Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 10 aug 2025 09:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Halugenlampe skrev:
...piracetam. det er en meget sikker CNS stimulans som forbedrer både indlæring og hukommelse.

Det sidste af udsagnet er jeg helt med på. Men jeg kunne virkelig godt bruge noget mere info nogle af 'uønskede' virkninger som man kan læse noget om hist og her, samt hvor sikkert det reelt er? Jeg går selv med tankerne om at investere i enten hydergine eller hvad der nu lige viser sig at være billigst.

Tråden her er til erfaringsdeling både ved enkeltgangsbrug men i endnu højere grad ved dagligt brug gennem en længere periode.
Jeg er interesseret i om folk bemærker nogle ændringer i deres selvbevidsthed, personlighed, humør og om man på nogen måde mærker noget psykisk crash efter ophør af jævnligt forbrug.

Mvh

Senest rettet af Snoezel 12 maj 2011 23:47, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Er det alle former for nootropics der må diskuteres?

Moderator
Brugeravatar

i princippet ja, hvad tænker du på? Jeg er selvfølgelig mest interesseret i piracetam, racetam, hydergine og generelt bare nootroper som menes at være bivirkningsfrie. Ellers er der jo eksamensnarko-tråden... Men ændrer lige navnet så der ikke er tvivl...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Hvis jeg var dig, ville jeg lede efter racetamer på bluelight eller lignende. Jeg tror ikke der er mange her, der prøver sig med sådanne ting - jeg kunne tage fejl dog.

Her er en tråd fra side et af advanced drug discussion på bluelight - måske det kan bruges:

http://www.bluelight.ru/vb/showthread.php?t=568942

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Jeg kørte i en længere periode (~3 måneder) piracetam + L-carnitin dagligt (mener det var 2 g piracetam + 1 g L-carnitin). Jeg bemærkede ikke nogen markante bivirkninger, måske en smule gastrointestinalt ubehag den første uges tid. Til gengæld var det også svært at skelne egentlig gavnlig effekt fra placebo. Jeg følte intet ubehag ved at droppe kuren igen, og har ikke følt nogen årsag til at gentage eksperimentet.

Moderator
Brugeravatar

Hmmm, ret meget neurokemi snak :? Men man bør nok holde sig fra nefiracetam kan jeg forstå...

Nu ved jeg jo at Halugenlampe har erfaringer, den her tråd er også for at lokke lidt ud af ham, hvis han da gider dele?! :D

Moderator
Brugeravatar

tak prom. Lagde du mærke til nogen specifik effekt efter din startdose? Jeg tænker på, om det overhovedet kan bruges til at få et enkelt boost til en skriveaften, da jeg ikke er meget for koffein...

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Snoezel skrev:
tak prom. Lagde du mærke til nogen specifik effekt efter din startdose? Jeg tænker på, om det overhovedet kan bruges til at få et enkelt boost til en skriveaften, da jeg ikke er meget for koffein...

Jeg tror ikke det er anvendeligt som one-shot overhovedet. Jeg bemærkede en vis form for stimulerende effekt, og tog det derfor om morgenen for at mindske forstyrrelser af søvnrytmen, men det er en meget mere subtil effekt end f.eks. koffein.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Jeg tænker på, om det overhovedet kan bruges til at få et enkelt boost til en skriveaften, da jeg ikke er meget for koffein...

Jeg har ledt efter noget lignende, og er kommet frem til at Strychnos Nux Vomica frø måske lige er det vi står og mangler. Det er dog ikke noget du kan bruge hver dag, da det ophobes i leveren, men en gang imellem kan det vel bruges. Jeg har ikke fået det afprøvet endnu, men det lyder lovende :)

Insane psychedelia user!

Luftkaptajnen skrev:
Citat:
Jeg tænker på, om det overhovedet kan bruges til at få et enkelt boost til en skriveaften, da jeg ikke er meget for koffein...

