Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 18:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Som postet i en tråd har jeg fundet et umiddelbart fornuftigt review, der lister omtrentlig dødelig dosis på baggrund af fundet litteratur omhandlende tilfælde, hvor personer er døde af overdosis: http://web.cgu.edu/faculty/gabler/toxic ... fprint.pdf

Fx er lethal oral dose af MDMA angivet til ca. 2g og figurteksten lyder således:
Citat:
The doses indicated are the estimated quantity for an average healthy 70-kg adult human who has not developed tolerance to the substance, and who does not have residues of the substance in the body from previous administrations. Note, however, that individuals vary greatly in terms of physical and psychological vulnerability; therefore, the information in this table should not be used as a dosage guide.

Jeg kunne finde et link til et billede, der refererer til reviewets som kilde (hermed ser flere nok nogle af tallene). I reviewet er tal for det første angivet for flere stoffer og, hvordan tallene er fundet og andet er også beskrevet. Det er tal, der er værd at have i baghovedet for os weekend-narkomaner. Billedet:
Billede

Jeg vil gøre opmærksom på igen at billedet er en reduceret stjålet version af den i artiklen.

Jeg håber dette oplysningsprojekt spreder lidt HR herinde :)

Og selvom det er oplagt at diskutere nogle af resultaterne, så frabedes mindre konstruktive bemærkninger om "min ven kan altså tage 2 gange den dødelige dosis, der er angivet for X stof"

Senest rettet af Adobe 07 jun 2010 22:21, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Meget interessant tabel, man skal dog ikke anvende den for meget som rettesnor for hvilken dosis der er sikker og hvilken der er farlig - der er store individuelle variationer på hvordan folk metaboliserer stoffer (f.eks. CYP2D6-defekt), og det har meget at sige hvilke omgivelser substanserne tages i.
Og WTF, 30 mg ethanol som effektiv dosis, 300 mg som dødbringende? De mener vistnok lige g istedet?

Dedikeret medlem

Og hvad skal det sige, at den effektive dose af marijuana er 15mg? Det må da være de aktive cannabinoider de refererer til.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Prometheus skrev:
Meget interessant tabel, man skal dog ikke anvende den for meget som rettesnor for hvilken dosis der er sikker og hvilken der er farlig - der er store individuelle variationer på hvordan folk metaboliserer stoffer (f.eks. CYP2D6-defekt), og det har meget at sige hvilke omgivelser substanserne tages i.
Og WTF, 30 mg ethanol som effektiv dosis, 300 mg som dødbringende? De mener vistnok lige g istedet?

Ja det skal ikke bruges som dosisvejledning som også står i artiklen i det jeg linkede :) Og jeg så også lidt af en diskussion af resultaternes anvendelighed i artiklen.

I artiklen er enheden ved ethanol gram. At der står miligram på det billed er en åbent fejl (det har altid været en idiot fejl at skrive forkert af...)

Culpepers - jeg tænker det er THC

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Hehe, 525 liter lattergas... Dælme nogle seriøse lunger man skal have, hvis man skal hive det i en lunge...

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
værd at bemærke at alkohol er det stof, pånær heroin, som har det laveste terapeutiske index. egentlig et mirakel at der ikke sker flere dødsfald enfd tilfældet er. alkohol er jo mest kendt som en langsom dræber.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Interessant skema.

Og, ja det er da bemærkelsesværdigt med alkohol, selvom det er 300g.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Hvem fanden er død af at drukke en halv flaske sprut?

Medlem

Geografisk sted: Ønskeøen
Morten>> Nu er 300g ethanol jo heller ikke det samme som 300ml sprut, men svarer derimod til ca. 950ml sprut med 40% v/v, hvilket er det samme som 25 genstande :wink:

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Morten på 14 skrev:
Hvem fanden er død af at drukke en halv flaske sprut?

Hvad for noget sprut drikker du typisk? Vi snakker ren alkohol her, og 300 ml ren alkohol i en fandens ruf (godt og vel en hel flaske sprut) kan sagtens være livstruende.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
lol god morgen!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]