som Prometheus også har nævnt.

Det er en meget god idé, at finde ud af bivirkningerne og se om man kan kompensere for dem, fx. ved at spise anderledes eller tage kosttilskud. Jeg tror en jævn tilførsel af protein, kulhydrater og olier fra gode kilder ville være en god idé og jeg ville supplere med fiskeolie, multivitamin, ekstra D og C og ekstra mineraler.

Most of the physical world is unseen.

Medlem

Så i tror ikke det på langt sigt kan være mere skadeligt at indetage end fx. methylphenidat? Egentlig ville jeg helst være helt medicinfri, men kan godt mærke at efter jeg er stoppet med concerta igen, er mit hovedet blevet en del mere forvirrende :P

Tror under alle omstændigheder at jeg lige vil ringe til min psykriater i morgen og høre hvad det præcist er de vil give mig

Dedikeret medlem

Ser frem til at læse hvad det er ;o)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
kan man så overhovedet få udskrevet Dextroamf i DK? og kender du medicinalfirmaets kaldenavn på amfetamin ?

Man kan godt få udskrevet Dextroamfetamin i Danmark, men det fremstilles mig bekendt kun magistrelt, hvilket betyder at det bliver "speciallavet" til den givne kunde/patient.
Jeg har oplevet både Amphetamin tabletter og Dextroamphetamin tabletter, begge i 5 og 10 mg.
Eftersom det er magistrelt fremstillet, kan man sagtens få tabletter med lavere eller højere dosis af det aktive indholdsstof.

Du kan med fordel få lægen til at hjælpe dig med at søge om enkelttilskud til medicinen, således den tæller med i CTR-saldoen. Hvis ikke du får dette tilskud, vil du blive tvunget til at betale den fulde pris, så det er vigtigt at gøre det hurtigst muligt! :)

Allerede efter en egenbetaling på 890,-, opnår man 50% tilskud. Jeg kunne forestille mig at du hurtigt kom op på en egenbetaling der berettiger tilskud helt op til 85%.

Edit: Det er værd at holde øje med din CRT-saldo, for hvis du nærmer dig kronikergrænsen, kan du få al medicin betalt, efter den dato du opnår grænsen. Dette gælder for resten af året, fra den dag du startede på en ny CRT-saldo.

Du kan se informationerne på din kvittering fra apoteket. Hvis du er i tvivl, er jeg overbevist om at de med glæde vil forklare nærmere.

Junior medlem

Dex-amf er pænt billigt i DK, vi ligger på 3 kr. per pille (5 el 10 mg). Og ja det fremstilles kun magistrelt, dvs. apotekerne selv.

Der er ikke så mange der får det endnu for ADHD/ADD, men tror det vinder mere og mere frem.

Europa er generelt bagud på behandlingen af ADHD. I USA behandler man sågar med desoxyn (meth-amf).

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]