Jeg har ledt efter noget lignende, og er kommet frem til at Strychnos Nux Vomica frø måske lige er det vi står og mangler. Det er dog ikke noget du kan bruge hver dag, da det ophobes i leveren, men en gang imellem kan det vel bruges. Jeg har ikke fået det afprøvet endnu, men det lyder lovende :)

Det er et interessant og ikke helt dumt forslag - men nok lige vel... Friskt... til at jeg vil synes det er en god idé. Stryknin hæver muskeltonus og sænker krampetærsklen. Så vidt jeg husker er de perifere effekter en del mere udtalte end de centrale, selvom stoffet passerer blod-/hjernebarrieren.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Prometheus skrev:
Snoezel skrev:

Jeg tror ikke det er anvendeligt som one-shot overhovedet. Jeg bemærkede en vis form for stimulerende effekt, og tog det derfor om morgenen for at mindske forstyrrelser af søvnrytmen, men det er en meget mere subtil effekt end f.eks. koffein.

koffein virker jo decideret modsat af racetam'erne. koffein har vist sig i flere forsøg faktisk at nedsætte indlæring. koffein er godt til at stimulere genkaldelse fra korttidshukommelsen og udførelsen af opgaver som kræver fokusering på en "her-og-nu-seriel-tankerække". det har også kontraherende virkning på blodkarrene, hvilket ikke gavner oxygenflowet til hjernen. Piracetam har ikke nogen perifær fysisk eller følelsesmæssig virkning overhovedet. det må være derfor at så mange har svært ved at mærke effekten af det. det er de aspekter som de fleste herinde er tunet ind på. Racetam'erne udvider blodårene og giver bedre oxygenflow til hjernen. det menes også have en akkumulerende effekt over tid som tilskrives nydannelse af receptorer. derudover, så sætter det bare firing-rate i neuronerne op, men det er en subtil virkning. man kan dog mærke at hjernen er kommet på overarbejde, for hvis man ikke tager et tilskud af en choline kilde får mange hovedpine og spændinger.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Halugenlampe skrev:
koffein har vist sig i flere forsøg faktisk at nedsætte indlæring. koffein er godt til at stimulere genkaldelse fra korttidshukommelsen og udførelsen af opgaver som kræver fokusering på en "her-og-nu-seriel-tankerække". det har også kontraherende virkning på blodkarrene, hvilket ikke gavner oxygenflowet til hjernen.

Koffein kan nedsætte indlæring ved længerevarende dagligt indtag.
Single-dose effekt af koffein øger aktiviteten i de højere centre i hjernen, og altså indlæring.
-Brug koffein i eksamenperioderv (eller lign.) og undgå brug, når det ikke er 'nødvendigt'.

Effekten på blodkarrene er ubetydelig medmindre, der kommer for lidt ilt til hjernen (iskæmi), der kan være en alvorlig situation. Jeg tror ikke, der opstår iskæmiske tilstande i hjernen ved normale doser i nogle kopper kaffe.

Moderator
Brugeravatar

Mit problem med koffein er at jeg får maveonde og urolighed i kroppen, ting som jeg har svært ved at abstrahere fra. Jeg leder efter noget som kan minimere de stunder hvor man bare sidder og kigger blankt ud i luften med opgaven åben og ingenting sker. Piracetam lyder spændende, hvis man da kan holde anspændtheden for døren, enten med choline eller choline holdig føde (har læst at kylling skulle være godt?) Det virker til, at der er mange forskellige oplevelser af, hvordan det virker - enkelte rapporterer på erowid om en subtil form for "klarsyn" og nærvær a la en svag psykedelisk rus, andre om oplevelsen af at kunne observere den indre dialog og samtidig føre en ydre bevidst... Tror vist ikke der er så meget andet for, end at prøve det af.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Prometheus skrev:
Luftkaptajnen skrev:
Citat:

Det er et interessant og ikke helt dumt forslag - men nok lige vel... Friskt... til at jeg vil synes det er en god idé. Stryknin hæver muskeltonus og sænker krampetærsklen. Så vidt jeg husker er de perifere effekter en del mere udtalte end de centrale, selvom stoffet passerer blod-/hjernebarrieren.

Hvilket betyder?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

^At bivirkninger overskygger positive kognitive effekter.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Okay. Det finder jeg ud af. Jeg regner ikke med at opleve nogen form for kramper, men muskelspændinger vil jeg så være opmærksom på

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]