Halose skrev:
Nu kan jeg naturligvis hverken finde studiet eller tråden hvor der blev linket til studiet, men jeg skal nok finde det. Jeg er helt sikker på at jeg har læst det.
Jeg mener at det var Prom der linkede til studiet i en anden tråd, omkring ecstasy og neurotoxicitet.
Hm, jeg er ikke helt sikker på det er denne artikel jeg har linket til tidligere, men her er i hvert fald en reference:
Sanchez et al. 2009Sanchez et al. skrev:
Keywords:
3,4-methylenedioxymethamphetamine;ecstasy;neuroprotection;5-hydroxytryptamine;fluoxetine;norfluoxetine;fluvoxamine
It has been reported that co-administration of fluoxetine with 3,4-methylenedioxymethamphetamine (MDMA, ‘ecstasy’) prevents MDMA-induced degeneration of 5-HT nerve endings in rat brain. The mechanisms involved have now been investigated.
MDMA (15 mg kg−1, i.p.) administration produced a neurotoxic loss of 5-HT and 5-hydroxyindoleacetic acid (5-HIAA) in cortex, hippocampus and striatum and a reduction in cortical [3H]-paroxetine binding 7 days later. Fluoxetine (10 mg kg−1, i.p., ×2, 60 min apart) administered concurrently with MDMA or given 2 and 4 days earlier provided complete protection, and significant protection when given 7 days earlier. Fluvoxamine (15 mg kg−1, i.p., ×2, 60 min apart) only produced neuroprotection when administered concurrently.
Fluoxetine (10 mg kg−1, ×2) markedly increased the KD and reduced the Bmax of cortical [3H]-paroxetine binding 2 and 4 days later. The Bmax was still decreased 7 days later, but the KD was unchanged. [3H]-Paroxetine binding characteristics were unchanged 24 h after fluvoxamine (15 mg kg−1, ×2).
A significant cerebral concentration of fluoxetine plus norfluoxetine was detected over the 7 days following fluoxetine administration. The fluvoxamine concentration had decreased markedly by 24 h.
Pretreatment with fluoxetine (10 mg kg−1, ×2) failed to alter cerebral MDMA accumulation compared to saline pretreated controls.
Neither fluoxetine or fluvoxamine altered MDMA-induced acute hyperthermia.
These data demonstrate that fluoxetine produces long-lasting protection against MDMA-induced neurodegeneration, an effect apparently related to the presence of the drug and its active metabolite inhibiting the 5-HT transporter. Fluoxetine does not alter the metabolism of MDMA or its rate of cerebral accumulation.
Det er længe siden jeg har læst op på emnet, men det har i hvert fald været en hypotese tidligere at en del af den MDMA-inducerede neurotoksicitet skyldes optag af dopamin via SERT og derpå følgende oxidativ skade på nerveterminalerne. SSRI'er blokerer SERT så skadesvirkningen hæmmes. Der er vist nok stadig en del kontrovers omkring den eksakte mekanisme for toksicitet. I hvert fald vides det at SSRI'er indgivet før MDMA både sænker effekten og skadesvirkningen markant. Spørgsmålet er så om en SSRI indtaget efter MDMA'en har peaket kan virke tidsnok til at have sin gavnlige effekt. Jeg mener at der er et positivt studie ude om det et sted, men kan ikke finde det lige nu.
Årsagen til at nogen knuser og sniffer Ritalin istedet for at indtage det oralt, er for at få en hurtigere virkning samt for at undgå first-pass metabolisme - biotilgængeligheden af de fleste stoffer er højere når det indtages på en måde hvor det ikke bliver sendt en tur forbi leveren som det første.