Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 01:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hejsa,
jeg har fået fingre i nogle 20mg citalopram (SSRi'er). Tænkte at det kunne være smart at spise sådan en mandag morgen når man har rendt rundt på MDMA hele weekenden og man gerne vil have et løft i humøret (ikke forstået som at jeg whiner over at man nogle gange bliver lidt grå i det, tænker bare at hvis muligheden for at slippe er der, kan man gribe den, især hvis man har en 8 timers skoledag som bare bliver ekstra nederen). Det er jo meningen at man gerne skal spise pillerne i nogle uger for at få en effekt- det har jeg selvfølgelig ikke lyst til. Er det noget med at det er fordi stoffet skal optrappes? Har hørt om folk der knuser ritalin for at få en effekt med det samme. Ville det hjælpe noget at knuse pillen og spise den som pulver i stedet? :) Kan ikke rigtig se hvordan det skulle optages anderledes af den grund.
Nogle erfaringer? :)

Insane psychedelia user!

SSRI'er er ikke ligefrem kendt for instant virkning, "science"-freak.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: midtjylland
Køb nogle 5-HTP, de hjælper på serotonin niveauet :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg tog 40mg da jeg kom ned i lørdags og det virkede (og er ikke blevet depri endnu) -fik endda lidt kvalme en time efter indtagelse, men tænke at man kunne optimere effekten på en måde. Har 5htp, men nytter ikke så meget hvis mine hjerneceller slacker. Så flyder det bare rundt i kroppen. :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jorden, mellem nogle intermolekylære kræfter.
Jeg Har en forestilling om at en del af MDMA's kendte neurotoxicitet kan undgås ved at indtage escitalopram / SSRI i slutningen af et MDMA run...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
entheoceuten skrev:
Jeg Har en forestilling om at en del af MDMA's kendte neurotoxicitet kan undgås ved at indtage escitalopram / SSRI i slutningen af et MDMA run...

Hvad baserer du din forestilling på?

Jeg kan ikke forstå hvorfor folk anbefaler hinanden at æde SSRI'er løst og fast efter MDMA ture.. Der er jo ingen akut effekt af disse præparater.

//blazR

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
blazR skrev:

Hvad baserer du din forestilling på?

Jeg kan ikke forstå hvorfor folk anbefaler hinanden at æde SSRI'er løst og fast efter MDMA ture.. Der er jo ingen akut effekt af disse præparater.

//blazR

Det kan han muligvis basere på de studier der er blevet lavet på området. Jeg kan finde en kilde til dig hvis det ønskes.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Ja tak meget gerne.. :)

//blazR

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nu kan jeg naturligvis hverken finde studiet eller tråden hvor der blev linket til studiet, men jeg skal nok finde det. Jeg er helt sikker på at jeg har læst det.
Jeg mener at det var Prom der linkede til studiet i en anden tråd, omkring ecstasy og neurotoxicitet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Halose skrev:
Nu kan jeg naturligvis hverken finde studiet eller tråden hvor der blev linket til studiet, men jeg skal nok finde det!
Jeg mener at det var Prom der linkede til studiet i en anden tråd, omkring ecstasy og neurotoxicitet.

Har læst en del om neurotoxiteten, og der er teorier om at denne skyldes dannelsen af frie radikaler. Så med et godt mix af alphaliponsyre, c-vitamin og 5htp klarer jeg den. Jeg ville ALDRIG tage en SSRi sammen med MDMA, det er jo bare for dumt. Jeg ville tage den når mine serotonin-depoter i hjernen dagen efter var brugt op, således at jeg kunne på "mere" ud af SSRi'en. Spørgsmålet lød på om hvordan denne bedst kunne være effekt. Der er nogle der knuser og sniffer ritalin- så vidt jeg forstår. Hvad er pointen i at gøre det i stedet for at spise det- det er det der har vækket min søgen for optimering af dosering. :)

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Halose skrev:
Nu kan jeg naturligvis hverken finde studiet eller tråden hvor der blev linket til studiet, men jeg skal nok finde det. Jeg er helt sikker på at jeg har læst det.

Hm, jeg er ikke helt sikker på det er denne artikel jeg har linket til tidligere, men her er i hvert fald en reference:
Sanchez et al. 2009
Sanchez et al. skrev:
Keywords:
3,4-methylenedioxymethamphetamine;ecstasy;neuroprotection;5-hydroxytryptamine;fluoxetine;norfluoxetine;fluvoxamine
It has been reported that co-administration of fluoxetine with 3,4-methylenedioxymethamphetamine (MDMA, ‘ecstasy’) prevents MDMA-induced degeneration of 5-HT nerve endings in rat brain. The mechanisms involved have now been investigated.

