Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jul 2025 09:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 61 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

hej :)

jeg tager pt 40mg citalopram om dagen, mod depression. Men har virkelig ikke lyst til at tage pillerne mere. Gider ikke gå rundt og være fuldstændig ligeglad med det hele, og ikke kan føle noget som helst udover at være glad, så vil jeg hellere have det ligesom før jeg begyndte at tage dem. Ville hører om der er nogle der har nogen erfaringer med bare at stoppe fra den ene dag til den anden, eller har andre gode råd til hvad jeg skal gøre?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nørrebro
Du kan godt stoppe med dem fra den ene dag til den anden .. men vær klar over at du i løbet af kort tid kommer til at opleve et stort skifte i din niveau af serotonin ..

Men hvor lang tid har du været på dem?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

QuaZ skrev:
Du kan godt stoppe med dem fra den ene dag til den anden .. men vær klar over at du i løbet af kort tid kommer til at opleve et stort skifte i din niveau af serotonin ..

Det var da et elendigt råd ! De gange jeg har taget en kold tyrker fra antidepri, bla. Citalopram, er jeg gået helt ned med flaget, instant selvmordstanker og ting i den dur.

Tag og trap ud stille og roligt, det mit råd.

Medlem
Brugeravatar

cake skrev:
QuaZ skrev:

Det var da et elendigt råd ! De gange jeg har taget en kold tyrker fra antidepri, bla. Citalopram, er jeg gået helt ned med flaget, instant selvmordstanker og ting i den dur.

Tag og trap ud stille og roligt, det mit råd.

Nu er det i hvert fald oplagt :-) ..
Der er intet problem i at stoppe på citalopram fra den ene dag til den anden såvidt og såfremt du er bekendt med virkningen af dette - og hvad dette kan medføre af opfattelsesændrende og tankeændrende reaktioner .. Men nu er vi jo i den beskedne situation af vi ikke er vores tanker og at vores opfattelse blot er et produkt af hvordan vi vægter oplevelsen vi er i ...

Admin
Brugeravatar

Jaja, man kan jo altid intellektualisere sin situation og sine følelser. Men det man føler, er vel ægte nok? :)

-Jimmy Carter

Medlem
Brugeravatar

Imp skrev:
Jaja, man kan jo altid intellektualisere sin situation og sine følelser. Men det man føler, er vel ægte nok? :)

Er det? Eller er det et resultat af de tanker man gør sig? Kan tanker skabe følelser? Eller er det følelser der skaber tanker? Eller er det ikke så sort/hvidt? ..
Og hvis det man føler, pludselig er genstand for tvivl omkring sin ægthed .. hvad er det så man føler? ..

Hvis de følelser man føler er et produkt af tanker som er reflekterede ift. andres opfattelse af en i stedet for ens virkelige selv - så kan man vel godt sige at disse følelser ikke er ægte, fordi de ikke har ophav i ens reelle oplevelse - men i hvad man gør den til? .. hvad man gør den til i kraft af sine reflekterede tanker? ..
Må jeg endnu engang henvise til OSHO's ganske udemærkede Ego - The False Center .. og med en anbefaling til enhver der ønsker at komme sine problemer til livs om at læse den ...
Den ligger sågar i en dansk hurtigt oversat udgave her Egoet det falske center :)! ..

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Naturligvis KAN du da stoppe fra den ene dag til den anden. Det er bare en dårlig idé.

Har haft en kæreste som var dårlig til at huske at tage sin medicin(citolapram), når der var gået 3-4 dage fik hun rysteture, kæberasler og mm..

"Afvænning" er vejen frem, tror jeg. Men du bør selvfølgelig heller ikk' trække den for længe.

//blazR

http://www.youtube.com/watch?v=VoqXc02riIQ - "skjulte" TFW

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
blazR skrev:
Naturligvis KAN du da stoppe fra den ene dag til den anden. Det er bare en dårlig idé.

Har haft en kæreste som var dårlig til at huske at tage sin medicin(citolapram), når der var gået 3-4 dage fik hun rysteture, kæberasler og mm..

