Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 10 aug 2025 00:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Jeg har svære kroniske non maligne smerter efter rigtig mange operationer gennem årene - de sidste 17 år(er 32 år idag) - hvor en masse væv er ødelagt. Jeg får 60mg Metadon fordelt på 4 doser a 15mg + andet inddirekte smertestillende præperater

Efter en rigtig stor og omfattende operation i marts har jeg fået høj dosis korttids virkende opioder og får idag Ketogan 2 tabl * 4 + supplerende Morfin DAK 10mg 2 tabl * 4.

Det hurtigvirkende medicin - Ketogan + Morfin DAK - ønsker jeg ikke at tage mere. Derfor: Er der nogle som har en kvalificeret nedtrapningsplan af nævnte præperater og dosis`???

Jeg kunne også bare henvende mig på smertecenteret, men deres oplæg er, at de blot vil omlægge al den hurtigvirkende morfika til enten metadon eller depot-morfin, som f.eks Contalgin. Dette er jeg ikke interesseret i, da det er en farlig og skidt udvikling med bare at ta´mere og mere.

Håber at høre nogle forslag.

Veml

Junior medlem

Geografisk sted: kbh
Hvad med at omlægge til buprenophin eller fentanyl plastre, de giver en jævn indgift af stoffet, og vil vel være indiceret givet dit store forbrug af opioider. på den måde er der heller ikke den samme risiko for selv at komme til at trappe dit medicinforbrug op.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Peter Pedal skrev:
Jeg kunne også bare henvende mig på smertecenteret, men deres oplæg er, at de blot vil omlægge al den hurtigvirkende morfika til enten metadon eller depot-morfin, som f.eks Contalgin. Dette er jeg ikke interesseret i, da det er en farlig og skidt udvikling med bare at ta´mere og mere.

Hvad er det for en type smerter du har mere bestemt? Ved du fx om det er skader på nervevæv, der er årsagen?

At omlægge til længerevirkende eller depot-formuleringer af opioider er de muligheder der er for at omlægge smertebehandling af stærke (ikke neuropatiske) smerter som i forvejen behandles med kraftige opioider.

Kan du forklare mere om, hvorfor du ikke er interesseret i depot morfika? Vil du gerne ud af narkotiske stoffer i din behandling, eller hvad er dit mål?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Når du nu får Metadon,skulle du kunne trappe ud rimeligt hurtigt.Hvis du f.eks tager en halv pille fra hver 2 -4 dag,skulle du være ude ret hurtigt.Du vil nok kunne mærke en lidt mere løbende næse,og et par nys i ny og næ,men rigtgt syg vil du ikke blive på grund af Metadonerne.Du vil muligvis også få et par nætter hvor du ikke sover så dybt som du plejer,men det er hurtigt overstået.Prøv at undgå at trappe dine Metadoner op istedet for Ketoganer og Morfin.I det lange løb vil du blive gladere for den mindre dosis Metadon.Nogen smerte kliniker er lige en tand for hurtige til at give langtids virkende Morfika (som Metadon,altså uppe din dosis med Metadon) istedet for de hurtigt virkende.
60 mg er mere end rigeligt.
God bedring.

PS
Du KAN bruge Benzoer i en KORT periode (højst 1-2 uger),men stop med dem så hurtigt du kan.Dem har du ikke lyst til at blive afhængig af.

Medlem

Tak for input´s...

Jeg er rimelig velbevandret indenfor smertebehandling og alle de muligheder der findes. Min pointe i indlagt var, hvordan jeg kommer ud af medicinering med Morfin DAK og Ketogan - UDEN at det bliver lagt om til depot-medicin - altså en vejledning i en udtrapning.

Så tak for det Gonzo - altid brugbart info fra din side. Jeg dog Catapresan, som i høje doser(15 tabl dagl) fjerner det værste ubehag.

Medlem

hemp student skrev:
Hvad med at omlægge til buprenophin eller fentanyl plastre, de giver en jævn indgift af stoffet, og vil vel være indiceret givet dit store forbrug af opioider. på den måde er der heller ikke den samme risiko for selv at komme til at trappe dit medicinforbrug op.

Jeg håber aldrig nogensinde, at du vej(vild)leder en person, som er i behandling med opioder, at omlægge dette til buprenorphin. Det nærmere sig det livsfarlige at begive sig ud i. Buprenorphin blokere for optagelse af opiod i de receptorer, som det binder sig til. Derfor går du ind og neutralisere ALT opiod straks i høje doser opioder... Det ender i himmelen med sådan et eksperiment!!!!!

Buprenorhin-plastre(Transtec el. Norspan) er rigtig gode til folk med stærke smerter, som enten har udsigt til færre smerter indenfor en kortere tidhorisont(max12 mdr) eller ikke tåler andre smertestillende medicin.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]