MDMA (15 mg kg−1, i.p.) administration produced a neurotoxic loss of 5-HT and 5-hydroxyindoleacetic acid (5-HIAA) in cortex, hippocampus and striatum and a reduction in cortical [3H]-paroxetine binding 7 days later. Fluoxetine (10 mg kg−1, i.p., ×2, 60 min apart) administered concurrently with MDMA or given 2 and 4 days earlier provided complete protection, and significant protection when given 7 days earlier. Fluvoxamine (15 mg kg−1, i.p., ×2, 60 min apart) only produced neuroprotection when administered concurrently.

Fluoxetine (10 mg kg−1, ×2) markedly increased the KD and reduced the Bmax of cortical [3H]-paroxetine binding 2 and 4 days later. The Bmax was still decreased 7 days later, but the KD was unchanged. [3H]-Paroxetine binding characteristics were unchanged 24 h after fluvoxamine (15 mg kg−1, ×2).

A significant cerebral concentration of fluoxetine plus norfluoxetine was detected over the 7 days following fluoxetine administration. The fluvoxamine concentration had decreased markedly by 24 h.

Pretreatment with fluoxetine (10 mg kg−1, ×2) failed to alter cerebral MDMA accumulation compared to saline pretreated controls.

Neither fluoxetine or fluvoxamine altered MDMA-induced acute hyperthermia.

These data demonstrate that fluoxetine produces long-lasting protection against MDMA-induced neurodegeneration, an effect apparently related to the presence of the drug and its active metabolite inhibiting the 5-HT transporter. Fluoxetine does not alter the metabolism of MDMA or its rate of cerebral accumulation.

Det er længe siden jeg har læst op på emnet, men det har i hvert fald været en hypotese tidligere at en del af den MDMA-inducerede neurotoksicitet skyldes optag af dopamin via SERT og derpå følgende oxidativ skade på nerveterminalerne. SSRI'er blokerer SERT så skadesvirkningen hæmmes. Der er vist nok stadig en del kontrovers omkring den eksakte mekanisme for toksicitet. I hvert fald vides det at SSRI'er indgivet før MDMA både sænker effekten og skadesvirkningen markant. Spørgsmålet er så om en SSRI indtaget efter MDMA'en har peaket kan virke tidsnok til at have sin gavnlige effekt. Jeg mener at der er et positivt studie ude om det et sted, men kan ikke finde det lige nu.
Årsagen til at nogen knuser og sniffer Ritalin istedet for at indtage det oralt, er for at få en hurtigere virkning samt for at undgå first-pass metabolisme - biotilgængeligheden af de fleste stoffer er højere når det indtages på en måde hvor det ikke bliver sendt en tur forbi leveren som det første.

Medlem

Der står også noget om det på erowid.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

@Prom

Tak, det var vidst den artikel jeg ledte efter.
Der står lidt forskelligt rundt omkring på nettet om emnet, men jeg kender dog personligt ikke nogen der benytter sig af SSRI'er, ved comedown eller bare generelt i forbindelse med MDMA.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Altså jeg oplevede en nedtur efter at have ædt et gram over en weekend (superdumt, ikke noget jeg plejer at gøre). Men lige da jeg kom ned hadede jeg bare alt og alle. Spiste så 40mg, kastede op og blev glad. Fik på magisk vis ingen nedtur nogensinde igen efter den tur. Men tænkte om der var en måde man kunne optimere administrering på. :)

Moderator

Geografisk sted: Wiggie
Jeg har prøvet at indtage forskellige ssri´er, i forsøget på at opnå et mindre skadeligt/mere behageligt comedown. Jeg kan ikke længere huske hvilke typer det har været, udover escitalopram, som jeg har testet et par gange.
Kombineret med bare en smule brugbar mad, efter T=0, har både 10 og 20mg escitalopram, vist sig at være virksomme, såfremt de bliver indtaget på et passende tidspunkt (4 - 8 timer efter T=0).
jeg har prøvet at indtage 20mg escitalopram 14-16 timer efter indtagelse af en stor mængde MDMA, hvilket ikke var særlig effektivt, sammenholdt med de ellers positive oplevelser jeg har haft.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

TATP skrev:
Jeg har prøvet at indtage forskellige ssri´er, i forsøget på at opnå et mindre skadeligt/mere behageligt comedown. Jeg kan ikke længere huske hvilke typer det har været, udover escitalopram, som jeg har testet et par gange.
Kombineret med bare en smule brugbar mad, efter T=0, har både 10 og 20mg escitalopram, vist sig at være virksomme, såfremt de bliver indtaget på et passende tidspunkt (4 - 8 timer efter T=0).
jeg har prøvet at indtage 20mg escitalopram 14-16 timer efter indtagelse af en stor mængde MDMA, hvilket ikke var særlig effektivt, sammenholdt med de ellers positive oplevelser jeg har haft.