"Afvænning" er vejen frem, tror jeg. Men du bør selvfølgelig heller ikk' trække den for længe.

//blazR

- "skjulte" TFW

Admin
Brugeravatar

QuaZ skrev:
Imp skrev:

Er det? Eller er det et resultat af de tanker man gør sig? Kan tanker skabe følelser? Eller er det følelser der skaber tanker? Eller er det ikke så sort/hvidt? ..
Og hvis det man føler, pludselig er genstand for tvivl omkring sin ægthed .. hvad er det så man føler? ..

Hvis de følelser man føler er et produkt af tanker som er reflekterede ift. andres opfattelse af en i stedet for ens virkelige selv - så kan man vel godt sige at disse følelser ikke er ægte, fordi de ikke har ophav i ens reelle oplevelse - men i hvad man gør den til? .. hvad man gør den til i kraft af sine reflekterede tanker? ..
Må jeg endnu engang henvise til OSHO's ganske udemærkede Ego - The False Center .. og med en anbefaling til enhver der ønsker at komme sine problemer til livs om at læse den ...
Den ligger sågar i en dansk hurtigt oversat udgave her Egoet det falske center :)! ..

Jeg mener bare, at man ikke kan tænke sig til at få det bedre. Det er da sikkert sådan for nogle mennesker. Men hvis jeg har det dårligt, kan jeg ikke bare tænke; "Hey! nu vil jeg holde op med at have det dårligt og være glad!". Hvis det var sådan, kunne vi jo løse alle verdens problemer idag.

-Jimmy Carter

Medlem
Brugeravatar

Imp skrev:
Jeg mener bare, at man ikke kan tænke sig til at få det bedre. Det er da sikkert sådan for nogle mennesker. Men hvis jeg har det dårligt, kan jeg ikke bare tænke; "Hey! nu vil jeg holde op med at have det dårligt og være glad!". Hvis det var sådan, kunne vi jo løse alle verdens problemer idag.

Ja vi kunne.

Og jo vi kan netop tænke os til at have det bedre .. Ved at vide hvad det er inde i os selv der gør at vi har det dårligt ..
Jeg kan genkende mig selv i dig Imp, min egen modstand mod at tænke at disse ting er mulige ...
Og at du Imp på ingen måde har givet dig selv en chance til at læse nogle af de ting jeg har linket til :-) ..
Start ud med at læs om psykosyntese og acceptance and commitment therapy på wikipedia så du har en grund idé om hvad det er det drejer sig om .. Og prøv så at læs Ego - Det Falske Center ..

Hva fanden - det tager dig måske alt i alt 30-50 minutter afhængig af hvor habil en læser du er ...
Har du ikke så meget nysgerrighed i dig selv til at i det mindste at bruge den smule tid på det? ..

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Danmark
Noth1ng jeg vil stærkt anbefale dig at du langsomt trapper ud af behandlingen. Jeg har selv forsøgt mig med en kold tyrker, men gik hurtigt over til at trappe langsomt ud da konsekvenserne var alt for væmmelige. Jeg ved hvilket helvede det kan være når man er på citalopram men hold ud, og skær stille og roligt ned på din dosis. Hvis symptomerne på din depression begynder at blive værre, så må du tage en snak med din læge/psykiater.

Admin
Brugeravatar

QuaZ skrev:
Imp skrev:

Ja vi kunne.

Og jo vi kan netop tænke os til at have det bedre .. Ved at vide hvad det er inde i os selv der gør at vi har det dårligt ..
Jeg kan genkende mig selv i dig Imp, min egen modstand mod at tænke at disse ting er mulige ...
Og at du Imp på ingen måde har givet dig selv en chance til at læse nogle af de ting jeg har linket til :-) ..
Start ud med at læs om psykosyntese og acceptance and commitment therapy på wikipedia så du har en grund idé om hvad det er det drejer sig om .. Og prøv så at læs Ego - Det Falske Center ..

