Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 00:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
Som overskriften siger, søger jeg nogen der er bedre informeret end mig vedr DA.

For at give de bedste betingelser for at svare på mit spørgsmål, vil jeg lige kort fortælle om min vej, til at komme her...!

Da jeg var 20 år (Jeg er idag 26 år) Startede jeg et misbrug med speed. Dette varede 5 år frem, hvor jeg dagligt fik/tog speed. Jeg er anderledes i den forstand, at jeg er den ENESTE der har haft viden om mit misbrug! - Foruden min kontakt til stoffet selvfølgelig.
For godt 2 år siden, valgte jeg at indse det var blevet et for hårdt liv at leve, og ikke mindst alt for dyrt..
Så jeg opsøgte misbrugscentret i min kommune.. Det første år, var meget komsi komsa og jeg tog det egentligt ikke alvorligt. - Men en dag for ca. et år siden, fik jeg et alvorligt wake up call, og indså heldigvis at jeg ikke kunne forsætte mit liv som jeg levede det..
Det ødelagde mig indeni, og skulle leve med så meget løgn og det gigante dobbeltliv det nu engang var.

Jeg tog en beslutning, og blev clean! Det var jeg forsat 3/4 år frem.. Hvor jeg efterfølgende begyndte igen, dog i det små denne gang. Og nu tager jeg kun speed fordi at jeg skal "bruge" det til noget. Fx. til at få klaret min til lange To Do liste.. Ikke for fornøjelsen skyld længere.. Men som jeg føler det. For at få livet til at fungere bedst muligt, eller få mig til at fungere bedst muligt!
I den proces på misbrugscentret, blev jeg tilknyttet en psykiater og lang historie kort, jeg fik "konstateret" ADHD.
Jeg har i den her periode på 2 år, prøvet alle de slags medicin der findes til hjælp herindenfor.
Det seneste år (ca.) har jeg fået Modiodal 9 tabl. dagligt. De fungere bare desværre bare ikke rigtigt længere.. - Og nu er sidste stop DA.

Jeg startede på DA i fredags (d. 18/11)
Mit problem er at jeg absolut INTET kendskab eller viden har til medicinen. Der er ingen indlægsseddel på glasset, og det har for mig, været umuligt at finde svar på nettet.
Da der virkelig står meget lidt, spesifikt om tabl. (?) Dette er den sidste mulighed jeg har indenfor medicinsk hjælp..

Jeg har brug for medicin, der kan hjælpe mig med at samle fokus og energi til det jeg skal bruge det til!
Samtidigt også brug for noget der hjælper relativt hurtigt..
Jeg føler jeg famler mig meget frem! Min psykiater har sagt at den første uge, skal jeg tage 4 tabl a' 5mg til morgen og derfter 3 tabl til middag.
Er der nogen der har erfaring med hvor meget og hvor lidt??
Jeg har de sidste dage følt medicinen har virket, fordi jeg har kunne mit hjerte slå ;-) - Men samtidigt følt mig på en træls måde inaktiv. Og tingene bliver gjort i sidste øjeblik.. :'( Det er jo ikke meningen det skal være sådan..
Og er der noget som jeg ikke ved i forhold til DA, som jeg burde vide??

Til sidst.... Der er nok nogen der undre sig over hvorfor jeg ikke har søgt alle de her svar hos min psykiater. Men efter det var blevet aftalt jeg skulle begynde på DA istedet for modiodal, havde jeg ca. 10 min tilbage af min tid.. og der var ikke tid til at samle disse spørgsmål for mig..
Derudover bilder jeg mig selv ind ;-) at jeg nok (i længden) for mine spørgsmål bedre besvaret herinde..

Jeg håber der sider nogen derude, der har haft overskud til at læse min halve roman her.. Og kan gøre mig klogere! :-)
Jeg vil med stor taknemmlig og sige TAK til den der har lyst til at svare på min tråd her.. :-)

//Frk. Andersen

Senest rettet af Frk. Andersen 22 nov 2011 22:54, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Øhh, prøv at udspecificere lidt mere... Hvad skal du have hjælp til, og hvorfor, ville være et godt sted at starte...

