Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 jul 2025 07:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Jeg har haft lidt svært ved at finde ud af hvor ofte og i hvilke mængder man kan tage amfetamin uden at risikere fysiske eller psykiske komplikationer. Er der nogen der kan give et svar på dette?

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: by #2
Du burde ikke tage det lort overhovedet, hvis du endeligt skal have noget må coke være bedre. Og vil anbefale at det ikke sker mere end et par gange om året!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

sharrow skrev:
Du burde ikke tage det lort overhovedet, hvis du endeligt skal have noget må coke være bedre. Og vil anbefale at det ikke sker mere end et par gange om året!

Coke meget bedre? Kokain er sgu ligeså farligt og slidende på kroppen som amfetamin.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: by #2
Hey, vi kan godt blive enige om at de begge er dårlige for kroppen, det er jo ikke det. Men jeg har bare hørt her og der at amphetamin er meget værre en coke for kroppen, kan være jeg tager fejl. Holder selv stærke stoffer til meget sjældent brug (ca. hvert tredie år).

Der må være andre herinde der har en mere saglig forklaring på forskellen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er meget svært at sige hvornår man overskrider grænsen til, at ens forbrug blir "skadeligt" - den er flydende og individuel. Nogen mennesker vil med det samme opleve meget negative effekter dagene efter, andre vil ikke.
Der hvor der begynder at blive problemer er nok når man rammer 3-4 gange om måneden, i længere tid og med doser der er mere end minimale. Jeg tror hovedsageligt faren ligger i den belastning man udsætter kroppen for, når man er påvirket en hel nat, ofte med megen fysisk aktivitet og ingeng søvn og hvile. Forlænger man turen til måske to døgn stiger presset selvfølgelig eksponentielt. Hvis man så tager stoffet en uge efter igen, så er risikoen der for, at kroppen ikke har nået at restituere ordentligt, og så kan den nedadgående spiral være startet.

1-2 gange pr to måneder tror jeg de fleste vil kunne klare uden nogen bivirkninger, udover i de nærmeste dagen efter. Tid til at restituere er det vigtigste (selvfølgelig forudsat man ikke indtager enorme doser af 2+ gram e.lign., eller drikker 25 genstande).

Det er den fysiske side. Psykiske bivirkninger er sværere at forudsige, de er mere individuelle.

Jeg er sikker på, at hovedfaktorene for at minimere bivirkningerne er: Hvile, massere af sund mad (man ska ikke undervurdere hvor meget energi man bruger på sådan 10 ekstra, aktive timer i et døgn) og så at man ikke bruger det mere end højest en gang om måneden.

sharrow skrev:
Du burde ikke tage det lort overhovedet

Smag og behag. Jeg kan godt li' amfetamin, og synes ikke det er et lortestof.

Medlem
Brugeravatar

sharrow skrev:

Dit råd er næsten mindre værd end hvad Sundhedsstyrelsen har at byde på :roll:

Homo Superior skrev:
Det er meget svært at sige hvornår man overskrider grænsen til, at ens forbrug blir "skadeligt" - den er flydende og individuel. Nogen mennesker vil med det samme opleve meget negative effekter dagene efter, andre vil ikke.
Der hvor der begynder at blive problemer er nok når man rammer 3-4 gange om måneden, i længere tid og med doser der er mere end minimale. Jeg tror hovedsageligt faren ligger i den belastning man udsætter kroppen for, når man er påvirket en hel nat, ofte med megen fysisk aktivitet og ingeng søvn og hvile. Forlænger man turen til måske to døgn stiger presset selvfølgelig eksponentielt. Hvis man så tager stoffet en uge efter igen, så er risikoen der for, at kroppen ikke har nået at restituere ordentligt, og så kan den nedadgående spiral være startet.

1-2 gange pr to måneder tror jeg de fleste vil kunne klare uden nogen bivirkninger, udover i de nærmeste dagen efter. Tid til at restituere er det vigtigste (selvfølgelig forudsat man ikke indtager enorme doser af 2+ gram e.lign., eller drikker 25 genstande).

Det er den fysiske side. Psykiske bivirkninger er sværere at forudsige, de er mere individuelle.

Jeg er sikker på, at hovedfaktorene for at minimere bivirkningerne er: Hvile, massere af sund mad (man ska ikke undervurdere hvor meget energi man bruger på sådan 10 ekstra, aktive timer i et døgn) og så at man ikke bruger det mere end højest en gang om måneden.

sharrow skrev:
Du burde ikke tage det lort overhovedet

Smag og behag. Jeg kan godt li' amfetamin, og synes ikke det er et lortestof.

Tak for et godt og fyldestgørende svar.
Med dine råd, tror jeg at min politik i forhold til stoffet bliver at holde det til ferierne, for at være sikker på at have tid til at hvile og så det ikke påvirker mine studier. Og så sørge for aldrig at køre en hel nat uden søvn (evt. sørge for ikke at indtage amfetamin efter kl 24), samt at spise massere af mad før og efter.
Lyder det fornuftigt? Eller tager jeg ikke højde for de psykiske konsekvenser ved et sådant forbrug, hvis der overhovedet kan være nogle?

