Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 aug 2025 15:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
I moderation kan GHB være et enormt dejligt drug for nogen personer. Men hvis man ender med at tage det hver dag uden moderation, kan det medføre seriøs fysisk og psykisk afhængighed.
GHB-"coma" er oftest bare en form for dyb søvn. Ved normale omstændigheder, hvis der ikke er indtaget alkohol eller andre downers sammen med, og hvis dosen ikke er voldsom, skal man ikke se det som specielt farligt. I langt de fleste tilfælde vil det være unødvendigt at tilkalde lægehjælp. Check at det er muligt at få nogen form for respons fra "patienten" (niv vedkommende i øret eler lignende), og læg om nødvendigt vedkommende i aflåst sideleje så der ikke er risiko for at personen kaster op og får det i lungerne. Hvis der ikke er andre faretegn end at vedkommende er sovende, vil det i langt de fleste tilfælde være tilstrækkeligt at lade "patienten" sove rusen ud.
Jeg har set mange folk tage meget GHB i min tid, og jeg har aldrig set nogen gå i "coma". Ved fornuftig brug er risikoen ikke stor. Bemærk at man ind til for omkring 6(?) år siden kunne købe GHB i håndkøb som kosttilskud i USA, hvor det blev brugt mod bl.a. søvnløshed.
Tag ikke mine råd helt for gode varer; måske undervurderer jeg bare risikoen ved dette drug selv. Søg rundt omkring på Erowid og Lycaeum for at finde andre, og sikkert mere kvalificerede, svar på dine spørgsmål.

[ 31 Juli 2003: Besked ændret af: Prometheus ]

In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Det vigtigste når man tager er GHB, er at man kender kilden og derfor også ved hvor stærk opløsningen er. I sjældne tilfælde fås GHB som en slags pasta og altså noget der kan vejes, men somregel er GHB-saltet opløst i vand. Det er vigtigt at vide hvor mange gram f.eks 10mL (1cL) svarer til. Hvis man ikke ved det, synes jeg ikke man skal drikke noget af det.

Mvh. Psyko

Medlem

Geografisk sted: Århus
En smule offtopic: Ved ikke om dette er en skrøne.. men har hørt om GHB i en eller anden industiel sammenhæng... Nogen der kan fortælle hvad det er GHB bruges til i industrien?

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Psyko:
Det er vigtigt at vide hvor mange gram f.eks 10mL (1cL) svarer til. Hvis man ikke ved det, synes jeg ikke man skal drikke noget af det.<HR></BLOCKQUOTE>

Kan man ikke inddampe opløsningen, og så lave en ny opløsning med en kendt koncentration? [img]images/smiles/icon_cool.gif[/img]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af LeSeiD:
En smule offtopic: Ved ikke om dette er en skrøne.. men har hørt om GHB i en eller anden industiel sammenhæng... Nogen der kan fortælle hvad det er GHB bruges til i industrien?<HR></BLOCKQUOTE>

Det er sikkert GBL du har hørt om - en precourser til GHB som bruges som opløsningsmiddel i industrien (eller gjorde?). GBL skulle føles lidt mere "beskidt" i følge folk der har prøvet begge dele...

Moderator

Geografisk sted: Wiggie
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af AoD:
Det er sikkert GBL du har hørt om - en precourser til GHB som bruges som opløsningsmiddel i industrien (eller gjorde?). GBL skulle føles lidt mere "beskidt" i følge folk der har prøvet begge dele...<HR></BLOCKQUOTE>

- Ja, eller BDO, som også er et opløsningsmiddel, hvilket bliver oxideter til GHB, i leveren...

- angående dosering: de fleste kan godt lide 1,5g som førstegangs dose, og hvis det ikke er tilstrækkeligt, kan man altid vente 1 times tid, og redosere med 1 ml.
Jeg har været vidne til et doseringsuheld, som resulterede i koma. vedkomne "sov" med øbne øjne, og havde kræmpetrækninger i hele kroppen, og var ikke til at vække.
Dosen var på 2 x 2 ml BDO, indtaget med 15 min. mellemrum.
1 time efter ambulancen havde hentet personen, blev vi ringet op, og fik at vide at pesonen var holdt op med at trække vejret. det dlev sat i gang igen, og dagen efter blev personen udskrevet...
Det var en skræmmende oplevelse, som gav alle de tilstedeværende en smule mere respekt for GHB/BDO.

Jeg har også selv overdoseret BDO (det skal nok nævnes at det har været i forbindelse med andre stoffer), og det skyldes den simple grund, at jeg havde glemt, at jeg lige havde taget en dose, og derfor mente at NU skulle jeg sq ha en ordenlig en - det resulterede i at jeg gik i en slags koma (varede dog kun 10 min.) med muskel-sammentrækninger.

