Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 14 jul 2025 01:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hey psy.

Jeg er en meget uheldig person. Her i weekenden faldt jeg 4-5 meter ned fra et rækværk og landede på et trappetrin med hoved og brystkasse først, så har været indlagt og er ude igen. Fik nogle smertestillende piller af lægen der hed Tradolan, som jeg skulle supplere med panodil og ibuprofen, og så sagde han at jeg skulle få min personlige læge til at give mig recept på noget mere tradolan, så jeg havde til en uge ad gangen.
Det fik jeg så, men apoteket var somehow løbet tør, så jeg fik noget der hedder ''Nobligan'' i stedet. Det skulle være samme indholdsstof, Tramadolhydrochlorid hedder det vistnok, men pillerne er i kapsler i stedet for. Nogle der har erfaring med disse?

- Jeg har ikke skidt siden i lørdags, hvilket bekymrer mig en del. Plejer at skide 1 - 2 gange om dagen, da jeg træner en del for tiden og har et højt kalorieindtag (træner self ikke her, efter ulykken). Der står på pillerne at de er forstoppende, så jeg har spist en masse magnesiapiller og andre afføringsmilder, men der sker intet! Kan ikke engang slå en prut. Har ikke skidt i næsten 5 dage nu. Har snakket med lægen om det, men han har bare givet mig noget nyt afføringsmiddel jeg skulle prøve.
Er der nogle herfra der har erfaring med brug af disse smertestillende piller, som har haft lignende bivirkning?
Ellers kunne jeg godt tænke mig nogle forslag til et alternativ af smertestillende medicin, som har nogenlunde samme styrke, men ikke stopper tarmsystemet. Tænkte selv på at spørge min læge om jeg ikke kunne få morfin i stedet?
Forstoppelse i tarmene kan vel være en alvorlig ting, hvis der nu kommer for højt tryk i mavsen?

Mvh. Shamb

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Shambhala skrev:
Hey psy.

Jeg er en meget uheldig person. Her i weekenden faldt jeg 4-5 meter ned fra et rækværk og landede på et trappetrin med hoved og brystkasse først, så har været indlagt og er ude igen. Fik nogle smertestillende piller af lægen der hed Tradolan, som jeg skulle supplere med panodil og ibuprofen, og så sagde han at jeg skulle få min personlige læge til at give mig recept på noget mere tradolan, så jeg havde til en uge ad gangen.
Det fik jeg så, men apoteket var somehow løbet tør, så jeg fik noget der hedder ''Nobligan'' i stedet. Det skulle være samme indholdsstof, Tramadolhydrochlorid hedder det vistnok, men pillerne er i kapsler i stedet for. Nogle der har erfaring med disse?

- Jeg har ikke skidt siden i lørdags, hvilket bekymrer mig en del. Plejer at skide 1 - 2 gange om dagen, da jeg træner en del for tiden og har et højt kalorieindtag (træner self ikke her, efter ulykken). Der står på pillerne at de er forstoppende, så jeg har spist en masse magnesiapiller og andre afføringsmilder, men der sker intet! Kan ikke engang slå en prut. Har ikke skidt i næsten 5 dage nu. Har snakket med lægen om det, men han har bare givet mig noget nyt afføringsmiddel jeg skulle prøve.
Er der nogle herfra der har erfaring med brug af disse smertestillende piller, som har haft lignende bivirkning?
Ellers kunne jeg godt tænke mig nogle forslag til et alternativ af smertestillende medicin, som har nogenlunde samme styrke, men ikke stopper tarmsystemet. Tænkte selv på at spørge min læge om jeg ikke kunne få morfin i stedet?
Forstoppelse i tarmene kan vel være en alvorlig ting, hvis der nu kommer for højt tryk i mavsen?

Mvh. Shamb

Apoteket har blot valgt at substituere Tradolan med Nobligan. Det er praktisk talt nøjagtig samme præparat. Den eneste forskel der kunne være, er sammensætningen af tilsætningsstofferne. Du skal blot fortsætte behandlingen som hidtil, og følge dosisetiketten på siden af pakken.

