Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 23:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej, jeg er ny her på siden, men håber at nogen kan fortælle mig om ketoganer er bedre smertestillende end metadon.?
Jeg får pt. 20+25+20+25 mg Metadon i døgnet, men føler mig ikke smertelindret nok.. :?
Inden jeg kom på metadon, fik jeg en tårn høj dosis morfika. (590 mg i døgnet)
Håber nogen har et svar, eller endnu bedre kan anbefale mig et smertestillende middel som er godt. Har prøvet oxycontin - oxynorm -fentanyl - kodein mm. Har også prøvet Tramadol.

Hilsen pusling

Senest rettet af pusling 14 mar 2010 13:45, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Jeg har en rygskade, og har prøvet en del forskellige morfika. Min erfaring siger mig at de forskellige præparater har forskellig virkning på folk.

Personligt bryder jeg mig ikke om ketogan. Tramadol, derimod... :D

Methadon har jeg ingen erfaring med.

Jeg vil mene at du bør prøve dig frem i samråd med din læge.

//blazR

Medlem

De store sygehuse har smerteklinikker/smertecentre, hvor de er eksperter i at finde den rigtige medicin. Hvis du har prøvet det, vend tilbage, og fortæl hvad det er for nogle smerte der skal behandles, så er der en chance for nogle kvalificerede bud.

Mvh
Anarkrig

Medlem

Geografisk sted: Ønskeøen
Generelt så er opiater/opioider (morfin, oxycodon, hydromorphon, fentanyl, methadon m.m.) den stærkeste smertestillende du kan få, og der er derfor ikke så meget andet at gøre end at øge dosis.. men som du sikkert ved, så har morfika en respirationsdæmpende effekt, og der er derfor en grænse for hvor meget morfika man give en person, inden vejrtrækningen hæmmes så meget at personen dør af kvælning - og her skal der sku en læge indover :!:
de bedste smertestillende midler er de rene μ-opioidreceptor agonister så som fentanyl, remifentanil og sufentanil (de to sidstnævnte bruges dog kun i forbindelse med anæstesi)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er helt sikkert noget du må tale med din smerte-læger om.
Begge stoffer har nogle grimme bivirkninger. Metadon tager laaang tid at trappe ud af. Og du er oppe på den dosis som vi narkomaner får for at holde os raske! Vi får det bare en gang om dagen -de fleste får omkring 100mg hver morgen- imens når du tager det mod smerter så er den smertestillende kun 4-8 timer, men dags dosis ender med at være det samme. Og bare tanken om at komme ud af mine doner giver mig panik, dårlig mave, svedetur osv...
Og Ketogan..hmm.. jeg har aldrig fundet grunden til at danske læger er så glade for det præparat. Det bliver faktisk kun brugt i Danmark og Sverige og en lille smule i Tyskland. Men Danmark bruger det dobbelte per indbygger i forhold til Sverige!?
Nå, men Ketogan var i sig selv et en god ide, et kraftig opioid, Ketobemidon, sammen med et muskel afslappende middel, bare noget forældet, der er sket meget de sidste 50 år siden det kom på markedet, men godt hvis du har forvredet noget. Men det lyder til du lider under noget langt mere alvorligt, så jeg bør bare holde mine meninger for mig selv og henvise til den læge jeg startede med at skrive om! Bare svært at holde kæften lukket når man selv er så glad for opiater :?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]