Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 20:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har ikke sovet i nat og skal ud af døren snart fordi jeg skal til eksamen.

Sådan har det været i flere år, og jeg har ikke fået bugt med problemet.
Jeg har prøvet alt fra kurser til motion til ændrede kostvaner. Alt.
Til sidst har jeg - dumt som det end lyder - dopet mig med ting som hostesaft, 5-htp, smertestillende for at falde til ro som en sidste nødløsning. Det er virkelig skadeligt for kroppen og det virker ikke som det skal.

I gymnasiet var det fint nok, men det faglige niveau kræver noget mere af mig nu.
Jeg er ret kvik i pensum og er sikker på at jeg kan klare mig godt hvis jeg bare får lidt hvile. Jeg er dog ikke sikker på at jeg kan klare eksamenerne uden søvn.
Jeg er virkelig desperat for at sove.

Jeg har ikke nogen som helst forstand på benzodiazepiner, men jeg leder efter noget som kan slå mig ud ved en 22-tiden om aftenen, men stort set være ude af kroppen når klokken er 9 næste morgen - altså noget med en kort halveringstid.

Jeg ved godt at den søvn man får af en benzo ikke er "rigtig" men jeg er sikker på at det er sundere end ingen søvn, og i hvert fald mindre skadeligt for min lever end overdosering af diverse semi-sløvende præperater.

Har I nogle råd om hvilke præperater der ville leve op til mine ønsker?

Junior medlem
Brugeravatar

Uden at vide noget om noget som helst.
Tror jeg du leder efter "z-drugs".
http://en.wikipedia.org/wiki/Z-drug

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Hey Alice
Først ville jeg prøve alle andre ting end benzo'er, det er et helvede at komme ud af. Derefter lyder det til du har prøvet en del ting allerede og forstår din frustration.

Først vil jeg forslå feks prometazin som er en kørersyge-pille du kan få i håndkøb, normalt kan 1 enkelt sløve ok, derefter kan man få L-tryptofan på recept i 500mg, de skal special fremstilles men er lidt lige som 5-htp bare en del stærkere end de fleste. 1-2, 2 timer inden du skal sove kan virke søvn-fremkaldende, derefter hvad med melatonin hedder circadin vist som depot form her i DK (recept) start med at prøve 1 altså 2 mg, synes dog først jeg for effekt efter 2 (4mg) ca 2 timer før sengetid.
Ingen af ovennævnte er er benzo'er...
Eller tænker jeg imozop som mulighed det er helt ude af kroppen efter 1 døgn... Nogen skal kun have 3,75 mg men tror de fleste tager 7,5mg-15mg.... Men det er også på recept og en benzodiazepin.

Håber du finder en løsning!
- FrkFin

Dedikeret medlem

Uden at vide noget om noget som helst.
Tror jeg du leder efter "z-drugs".
http://en.wikipedia.org/wiki/Z-drug

Enig med Dr. Jones jeg tager en halv eller en hel 10 mg zolpidem
http://en.wikipedia.org/wiki/Zolpidem
når det er helt skidt med at falde i søvn.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fso og Dr. Jones det lyder rigtig smart, faktisk. Jeg kan nemlig ikke være sløv dagen efter når jeg skal sidde til eksamen.

FrkFin, jeg ved at benzoer er noget værre afhængighedsdannende skidt derfor har jeg levet med det her i flere år og det er først nu hvor jeg føler at lortet virkelig brænder på at jeg søger dem som nødløsning.
Jeg har tænkt melatonin men grunden til at jeg ikke kan sove er jo ikke fordi min døgnrytme er ødelagt, at jeg ikke er træt eller noget. Det er fordi mine blodårer pumper løs med adrenalin, lå med en hvilepuls på 90 i nat. Kan sagtens sedere min krop så den er helt tung og jeg virkelig ikke kan andet end at ligge ned, men min hjerne holder mig vågen med tankemylder.

