Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 aug 2025 16:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey

Jeg får Rivotril - Clonazepam - på recept og har gjort det i årevis, men har ædt dem for hurtigt denne gang. Jeg har 8 stk. 0.5 tabletter tilbage, herefter er det slut.

Jeg kommer ned fra noget der i gennemsnit ligner 2 mg dagligt, men har flere gange i den forløbne måned indtaget 4 - 6 mg dagligt.

Jeg har prøvet det før, desværre, og jeg _VED_ at jeg vil få abstier der er for syge. Samtidigt er alle de steder jeg før kunne finde benzoer tørret ud, og det vil sige at jeg er på røven.

Hvad fanden kan man gøre for at mindske abstierne, ud over at tage andre benzoer - som jeg ikke kan skaffe - eller drikke alkohol?

Jeg er ret panisk, og vil gøre det meste for at undgå det helvede det ser ud til jeg er på vej ud i.

RitalinA

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg føler med dig, da jeg selv har stået i samme situation. Det bedste råd, jeg kan give dig er enten at skaffe flere benzodiazepiner (gerne diazepam, 'Valium) til at trappe stille og roligt ud med. De abstinenser man får er grimme, men de går over med tiden.

God bedring!

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Edit: Jeg havde overset at du skrev at du havde 8 piller tilbage i det første indlæg, så jeg har lige rettet lidt i mit svar i forhold til dét jeg først skrev.

Jeg kan udmærket forstå at du er panisk, da benzo-abstinenser er utroligt ubehagelige. Og jeg kan også forstå, at du har lyst til at gå ret langt for at undgå dem.

Da du får Rivotril på recept, så er det vel din egen læge du får dem fra?

For det første synes jeg at du skal tænke på, at du har tendens til at misbruge benzodiazepinerne, og at du flere gange (det skriver du selv) har vist, at du ikke kan finde ud af at administrere dem, når du fik udleveret piller på recept af lægen uden nogen form for kontrol. Det tyder på, at du misbruger dem, og det synes jeg virkelig at du skal tage alvorligt. Et benzodiazepin-misbrug er noget af det værste der findes, og du risikerer at komme længere og længere ud i det, hvis du begynder at købe piller ved siden af dem du får af lægen, fordi du langsomt skruer din dags-dosis op.

Hvis jeg var dig, så ville jeg ringe til din læge imorgen (der er vel enten telefon-tid eller åben konsultation?) og fortælle om din situation så åbent, ærligt og præcist som overhovedet muligt. Fortæl at du har taget mere end den planlagte dags-dosis af Rivotril'en, og at du derfor er bange for at få abstinenser nu hvor du snart ikke har flere piller tilbage. Fortæl præcis hvor mange piller du har tilbage, og hvor mange du har taget pr. dag de sidste par dage - det har lægen brug for at vide, for at kunne lave en nedtrapnings-plan til dig.
Medmindre han/hun er FULDSTÆNDIG idiot, så vil han/hun lave en slags nedtrapnings-plan til dig, hvor du langsomt trapper ned til din normale dags-dosis, OG udskrive nogle nye piller til dig så hurtigt som muligt. Hvis han/hun IKKE gør det, så bed om en nedtrapnings-plan og sig, at du føler at du er nødt til at få nye piller hurtigst muligt, da du snart ikke har nogen tilbage, og da du VED, at du vil få slemme abstinenser hvis du ikke får dem - abstinenser, som vil føre dig til at købe benzoer illegalt eller prøve at dulme dem med alkohol eller andre dårlige løsninger på problemet.

Hvis din læge ikke vil udskrive nye piller til dig, da han/hun er bange for at du også bare vil æde dem alt for hurtigt og ikke vil følge de anvisninger han/hun giver dig (hvilket jo er en begrundet mistanke, da du har gjort det før), ELLER hvis din læge slet ikke er til at snakke med af den ene eller den anden grund, og ikke er indstillet på at få dig nedtrappet på benzoer uden at du skal igennem en kold tyrker, så kan du evt. prøve at henvende dig til et "misbrugs-center". De hjælper typisk folk der gerne vil afvænnes fra opioider som f.ex. heroin, eller folk der gerne vil afvænnes fra alkohol eller benzoer.
De kan på misbrugs-centret give dig benzoer "direkte", så du behøver ikke at få lavet en recept, eller hente dem på et apotek. Problemet er dog, at det nok kræver at misbrugs-centrets læge/psykiater er til stede den dag du kommer, da det er ham du skal snakke med og ham der har "magt" til give dig piller - og det er ikke sikkert at han er der alle dage. Du kan evt. prøve at ringe til misbrugs-centret først, og forklare dem om din situation, og spørge om du kan få en aftale med lægen/psykiateren så du kan få lavet en nedtrapnings-plan og få udleveret nogle benzoer inden du selv løber tør for dem du har tilbage. I det misbrugs-center jeg har været i, var psykiateren der 2 dage om ugen, så der burde være chance for at du kan holde den kørende på de piller du har tilbage, indtil du får en aftale med lægen/psykiateren.
Du kan f.ex. Google "misbrugs center" og så prøve at finde det der ligger tættest på dig. Der ligger et lige inde ved Nørreport Station ved Nørre Voldgade 15, så hvis du bor i Københavns-området er dét nok det nærmeste.

