Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 18:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej alle psychedelia.dk brugere.

Jeg går i 3.g på STX, og skal til at lave en problemformulering til AT(Almen sTudieforberedelse)-eksamen her til sommer. Jeg har valgt at skrive om "Feststoffer" og så koncentrere mig om LSD og Ecstasy, og hvilket bedre sted at få feedback end her.

Den fagkombination jeg har valgt er Kemi(A) og Samfundsfag(C), hvor kemi-delen er meget ligetil, har jeg brug for jeres hjælp når det gælder det samfundsfaglige aspekt.

Det jeg vil vide er simpelthen, hvorfor? Hvorfor tager i disse stoffer når i tager til fester? Hvorfor er det ikke nok bare at drikke?
Hvordan kom i til at prøve LSD eller Ecstasy første gang?

Jeg har, som størstedelen af alle danske mandlige gymnasieelever, prøvet at ryge hash og weed, men grunden til at jeg skriver herinde, er at jeg aldrig har prøvet de to stoffer som jeg skal beskæftige mig med, så jeg har virkelig brugt for al den Feedback i kan give mig så hvis det ikke er alle spørgsmålene i vil svare på, så undlad dem, det er ikke vigtigt i svare på alle spørgsmålene, da jeg ikke bygger min opgave op omkring statistik.

Site Webmaster
Brugeravatar

Projekt-Boy skrev:
Hvorfor tager i disse stoffer når i tager til fester? Hvorfor er det ikke nok bare at drikke?

Hvorfor drikker du alkohol når du tager til fester? Hvorfor er ikke nok bare at indtage MDMA?

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Junior medlem

Tror det er bedre at spørge inde på netstof.dk :).

Junior medlem

Som jeg skriver har jeg aldrig selv taget nogle af disse stoffer, men jeg vil gerne have nogle svar på ovenstående spørgsmål.

Men jeg ville også meget gerne vide hvordan virkningen af LSD og MDMA, er anderledes fra den man for af f.eks. alkohol, hash eller weed, hvad stoffer gør der har fået jer til at, som rbp indirikte siger, droppe alkoholen til fester og holde jer til LSD eller MDMA.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
alkohol dræber din hjerne, LSD og MDMA dyrker hed sex med den...

Edit:

Kig i triprapport forummet hvis du vil høre brugernes svar på hvor det adskiller sig... Ellers har sundhedstyrelsen da også en masse fine pjecer du kan kigge i? Du bliver sgu nødt til at lave lidt mere research selv, før du bare disker op med spørgsmål som praktisk talt kunne udfylde din rapport... Hvad skal du iøvrigt også med brugererfaringer når du skal have samfundsfag indover - har svært ved at forestille mig et link?

Senest rettet af Snoezel 28 feb 2011 19:43, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

jeg er stadig ikke vokset fra at drikke mig æskelam til fester :oops:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Projekt-Boy skrev:

Det jeg vil vide er simpelthen, hvorfor? Hvorfor tager i disse stoffer når i tager til fester? Hvorfor er det ikke nok bare at drikke?

Jeg tager ecstasy i stedet for alkohol. Fordi alkohol er et farligt organisk opløsningsmiddel, der ødelægger din hjerne og din lever. Og fordi jeg tit fortråd en masse ting jeg gjorde og sagde da jeg var på alkohol. Derudover har jeg det altid rigtig dejligt dagen efter. Hvor med alkohol, har jeg det altid pisse elendigt.

Denne kommentar skal ikke tolkes som en joke. Jeg mener det helt seriøst.
For jeg er hel sikker på at 20 genstande alkohol er meget mere giftig, end 2 x 50 mg ren mdma fordelt over en aften.
Dog skal jeg lige tilføje at jeg også tit nyder et glas vin, eller to.
(Vin indeholder i øvrigt også et ecstasy lignede stof (phenthylamin))

LSD tager jeg dog sjældent til fester. Det bruger jeg som en inspirationskilde, og til at opleve naturens skønhed

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Kig i triprapport forummet hvis du vil høre brugernes svar på hvor det adskiller sig... Ellers har sundhedstyrelsen da også en masse fine pjecer du kan kigge i? Du bliver sgu nødt til at lave lidt mere research selv, før du bare disker op med spørgsmål som praktisk talt kunne udfylde din rapport... Hvad skal du iøvrigt også med brugererfaringer når du skal have samfundsfag indover - har svært ved at forestille mig et link?

+1.

Du må simpelthen igang med at søge information.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Projekt-Boy skrev:
Hvorfor tager i disse stoffer når i tager til fester? Hvorfor er det ikke nok bare at drikke?

