Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 19:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Cigaretter
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hey boys.

Jeg må ærligt indrømme jeg nyder at ryge en ½-1 cigaret dagligt, men det er sjældent det bliver mere end 1 cigaret om dagen.
Det er primært om morgenen jeg lige har brug for en halv cigarret. Jeg ville bare høre om det har nogen betydning på mit helbred at ryge denne ene cigarret dagligt? HVis ja hvilke?

Jeg kan tydeligt mærke at jeg IKKE er afhængig af smøger da jeg f.eks holdte en 3 ugers pause da jeg var i USA med min far i sommerferien. Jeg kan elsker simpelhen fra den cigarret om morgenen.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Dedikeret medlem

Det vil jeg egentlig også gerne høre lidt om. Har røget semi-dagligt i et års tid, men kun 1-1,5 cigaretter om dagen. Jeg har så p.t. kun røget 1 gang på 3 uger (en pause af en slags) - så vi er lidt i samme situation :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: ved havnen
ja.
Nedsat lungefunktion i længden,

har du bare oprettet dette topic fordi du kedede dig ? jeg tror helt ærligt ikke på der er nogen mennesker i hele verden der ikke ved at rygning går ud over lungerne, og det er da ligemeget om du ryger en om dagen eller 20, forskellen er kun at en smøg selvfølgelig ikke skader nær så meget, hvis du gerne vil vide om du er blevet skadet ka du jo gå til lægen de har sådan en smart ting du kan puste i som så vurdere din lungefunktioner;)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Der var engang en kampagne hvor der blev oplyst om at 1 cigaret er lige så skadeligt som 20... Det er selvfølgelig ikke rigtigt, men pointen er at begge ting skader. Samme som et knytnæveslag i hovedet er "lige skadeligt" som 20, bare i forskellige grader af omfang.

Insane psychedelia user!

Sikk'en gang ævl InnerNet. :)

Sandheden er at ingen kan sige hvor skadeligt det er. Der findes mennesker som kan ryge 60smøger om dagen hele deres liv, og stadig løbe marathon når de er 60. og så findes der mennesker som dør af lungekræft selvom de kun har røget 5smøger i løbet af hele deres liv..
Gør op med dig selv om den nydelse du får, kan opveje risikoen for lidelserne som måske/måske ikke kommer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ved et træ, nær en flod hvor manden fra Aran går rundt og rundt.
Hvis at du tager 1 cigaret om dagen, kan du jo sige dig selv at det ikke er sundt. :-)
Selvfølgelig skader det ikke nær så meget som folk der ryger en pakke dagligt, men det skader. Hvis at du går til nogen form for sport, vil du kunne mærke tydelig nedsat lungefunktion. Før jeg begyndte at ryge cigaretter/cannabis blev jeg næsten ikke forpustet af opvarmningen, men hvis at jeg går op af for mange trapper nu, er jeg helt færdig. ;) Jeg var heller ikke "afhænging" af nikotinen, og valgte derfor også at stoppe. Det ville jeg også råde dig til at gøre, eftersom at du ikke er afhænging. :)

"The universe doesn't owe us condolence or consolation; it doesn't owe us a nice warm feeling inside." ― Richard Dawkins

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Jeg kan også huske den kampagne InnerNetExplorer omtaler, men jeg kan ikke lige umiddelbart finde noget om den.

Problemet med at vurdere dette, er at det jo hovedsageligt er den kræftfremkaldende effekt fra cigaretterne der er aktuelt. Det er klart at der også er nedsat lungefunktion, men oftest er det den kræftfremkaldende effekt der er årsag til bekymring. Uden hårde data er det ret svært at vurdere hvor skadelig en sådan effekt er, da der i teorien kun skal én mutation til for at der dannes en kræftknude.

Insane psychedelia user!

Jeg kan også sagtens huske omtalte kampagne, men blev den ikke netop stoppet pga det falske propaganda ævl som det er. 1 smøg er IKKE lige så skadeligt som 20.