Jeg skal snakke med min læge i morgen om hvordan vi løser det her. Er Z-drugs udbredt i Danmark?

Jeg fik skovlet noget mad i mig og tog afsted i morges. Fik med rystende hænder og hjertebanken løst opgaverne efter bedste evne. Har nogle dage til at finde et stof før calculus.

Tak for jeres input. :)

Dedikeret medlem

Er Z-drugs udbredt i Danmark? Kaldet indslumringspiller..
Ja

http://www.benzoinfo.dk/hvader.php
http://www.benzoinfo.dk/jf/cyclo.php

Insane psychedelia user!

Har du prøvet at være normal? "Åh nej, jeg får ikke 12 i calculus, jeg får aldrig et job". LOL!

Admin
Brugeravatar

Umiddelbart er mit bedste råd at vænne dig til det. Der er mange eksaminer på uni, og de fleste sover dårligt dagen inden. Jeg kender nogen, som får udskrevet beta-blokkere mod eksamensangst. Det burde ihvertfald hjælpe på den høje puls. Har dog aldrig selv oplevet nogen virkning af betablokkere.

Hvis det endelig skal være benzoer, så er triazolam nok det bedste bud. Det virker kun i 6-10 timer (plasmahalveringstid på 2-3 timer), så det er muligt at få en god nats søvn før en eksamen. Synes dog selv, de kan være lidt svære at få fat i. Ihvertfald hvis man vil ha de danske :)

GHB gir også gerne 4-5 timers solid søvn. Det er dog ikke helt idiotsikkert, som du nok ved.

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Wauw, Phibes, det må jeg nok sige. Det var lige sådan en kommentar jeg stod og manglede.

Fso: jeg fandt dem på pro.med, tak. Er ikke så kvik i dag.

Imp: problemet er ikke "rigtig" eksamensangst. Jeg er ikke bange for at præstere dårligt. Det er natten op til, hvor jeg er urolig, jeg tænker vel: "yes - så skal jeg være udhvilet og klar" og så kommer angsten for ikke at sove.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Hey Alice
Imozop er Z-benzo(drug), og virker ok, dog ikke på mig jeg for stor set ingen søvn. Bl.a pga tanke-press har været sådan i mange år, sover stort set ikke. Kender frustrationen især op til eksamen.
Tror dog næppe du skal regne med at få udskrevet Trizaolam selvom halvringenstiden er kort. Større chance ved imozop, + de fleste læger vil forstå med din situation pt.

Sover du tungt (evt 2dyner oven på hinanden), hører afslappende musik, bad inden sengetid hvis det er afslappende for dig? Du kender sikkert det hele? Betablokkere er også en mulighed, men ville ha dem afprøvet inden eksamen så du ikke er helt smadret i hovedet som du påpeger ville være skidt.

Et antidep. midl der for de fleste til at vælte er tolmin, men så skal du ikke regne med at stå op dagen efter, hvis du er i stor søvnunderskud.

Prøv evt med de kørersyge piller, du kan købe dem i håndkøb på apoteket.

Har du ADHD?

Senest rettet af FrkFin 03 jan 2012 16:26, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis man fra kl 2100 holder sig væk fra lysintense emner som computer, fjernsyn, kraftig læsespots osv. så plejer selv den største eksamenssøvnløshed at kunne overvindes.. Evt. med fokusering på åndedrættet.

(Baudelaire 1860).