Det virker som om det i dit spørgsmål er underforstået at alkohol er et mildere og/eller mere fornuftigt rusmiddel end de andre to du nævner?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Seks kilo!
Nu er dette måske lidt off-topic, men har du snakket med dine vejledere om emnet? Jeg kan ikke helt se hvordan dette går ind under det "at være på" ved brug af moderne teknologi. Det handler jo om at vise sig frem - Selv iscenesættelse og overvågning. Sådan har jeg ihvertfald forstået regeringens udmelding om AT 7. Men ret mig endelig hvis jeg tager fejl :)

-Tramper :)

Junior medlem

For det første tak for alle besvarelserne, troede ikke der ville være så mange, hvis overhoved nogle på så kort tid.

Derudover tak for tippet omkring triprapport forummet.

Jeg ved godt der skal mere research til, men havde ikke troet det ville går så stærk med at få besvarelser på mit indlæg.

Til jer der undre jer over det at jeg skal bruge brugererfaringerne så skal dette kun bruges, fordi jeg er helt grøn når det kommer til brug af disse stoffer jeg skal skrive om. Ud fra brugererfaringerne mener jeg selv at jeg kan få et bedre indblik i hvad disse stoffer gør der tiltaler de unge i en højere grad end alkohol.

Efter at have læst mine to tidligere post igennem kan jeg godt se at det er mange spørgsmål jeg stiller men i skal tænke på at det ikke er alle spørgsmålene der kommer direkte i min opgave. nogle af spørgsmålene er til at få et bedre baggrundsviden omkring brugen af disse stoffer, men alle disse pjecer og f.eks. netstof.dk, det er folk der har gjort en masse research og har haft en masse testgrupper osv. men det de alle har tilfældes er at det skal skabe et skræmmebillede, og prøve at holde folk væk fra at tage disse stoffer samtidig med at de informere. Det er ikke det jeg er interesseret i. Jeg er mere interesseret i at mine oplysninger kommer direkte fra en kilde der ikke har et skjult formål med den information jeg skal sidde og læse og skal tage for at være gode vare. derfor har jeg laver dette indlæg, så der ikke er noget BS med den information jeg anskaffer mig, den kommer så at sige lige fra kilden.

for at skære lidt ned på antallet af spørgsmål ville jeg bede jer om at fokusere på følgende:

1. hvorfor begyndte i at tage LSD eller MDMA, og hvor gamle var i.
2. hvorfor stoffer i stedet for alkohol.

RE: SortSnog.
Det var ikke min mening, men kan godt se at det kan opfattes sådan. det jeg mener med spørgsmålet er at, det mest udbredte i DK er at drikke, men i har valgt at gå over til disse stoffer, hvorfor har i det?

Og igen tak for alle indlæggende.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Projekt-Boy skrev:

Jeg var 20 år da jeg tog ecstasy første gang. Det var fordi jeg dengang kom meget i techno miljøet i kbh.
Og der var/er ecstasy/mdma meget udbredt. Ved heller ikke om jeg kunne holde musikken ud, hvis jeg ikke var på noget hehe.

Så var jeg derimod 25 år, da jeg prøvede LSD første gang. Det var simpelthen fordi jeg måtte prøve dette stof.
Mange af mine store idoler inden for kunsten verden, har eksperimenterede med LSD. Her tænker jeg på Jimi Hendrix, John Coltrane og Andy Warhol og mange andre. Så jeg måtte simpelthen prøve hvad det var for noget, for at kunne sætte mig i deres sted.

Nummer to spørgsmål har jeg svaret på i min anden post.

Junior medlem

RE: techno-tramperen

Kan godt se at den er lidt kringlet, men det var faktisk min kemilære der fandt på emnet og spurgte om jeg ville have det, hvilket jeg synes lød som en fed idé.

Emnet "at være på" og det at der skal være et selviscenesættende element i opgaven, har jeg fået ind på den måde at når man går i byen sleviscenesætter men sig selv på et hav af måder alt efter hvilke typer af mennesker men møder. Den måde den moderne teknologi kommer til udtryk ved at man idag kan søge på google og under 1 sekund efter vil der være over 200.000 hjemmesider der beskriver hvordan f.eks. MDMA og LSD, kan produceres hjemme i dit eget køkken ud fra ting du kan købe nede i det lokale supermarked.

Og ja, den samfundsfaglige vejleder har også sagt god for den samfundsfaglige del.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Projekt-Boy skrev:
for at skære lidt ned på antallet af spørgsmål ville jeg bede jer om at fokusere på følgende:

1)
Jeg tog MDMA første gang da jeg var 25
2)
Jeg synes meget bedre om MDMA rusen end alkohol rusen. Jeg føler desuden at det skader mig mindre fysisk. Jeg har aldrig haft det dårligt efter en tur på MDMA (ud af 10+ gange)

Projekt-Boy skrev:
men i har valgt at gå over til disse stoffer, hvorfor har i det?

