Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 17:51

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej!

Tænkte lige på, hvor meget små til moderate mængder keta, vil påvirke ens krop, sådan fysisk set.
tænker her i forhold til f eks. div. stimulanter, hvor man jo tydeligt ka mærke på ens krop dagen efter, at den er lidt udbrændt. Dette synes jeg ikke er tilfældet med keta nemlig, såfremt man har holdt dosen/doserne i det forholdsvis lave. Føler ikke den samme udkørthed.

så hertil kommer mit spørgsmål, hvor meget påvirker ketaen kroppens fysiske helbred, eller hva man kan kalde det. Dette er i forhold til et forbrug et par gange om måneden i festlig lag, og ikke i forhold til daglig indtagelse.

Spørgsmålet er i relation til, at jeg havde tænkt mig, ikke at beruse min krop synderligt det næste stykke tid, mest i form af alkohol, da jeg lige vil give den en skalde med træningen, og har noget eksamens værk midt december. så det er også tænkt, om det er noget der ville have bemærkelsesværdige negative effekter på ens krop, som alkoholen jo har.

danke schöne!

Medlem
Brugeravatar

Det hele afhænger jo af dosis, men ud fra hvad jeg har læst: mere skadelig end f.eks. opioider men mindre skadelig end kokain og amfetamin.

Dog er der flere, der har fået nogle meget ubehagelige skader som følge af kronisk misbrug. Læs om det i tråden "Advarsel mod ketamin".

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
Men?

Opioder er ikke særlig hårde for kroppen. - Det er kokain og amfetamin derimod. Så jeg forstår ikke helt din påstand :P Opioder er dog dødsensfarlige i forbindelse med afhængihed og overdosis.

Som groza siger er det meget dosis og opførselsbetinget. Der er meget som tyder på at ketamin-misbrug er hårdt for livsvigtige organer - og man kan godt have det dårligt dagen efter meget ketamin, ligesom med stimulanser. Men bruger du stoffet med omtanke burde det ikke være noget problem.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Ketamin brug kan føre til at ens blære skrumper, så man skal på toilettet op til 30 gange i løbet af en nat, og kan desuden være årsag til smerter i nyrerne og i maven. Der er eksempler på folk, der på grund af ketamin misbrug har fået bortopereret deres blære, fordi den simpelthen ikke virkede mere.

Risikoen er dog ikke så stor, men hvis du begynder at mærke nogle af ovenstående symptomer, skal du nok sætte dit forbrug ned. Hvis man holder sig til et fornuftigt ketamin forbrug, er faren ikke særlig stor i forhold til andre rusmidler. Desuden er der indikationer på at tranebær skulle have en forebyggende effekt på nogle af disse problemer (don't ask why...).

Medlem
Brugeravatar

spiffeh skrev:
Men?

Opioder er ikke særlig hårde for kroppen. - Det er kokain og amfetamin derimod. Så jeg forstår ikke helt din påstand :P Opioder er dog dødsensfarlige i forbindelse med afhængihed og overdosis.

Jeg forstår ikke hvad du ikke forstår ved min påstand ;)
Nej, slf. snakker jeg ikke om afhængighed og overdosis. Går ikke ud fra at nogen herinde søger information om skadelighed netop mhp. at blive afhængig :P

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ketamin er ikke som sådan skadeligt i "små til moderate mængder".
Det er skadeligt, hvis du begynder at tage det hyppigt, fordi din tolerance i så fald vil få dig til at hæve doserne - hvilket kan ende i nyresygdomme.

groza:
at sige: "mere skadelig end f.eks. opioider men mindre skadelig end kokain og amfetamin."
svarer lidt til at sige: "at gå sig en tur er mere risikofyldt end at blive indenfor, men mindre skadeligt end at blive kørt ned"
- Altså kan den analogi reelt ikke bruges til en skid.

Når folk spørger efter informationer herinde, bliver vi nødt til at medtage "worst case scenario" der kan forekomme i forbindelse med brug og misbrug af et stof - derfor kommer skader af afhængighed også ind i billedet.

Senest rettet af Mystery 16 nov 2010 21:47, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

tak for svarene. som skrevet i mit indlæg, så er der på ingen måde tale om, at jeg vil bruge det til hverdag, men udelukkende til fest. har allerede taget det en del gange, hvor jeg ikke altid føler mig lige så brugt, som på dage efter en tur på eksempelvis mdma.

men kan se på det hele, at jeg vel bare må teste min krop engang, og se hva den siger til en hård træning dagen efter en smule keta.

hvis der er andre der lige mener de har yderligere guldkorn, ska i ikke holde jer tilbage :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fyn
Morten på 14 skrev:
Ketamin brug kan føre til at ens blære skrumper, så man skal på toilettet op til 30 gange i løbet af en nat, og kan desuden være årsag til smerter i nyrerne og i maven. Der er eksempler på folk, der på grund af ketamin misbrug har fået bortopereret deres blære, fordi den simpelthen ikke virkede mere.

Risikoen er dog ikke så stor, men hvis du begynder at mærke nogle af ovenstående symptomer, skal du nok sætte dit forbrug ned. Hvis man holder sig til et fornuftigt ketamin forbrug, er faren ikke særlig stor i forhold til andre rusmidler. Desuden er der indikationer på at tranebær skulle have en forebyggende effekt på nogle af disse problemer (don't ask why...).

Tranebær hjælper mod blærebetændelse, så det giver god mening, hvis det skulle virke forebyggende mod ovenstående problemer.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Morten på 14 skrev:

Risikoen er dog ikke så stor, men hvis du begynder at mærke nogle af ovenstående symptomer, skal du nok sætte dit forbrug ned.