Hva fanden - det tager dig måske alt i alt 30-50 minutter afhængig af hvor habil en læser du er ...
Har du ikke så meget nysgerrighed i dig selv til at i det mindste at bruge den smule tid på det? ..

Har læst om acceptance and commitment therapy bl.a., og det er da sikkert også effektivt i mange tilfælde. Men jeg synes bare, du generaliserer, når du maler fanden på væggen mht ritalin. Det er ikke fordi, jeg er modstander af psykoterapi - tvært imod. Men jeg synes bare ikke, man kan presse en enkelt model ned over hovedet på alle tilfælde. For nogle mennesker er medicin bare det, der virker.

-Jimmy Carter

Junior medlem

har taget dem i ca. 4 måneder nu. Tror jeg vil prøve at se om jeg kan trappe langsomt ud af dem, ellers må jeg tage en snak med lægen. Tak for rådene alle sammen :)

Medlem
Brugeravatar

noth1ng skrev:
har taget dem i ca. 4 måneder nu. Tror jeg vil prøve at se om jeg kan trappe langsomt ud af dem, ellers må jeg tage en snak med lægen. Tak for rådene alle sammen :)

Du træffer det bedste valg for dig ! ;-) held og lykke med det :)!

Moderator

Geografisk sted: Wiggie
mit råd vil også være at trappe ud - noget i stil med 2/3 dosis i en uges tid - dette vil tage mindst 4 uger, og det er måske for hurtigt.
Tænker: en uge med 25mg, en uge med 15, en uge med 10 og en uge med 5 mg.
Problemet her er at nedtrapningen går for hurtigt, til at du kan vide hvilket trin der var for stort, hvis du skulle få det dårligt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Dårlig ide at stoppe koldt.Trap dem forsigtigt ud.Antideps som SSIR kan give nogen rigtigt ubehagelige abstinenser,specielt hvis du har fået dem et stykke tid.
Dårligt råd at fortælle dig bare at stoppe!

Edit:
Det er urovækkende,at visse folk her på siden kan sidde frejdigt og give dårlige råd om at "stoppe fra dag til dag" på SSIR!
Det kan koste den stakkels fyr en masse smerte,at et fæ sidder og spiller vidende om de her ting.

Medlem
Brugeravatar

Gonzo skrev:
Edit:
Det er urovækkende,at visse folk her på siden kan sidde frejdigt og give dårlige råd om at "stoppe fra dag til dag" på SSIR!
Det kan koste den stakkels fyr en masse smerte,at et fæ sidder og spiller vidende om de her ting.

Kald nu bare en skovl for en skovl og referer direkte i stedet for i ndirekte ik ;)? .. på den måde er det nemmest ..

Hvis du er uenig i mine synspunkter må du vel sagligt kunne forklare hvor det er jeg tager fejl? :)
Hvis du mener ift. fysiske abstinenser så er de såkaldte fysiske abstinenser jo kun en manifestation af at du ikke styrer dine tanker, men lader dig styre af dem ..
Ligesom at et hjerte knust af kærlighed kan føre til reelt hjertestop kan tankerne og den indre strid i mellem at ville have et stof og ikke ville have et stof skabe det som du kalder fysiske abstinenser ... kroppen der kramper fordi at den er i disharmoni med sig selv ...

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Hold nu kæft Quaz. Der er tale om noget kroppen er blevet afhængig af, som smerter den når den ikke får det. Det kan du ikke bare lige tænke dig ud af.
Selv om egoet er et falskt center, eller det eneste center for et individ, alt afhængig hvordan vi omtaler det, så kan afhængighed være et rent fysisk fænomen.
Desuden: Har du læst noget som helst andet end "Ego'et - Det falske center", Zeitgeist ting, og psykosyntese? For ellers vil jeg råde dig til at gøre det, så du, som Imp siger, ikke hele tiden generaliserer og læser dig selv og dine holdninger ind i alt du møder. For det er det jeg synes du gør over alt på det her board. Det er fint du har dine meninger, men du må godt prøve at forstå andre menneskers synsvinkler også.

