Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 20:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hvis nu man skulle opstille en passende retningslinie (som f.eks. 2-3 måneders pause i forb. med MDMA), hvordan ville I så mene, at det skulle lyde for passende pauseperiode imellem opiat-indtagelse? Målet er at det skulle undgå at blive vanedannende/afhængighedsskabende, og at man holder tolerancen i bund.

Dette vil muligvis nok være forskelligt imellem de enkelte opiater/opioder, men I kan jo lige skrive hvad I har erfaringer med.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
det er virkelig nemt. du holder bare doserne i den lave ende af skalaen og så øger du dem aldrig fra det du startede med. når du så føler at du ikke får så meget virkning ud af den dosis holder du en pause.
Billede

så er der andre regler, som f.eks går på indtagelsesmetode. alt hvad der indbærer nåle er det klogest at holde sig fra. oralt eller rektalt er at foretrække. rygning er ikke det sundeste og derfor også et skråplan.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Halugenlampe skrev:
det er virkelig nemt. du holder bare doserne i den lave ende af skalaen og så øger du dem aldrig fra det du startede med. når du så føler at du ikke får så meget virkning ud af den dosis holder du en pause.

Det jo så ikke alle, der har viljestyrke nok til at pause.

Personligt synes jeg højst man skal prøve opiater én gang i sit liv, hvis man overhovedet skal prøve det. Du får ikke noget ud af dem udover at blive mærkeligt sløv, men tilgengæld bliver du pisse hooked.

Medlem

3 uger mindst. og jeg synes ikke at man bliver ´´mærkeligt sløv´´

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
jeg har taget opiater en del gange efterhånden, jeg synes det er pisse skægt og jeg har intet behov for at tage det i flere dage i træk. Du bliver kun hooked, hvis du ikke har styr på dine motiver for at beruse dig i første omgang...

Halugen said it..

Medlem

Jeg vil sige en gang om måneden, vi startede ud med at have en fri-fredag om måneden. Den første fredag i måneden var til opiodindtagelse, at det så ikke holdt, og jeg blev afhængig, var ikke fordi jeg prøvede det mere end en gang.
Det er når man finder ud af, at lige i dag kunne være nemmere, hvis jeg lagde ud med en oxi, at det går galt. Funktionsdygtigheden på opioder efter tilvænning er skræmmende. Du kan arbejde +16 timer om dagen, har kun brug for få timers søvn, og bliver ikke umiddelbart påvirket af lige at springe et måltid over. For mig var fælden meget, at jeg havde for meget om ørerne, og når jeg tog opioder, kunne jeg klare det.
Gør det til noget særligt, hav ritualer omkring det, evt kun med de samme personer, det samme sted osv. Adskild det fra hverdagen, og pas på ikke at bryde dine regler.
Kan du ikke holde det, så læg det på hylden, men kan du, er det en rar pause.

Mvh
Anarkrig

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

BlackNBlue skrev:
Det jo så ikke alle, der har viljestyrke nok til at pause.

Personligt synes jeg højst man skal prøve opiater én gang i sit liv, hvis man overhovedet skal prøve det. Du får ikke noget ud af dem udover at blive mærkeligt sløv, men tilgengæld bliver du pisse hooked.

synes du også det gælder for eksempelvis kratom?

dem der ikke har viljestyrke til at pause skal slet ikke tage stoffer. simple as

Medlem
Brugeravatar

Anarkrig skrev:
Jeg vil sige en gang om måneden, vi startede ud med at have en fri-fredag om måneden. Den første fredag i måneden var til opiodindtagelse, at det så ikke holdt, og jeg blev afhængig, var ikke fordi jeg prøvede det mere end en gang.
Det er når man finder ud af, at lige i dag kunne være nemmere, hvis jeg lagde ud med en oxi, at det går galt. Funktionsdygtigheden på opioder efter tilvænning er skræmmende. Du kan arbejde +16 timer om dagen, har kun brug for få timers søvn, og bliver ikke umiddelbart påvirket af lige at springe et måltid over. For mig var fælden meget, at jeg havde for meget om ørerne, og når jeg tog opioder, kunne jeg klare det.
Gør det til noget særligt, hav ritualer omkring det, evt kun med de samme personer, det samme sted osv. Adskild det fra hverdagen, og pas på ikke at bryde dine regler.
Kan du ikke holde det, så læg det på hylden, men kan du, er det en rar pause.

