Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jun 2025 19:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Når det kommer til amfetamin, er det et stof, som jeg har brugt ca. hver 2. weekend, hvor der kun har været tale om én dag i weekenden. Jeg prøvede det for første gang for ca. et år siden.
Ved godt at stoffet er skadeligt på mange måder, men undre mig over hvorfor følgende symptomer er indtrådt og vil via. dette indlæg, have nogle gode råd og evt svar på om det er noget jeg skal frygte.

Har efter de sidste 3 byture på amf haft problemer med mine lunger og lidt med hjertet
Når jeg er i byen ryger jeg mange smøger, drikker alkohol og slutter af med joints.

Det forholder sig sådan at, jeg får svært ved at trække vejret. Det føltes lidt som om der er sprunget nogle blodkar i mine lunger og får nogle gange også en trykken for brystet.

Ville høre, om der er nogen der har prøvet noget lignende og har nogle gode råd?

Overvejer snart at få kontaktet min læge, men ville først lige tjekke herinde.

- Beklager hvis konstruktionen af mit indlæg er lidt forvirrende, men kan undskylde med at jeg er ny herinde.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg er ikke læge og vil ikke ud fra din tekst komme med en diagnose! Trykken for brystet kan være dine lunger der gør ondt pga. cigaret rygning. Jeg har samme problem pga. rygning. Dog ikke kun cigaretter!

Men igen, jeg er ikke læge og jeg kan ikke fortælle dig om dit problem er samme som mit! Men jeg ville lige komme med lidt input.

Junior medlem

Har bare hørt lidt om, at amfetamin kan får blodkarene til at springe i lungerne. Noget med at det gør lungerne mere udsatte for skade, hvis man ryger cigarretter samtidig.
Får lige at give lidt mere info, så er det blevet bedre i løbet af dagene, for er også begyndt at trappe ned på rygningen.
Vil bare lige høre, om jeg skal holde mig fra amfetaminen til nytår? det er nemlig meningen det skal være sidste gang og så bliver det kun roskilde festival fremover :)

Medlem
Brugeravatar

Jeg er ikke ekspert og jeg kender intet overhovedet til din livsstilshistorie udover at du tager amf en gang imellem og ryger.

Men amfetamin øger blodtrykket, og et øget blodtryk kan skade blodkarene så de bliver mere modtagelige overfor åreforkalkning.
Hjertet komme desuden på overarbejde og på langt sigt vil hjertet blive større og derfor bruge mere ilt.

Når du ryger (jeg ved ikke hvor meget du ryger) vil dine røde blodceller blive beskadiget og samle sig som "plagues" som er et af de første stadier ved åreforkalkning.
Dit blods koagulationsevne vil blive større hvilket gør eventuelle åreforkalkninger værre end de ellers vil have været.
derudover vil dit blod på langt sigt blive tykkere hvilket betyder at dit hjerte skal arbejde endnu hårdere.

Nu har jeg glemt hvor jeg vil hen med min post (aftenjoint - satans), men hvis dit blod er tykt og du på samme tid er udsat for åreforkalkning vil hjertet arbejde betydeligt hårdere og det kan sikkert manifestere sig i en form for smerte i dit hjerte.
Er lidt blank når det kommer til dine lunger udover selvfølgelig at røg sku aldrig er det sundeste.

Men snak med din læge, det kan være en masse lige fra piveri til begyndelsen på en blodprop, og ingen herinde vil kunne give dig et kvalificeret svar da vi hverken kender din alder, sygdomshistorie eller livsstil

Alt godt - mig (:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]