Medlem
Brugeravatar

Snak nu pænt :-) .. Hvis ikke der er plads til anderledes tænkende individer her på boardet - hvor så ;)? ..

Jeg elsker dette board :) ..
måske jeg burde smide en lille tanke til netop det du siger med andres meninger? :) ..

Bad jeg om din mening.... nej egentlig ikke..

"Man kan altid intellektualisere sine oplevelser" ... Er det ikke alt vi nogensinde gør? ...

Kroppen er blevet afhængig - men vitterlig kun pga. sindet .. og det tror jeg et eller andet sted godt at du vil indrømme .. men din viden bestrider dette .. men er vi da ikke selv herre over vores krop? ..
Og ja jeg har læst andet end osho, zeitgeist ting (hvilket egentlig kun er den 3. film her jeg har set og så ressource baseret økonomi) og psykosyntese ..
Tro på tvivl af Jesper Hoffmeyer er et vidunderligt dansk bud på at vi behøver at tænke anderledes på vores oplevelse ..
Hvad med idéen om integral bevidsthed eller generelt bare evolution af bevidsthed? ..
http://www.newcosmicparadigm.org/A_Inte ... sthed.aspx

Odden - du må, for din skyld - jeg er fløjtende :p .. - ikke tro at jeg er blind for hvad der er falskt ... men samtidig lukker jeg ikke mit sind ...
Vi fik intet ud af at tro jorden var flad, udover at finde ud af at den var rund og at vi alle tog fejl i et stykke tid ..

Jeg ved at jeg reflekterer eller læser mig selv og mine holdninger i de problemstillinger jeg møder/oplever her på boardet - men hvis ikke vi skal reflektere dem i vores egne holdninger hvad så? :)
Du vil måske pointere videnskab, konkret faktuel data .. men hvad er disse udover oplevelser delt? .. Jo de er oplevelser delt, som vi alle kan gå ud og gentage og selv se effekten af ? ikke? .. empirisk viden? :) ..

Du har helt ret i at det er det jeg gør .. men det er også det folk kommer og spørg efter hvis du kigger efter .. folk spørg tit efter om folk har samme oplevelse? ..
Det gør vi fordi vi vil forsikre os om at vi ikke er alene med tanken .. men DUDE! .. vi er snart 7 milliader mennesker på klogen .. det ville ta' 200 år at tælle til så meget .. der er sgu nok nogle andre som tænker de samme tanker som dig ! ;)

Jeg søger kun at forstå andre menneskers synsvinkler - og jeg anerkender dem alle for at være sande - men der er altid en tredje vej ... Hegel .. tese, anti-tese .. syntese
Vi anerkender Einstein og hans relativitetsteori men fejler i at implimentere det i vores tænkemåde ..
Vi fejler at lære af Einsteins sande visdoms ord såsom at vi ikke løser problemer med samme tænkemåde som skabte dem ...

Namaste <3

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Jeg kan som sådan godt se din pointe, QuaZ. Jeg synes bare du ender med at bagatellisere andre folks reelle problemer ved det du gør.
Desuden er jeg egentlig heller ikke modstander af eksempelvis Oshos tanker (Jeg har kun læst Love, Freedom and Aloneness), men jeg mener han skal læses som inspiration, og ikke dogme. Jeg synes lidt du, med din tilgang til mange emner og problematikker jeg ser dig svare på her på psychedelia, har det med at gøre ham og lignende til det ene ultimative svar - altså et dogme.

Edit: Desuden synes jeg det er lidt sjovt, at en der kan tale så meget om Ego som et falskt center etc. kan være så egocentreret, og ikke se andet end sig selv i sit møde med virkeligheden.
En hel del tekster omhandlende de emner du tager op snakker vel om at møde virkeligheden befriet fra tekster og dogmer og holdniner? Du ved.. det sidste skridt i de 10 oksehyrdebilleder?... Eller?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 61 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]