- det jeg siger er: pas på med dosen, man kan godt miste fornemmelsen for hvor meget man kan tåle, og hvor lang tid der er gået.

Medlem

Geografisk sted: Nowhere
Altså - problemet/risikoen, som jeg ser det, ligger i at man dårligt kan være helt sikker på koncentrationen af GHB i den væske man køber.
Er der noget at gøre ved det?
- Og så er det da meget godt at sige, at man bare skal kende kilden, men det er jo ikke altid man/jeg har mulighed for det...

Junior medlem

Geografisk sted: Hovedstaden i Jylland
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af T^T:
- Ja, eller BDO, som også er et opløsningsmiddel, hvilket bliver oxideter til GHB, i leveren...
SNIP
<HR></BLOCKQUOTE>

Tror det er BDO. Var det ikke det ham her i Jylland havde købt ind i meget store mængder for nogen år siden ? (2000?)

Har selv kun prøvet BDO. Det har aldrig sagt mig noget (udover at jeg blev ufattelig træt), men jeg kender flere der var temmeligt begejstrede for produktet. M.h.t. overdosering så skyldes det i mine øjne at doseringen er ret lille, og det derfor er nemt at lave "uheld" som i -> "Hvor mangjjjjee grammmmz erz etj schaaapnsjeglas cirka"

Har selv oplevet en bekendt der røg en tur i halvkoma af BDO (Dumt at tage en ordentlig slurk af en ½ liters cola flaske), så vær forsigtig, og helst ædru. Hvilket iøvrigt gælder for de fleste stoffer, hehe

Hov, glemte helt -> Hvordan dine venner skal reagere hvis du OD'er.... Det ville nok være pænt smart hvis de gav et kald til de flinke damer inde på 112 ;-) Bare for en sikkerheds skyld. (Man går ikke bare kold. Man går KOLD!)

rgrds
enlight

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Man bør generelt gå forsigtigt til værks med GHB - starte med en forholdsvis lav dosis (1.5-2 gr.) og derefter langsomt arbejde sig op ad, f.eks. ved at forøge med et kvart gram, indtil man har fundet sin "personlige" dosis.

Hvis er person overdoserer på GHB eller nogle af analogerne, bør man altid regelmæssigt tjekke puls/respiration - hvis det på nogen måde er uregelmæssigt, eller hvis man har mistanke om en kraftig overdosering, bør man ikke tøve med at ringe 112... Men i langt de fleste tilfælde vågner vedkommende med et sæt (læs: med et sæt) efter 3-4 timer.

GBL bliver industrielt brugt til elektronik rens - en af de største europæiske producenter er tyske BASF, som også laver disketter, CD-R medier, osv.

BDO har også en del industrielle anvendelsesmuligeder, jeg kender dem dog ikke alle sammen, men det skulle vist være så mange, at det ville blive svært at kriminalisere det. [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Det er værd at bemærke, at BDO er blevet klassificeret som "Lav miljøfarlighed" af Miljøstyrelsen (Butylen Glycol), hvilket gør det et meget favorabelt "fugtighedsgivende opløsningsmiddel" [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

GHB er IMO det mest misforståede rusmiddel på kloden, da det har så fandens mange positive egenskaber, og endda er at findes i vores egen krop!

Selv i "guds eget land", har FDA endda godkendt brugen af GHB til behandling af narkolepsi, under handelnavnet Xyrem - underligt nok forbliver GHB i Schedule 1, hvor Xyrem er placeret i Schedule 3 - selvom det er det samme kemikalie der er tale om! (NaGHB)...

I mange andre europæiske lande, bilver GHB brugt medicinsk - bl.a. i Frankrig, hvor de muskelafslappende effekter bliver brugt til fødende kvinder... i visse lande er det (heldigvis) stadig lovligt...

Jeg undrer mig over hvor længe staten vil lyve overfor sig selv (og os!) - Legalisér GHB (og tjald), og gør det hurtigst muligt!

Junior medlem

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Dextrose:
Man bør generelt gå forsigtigt til værks med GHB - starte med en forholdsvis lav dosis (1.5-2 gr.) og derefter langsomt arbejde sig op ad, f.eks. ved at forøge med et kvart gram, indtil man har fundet sin "personlige" dosis.
<HR></BLOCKQUOTE>

Som psyko nævner -> Hvordan finder man ud af opløsningen ? (gr. pr. ml.) Forudsat at det er er BDO eller GBL kommer det vel i industribøtter med en foruddefineret opløsning. Er det så bare at finde lommeregneren frem og regne om ?