Junior medlem
Brugeravatar

Okay :) Jeg prøver!

Hvor mange tabl dagligt er det bedste!? (Naivt spørgsmål, men jeg ved ikke hvordan jeg skal ellers skal udtrykke det!)
Hvor hurtigt virker de, efter indtagelse?
Hvor længe virker de?
Hvad gør de spesifikt? (- Eftersom dette skulle være det bedste kopi stof til speed!)
Virker de fra day one?.. Eller først optimal virkning efter noget tid?

Junior medlem
Brugeravatar

.... Derudover vil jeg også meget gerne høre om andres erfaringer/oplevelser med tabl....

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
- Men samtidigt følt mig på en træls måde inaktiv. Og tingene bliver gjort i sidste øjeblik.. :'( Det er jo ikke meningen det skal være sådan..
Og er der noget som jeg ikke ved i forhold til DA, som jeg burde vide??

Du lyder jo ganske helt rask og som alle andre normale mennesker :lol:

Spøg til side, den medicin du får nu, er ikke beregnet til at udligne det stofmisbrug du havde førhen - den er beregnet til at få dit koncentrationsniveau op(/ned?) på et "normalt" niveau og få den til at blive der - deraf de faste små doser. De faster små doser er ikke beregnet til at give dig det rush som du sandsynligvis også har nydt gavn af når du har sniffet amf, men til at give dig et stabilt koncentrationsniveau. Det er sådan jeg har forstået mekanismen i medicinen, men du burde virkelig spørge din psykiater ud næste gang - han ved meget bedre hvad han snakker om. Håber du finder ud af det.

Hygge :)

Junior medlem
Brugeravatar

Tak for at have beriget min viden om emnet :D
Det giver rigtig god mening det du skriver!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvad gør de spesifikt? (- Eftersom dette skulle være det bedste kopi stof til speed!)

Det ER speed. Det er rent, og så er det den mest aktive af de to stereoisomere.

Anyway, resten af spørgsmålene kan du helt sikkert også få svar på fra din læge,

Junior medlem
Brugeravatar

Nu siger du stereoisomere!?
Vil du uddybe det lidt for mig?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

http://en.wikipedia.org/wiki/Stereoisomerism

Molekyler med samme molekyleformel og rækkefølge af atomer, som kun adskiller sig i hvordan atomerne er sat op i det 3-dimensionelle rum. Det er fra artiklen.

I princippet er (racemisk) amfetamin en blanding af to forkellige (enantiomere) molekyler, D-amfetamin og L-amfetamin.

Medlem

Ja og heraf er D (dextro)-amfetamin så den mest potente af dem, og derfor giver det mening af de oprenser stoffet da du kan få samme effekt som med racemisk 50%/50% amfetamin med lavere doser.

Spørgsmålet er om du overhovedet har ADHD eller om du bare har abstinenser fra amfetamin, da du er vant til at have et højere niveau af koncentration og fokus end gennemsnittet hos befolkningen. Men uanset om det er det ene eller det andet, så vil dextroamfetamin i hvert fald lindre symptomerne. Du bør se på det som det samme som gadespeed, udover at det mildt sagt er væsentligt renere, og som nævnt kun den stærkeste af de to stereoisomerer.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
>Sort snog: OT: Mangler du ikke gule nakkepletter?

Most of the physical world is unseen.

Junior medlem
Brugeravatar

SortSnog... Fysiker bliver jeg nu engang aldrig! :wink:

Det der stod på Wiki, er jo ikke forståeligt for almindelig hvide mennesker... - Men jeg takker for din responds..
- Og håber jeg snart falder over noget der kan indfri mine spørgsmål :)

Junior medlem
Brugeravatar

Ja og heraf er D (dextro)-amfetamin så den mest potente af dem, og derfor giver det mening af de oprenser stoffet da du kan få samme effekt som med racemisk 50%/50% amfetamin med lavere doser.

Spørgsmålet er om du overhovedet har ADHD eller om du bare har abstinenser fra amfetamin, da du er vant til at have et højere niveau af koncentration og fokus end gennemsnittet hos befolkningen. Men uanset om det er det ene eller det andet, så vil dextroamfetamin i hvert fald lindre symptomerne. Du bør se på det som det samme som gadespeed, udover at det mildt sagt er væsentligt renere, og som nævnt kun den stærkeste af de to stereoisomerer.

