marzine-girl skrev:
hej, jeg har hørt i forskellige sammenhænge, at kemisk fremstillede stoffer potentielt mere skadeligt end mere naturlige stoffer, som eksempelvis hash. (hvis man kan kalde hash for stoffer?? det har jeg hørt folk sige at det ikke er(?))
undskyld de lidt dumme spørgsmål, jeg er ny og nysgerrig!

Det er et ufatteligt svært spørgsmål - og også et ret ligegyldigt, for det kommer 100% an på utallige faktorer ved hvert enkelt stof!
Sammenligner du f.eks. en dose ren amfetamin sulfat, med dens naturlige sidestykke, en bunke khatblade, vil der f.eks. være en mindre risiko for, at der er parasitter eller andet utøj i plantematerialet. Omvendt vil den typiske danske amfetamin være cuttet, og ikke helt ren. Gør det den mere farlig? Hvem ved!?
Forsætter man, kan det jo være at Khatplanten ikke har været opbevaret ordenligt, og har mistet lidt aktivt stof. Måske har det sprøjtemidler på sig. Gør det khatten farligere? Igen - fisk, ingen ved det!
Udover de utallige faktorer som spiller ind HVER GANG du vil lave denne vurdering, så er der ingen særlig tydelig skelnelinje mellem naturlig og unaturlig. For hvornår er det naturligt? Hvis man finder nogle naturlige enzymer, som laver safrol til MDMA, så er det vel naturligt? Er skunk naturligt, når det er dyrket op, som det nu engang er?
Er tobakken i cigarretter naturlig, når det er tilsat alle de hjælpestoffer, som det nu engang er?
Kort sagt:
DU KAN IKKE GENERALISERE STOFFER PÅ DEN MÅDE.Mht. om hash er = stoffer - så IMO, ja.
Alle rusmidler er stoffer - også øl og nikotin.
Der er jo også stoffer i håndkøbsmedicin, så det er også stoffer.
Men jeg holder mig til rusmiddel-reglen - det er lettere bare at kalde medicin for medicin