Du mener kun at man skal sætte sit forbrug ned, hvis man begynder at mærke ovenstående symptomer?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Det kan jeg ikke tage stilling til. Hvis man hurtigt får det bedre igen, efter at have stoppet med sit ketaminbrug, så kan man måske godt have et forbrug på et par gange om året. Jeg er dog ikke fagmand, og skal ikke udtale mig om hvor meget ens forbrug skal nedsættes, og om det skal nedsættes til sådan en grad at man helt ophører med at tage ketamin :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Morten på 14 skrev:
Det kan jeg ikke tage stilling til. Hvis man hurtigt får det bedre igen, efter at have stoppet med sit ketaminbrug, så kan man måske godt have et forbrug på et par gange om året. Jeg er dog ikke fagmand, og skal ikke udtale mig om hvor meget ens forbrug skal nedsættes, og om det skal nedsættes til sådan en grad at man helt ophører med at tage ketamin :)

Dude, med fornuft og logik i baghovedet - hvis man begynder at få problemer med blæren efter for meget ketamin, tror du så ik bare man skulle stoppe sit forbrug helt?

IMO er det sku for dumt at lege med ilden.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Har hørt at keta er lavet på en eller anden klor forbindelse (Chlorophenyl?) og det er den der skadeligt for blæren. Men hvis man kun tager keta en gang i mellem, tror jeg at det må være det lige så skadeligt at gå i svømmehallen ofte.

Udover, urinvejs sygdommen, kvalme, forhøjet blod tryk og hjertekarproblemer, er der også en risiko i følge wikipedia for at man kan erhveve denne hjernelidelse ved stort forbrug af keta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Olney%27s_lesions

Men der står også:

Citat:
Serotonergic psychedelics such as psilocybin and LSD activate 5-HT (serotonin) receptors. Studies have shown that the serotonin systems affected by such serotonergic drugs are linked to the NMDA/glutamate systems.[14] Tests on rats indicate that 5-HT agonists like LSD and psilocybin prevent the neurotoxicity caused by NMDA receptor antagonists.[15] In addition, contrary to myth, there is no credible link between MDMA (Ecstasy) and Olney's lesions.

Så man kan modvirke Olnet Lesions med LSD og svampe. Hmmmmm....

Medlem
Brugeravatar

OL er såvidt jeg ved aldrig blevet observeret hos mennesker, i hvert fald ikke som følge af brug af dissociativer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

groza skrev:
OL er såvidt jeg ved aldrig blevet observeret hos mennesker, i hvert fald ikke som følge af brug af dissociativer.

Præcis. Olneys Lesions er en skade observeret udelukkende hos dyr, ikke hos mennesker. I mennesker er den ren hypotetisk.
Ketamin er desuden ikke nært så skadeligt som det mest kendte arylcyklohexylamin, PCP.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dania
Rush skrev:
groza skrev:

Præcis. Olneys Lesions er en skade observeret udelukkende hos dyr, ikke hos mennesker. I mennesker er den ren hypotetisk.
Ketamin er desuden ikke nært så skadeligt som det mest kendte arylcyklohexylamin, PCP.

Er Olneys Lesions ikke bevist at det forekommer med brug af dissociativet DXM? Undskyld hvis jeg spørger dumt, men synes bare jeg har læst på erowid at Olneys Lesions kan forekomme med DXM. Eller er det også hypotetisk?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: <RADAR OFFLINE>
Rent psykisk kan ketamin også give nogle ret bizarre drømme der er svære at glemme, og så kan det begynde at give en depressioner tro det eller ej så er det nogle af de værste depressioner jeg har haft- det kan ikke sammenlignes med amfetamin, mdma eller andre stimulanser der bare løfter humøret- det her er en rigtig djævelsk selv-destruktiv depression- der dog heldigvis er ovre efter 1-2 dages tid, hvor amfetamin og mdma har det med at være længerevarige op til en uge f.eks ..

Mit råd til folk er at når tolerancen stiger så SKAL man trappe ned- bare fordi du kan holde til mere betyder det ikke at det bliver udskilt hurtigere fra kroppen ..

Mit hjerte kan også galopere tungt en dag efter en vild weekend og så er det først jeg bliver bange og søger tilbage til mine rødder og genvinder respekten for det ellers udemærkede gennemtestede medikament der selv endda er godkendt under amning og graviditet på http://www.medicin.dk bl.a. (prøv selv at søg)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Armaghettoen skrev:
Rush skrev:
groza skrev:

Er Olneys Lesions ikke bevist at det forekommer med brug af dissociativet DXM? Undskyld hvis jeg spørger dumt, men synes bare jeg har læst på erowid at Olneys Lesions kan forekomme med DXM. Eller er det også hypotetisk?

Det er hverken blevet bevist eller modbevist. Konklusionen er altså - indtil videre - at de ikke fremkommer ved mennesker ved terapeutiske doser (hvilket altså, som du måske ved, ligger LANGT over de psykedeliske doser - ihverfald ved ketamin, et noget mere potent dissociativ end DXM)

William White (udgiveren af den publikation, der påstod at have bevist OL i mennesker - som han siden har trukket tilbage) skriver her sin fremlæggelse af emnet, i forbindelse med hans tilbagetrækkelse.
http://www.erowid.org/chemicals/dxm/dxm_health3.shtml

Der er også en udmærket fremlæggelse af kontroversierne på wikipedia, med gode kilder.
http://en.wikipedia.org/wiki/Olney's_le ... ontroversy

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]