Mit primære rusmiddel er stadig alkohol. Det er det af sociale grunde. Når muligheden(inkl. pausen i forbindelse med MDMA) byder sig for en tur på MDMA eller andre rusmidler tager jeg den.
Men altså, jeg har nok ca. 4-5 gange så mange ture på alkohol som MDMA, og måske 2 gange så mange ture på alkohol som andre rusmidler sammenlagt(excl. koffein).

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Projekt-Boy skrev:
Den måde den moderne teknologi kommer til udtryk ved at man idag kan søge på google og under 1 sekund efter vil der være over 200.000 hjemmesider der beskriver hvordan f.eks. MDMA og LSD, kan produceres hjemme i dit eget køkken ud fra ting du kan købe nede i det lokale supermarked.

Det er noget frygteligt vrøvl, det kan umuligt lade sig gøre.

Admin
Brugeravatar

edeeo skrev:
Projekt-Boy skrev:
Den måde den moderne teknologi kommer til udtryk ved at man idag kan søge på google og under 1 sekund efter vil der være over 200.000 hjemmesider der beskriver hvordan f.eks. MDMA og LSD, kan produceres hjemme i dit eget køkken ud fra ting du kan købe nede i det lokale supermarked.

Det er noget frygteligt vrøvl, det kan umuligt lade sig gøre.

+1

Det er altså en oversimplificering. Teoretisk set kunne det måske godt kunne lade sig gøre. Men man skal altså have et minimum af kendskab til kemi, for at kunne udføre sådan noget. For slet ikke at snakke om, at det aldrig ville kunne betale sig. Hvis din kemilærer påstår, at han kan det, er han fandme MacGyver i egen høje person :P

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Var 17 da jeg for første gang tog MDMA og et år ældre da jeg prøvede LSD.
Det var af ren og skær nysgerrighed jeg gjorde det, har altid synes at stoffer har været et interessant emne, lige siden jeg gik i 5-6 klasse og fik holdt foredrag om stoffer, de kunne både få en til at hallucinere, give energi, grineflip, psykoser, flashbacks osv osv. Dette syntes jeg lød spændende og begyndte så senere at læse på det da jeg var 15 og ville prøve cannabis, fandt derefter hurtigt ud af at det meste af den viden jeg havde om stoffer bare var løgne og fordrejede sandheder med det formål at skræmme mig væk. Well, it worked just the opposite.

Alkohol siger mig ikke det store, men benytter mig da af det ved lejlighed, ellers har jeg heller ingen kvaler ved at tage i byen ædru. Stoffer benytter jeg mig nu heller ikke så meget af, tager LSD rundt regnet 2-3 gange om året. Det rusmiddel jeg benytter mig mest af er cannabis, ryger i perioder gerne et par gange i ugen.

Hvorfor har du ikke valgt at skrive omkring cannabis i stedet nu du har erfaringer med det?

Mvh Rasmus.

Junior medlem

Det der er ved sådan en opgave er at man skal forsøge sig frem, og teste ved hjælp af tørstof forsøg (forsøg hvor man ikke laver selve stoffet da det er ulovligt) hvis det lykkes er det en succes og hvis det mislykkes er det også en succes.

Hele idéen er den at man skal efterprøve det man finder, både teoretisk og praktisk. Der er selvfølgelig de sædvanlige amerikanske rednecks der mener at de kan producere alle mulige forskellige stoffer hjemme hos dem selv, og disse "opskrifter" mener de så skal på nettet så andre kan "tjene en masse penge" på disse stoffer der er lette og billige at producere. Dette er jo selvfølgelig dem der bliver sorteret fra når jeg nu skal til at efterprøve "opskrifter" fra alle disse sider, først teoretisk og derefter skal jeg så prøve at lave disse tørstof forsøg på 2-3 af "opskrifterne".

Junior medlem

Hej Rasmus.

Grunden til at jeg valgte ikke at skrive om cannabis var udelukkende at det ikke er kemisk fremstillet, hvilket gjorde at jeg ikke kunne få kemi ind over mit opgave.
Jeg ved godt at man ikke skal vælge emne ud fra fag, men det gjorde jeg altså alligevel.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Forskellige rusmidler nydes i forskellige sammenhænge. LSD er ikke noget man fylder i sig inde firmaskovturen :D Men der kan man jo godt få en pilsner eller 2.

//blazR

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]