Tramadol, og derfor nobligan og tradolan kan godt virke lettere forstoppende.

Hvilke ting har du prøvet imod forstoppelsen? ud over magnesia.

Hvor meget vand drikker du om dagen?

jeg kan se at du har været indlagt, det er oftest med til at nedsætte tarmperistaltikken meget, så systemet skal lige bruge lidt tid på at restituere.

Har du mulighed for at gå dig en tur? Det hjælper med lidt motion/bevægelse.

Man kan sagtens gå i 3-4 dage uden at skulle på toilettet. Det er som sådan ikke videre farligt, at vente så længe. Men fortsætter det, hvor f.eks. Toilax eller anden peristaltikfremmende præparat ikke har nogen effekt, ville jeg nok hive lægen i ærmet endnu en gang.

Morfin giver absolut også forstoppelse. Det er et problem med alle opioiderne.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

På apoteket kan du købe noget der hedder microlax, som skulle virke godt mod forstoppelse.

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Selvom det måske ikke er decideret farligt, kan det vel godt være en smertefuld oplevelse at skulle på toilettet for første gang i mange dage.
Men ja, det er en ret normal bivirkning ved brug af opiater.
Men hvis der absolut ingen laktativ effekt er, så ring til lægen og hør om han kan gøre noget. Ellers må du prøve at æde nogle svesker, drikke noget kaffe osv, for at få gang i systemet ^^

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg fik noget på rigshospitalet i går, som sygeplejersken kaldte for ''dråber'', hun kunne ikke rigtig forklare hvad det var. Og så har jeg fået noget der hedder Moxalole, som er nogle breve man hælder i vand og drikker, de indeholder vist flere forskellige afføringsstoffer. Og så har jeg drukket mælk, da jeg normalt får lettere tyndskid af at drikke for meget af det xD (måske en mild form for laktoseintolerans?). Normalt får nikotin mig også til at skulle skide lidt, men det har sgu heller ikke hjulpet.

Drikker vel omkring 1 liter vand, men drikker også en masse te i løbet af dagen, og også kaffe, der er der jo også vand i.

Må ikke gå, skal helst bevæge mig så lidt som muligt (må ikke få problemer med vejrtrækningen fordi nogle ribben er trykket ind mod en af lungerne).

Hvor lang tid skal der gå, før det begynder at blive farligt? (kan godt mærke at trykket i maven er steget i løbet af dagene).

@ Psyduck: skal jeg gøre :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Frugthat skrev:
Selvom det måske ikke er decideret farligt, kan det vel godt være en smertefuld oplevelse at skulle på toilettet for første gang i mange dage.
Men ja, det er en ret normal bivirkning ved brug af opiater.
Men hvis der absolut ingen laktativ effekt er, så ring til lægen og hør om han kan gøre noget. Ellers må du prøve at æde nogle svesker, drikke noget kaffe osv, for at få gang i systemet ^^

Haha ja, kunne forestille mig der kom en kæmpe eksplosion der flåede lidt i tarmene :D

Men findes der ikke andre smertestillende midler end opiater? Ved f.eks. at cannabis kan have smertestillende effekter, men er på pause så det kan jeg ikke benytte mig af.

Må ikke tygge noget da jeg har brækket kæben, havde ellers tænkt på det med svesker :D Men kan vel give dem en tur i blenderen, evt. sammen med kaffen og lave en rigtig snasket drink

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Shambhala skrev:
Jeg fik noget på rigshospitalet i går, som sygeplejersken kaldte for ''dråber'', hun kunne ikke rigtig forklare hvad det var. Og så har jeg fået noget der hedder Moxalole, som er nogle breve man hælder i vand og drikker, de indeholder vist flere forskellige afføringsstoffer. Og så har jeg drukket mælk, da jeg normalt får lettere tyndskid af at drikke for meget af det xD (måske en mild form for laktoseintolerans?). Normalt får nikotin mig også til at skulle skide lidt, men det har sgu heller ikke hjulpet.