Jeg Begynder snart at føle, at jeg overhovedet ikke er nok inde i tingene til at stille spørgsmål herinde! :?: :oops:

Kan du forklarer mig (på en meget human måde) hvad det stereoisomerer er?
Jeg synes ikke til dagligt, jeg på nogen måder er tabt bag en vogn! - Men jeg må sige jeg står lidt af på kommentarene.. Pokkers træls!

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Du behøver slet ikke vide alt det der og det er heller ikke det du spørger om (som jeg forstår det).

Jeg kender ikke noget til det, men kan forstå, at det er stærkere end de centralstimulerende (speed-agtige) præparater du har prøvet før (modiadal osv.).

Som du har oplevet, så vænner man sig hurtigt til stoffer i den klasse, skal have højere doser og eventuelt skifte præparat. Nu har du fået det stærke. Det nytter nok ikke så meget, at jeg råder dig til at flytte ud i naturen og langt væk fra det syge samfund som prøver at medicinere dig, så du kan passe ind, men pas på dig selv.

Du kan evt. kompensere for nogle bivirkninger ved at spise rigtigt og tilføre nogle kosttilskud. Det er der sikkert nogle der ved meget mere om, end jeg gør. Jeg vil under alle omstændigheder foreslå at du spiser fisk eller tilfører fiskeolie på anden måde (fx. kapsler). Du bør også tage en multivitaminpille som minimum, helst med ekstra D-vitamin. Du skal også sørge for at få godt med protein, gerne mælk, ost, æg osv. Kalk er nok også en god ide.

Er der ikke flere der kan bidrage med forslag? Hvad tærer kroppen på ud over aminosyrer som hun henter gennem div. proteinkilder og det jeg har skrevet ovenfor? Hvordan minimerer hun bivirkninger og evt. sænker tolerancen?

Junior medlem
Brugeravatar

Nu har jeg gået og tænkt, og funderet en del over din anden del til kommentaren!
Jeg har heller aldrig kunne sætte mig selv i den boks der hedder ADHD, og "forliges" med at dette er sådan det er!
Hvis det skulle være noget, skal det være ADD.. Det jeg synes jeg mangler er den sidste skud energi, til alle de impulser jeg har..
Idag er min 6. dag på DA, - Og lige netop idag har jeg haft en god dag, der har været et godt Flow igennem hele dagen, specielt har jeg taget til mig nævnt længere oppe at DA skal hjælpe mig med at stabielt nevaue hele dagen!
Dog bilder jeg mig selv ind (??) at jeg tydeligt kan mærke, specielt her senere på dagen, når jeg ikke tids nok har fået "overlappet" med tabl.

Junior medlem
Brugeravatar

Du behøver slet ikke vide alt det der og det er heller ikke det du spørger om (som jeg forstår det).

Jeg kender ikke noget til det, men kan forstå, at det er stærkere end de centralstimulerende (speed-agtige) præparater du har prøvet før (modiadal osv.).

Som du har oplevet, så vænner man sig hurtigt til stoffer i den klasse, skal have højere doser og eventuelt skifte præparat. Nu har du fået det stærke. Det nytter nok ikke så meget, at jeg råder dig til at flytte ud i naturen og langt væk fra det syge samfund som prøver at medicinere dig, så du kan passe ind, men pas på dig selv.

Du kan evt. kompensere for nogle bivirkninger ved at spise rigtigt og tilføre nogle kosttilskud. Det er der sikkert nogle der ved meget mere om, end jeg gør. Jeg vil under alle omstændigheder foreslå at du spiser fisk eller tilfører fiskeolie på anden måde (fx. kapsler). Du bør også tage en multivitaminpille som minimum, helst med ekstra D-vitamin. Du skal også sørge for at få godt med protein, gerne mælk, ost, æg osv. Kalk er nok også en god ide.

