Drupe skrev:
Helt ærligt, kan I ikke prøve at se lidt igennem den der paranoide forestilling om eksistensen af ondskabsfulde magthavere der kun ønsker at undertrykke og ødelægge befolkningen vha. narkolovgivningen. Og den tilknyttede forestilling om at hvis disse magthavere forsvandt, ville alle svælge i kærlighed, lykke og ubundet frihed.
Narkotikaproblematikken er kompleks, og næppe entydigt top-down på denne måde. Den drives af mange borgeres frygt for alternative rusmidler og at deres børn skal ende som misbrugere, moralske og religiøse forestillinger, renhedsidealer, pengeinteresser, forestillinger om "det gode liv" og mange andre ting. Flertallet stemmer på politikere der går ind for forbudet pga. sådanne forestillinger og overbevisninger. Og det er disse der skal laves om. Jeg tvivler på at særligt mange magthavere i demokratier ser narkolovgivningen som et middel til at holde folk nede, men snarere som en slags kamp mellem godt og ondt, hvilket naturligvis er en vrangforestilling - nøjagtig som udlægningen af kampen mellem pro-legalisation og forbudsfløjene, mellem narkobrugere og politiet, eller mellem politikere og befolkningen som en kamp mellem godt og ondt.
"Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive. It would be better to live under robber barons than under omnipotent moral busybodies. The robber baron's cruelty may sometimes sleep, his cupidity may at some point be satiated; but those who torment us for our own good will torment us without end for they do so with the approval of their own conscience."
- C.S. Lewis
Jeg forstår godt din irritation over en stor andel af folk der tager stoffer, også samtidig ynder at brygge, eller viderebringe, en masse paranoide forestillinger om enkelte menneskers interesse i at holde resten af sin befolkning nede med alle midler. Se f.eks. på det påståede Illuminati, som eftersigende både skulle være i ledtog med djævlen, og have et mål om at pålægge sig alle menneskers frie vilje osv osv osv. BLA BLA BLA, mundlort helt enig.
Og jeg er såmænd også ganske enig i at det formentlig for størstedelen af indsatsen og lovgivning mod narko, formentlig blot skyldes at befolkningen generelt frygter effekterne af stoffer, og samtidig forbinder dem med et dårligt liv, som ingen bør udsættes for. Dette er de fleste politikere formentlig enige i, og samtidig ved de at dette er befolkningens mening, og derfor blev lovene lavet, og derfor bliver de ikke ændret, medmindre de skal strammes. Dette gør sig ihvertfald gældende i Europa, hvorimod jeg er tilbøjelig til at være enig med forfatteren af artiklen, som skriver at Amerikanernes oprindelige befolkning generelt var dybt kristne, og mange stadig er det, og at denne religion har kørt en kraftig hetz mod verdslig nydelse, som er helt hen i vejret, da livet jo netop drejer sig om at kunne opnå så meget nydelse som muligt - Og her snakker jeg ikke om overfladisk nydelse, som sex, mad og stoffer, men jo for fanden også disse ting er sgu pisse vigtige - Disse ting sikrer vores overlevelse, og indtag af psykotroper menes af flere forskere at være årsag til udviklingen af menneskets udvikling af en så kompleks hjerne og bevidst gennem en mutation.
Samtidig synes jeg det er betænkeligt at beroligende midler vedbliver med at være lovlige (nikotin) og at prisen sænkes drastisk på alkohol, og at vore læger samtidig udskrives mere og mere beroligende medicin, smertestillende- og SSRI præparater. Jeg siger ikke at lægerne er ondskabsfulde mennesker der styres foroven af endnu mere kyniske politikere, som ønsker at lulle os alle i søvn, så de kan få os til at arbejde i skodjobs et helt liv - Men ser det måske mere som et tegn på en ubalance i vores samfund, og at der sker en udvikling som gør os syge, og at det er der årsagen til stigningen i medicin skal findes.
Jeg har også fuld forståelse for at politikerne, ihvertfald hævner, sænker prisen på alkohol for at kunne konkurrere med de tyske priser, så ikke alt for mange penge forsvinder ud af landet på den konto. Og jeg synes også klart at tobak er en større synder, overordnet set, da alkohol i det mindste har nogle positive, sociale effekter (og selvfølgelig indimellem en masse dårlige), og at de fleste trods alt kan have et nogenlunde fornuftigt indtag af alkohol, hvorimod en stor del af rygere, hurtigt bliver hverdagsryger, og hurtigt ryger 20 smøger om dagen - Ergo er det rigtig fint at prisen sættes op, også selvom jeg selv er ryger, men det fælder argumentet om ikke at ville miste indtægter pga. smugling og at folk henter deres cigaretter sydpå.
Beklager sidste sætning blev så lang og irriterende at kigge på - Kunne sgu ikke undgå det, hvis jeg skulle have pointen ned på skrift.
Nå, lige mine tanker omkring narkolovning, alkohol- og tobak politik, sataniske overhoveder og konspirationsteorier

Det kunne jeg sgu nok ævle løs om en hel uges tid, men det ville nok tage en måned at skrive herind, haha...