Drikker vel omkring 1 liter vand, men drikker også en masse te i løbet af dagen, og også kaffe, der er der jo også vand i.

Må ikke gå, skal helst bevæge mig så lidt som muligt (må ikke få problemer med vejrtrækningen fordi nogle ribben er trykket ind mod en af lungerne).

Hvor lang tid skal der gå, før det begynder at blive farligt? (kan godt mærke at trykket i maven er steget i løbet af dagene).

@ Psyduck: skal jeg gøre :)

Jeg er rimelig sikker på at hun gav dig Laxoberal, hvilket er lidt noget bæ, fordi det er en af de sidste valg inden for håndkøb.
Moxalole virker blot ved at agere som fyldestof i tarmen, så tarmen bliver provokereret til at presse det videre i systemet. Dette virker dog kun, hvis der _er_ gang i systemet, og man ikke har en direkte forstoppelse.
Når Moxalole ikke virker, skal du heller ikke igang med movicol.
Jeg vil som ovenover også pege på microlax/toilax eller måske endda Fleet. Fleet er væsentlig større, så derfor skal du også have mere op i tarmen af gangen. Dette plejer dog også at have en tilsvarende større effekt, så det gør folk gerne :)
Hvis det skal gå stærkt, sælges Toilax i en sampak med én klysma (Væske der skal op i endetarmen) og én enterotablet. Så kan man få hurtigt virkning fra endetarmen fra starten af, og få resten renset ud efter ca. 8 timer.

Edit: Lactulose vil jeg stadig bruge som en mulighed. Det virker ved at gøre afføringen mere fugtig. Når man ikke har været på toilettet længe, har afførringen været i tarmen så længe, at der er suget meget vand ud af det. Derfor bliver det hårdt og knoldet, og det bliver derfor meget svære at komme af med igen.
Lactulose kan tages hver dag, og har praktisk talt ingen bivirkninger, da det ikke optages i systemet.
Normalt drikker man 10-15ml før man skal sove, og man har så effekt efter 8 timer.
Ældre bliver tvangsfodret med det :P

Apotekspersonalet burde også være til en stor hjælp? De er trods alt uddannet til at rådgive, og finde frem til det bedste valg. Det er meget nemmere at behovsafdække, når man står med personen foran sig.

Det er svært at sige hvornår det begynder at blive farligt. Hvis du er vant til at gå på toilettet hver dag, og du oplever en periode på 4 dage uden, vil jeg tage til lægen. Men jeg kan høre på dig, at han blot har sendt dig videre?

Senest rettet af Khazim 16 apr 2012 19:46, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rBTBToJBAIk&feature=related[/youtube]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har fået en tid hos min læge i morgen eftermiddag, så vil jeg prøve at høre ham ad med de midler du har nævnt, har lavet en lille liste. Det er begyndt at gøre ret ondt med trykket i maven, så vælger at springe aftensmaden over i dag for ikke at gøre det værre :s Håber sgu at han tager det seriøst denne gang, for det er godt nok begyndt at presse på xD

Mange tak for svarene :) det var sgu da imponerende så godt kendskab du har til afføringsmidler hehe :D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Jeg havde selv forstoppelse for et par måneder siden, og hold kæft hvor er det ubehageligt når man bare ikke kan komme af med lortet igen. Til sidst turde jeg knapt spise noget.
Jeg købte nogen afførende piller på apoteket, spiste den rette dosis + Spiste 500g sveskegrød, og drak litervis af stærk kaffe.
Der var ikke noget af det der hjalp, og til sidst kunne jeg ikke engang ligge på maven i sengen fordi trykket var så stort!

Til sidst gik jeg ned på apoteket og fik en tube af det stads der skal sprøjtes op i nougatgrotten, som trigger de nødvendige reflekser.
Jeg lagde mig i en øm fosterstilling på toiletgulvet, lod en dråbe sive ned af tubens spids for at gøre den glat, og indførte tuben og trykkede dens indhold af.
Jeg havde virkelig ikke været ude og besørge i +10 dage der, men så pludselig skete der noget. Det hele kom ikke ud på én gang, men over dagen fik jeg smidt nok brænde på porcelænspejsen, til at redefinere begrebet "smerte".
Jeg følte mig næsten forulempet sidst på dagen, men samtidig følte jeg også at jeg havde smidt halvdelen af min kropsvægt. Hvilken lettelse!