Mvh
Anarkrig

Hey Anarkrig

Det lyder fornuftigt, og var også meget de samme overvejelser jeg selv havde gjort mig.

Lidt mere specifikt om min situation, så har jeg taget omkring 50-100 mg kodein dagligt nu i 4-5 år. Primært af medicinske årsager, men jeg ville lyve, hvis jeg sagde at jeg ikke også gjorde det fordi det var sjovt.

Nu har jeg så valgt at gå kold tyrker på det (er på 18. dagen ligenu), med det formål at banke min tolerance helt i bund, for så på et tidspunkt rekreationelt at tage det igen lejlighedsvist (som f.eks. en enkelt beskeden dose en gang om måneden eller noget i den stil)

Hvor længe tror du det ville være passende at vente, inden jeg begynder sådan en månedsvis indtagelse?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

det undrer mig lidt med de doser du har taget. 50-100 mg er jo ikke specielt meget. rigeligt til en smertestillende effekt, men efter 4 år ville jeg mene din tolerance burde gøre de doser ineffektuelle hvad rusen angår. et par måneder burde gøre det.

det er forhåbentlig kodeinDAK og ikke kodimagnyler du har taget.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Halugenlampe: Hvilke opiater har du erfaring med?

Jeg synes den række af dødsfald og misbrug jeg har set blandt venner og bekendte de sidste par år, peger i retning af at det måske ikke er så nemt som du siger.

EDIT: Personligt vil jeg ikke anbefale nogen at tage opiater mere end en gang om måneden. Kratom er et ganske særligt tilfælde, hvor man kan tillade sig at gå all-in i en længere periode uden at brænde nallerne, fordi det også er en partiel antagonist, og det har stadig et kæmpe misbrugspotentiale. Problemet med alle opiater og opioider er at hvis man har tilbøjeligheden til at misbruge dem, så begynder man med det samme at finde på undskyldninger og forklaringer for hvorfor man gerne på tage mere og oftere. Også selv om folk råder en til det stik modsatte. Husk det.

Medlem
Brugeravatar

Halugenlampe skrev:
det undrer mig lidt med de doser du har taget. 50-100 mg er jo ikke specielt meget. rigeligt til en smertestillende effekt, men efter 4 år ville jeg mene din tolerance burde gøre de doser ineffektuelle hvad rusen angår. et par måneder burde gøre det.

det er forhåbentlig kodeinDAK og ikke kodimagnyler du har taget.

Lol, jo det er skam KodeinDAK 25g erhvervet fuldt lovligt gennem recept. ;)

Og ja du har ret i at det seneste års tid har rusen været meget lidt mærkbar med disse doser, selvom jeg helt tilbage i tiden hvor jeg startede kunne komme helt op at ringe på bare 40 mg.
Og det er netop også hovedgrunden til denne tolerancenulstilning, og forsøg på at ændrer min måde at tage opiater på.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

jim fear skrev:
Halugenlampe: Hvilke opiater har du erfaring med?

Jeg synes den række af dødsfald og misbrug jeg har set blandt venner og bekendte de sidste par år, peger i retning af at det måske ikke er så nemt som du siger.

jeg har prøvet morfin og kodein. stoppede helt med det for et år siden, men i en periode på ½ år tog jeg det en gang om ugen.

kratom er helt klart et bedre alternativ, jo.

hvad har dine misbrugsvenner taget? pointen er jo at man sætter en grænse langt før problemerne opstår, og aldrig overskrider den. aldrig øger dosis og altid bruger den sikreste administreringsrute.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Det som folk er døde af er heroin, men oxycodon er der mange der bliver hooked på. Og så er der vist også et par stykker der er døde af metadon.

Jeg forstår godt din pointe, det jeg prøver at sige er bare at der er en overraskende stor gruppe der, ligeså snart de er startet på opiater, vil begynde at lyve for sig selv og finde på undskyldninger for hvorfor de godt må bryde deres egen regel.

Medlem
Brugeravatar

Den tolerence din krop har opnået, da dit forbrug/afhæninghed var størst glemmer den aldrig. Dette gælder alle former for stoffer og er videnskbeligt bevist!

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Milano
sunshine reagge skrev:
Den tolerence din krop har opnået, da dit forbrug/afhæninghed var størst glemmer den aldrig. Dette gælder alle former for stoffer og er videnskbeligt bevist!