HVIS hverken læge eller misbrugs-center kan give dig benzoer inden du løber tør, så er en sidste mulighed at tage på psykiatrisk skade-stue, hvis du er HELT ude og skide, og føler at du er ved at blive skør (paranoid, psykotisk, ødelagt af søvn-mangel osv. osv.) pga. benzo-abstinenserne.
Hér kan du snakke med en psykiater, og hvis de føler det er på sin plads kan du sikkert få benzoer, så du ikke skal ud i en kold tyrker, men kan nedtrappes langsomt og sikkert.
Jeg har ikke selv nogen erfaringer med at tage på psykiatrisk skadestue - heller ikke pga. benzo-abstinenser - så jeg ved desværre ikke så meget om hvad du kan forvente og hvordan det foregår.

Jeg synes IKKE at det er en smart løsning at prøve at købe benzoer illegalt, da du har brug for en nedtrapningsplan og højst sandsynligt også at blive "overvåget" af en læge eller psykiater, da du allerede har misbrugt benzoerne og overskredet din planlagte dagsdosis, da du bare fik stukket en masse piller i hånden uden nogen form for kontrol.
Du skal jo gerne enten afvænnes helt med benzoer, eller også komme ned på din dagsdosis på 2 mg pr. dag igen, right? Et benzo-misbrug er IKKE holdbart i længden.

Jeg synes HELLER IKKE at det er nogen god idé at prøve at tage et andet stof, for at mildne benzo-abstinenserne. Så risikerer du bare at bytte én afhængighed ud med en anden.

Skriv endelig hvis du har nogen spørgsmål. Du kan også skrive en PM til mig, hvis du har lyst. Jeg går nok bare i seng indenfor de næste par timer, så hvis du gerne vil være sikker på et svar, skal du skrive relativt snart.

Junior medlem

Jeg er ikke i fare i nat, slet slet ikke. Der vil nok gå en lille uge, før det bliver hårdt. Og jeg HAR tabletter endnu, faktisk har jeg ikke taget nogen i dag, da jeg stadig har så meget i blodet fra i går, at jeg ikke mærker nogen seponeringseffekt overhovedet lige nu. Men tak for den udstrakte hånd.
Jeg får udskrevet Rivotril fra psykiatrisk afdeling, og er ordineret 2 mg dagligt.

Når jeg skriver at jeg ikke kan skaffe nogen, mener jeg illegalt, og jeg mener inden for de næste dage.

Jeg har meget lidt lyst til at skulle trappe ud, for jeg kan godt lide at tage dem. Rent ud sagt. Plus at jeg har en kronisk sygdom, som ikke kan helbredes, og at ingen anden form for medicin, på mig, på trods af alt, leverer en bedre beroligelse.

Jeg ville foretrække, som Doktor K skriver, at jeg på en eller anden måde kunne købe en form for benzoer illegalt, så jeg ikke mister min faste udskrivelse fra psyk. Det ville jeg have gjort før i tiden, men som sagt - de kilder er tørret ud for mig. Jeg kan få ALT muligt andet illegalt, for at føje spot til skade, men en lille smule valium, det er åbenbart ikke muligt. Typisk. Har tænkt på at bestille fra Thailand eller sådan noget, men jeg vil ikke for det bliver jo bare snuppet i tolden.

Jeg bor langt fra Hovedstaden. Jeg vil ikke skrive hvor, på grund af samtalens natur. Men vi har nu også et misbrugscenter her. Desværre er det jo bare ikke anonymt.

Så altså. Jeg må vel bare tage de 8 stk 0.5 mg tabletter jeg har, og dele dem halvt over, og tage 0.25 mg i 16 dage, og så håbe at det kan tage den absolutte top af abstierne, og når jeg ikke har flere, at jeg så er trappet så langt ud, at det ikke kommer alt for voldsomt.

Jeg accepterer at jeg er afhængig benzoer. Men du har ret i, at det ikke ville være godt at blive afhængig af andre stoffer. Jeg ville bare høre, om der var nogen, der kendte til noget der kunne afhjælpe de abstier der kommer.

Insane psychedelia user!