Bare så du ved at jeg føler med dig, og at det går over. Der er lys for enden af tunellen, selvom der er midlertidigt blokeret for det :wink:.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Shambhala skrev:
Jeg har fået en tid hos min læge i morgen eftermiddag, så vil jeg prøve at høre ham ad med de midler du har nævnt, har lavet en lille liste. Det er begyndt at gøre ret ondt med trykket i maven, så vælger at springe aftensmaden over i dag for ikke at gøre det værre :s Håber sgu at han tager det seriøst denne gang, for det er godt nok begyndt at presse på xD

Mange tak for svarene :) det var sgu da imponerende så godt kendskab du har til afføringsmidler hehe :D

Heheheh ja, kald det en hobby :P
Jeg kunne forestille mig at han bare vil sende dig ned efter microlax, hvor du så bare vælger Toilax istedet for.
Der skal du, som Halose skriver, indføre en klysma i endetarmen, og tømme den. På denne måde påvirker du tarmen meget direkte, og resultatet vil kunne mærkes efter maks 20 minutter.
Det er en god idé at ligge på venstre side, når man bruger den, fordi det letter indføringen i endetarmen.

Men bare spørg løs! :D

Edit: For lige at gøre det helt klart, hvis jeg var dig, ville jeg købe en Toilax pakke med 5ml klysma og en enterotablet. Bruge klysmaen når du kommer hjem, og tage tabletten når du skal sove.
Husk at tabletten skal indtages hel, og drik altid rigelig med vand til! :D :life:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

@Khazim

Hvor er det fucking priceless at du ved så meget om det, jeg kommer altså til dig hvis jeg også har en hård dag med at lave romkugler en dag :).

Du burde få en titel herinde, i stil med 'Brune Slyngel', 'Dr. PooLittle2Much', 'Numse-guruen' eller 'ForstoppelsesFrygtløs' ;).

Speaking of which, så tror jeg sgu at jeg har en gang cordon bleu der søger om udgangstilladelse.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Halose skrev:
@Khazim

Hvor er det fucking priceless at du ved så meget om det, jeg kommer altså til dig hvis jeg også har en hård dag med at lave romkugler en dag :).

Du burde få en titel herinde, i stil med 'Brune Slyngel', 'Dr. PooLittle2Much', 'Numse-guruen' eller 'ForstoppelsesFrygtløs' ;).

Speaking of which, så tror jeg sgu at jeg har en gang cordon bleu der søger om udgangstilladelse.

Hahah ja, bare sig til.

Hvis du har problemer med skedesvamp, kan jeg også rekommandere Canesten. Hvis du kun døjer med skede svamp i selve skeden, er vagitorier tilstrækkelige, men hvis svampen har sneget sig uden for, kan du også bruge en creme, der skal udvortes direkte på skamlæberne/det angrebne område.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg skal sige til hvis det bliver aktuelt. Lige nu klarer Vivag nu tricket meget godt, jeg har ihvertfald ikke fået nogen klager fra gutterne når de skal råbe i mosen.

Kan du tilgengæld svare mig på om herpes ikke burde gå over af sig selv? Og om det bliver værre af at man klør i det, hvorefter man klør sig ved mellemkødet? Altså spreder man så kløen?

Edit: Jeg kom lige til at "sidde" på to mere: 'FæcesFarmaceuten' og 'RektalRådgivning', det ville heller ikke være helt tossede titler :).

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Halose skrev:
Jeg skal sige til hvis det bliver aktuelt. Lige nu klarer Vivag nu tricket meget godt, jeg har ihvertfald ikke fået nogen klager fra gutterne når de skal råbe i mosen.