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Jeg vil gerne anbefale noget som jeg selv bruger for at falde i søvn og få sovet igennem med - Baldrian. Koster 130 kr i matas for en pakke med 120 stk. stærk baldrian. Tager 2 ca en halv time før jeg planlægger at gå i seng og det hjælper med at berolige og nedsætte mit tankemylder, som jeg kan forstå du også døjer med. Er faktisk ikke særlig sløv om morgenen, udover at jeg får sovet igennem :)

Pakken og lægerne anbefaler 1-3 stks før sengetid, og syntes at 3 er max, da jeg ellers bliver meget sløv om morgenen ved indtagelse af mellem 3-5 (dog kun gjort dette 2 gange.)
Skyld dem gerne ned med et glas kold mælk, da jeg tit føler at bare et stort glas mælk hjælper på søvnen. Ved dog ikke hvorfor :S

Held og lykke med eksamenerne :)
Mvh

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Prøv melatonin eller phenibut før benzodiazepiner.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Hvis man fra kl 2100 holder sig væk fra lysintense emner som computer, fjernsyn, kraftig læsespots osv. så plejer selv den største eksamenssøvnløshed at kunne overvindes.. Evt. med fokusering på åndedrættet.

Det er sandt. Det hjælper faktisk en hel del (altså det med at slukke for det hele).

Hvad der også hjælper er at benytte sin seng og værelse kun til det formål at sove. Det giver din krop den fornemmelse, at når du endelig ligger der, så ved den, at den skal sove, og det får dig til at falde hurtigere i søvn. Jeg så engang en dokumentar fra BBC UK om det, men er ikke lige sikker på hvad den hedder.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Fandt den!

BBC - 10 Things You Need To Know About Sleep: http://watchdocumentary.com/watch/10-th ... b82d4.html

Er ikke sikker på om den kommer til at kunne gøre det lettere for dig at sove, men håber da det hjælper. :)

Admin
Brugeravatar

Wauw, Phibes, det må jeg nok sige. Det var lige sådan en kommentar jeg stod og manglede.

Fso: jeg fandt dem på pro.med, tak. Er ikke så kvik i dag.

Imp: problemet er ikke "rigtig" eksamensangst. Jeg er ikke bange for at præstere dårligt. Det er natten op til, hvor jeg er urolig, jeg tænker vel: "yes - så skal jeg være udhvilet og klar" og så kommer angsten for ikke at sove.

Det er stadig de samme symptomer, der skal behandles :)

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tak for alles råd om hvordan kan skal "opføre" sig når man skal sove, har dog prøvet alle. :)

Efter 35 timer uden søvn faldt jeg endelig om i går aftes. :)

Jeg undersøgte nærmere om både z-drugs og benzoer, og blev lidt nervøs over at tage nogle dem pga. risikoen for at være lidt omtåget dagen efter.

Har lige været til lægen, hun ville give mig beta-blokkere, jeg sagde at mit blodtryk var lavt, vi målte det ... og så blev det melatonin. :) Tror godt det virker efter en indtrapningsperiode - hvad er folks erfaringer? Hvor mange dage tager I det før det virker ordentligt?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Jeg har gode erfaringer med melatonin. Både instant release og Circadin.

PM mig evt. hvis du har spørgsmål.

//blazR

Junior medlem

Folk som i perioder sover dårligt, kan med fordel overveje Seroquel. Det er et antipsykotisk middel, og bruges primært til behandling af skizofreni, men virker også meget sløvende og beroligende.

Seroquel er ikke, som benzoer, afhængighedsskabende.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Yezper: seroquel er alt for voldsomt tage i sådan en situation. Det sløver CNS i sådan en grad at jeg ikke tror at man på nogen måde ville være i stand til at løse en advanceret opgave som en eksamen.

Jeg ved desuden at jeg personligt er meget sensitiv for seroquel som selv i små doser resulterer i hypotension for mit vedkommende. Den ene gang jeg prøvede en dosis á 25mg faldt mit blodtryk til 76/53, hvilket er farligt.
Lad venligst være med at give sådan nogle råd til folk. For det første seroquel er ikke legetøj, det er et antipsykotikum. For det andet kender du ikke til folks individuelle tilstande (f.eks. at jeg har lavt blodtryk). Ellers velkommen til boardet.

Mht. topic så virkede melatonin nogenlunde og tror jeg klarede mig okay til eksamen. :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]