Selvtak for hånden :)

Jeg synes der er forskel på at "være nødt til" at tage f.ex. 2 mg. clonazepam pr. dag, pga. social angst eller en anden psykisk lidelse, og så at være afhængig af det, så du ikke kan finde ud af at holde din dags-dosis men tager større og større doser. Der er forskel på om du buger det som medicin, og kan styre det, eller om du bruger det til at blive lam, fordi du keder dig eller mangler indhold i dit liv eller noget tredje, og IKKE har kontrol over hvor meget du tager.
Hvis du bruger det på den første måde, så er du sikkert også afhængig af det i en eller anden grad, men det er ikke så farligt for dig, og det fører ikke til at du skal ud og skaffe illegale stoffer eller at din dosis accelererer, så du får flere og flere bivirkninger og får sværere og sværere ved at føre et normalt liv. Hvis du bruger det på den anden måde, så risikerer du øgede bivirkninger, problemer med at få dit liv til at fungere pga. perioder med abstinenser og problemer med at skaffe stoffer, og alt det andet lort som et fullblown misbrug af stærkt afhængigheds-skabende psykofarmaka medfører. I værste fald sindssyge.

Jeg forstår ikke hvorfor du skulle miste din faste udskrivelse af benzoer fra psykiatrisk afdeling, fordi du fortæller, at du er kommet til at misbruge medicinen i en periode. Er det noget du har erfaring med, eller er det bare en mistanke du har?
Jeg er sikker på du ikke er den første der er blevet lidt for glad for sine benzoer og er kommet til at æde for mange for at lamme sig i dem.

Jeg synes dog du skal tage det alvorligt, at du ikke kan styre hvor mange piller du tager. Det tyder på, at du er blevet FOR glad for dem, og det er som sagt noget af det værste lort man overhovedet kan rode sig ud i, måske lige med undtagelse af et heftigt alkohol-misbrug.

Jeg vil også lige gøre dig opmærksom på, at det ifølge forummets regelsæt (http://www.psychedelia.dk/regler.php) er ulovligt at forsøge at skaffe stoffer gennem forummet, og ulovligt for andre brugere at fortælle dig hvor du kan skaffe illegale stoffer.

Junior medlem

Jamen du har helt ret.
Jeg kan ikke sige så meget andet.

Med det fokus der er på benzo-misbrug og afhængighed i disse dage er det ganske givet at jeg aldrig får benzoer udskrevet igen, hvis man opdager jeg har ædt mig lam i dem. Det er der slet ikke nogen tvivl om.

Jeg tager det alvorligt, og jeg ville _ØNSKE_ jeg kunne lade være, men når man tager 2 tabletter for at slappe af, efter at have været angst, så ryger dømmekraften. Når så angsten forsvinder er man euforisk, og så kan man jo lige tage 2 mere. Det er en ond cirker dér. Pludseligt har man taget alt for mange. I visse perioder kan jeg administrere dem, men jeg har haft en noget flad periode den sidste tid, og der har jeg ædt en god bunke for at være skæv. Jeg syntes ikke rigtigt, jeg havde noget bedre at give mig til, tror jeg.

Nej, jeg er godt klar over at det ikke er et køb & sælg forum, og da jeg sagde at jeg ville høre om der var nogen der kendte til noget der kunne tage abstierne, tænkte jeg faktisk på, om der var nogen der vidste at et eller andet kost-tilskud eller alkohol eller whatever rent neurokemisk ville påvirke samme område som benzoerne, og på den måde ville lindre. Det var ikke sådan at jeg forventede at der ville stå 10 mennesker og sige: Du kan købe af mig :)

Nu vil jeg gå i seng, og i morgen vil jeg trække i alle de kontakter jeg har for at se om jeg kan finde noget.

Tak for hjælpen - og forståelsen. Den der del med stoffer, trangen - begæret og afhængigheden, det er ikke så mange der forstår den.

Insane psychedelia user!

Selvtak.

Du må meget gerne skrive hvad du ender med at gøre. Hvis det bliver for privat kan du som sagt skrive til mig i PM.

Og jeg synes altså at du skal prøve at søge en eller anden form for hjælp. Jeg har selv prøvet at have kraftige benzo-abstinenser, og det er noget af det mest forfærdelige jeg nogensinde har oplevet - jeg ønsker ikke at nogen mennesker skal opleve det.
Og jeg er så utroligt glad for at jeg relativt hurtigt blev fuldstændig afvænnet fra det, med hjælp fra et misbrugs-center - det virkede ekstremt godt og effektivt, og jeg er virkelig taknemmelig for at leve i et samfund, hvor folk kan få (gratis!) hjælp på den måde.

Junior medlem

Jeg kommer kun til at søge hjælp hvis jeg føler mig døden nær. Jeg vil helst ikke af med min recept.

Så det bliver en kreativ løsning af en art.

Og NU går jeg altså :D

G'nat

EDIT: Og så er jeg forøvrigt ikke meget for at bruge PM funktionen. Jeg kan ikke forstå, at man ikke kan se min email-adresse under min profil, når jeg i mine indstillinger har valgt at andre brugere kan kontakte mig via email.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Jylland
hvis du alligevel skal ud af benzodiazepiner synes jeg du skal sige det som det er. og komme i en kontroleret aftrapning.
Jeg får selv 2 mg. clonazepam 3 gange dagligt, så jeg ved udemærket godt hvordan det er når man mangler benzo!! Har prøvet epeleptiske anfald på nedture selvom jeg slet ikk har epelepsi!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]