Har du et link til det?
Man hører jo relativt ofte om rehabiliterede heroin narkomaner der efter lang tids pause, lige skal have et sidste fix og som bruger samme dose som tidligere, men denne gang OD'er på det.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

sunshine reagge skrev:

bullshit! efter et par måneder er den fysiske tolerance næsten nede på normalt niveau igen. dog opbygges tolerance hurtigere for hver gang man falder i efterfølgende.

Medlem

Betrakter mig selv om opiod nørd. Har prøvet alle, undtagen heroin, men har også været afhængig engang med et dog begrænset (dosismæssigt) hverdagsforbrug i næsten 500 dage. Alle kan falde i, og jeg mener alle. At ikke alle gør det er lige så rigtigt, men livsituationer ændre sig, og så står man med eskaspisme redskab nummer et. I hvert fald, hvis man udadtil også vil klare sin hverdag.

Jeg kan sagtens få effekt af 10 mg oxy, eller 25 mg kodein, så det med tolerance holder ikke. Men har du ingen abstinenser Silver_Bullet? Så langt et hverdagsforbrug af kodein, kan da næsten ikke give andet?

Med så langt et forbrug, vill jeg holde 6 måneder som min. Jeg holdt selv 8 måneder, nu gør jeg det kun ved yderst specielle lejligheder. 2-3 gange om året. Bruger benzoer i stedet, hvis jeg virkelig skal helt ned og sidde. Dem fungere min hverdag ikke med, så de har heldigvis en indbygget begrænsning, selvom min indre junkie er stærk, er mit professionelle liv for fedt til at ødelægge, og vil være den hurtigste.

At kratom er et godt alternativ, det er som at sige at kodein er en godt alternativ til hydrocondon. Det er da en ganske fik rus, købte en 100x ekstrakt til 1 mio. euro i Amsterdam. Og jo det var effektivt, men ikke den rigtige morfika følelse. Det giver mig overhoved ikke samme kroniske smil på læben, HR mæssigt klart bedre, men det er også det eneste.
Mvh

Anarkrig

Ps. Hvis du sidder og tænker at 6 måneder er umuligt, så overvej hvorfor det er det?

Medlem
Brugeravatar

Anarkrig skrev:
Jeg kan sagtens få effekt af 10 mg oxy, eller 25 mg kodein, så det med tolerance holder ikke. Men har du ingen abstinenser Silver_Bullet? Så langt et hverdagsforbrug af kodein, kan da næsten ikke give andet?

Jo da. Den første uge var ret strid: Søvnløshed, kulde/varme-ture, uro i benene, mindre muskelkramper/twitches, en følelse af at være øm i kroppen og drænet for energi. Ud over det er det mentale også en bitch. Man er meget mere udsat for angst og lavt humør.
Men henne omkring dag 10-12 begyndte det at klare pænt op, og nu efter ca. 3 uger føler jeg mig næsten normal. :)

Medlem

Ked af at komme med dårlige nyheder, men du kan stadig risikere forskillge former for fysisk straf. Jeg var primært på stærkere opioder, og det er individuelt, men det tog mig over 1½ måned, at blive helt fri for kramper og kraftige humørsvinger. Tilgengæld fik jeg den vildeste optur, da jeg en eftermiddag satte mig behageligt, og kunne nyde flere øjeblikke i træk. Det var den vildeste og reneste glæde jeg har oplevet incl. sex, emma osv.

Jeg vil anbefale et halvt år, så kan du også vende tilbage til det, på en helt ny måde. Det er ikke et tolerancespørgsmål, men hvornår du psykisk er ude af vanen. Du er jo vant til at have det med alle steder, bare en kop kaffe er en helt anden oplevelse. Sæt en dato, planlæg godt optil, få handlet noet lækket ind, mht til morfika, og planlæg den store dag, du igen kan opleve det.

Jeg havde en kæreste, der gerne ville være med i planlægningen, så blev det et større projekt. Havde et halvt år som mål, men da det halve år var gået, føltes det ikke rigtigt, så vi skød det 2 måneder mere.

Nu var dit forbrug ordineret og legalt, så det giver nogle andre rammer.

Mvh
Anarkrig

Mvh
Anakrig

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
jim fear skrev:
Kratom er (...) en partiel antagonist

Rettelse: Partiel agonist.

At tage en partiel antagonist vil formegentlig være dysphorisk. Specielt, hvis man binger opioider. Endnu værre med nalaxone.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]