Er der ikke flere der kan bidrage med forslag? Hvad tærer kroppen på ud over aminosyrer som hun henter gennem div. proteinkilder og det jeg har skrevet ovenfor? Hvordan minimerer hun bivirkninger og evt. sænker tolerancen?

Hold da nu helt kæft!! - Undskyld min ytring, men jeg tabte lige kæben på gulvet da jeg læste dette..
Du nævner lige alle de ting, jeg selv har gået rundt og bakset med i tankerne..

Først vil jeg sige det er pudsigt det du nævner med kosten og vitamin piller..
For omkring 3 uger siden, begyndte jeg at lægge det arbejde i det, som det kræver at spise ordenligt og sundt!
- I samme forbindelse begyndte jeg også at tage fat på vitamin pillerne igen! Fiskeolie (fordi jeg ikke bryder mig om fisk) D-vitamin og B-vitamin ved siden af.

Grunden til at jeg ikke stiller mig tilfeds ved Modiodal, er at jeg har den oplevelse af at man kun vågner i hovedet. Men ikke kroppen. Hvis det giver mening!
Jeg søger det der giver harmonie, og virker all over!!
Det giver speed mig.. Men jeg vil bare så gerne holde det til et allermest minimum, eller endnu bedre helt stoppe!
Men når man ved den "harmonie" findes, enda kender den så aldeles godt, og den har været en del af livet i 6 år.
Så er det GODT NOK svært, at slippe den og acceptere at den ikke er der mere...

Skoven lyder slet ikke så tosset! :wink:
Du har helt ret, min identitet passer ikke (Jeg har ihvertfald føelselsen fra tid til anden, at jeg er ikke som alle de andre!) ind i de rammer der er sat..
Jeg er et menneske der virkelig VIL livet, med ALT hvad de indebærer...!

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Jeg tror sgu mange har det på samme måde og det kan jo ikke være os alle sammen, som er syge. Der er sgu noget galt, når så mange mennesker ikke føler sig godt tilpas og synes de har brug for medicin. Og det er ikke for at bagatellisere den måde du har det på, eller de problemer du oplever, men jeg tror sgu det er fordi man prøver at passe ind i noget, som mange har svært ved at passe ind i.

Jeg har selv overvejet den med skoven. Der er efterhånden en del alternative samfund, men det går tit hen og bliver for sekt-agtigt (synes jeg). Men jeg tror flere og flere vil vælge den vej, hvis ræset fortsætter på den måde.

Jeg er glad for at høre, at du selv har tænkt på det med kosten. Det skal nok gå.

Du må meget gerne give en update på, hvordan det går med behandlingen hen ad vejen.

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg tror sgu mange har det på samme måde og det kan jo ikke være os alle sammen, som er syge. Der er sgu noget galt, når så mange mennesker ikke føler sig godt tilpas og synes de har brug for medicin. Og det er ikke for at bagatellisere den måde du har det på, eller de problemer du oplever, men jeg tror sgu det er fordi man prøver at passe ind i noget, som mange har svært ved at passe ind i.

Jeg har selv overvejet den med skoven. Der er efterhånden en del alternative samfund, men det går tit hen og bliver for sekt-agtigt (synes jeg). Men jeg tror flere og flere vil vælge den vej, hvis ræset fortsætter på den måde.

Jeg er glad for at høre, at du selv har tænkt på det med kosten. Det skal nok gå.

Du må meget gerne give en update på, hvordan det går med behandlingen hen ad vejen.

Jeg tror at du har helt ret! - Det er ihvertfald det jeg oplever på min egen personlighed, selvom jeg jo bare synes at jeg er et menneske der vil mine med mennesker det bedste, og ikke mindst nyde og mærke livet - På godt og ondt!
Jeg har nu altid bare troet at det var fordi (måske) jeg var kvinde. Vi vil jo unægteligt gerne snakke meget, og meget og mange ting :wink:

Det ville nu igrunden være det bedste, hvis man kunne tage et sted hen og KOBLE 100% AF!
Ikke for bestandigt, men bare for at gøre det :D

Indtil da, skal jeg nok give en up-date på hele situationen!
Forhåbenligt vender jeg tilbage med godt nyt, det er ihvertfald håbet og intentionen her :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]