Der er mange komplikationer forbundet med høj frekvens af MDMA-indtagelse.
- Depression (kan vare i flere dage)
- Nedturene bliver hårdere (serotonin er dit glædesstof - jo mindre du har, jo mere deprimeret er du)
- Nedturene bliver længere (serotonin tager lang tid om at genopbygge)
- Virkningen ophører hurtigere (MDMA-virkningen kræver et serotoninlager, som kan tømmes i nervecellernes synapser - det har du ikke i dagene efter en MDMA-tur, hvorfor du får tolerance og nedsat effekt)
- Større tendens til angst og paranoia (pga større udsættelse for stimulanser)
- Større lyst til at tage mere, fordi nedturen er så hård (ond cirkel)
- Voldsommere søvnløshed
- Voldsommere muskelspændinger (især i kæberegionen, kan give kæbesmerter i flere dage)
- Øget hovedpine, kvalme, opkast, etc
- Nervecelledød (sjældent, men en konsekvens af nerveceller udtømt for serotonin i for lang tid)
- Psykotiske træk og tanker er en større sandsynlighed, hvis ikke en uundgåelighed
- De almene bivirknigner under rusen bliver også større:
-- Lykken og den empatiske effekt forsvinder helt eller delvist
-- Rusen bliver mere stimulerende og irriterende
-- Større rastløshed
-- Depression under rusen! Er det derfor man tager MDMA?
-- Manglende livslyst, ugidelighed, utilstrækkelighed
-- Voldsomt svækket korttidshukommelse, ekstrem glemsomhed
-- Forvirring, man kan føle skam over sin opførsel uden at kunne lave det om
-- Følelse af at være "snotdum" og ikke forstå hvad der sker omkring sig
-- Manglende interesse i dine venner og i dig selv
-- Du bider hårdere sammen (kan skade tænder, tunge, etc)
-- Fejlernæring bliver større (med mindre du spiser sundt - men du mister appetitten af stimulanser)
-- Overophedning (højere kropstemp., for lidt vand, etc)
-- Muskelsvaghed (du ved aldrig hvor og hvornår - det kan give slemme ulykker)
-- Blackouts
-- Hovedpine, kvalme, opkast
-- Kan forværres med andre rusmidler (cannabis, stimulanser, psykedelika)
Bivirkningerne er rigtig mange.
Hvis MDMA er så farligt ved overforbrug, kan man så ikke blande lidt amf og coke indover? Her skal man huske, at to stimulanser blandet sammen kan give dig voldsomme bivirkniner - mere end stofferne hver for sig ville gøre. Man kan, i værste fald, få livskomplikationer og skader i nervesystemet (hjernen).
MDMA med amf/coke er potentielt neurotoksisk (til skade for nerveceller i hjernen og resten af nervesystemet). Hvis du tager MDMA, så lad for guds skyld være med at blande andre stimulanser - for din egen skyld. Især hvis du tager MDMA to dage i træk.
Jeg er ikke ude på at skræmme dig (jeg er faktisk ligeglad - jeg kender dig ikke). Men det er min opgave at fare op ved uagtsom stofbrug. MDMA er fantastisk, ja, men det kan satme også give dig nogle lussinger og nossespark. Nogle af dem permanente.
MDMA er mest effektivt max én gang hver måned, fordi kroppen skal genopbygge den brugte serotonin - og har du ikke nok serotonin, får du ikke den virkning du ønsker af MDMA. Så simpelt er det. Derimod får du en masse og voldsommere bivirkninger, som følge af for lidt serotonin, og rusen bliver en irriterende stimulans-rus. Plus du øger din chance for nervedød, især ved at indblande coke/amf.
Mit råd er:
- Overhold "under 200 mg"-reglen. 200 mg vil ikke give en bedre virkning end 150 mg, tværtimod falder ruskvaliteten og du får flere bivirkninger.
- Undlad at indblande andre stimulanser
- Undlad at tage det to dage i træk, og hvis du gør, så:
- SPIS SUNDT!!!!!!!
- DRIK VAND!!!!!!!
- SPIS SUNDT OG DRIK VAND!!!!! (det kan ikke siges nok)
- Søvn, og nok af det. Søvn, og nok af det. Søvn, og nok af det.
- Tager du det to dage i træk, så vær meget opmærksom på hvordan din krop reagerer (ikke hvor rart trippet er!), spis, drik, få andre til at holde øje med dig. Hold doserne lave (under 200 mg! Alt der er over er fysiologisk narkospild og skadeligt), undgå redosering. Hold i hvertfald én dags pause i mellem.
- MDMA er fantastisk én gang på en måned. Så vælg tripdagen med omhu!
- Husk: Ingen stimulanser er gode at tage to dage i træk, og det hjælper ikke meget at skifte stimulanserne ud med andre. Derfor: hold doserne anstændige (under 200 mg).
- Til slut (jeg antager du ikke har forstået det): Spis mad, drik vand, sov godt!
Det her er worst case scenario. Jeg har selv prøvet det et par gange. Jeg døde ikke, der skal meget mere til, men det var fandme ikke rart - jeg har ikke gjort det siden, og med god grund (spild af narko og krop). Det er ikke det værd. Du vil føle dig klam (serotonin giver dig selvtillid), deprimeret, ussel/funktionsløs og stimuleret som en stimulansluder. Ik fedt. Fy fanden.
Når dét er sagt, så skal det siges, at to på hinanden følgende oplevelser på MDMA
kan give okay oplevelser. Men som regel oplever du flere af de bivirkninger, som jeg har nævnt - specielt ved høje doseringer (over 150 mg).
Hvis det lyder totalt nederen, så kan jeg fortælle dig at du har mulighed for at forlænge din MDMA-rus i en hel time uden at få værre bivirkninger, hvis du ikke har tolerance i forvejen. Dr. Alexander Shulgin anbefaler, at man tager 120 mg efterfulgt af 40 mg med 1,5 times mellemrum (2,5 time giver ikke en fornuftig forlængelse):
Citat:
In clinical use, largely in psychotherapeutic sessions of which there were many in the early years of MDMA study, it became a common procedure to provide a supplemental dosage of the drug at about the one and a half hour point of the session. This supplement, characteristically 40 milligrams following an initial 120 milligrams, would extend the expected effects for about an additional hour, with only a modest exacerbation of the usual physical side-effects, namely, teeth clenching and eye twitching. A second supplement (as, for instance, a second 40 milligrams at the two and a half hour point) was rarely felt to be warranted. There are, more often than not, reports of tiredness and lethargy on the day following the use of MDMA, and this factor should be considered in the planning of clinical sessions.
I dag fortryder jeg at jeg tog det så ofte som 1 gang om måneden. Jeg ville ønske jeg holdte års pauser, så jeg kunne beholde MDMA-magien resten af mit liv. Mit sidst trip fandt sted for 3 år siden. Og trippet før det fandt sted 2 år før. Det er de pauser jeg sku ha kørt med fra start. Men desværre - MDMA var så rart, at jeg ikke overholdt reglerne, og nu føles magien forsvundet permanent. Konsekvenserne var depression i selve rusen og i et par dage efter, og så ellers tabt magi, der nok varer resten af mit liv. Det skal også siges, at jeg ikke har misbrugt MDMA - jeg tager stoffer med omhu. Og stadig har jeg mistet magien. Misbrugere og de uheldige kan blive deprimerede i ugevis.
HR råd #1: Pas på dig selv, og regn ikke med at andre gør det for dig.
/beklager et ustruktureret indlæg