Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 15:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg er lidt interesseret i at høre om nogle herinde har erfaringer med tabletter af benzodiazepiner, opi-ater/-oider, methylphenidate og lignende som var udløbet?

Så vidt jeg husker godkendes almindeligvis tabletter fra medicinalindustrien til en shelflife på max 5 år eller til 2 eller 5% af stoffet er nedbrudt (eller, hvis forsøg har vist at et indholdsstof forfalder til et et eller andet grænseniveau af giftit nedbrydningsmateriale). Men min erfaring er at de fleste tabletter med narko ikke er bemærkelsesværdigt anerledes et par år efter udløbsdatoen. Og mit indtryk er at jeg og de fleste andre ligesindede herinde løber langt større risici på andre områder, som var mere fornuftigt at sætte ind overfor end at 1% for meget af indholdsstoffet er nedbrudt i tabletten. Man skal selvføgelig ikke udsætte sig selv for ekstra udnødvendig fare etc.

Man hvad synes I? Nogen der har dårlige erfaringer med at tage narko-tabletter der er udløbet (jeg tænker ikke på ecstacy og andet snavs (jaja xtracy har ikke udløbsdato, men you get the point), men narko fra medicinalindustrien). Jeg er en lille smule i tvivl om, hvornår grænsen går for at man burde smide noget ud, selvom det nok ikke kan siges generelt, men kun fornuftigt kan fastsættes for det enkelte præparat. Jeg besluttede mig i hvert fald den anden dag for at smide nogle halcion ud med udløbsdato 1989.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg ved ikke om mit svar på nogen som helst måde gavner dig, men en af mine kammerater var engang så heldig at de Marzine piller han havde besluttet sig for at indtage var for gamle, så derfor fik han ingen virkning overhovedet. Udover det aner jeg intet. Just my 2 cent :)

Medlem

Arthur Spooner skrev:
Jeg ved ikke om mit svar på nogen som helst måde gavner dig, men en af mine kammerater var engang så heldig at de Marzine piller han havde besluttet sig for at indtage var for gamle, så derfor fik han ingen virkning overhovedet. Udover det aner jeg intet. Just my 2 cent :)

Haha (: hvor sjovt. Præcis det samme gjorde min kammerat :b

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Ok. ja udover jeg ikke personligt kan forstå, hvad folk synes der virker interessant ved Marzine, så håber jeg der er flere der har nogle erfaringer eller meninger omkring emnet

Mvh Maddoc/Adhoc

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Det kommer helt an på hvad for nogle tabletter du har. Feks. er DZP ret stabilt såvidt jeg husker, mens nogle opioider ikke er. Det er afhængigt af, hvilket stof du har og kan ikke siges generelt desværre.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Maddoc skrev:
(...) selvom det nok ikke kan siges generelt, men kun fornuftigt kan fastsættes for det enkelte præparat. (...)

Yes som skrevet er jeg enig i dette. Jeg er lidt interesseret i, hvilke opioder du hentyder til som er relativt ustabile DR-D :) Hvis andre har viden om stoffer, som er ustabile i tabletformuleringer, så er jeg interesseret i at høre hvilke.

Medlem

Geografisk sted: Ønskeøen
Tja der er da f.eks acetylsalicylsyre (f.eks i kodimagnyl) som er ustabilt. I kontakt med luft fugtigheden nedbrydes det ved sur hydrolyse til salisylsyre og eddikesyre, og over en årrække med dårlig opbevaring kan indholdet af ASA nedsættes betydeligt. Hvis man har et gammel gals tabletter kan man nogen gange ligefrem lugte eddikesyren :wink:

Medlem
Brugeravatar

Er der nogen der ved, hvordan det forholder sig med tramadol? :)

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
De fleste medikamenter kan godt tåle at blive lidt gamle, det værste der kan ske ved disse er faldende potens.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jorden, mellem nogle intermolekylære kræfter.
Det kan fra lægemiddelstyrensen side maksimalt godkendes at et lægemiddel har en holdbarhed på 5 år. Om de tabletter du sidder med er i orden afhænger stærkt af opbevaringsbetingelserne, idet varme, luft og fugtighed er med til at forkorte levetiden / shelflife.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8700,where hope goes to die.
Jeg spiste sidste sommer en portion Alopam,der udløb i 98,som andre her nævner oplevede jeg kun at jeg skulle dosere lidt højere end ellers,ellers intet udover det sædvanlige. :-). Ved dog ikke med Morfika og Stimulanser,der har jeg ingen erfaring med for gammel medicin. Så om ikke andet kan jeg da tilskrive mig benzo´ernes stabilitet,efter udløbsdato.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

entheoceuten skrev:
Det kan fra lægemiddelstyrensen side maksimalt godkendes at et lægemiddel har en holdbarhed på 5 år. Om de tabletter du sidder med er i orden afhænger stærkt af opbevaringsbetingelserne, idet varme, luft og fugtighed er med til at forkorte levetiden / shelflife.

Yes 5 år skrev jeg også i topic-oplægget. Forsøgene, der ligger til grund for firmaets ansøgning om shelflife er ofte lavet ved forksellige luftfugtigheder og tryk som efterligner vores danske forhold og mere tropiske forhold (og evt nogle ekstremer, der kan være relevante for nogle præparater). Men som der også står på det meste medicin i Danmark skal det opbevares under 25 grader - der er special tilfælde dog (fx kølevare (insulin etc)). Derfor gælder udløbsdatoen for de fleste præparater, hvis medicinen er opbevaret under 25 grader.

Jeg er interesseret i hvilke opioider som DR-D nævner, der er ustabile. Og mere generelt, hvis der er nogle narko lægemidler (ASA er lidt lige meget i denne sammenhæng) som er specielt følsomme for opbevaring over længere tid.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]