Ja, bare spank mig hvis det er et dumt spørgsmål. Aner stort set intet om GHB

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
BDO / GBL er som regelt 99+% rent.

Hvordan man finder ud af GHB-koncentrationen?
Tjaah... spørger dem man har købt det af, ellers er der vist ingen anden udvej end at inddampe det, og veje det.
Muligvis kan man veje 100 ml. af opløsningen, og estimere koncentrationen, hvis man kender GHB's massefylde. (Det er i langt de fleste tilfælde NaGHB der er tale om)

Medlem

Jamen, hvad gør folk da selv? Lader være med at undersøge koncentrationen?

Junior medlem

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af skambidt:
Jamen, hvad gør folk da selv? Lader være med at undersøge koncentrationen?<HR></BLOCKQUOTE>

Folk gør vel ikke noget, GHB er jo ulovligt :-)

Men dem jeg har hørt om drak det sgu bare, uden at tænke for meget over liv og helbred. Samme typer som siger "der er sgu sikkert nok næsten ca. omkring 60 svampe" - Når der reelt er et par hundrede stykker :-)

Medlem

Hej folkens!
Jeg har læst hvad jeg kunne finde, både her og Erowid.org, om GHB - og det lyder spændende må jeg sige. [img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img]
Et stof der giver en rus a'la en god sprut-brandert, som ikke er skadeligt for krop og sind i den rigtige dose osv., osv.
Jeg kunne imidlertid godt tænke mig at høre lidt om bagsiden af medaljen...
Hvilke negative erfaringer har I haft med GHB?

Jeg tænker bl.a. på, hvad I har af erfaringer og gode råd mht. følgende m.m.:
- Hvad hvis man går i GHB-koma ved overdose?
- Hvordan skal ens tripvenner reagere, hvis man overdoserer?
- Kan man undgå overdosering - nogle tips?
- Afhængighed?

Hjælp mig - er GHB virkelig det wonder-drug som det ophøjes til så ofte? [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img]

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Det er ret nemt at undgå en overdose, en normal dosis GHB er på 2-4 g. og en overdosis er på 10+. Hvis en eller anden ved en fejl kommer til at tage en for stor dosis skal personen ligge og sove den ud, medmindre der er tegn på kramper, opkastninger, blå læber osv. Så skal personen naturligvis på hospitalet, men hvis man bare tager et gram eller 2 for meget falder du højst i søvn og sover et par timer. Det er først ved store doser at det bliver farligt.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Kender man ikke opløsningen, og er uerfaring i denne familie... Kan man jo bare starte forsigtigt, og tage 1,5 - 2ml... Får man den ønskede effekt, skal man bare være glad for man ikke tog 5ml. Får man overhovedet ikke nogen virkning, kan man forøge dosen med 1ml af gangen...

Jeg har tit overdoseret på bdo/ghb, og hver gang har jeg bare fået det dårligt, ligesom hvis man har drukket en halv flaske sprut for meget... Der er ikke andet at gøre, end at knække sig. Og hvis/når man knækker sig, så bliv ved, indtil der ikke er mere i maven... Overhovedet... Kvalmen holder ikke op, før mavesækken er tom.

Men det har altid kun været ved redosering jeg har fået det dårligt... Kommer altid til at tage for meget anden eller i sjældne tilfælde tredje gang... Så jeg vil ikke bekymre mig så meget om dosen første gang... Det er mere, anden+ gang...:)

- Rylle :)

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Norge
En venn av meg snakket om at det får hypotesen til å produsere hormoner(eller noe slikt) Derfor er det brukt av en del bodybuildere. Men også at hjertet kan begynne å vokse slik at det tilslutt blir en hjertefeil av det. Stemmer det? Eller er det en av de mange mytene om de forskjellige stoffer?

In our memories

Geografisk sted: Periferien af Århus
kan jeg mærke at jeg har fået for meget, skynder jeg mig altid at spise noget.

tager det værste af rusen og fjerner kvalmen.

vidst noget med at GHB/BDO'en kæmper med proteinerne om først at blive optaget

Tidligere holdmedlem

sterling.....myter!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

GHB stimulerer faktisk udskillelsen af væksthormon, og blev brugt(bruges måske stadig?) af bodybuildere af den grund. Udover væksthormon stiger koncentrationen af prolactin, et stof som modvirker effekten af væksthormonet. Derfor er der uenighed om hvorvidt man kan få noget ud af at bruge GHB og lignende i træningsøjemed.

-Child

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]