Admin
Brugeravatar

Det er altid en god idé, at se om folk fra ens familie er disponeret for at få kræft. Hvis en af dine forældre eller bedsteforældre har fået kræft af moderat rygning (eller af andet), skal man nok være mere påpasseligt. Gener har meget at sige mht. hvilke sygdomme, man er disponeret for.

-Jimmy Carter

Medlem

Geografisk sted: København
Jeg er ikke din præst, men nikotin er en satan!
jeg ville ønske jeg aldrig havde røget min første :-)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På sølvfadet med flag i
MFS skrev:
Jeg er ikke din præst, men nikotin er en satan!
jeg ville ønske jeg aldrig havde røget min første :-)

så nemt kan det siges. Alle starter lavt ud med at ryge, det starter med én cigaret om dagen og så bygger man ellers bare på. Stop mens du kan, det bliver kun sværere.

Eller hold i hvert fald nogle gode pauser, såsom kun at ryge i weekenden, helst længere pauser, så mindsker du i hvert fald chancen for at blive trængende eller afhængig.

Startede selv som fest-ryger i de gode gamle dage, og så røg man lige en hygge smøg engang imellem, og inden jeg vidste af det, var jeg ryger.

Hvis du synes en smøg hver morgen er rart, så er det kun begyndelsen.

Hmm... Påvirker cannabisrygning egentligt din lungefunktion? Er det ikke tjæren i cigaretter, der sætter sig i lungerne?

Admin
Brugeravatar

Al rygning er skadeligt. At inhalere røg fra afbrændt materiale er notorisk usundt. Selv hvis det ikke coater lungerne med et eller andet, er der stadig masser af kræftfremkaldende stoffer i røgen.

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dania
hvis jeg har min neurologi-viden i orden så mener jeg det fungerer således. nikotin øger visse signalstoffer i hjernen som rammer receptorer. Ryger man 1 cigaret hver dag danner det naturligt flere receptorer som skal modtage disse signalstoffer som nikotin får udløst i belønningscentret. Nu flere receptorer der skal mættes med signalstoffer nu større bliver trangen for hver gang man ryger. Disse receptorer tager lang tid om at forsvinde igen (hvis de overhovedet forsvinder), og derfor hvis man er starter med at ryge efter 10 års rygepause, så er kickstarter det receptorerne og man ryger hurtigt de 20 cigaretter igen som man røg for 10 år siden, fordi receptorerne der modtager de nikotin udløste signalstoffer stadig eksisterer.

Jeg er ikke 100% procent på det her, men det er sådan jeg mener det fungerer.

Og desuden er der jo også den almene mentale afhængighed som hurtigt overbeviser en om at:" ahh, jeg kan sku godt lige ryge en mere, den første var cigaret var så dejlig"

Junior medlem

Geografisk sted: kbh
Jeg er ikke enig i at den mest relevante skade af rygning er kræft, den øgede risiko for hjerte-kar sygdomme overgår cancer risikoen. En cigaret om dagen giver skadelige virkninger, øget tendens til hjerte-kar sygdomme, nedsat lungefunktion og cancer, men er selvfølgelig langt mindre skadeligt end at ryge 20 om dagen som mange rygere gør. Den helt store fare ved at ryge en cigaret om dagen, vil jeg vurdere til at være tendensen til øge forbruget, og blive storryger, hvor risikoen for disse sygdomme stiger ganske voldsomt.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jeg er en sommerfugl.
det er da sundt at ryge???????????

Medlem

starwarsfan1234 skrev:

Ja, i omvendt-land.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

starwarsfan1234 skrev:

Selvom det forhåbentlig bare er ironi, bør det nok ikke skrives på et HR forum

Medlem

extanor skrev:
starwarsfan1234 skrev:

But this jaunty tune tells me otherwise?!
http://www.youtube.com/watch?v=86lYG1V2-n4

Dedikeret medlem
Brugeravatar

yodawgyo skrev:
extanor skrev:
starwarsfan1234 skrev:

But this jaunty tune tells me otherwise?!
http://www.youtube.com/watch?v=86lYG1V2-n4

du er sjov hva, ? i burde efter min menning begge Smutte over på et fora for komik, dette har intet med HR råd at gøre

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]