Ok, så hvis man spiser den imens kan er kommet lidt ned, men stadigvæk har den der lidt omtågede afterglow- for du mener T=0 som sidste dosis MDMA? Altså der står jo i brugsanvisningen af man skal spise pillerne i 3 uger før de virker, så tænke at det måtte være placebo-effekt at jeg ikke fik nogen nedtur.

Moderator

efter 3 uger er stoffet metaboliseret og udskildt, i hvert fald overvejende..

At medicinen skal indtages i ~ 3 uger, for det har ønsket therapeutisk effekt, er fordi serotonin-niveauet skal nå et nogenlunde stabilt leje - det kræver at plasma koncentrationen af SSRI´en er nogenlunde stabil, samt at niveauet af metabolitter er rimelig konstant. Det tager noget tid for de her ligevægte at indstilles.

Det er ikke tænkeligt, at en enkelt dosis SSRI, ikke er aktiv på selvsamme måde, som den vil være efter 3 ugers indtagelse - bare ude af ballance, og selvfølgelig med forsinket effekt af evt. aktive metabolitter.

edit:
T=0 er første indtagelses tidspunkt.
selvfølgelig skal man justere ssri-intagelsestidspunktet, efter hvor progressiv man er i doseringen af mdma

Dedikeret medlem
Brugeravatar

TATP skrev:
efter 3 uger er stoffet metaboliseret og udskildt, i hvert fald overvejende..

At medicinen skal indtages i ~ 3 uger, for det har ønsket therapeutisk effekt, er fordi serotonin-niveauet skal nå et nogenlunde stabilt leje - det kræver at plasma koncentrationen af SSRI´en er nogenlunde stabil, samt at niveauet af metabolitter er rimelig konstant. Det tager noget tid for de her ligevægte at indstilles.

Det er ikke tænkeligt, at en enkelt dosis SSRI, ikke er aktiv på selvsamme måde, som den vil være efter 3 ugers indtagelse - bare ude af ballance, og selvfølgelig med forsinket effekt af evt. aktive metabolitter.

edit:
T=0 er første indtagelses tidspunkt.
selvfølgelig skal man justere ssri-intagelsestidspunktet, efter hvor progressiv man er i doseringen af mdma

Ok. Så har det altså effekt med det samme hvis man skal have det her og nu. Det skal bare spises over en lang periode hvis man rent faktisk har en depression. ;)

Moderator

det er helt klart min opfattelse, at en ssri har en instant effekt - at blokkere serotonin-transporteren. Men hvis nogen ved bedre, please inform.

Jeg går ud fra at idéen med ssri´er, er nå en serotonin-koncentration i synapsen, noget højere end før behandlingens start.
Ligeledes går jeg ud fra, at koncentrationen skal være nogenlunde stabil, da store og hyppige udsving i koncentration, næppe fordrer opjustering af den naturlige udløsning.
dvs. at når der er gået nogle uger, er plasmakoncentrationen af ssri samt div. metabolitter ved at være konstant, og man kan begynde at arbejde, med hvad der måtte ligge til grund for depressionen.

Det kan godt tænkes, at der eksisterer ssri´er, hvor det er metabolitten der er den aktive serotonin transporter blokker, og man vil så skulle tage højde for den tid, det tager for at stoffet at metaboliseres.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jorden, mellem nogle intermolekylære kræfter.
Escitalopram er yderst effektiv til at blokke serotonin-transporteren i det humane CNS, noget hvor max binding findes inden for 4 timer fra intagelse af medicinen. At det tager noget længere tid før end at den ønskede terapeutiske effek manifesterer sig, er et samspil af mange andre faktorer, blant andet at folk med depression bare bare en anderledes hjerne. Derfor kan man ikke sammenligne det forventede terapeutiske index for SSRI for MDMA-kogt / depressive personer. Det er to forskellige ting.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]