Kan du tilgengæld svare mig på om herpes ikke burde gå over af sig selv? Og om det bliver værre af at man klør i det, hvorefter man klør sig ved mellemkødet? Altså spreder man så kløen?

Edit: Jeg kom lige til at "sidde" på to mere: 'FæcesFarmaceuten' og 'RektalRådgivning', det ville heller ikke være helt tossede titler :).

Bare så længe du opretholder en god bakteriefauna i skeden, skal det hele nok gå.

Det kan som sådan godt gå fra aktivt til inaktivt af sig selv, men en behandling er altid et must.
Hvor befinder det sig?
Normalt behandler man med zovir creme (eller hepavir, der er nøjagtig det samme, bare billigere) 5 gange daglig i 5 dage, og så skulle udbruddet være slået ned.
Ellers findes der også compeed plastre, man bruger to af om dagen. De sørger for at såret bliver behandlet konstant istedet for at skulle påsmøre cremen 5 gange.
Compeed plastrene kan også substitueres med Zovipatch, som skulle være en del billigere. Det kan dit lokale apotek dog fortælle dig.

Rektalrådgiveren må være at foretrække :D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er mest på inderlårene og knæhaserne. Skide irriterende, men ved heller ikke om det kan være en allergisk reaktion af en art. Det har varet ved i et par måneder nu, tror jeg.

Du kan hermed tilføje 'HerpesHealeren' til CV'et ;).

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Halose skrev:
Det er mest på inderlårene og knæhaserne. Skide irriterende, men ved heller ikke om det kan være en allergisk reaktion af en art. Det har varet ved i et par måneder nu, tror jeg.

Du kan hermed tilføje 'HerpesHealeren' til CV'et ;).

Nu har jeg siddet og overvejet om hvorvidt dit svar er ment i sjov, eller om det er reelt nok.
Hvis det er reelt, kunne det være en god idé at få det undersøgt.
Umiddelbart er det et underligt sted at få herpes... Det kunne sagtens være en allergisk reaktion eller eksem, hvilket er mere sansynligt end herpes, imo.
Hvordan kan du gå rundt med noget du synes er skide irriterende i et par måneder, uden at kontakte en læge? :|

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Den med kløen er skam reel nok, og jeg ved ikke hvorfor jeg ikke har konsulteret min læge. Jeg gik nok bare og ventede på at det skulle gå over af sig selv.

Det underlige er at det kom noget tid efter jeg havde været sammen med en pige, men jeg har været sammen med hende tidligere også, nogen måneder inden, hvor jeg ikke fik noget kløe eller noget.
Og jeg er næsten 100% sikker på at hun ikke har været sammen med andre i mellemtiden.

Jeg tror det må være en form for allergisk reaktion som kommer et andet sted fra, og hvor jeg så har bibeholdt kløen ved at gå og kradse i det hele tiden. Jo mere jeg klør i det, jo værre bliver det, men det føles så pokkers rart lige imens man er igang med at kradse og gøre ved :evil:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Halose skrev:
Den med kløen er skam reel nok, og jeg ved ikke hvorfor jeg ikke har konsulteret min læge. Jeg gik nok bare og ventede på at det skulle gå over af sig selv.

Det underlige er at det kom noget tid efter jeg havde været sammen med en pige, men jeg har været sammen med hende tidligere også, nogen måneder inden, hvor jeg ikke fik noget kløe eller noget.
Og jeg er næsten 100% sikker på at hun ikke har været sammen med andre i mellemtiden.

Jeg tror det må være en form for allergisk reaktion som kommer et andet sted fra, og hvor jeg så har bibeholdt kløen ved at gå og kradse i det hele tiden. Jo mere jeg klør i det, jo værre bliver det, men det føles så pokkers rart lige imens man er igang med at kradse og gøre ved :evil:

Men er der tale om væskefyldte blærer, der går hul på og tager omkring 2-3 uger at få helet igen? Eller er der blot tale om nogle "røde knopper"?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
eow, wtf - prøv lige of fyr det der i PM - TMI!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]