Insane psychedelia user!

sharrow skrev:
Hey, vi kan godt blive enige om at de begge er dårlige for kroppen, det er jo ikke det. Men jeg har bare hørt her og der at amphetamin er meget værre en coke for kroppen, kan være jeg tager fejl. Holder selv stærke stoffer til meget sjældent brug (ca. hvert tredie år).

Fra et andet topic:

Citat:
akut kan kokain medføre forstyrrelser i hjerterytmen, aorta-dissektion samt cerebrale og myokardielle infarkter. På længere sigt kan progressiv skade på hjertemuskulaturen medføre hjertesvigt. Og glem ikke at kombination med alkohol medfører den herlige metabolit cocaethylen, som er endnu værre for hjertet. Velbekomme!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Tak for et godt og fyldestgørende svar.
Med dine råd, tror jeg at min politik i forhold til stoffet bliver at holde det til ferierne, for at være sikker på at have tid til at hvile og så det ikke påvirker mine studier. Og så sørge for aldrig at køre en hel nat uden søvn (evt. sørge for ikke at indtage amfetamin efter kl 24), samt at spise massere af mad før og efter.
Lyder det fornuftigt? Eller tager jeg ikke højde for de psykiske konsekvenser ved et sådant forbrug, hvis der overhovedet kan være nogle?

Det lyder helt eksemplarisk og fornuftigt :)
At sætte et tidspunkt for den sidste streg er en super idé, og en god måde at sørge for at man også ka få noget søvn.

Psykiske konsekvenser kan du selv bedst vurdere, men din plan er meget fornuftig og hvis du følger den burde du i hvert fald ha minimeret risici!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg vil lige indskyde at hvis du tager den sidste streg kl 24, så får du ikke sovet før omkring ved 7-tiden, hvis det da er stof af bare nogenlunde kvalitet.

En anden god ting er også at huske at spise både før, efter, og ikke mindst under påvirkningen af stoffet, selvom det kan være svært der. Tving en smule mad i dig, det vil helt klart komme dig til gode.

Medlem
Brugeravatar

Af mad kan jeg helt klart anbefale noget koldt yoghurt evt. med små rugbrøds stykker i, det syntes jeg er let af klemme ned.

Junior medlem

Geografisk sted: The Moon
Hvis du vil tage amfetamin, hvor du tager det for at blive 'lam', så skal du køre den en nat ud, for at få den fulde effekt - 0.5-1 gram vil jeg sige, kommer an på din tolerance og hvor godt det er selvfølgelig. Du skal nok heller ikk regne med du kommer til at spise masser af mad bagefter, eftersom din apetit forsvinder, tørke i munden, så det er generalt svært at spise f.eks. en hotdog eller lignede, men altid godt at drikke vand.

Har selv været ude i en periode hvor jeg tog amfetamin hver weekend næsten i omkring 3 måneder, og egentligt ikk fordi jeg har mærket nogle seriøse bivirkninger, men nok mest også fordi jeg som regel ikk kørte den længere end 1 dag (fx: startede fredag, gik i seng lørdag morgen-aften).

Det farlige ved amfetamin er at det er 100% affaldsstoffer, det bliver forbrændt gennem dit sved, du er vågen nok min. 10 timer end normalt og minimal apetit. Det var de fysiske.

Det farligste ved det psykiske er at hvis du tar det i en længere periode kan du ødelægge de celler i hjernen der producer dopamin (Det gør andre stoffer også: kokain, mdma osv). f.eks. kokain 'narrer' din hjerne til at producer 2-5 gange mere dopamin eller den overhovedet selv kan, dvs sige du har været mere lykkelig end en person der ikk har taget stoffer kan blive... men med tiden lukker hjernen ned for de celler, så du producere mindre dopamin, når du ikk tager stoffer..

Måske meget af det jeg skrev, ved du i forvejen, men meget godt at huske på.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På sølvfadet med flag i
asabadjan skrev:
Det farlige ved amfetamin er at det er 100% affaldsstoffer, det bliver forbrændt gennem dit sved, du er vågen nok min. 10 timer end normalt og minimal apetit. Det var de fysiske.

Det farligste ved det psykiske er at hvis du tar det i en længere periode kan du ødelægge de celler i hjernen der producer dopamin (Det gør andre stoffer også: kokain, mdma osv). f.eks. kokain 'narrer' din hjerne til at producer 2-5 gange mere dopamin eller den overhovedet selv kan, dvs sige du har været mere lykkelig end en person der ikk har taget stoffer kan blive... men med tiden lukker hjernen ned for de celler, så du producere mindre dopamin, når du ikk tager stoffer..

Måske meget af det jeg skrev, ved du i forvejen, men meget godt at huske på.

a hvad for noget? Kilde tak :cheers:

Medlem

Trådstarter

Dit spørgsmål er meget relevant men desværre tror jeg næppe nogen kan svare dig på det. Det er et spørgsmål som jeg selv har tumlet med men vi får jo ikke nogen råd fra SST desværre. Ift alkohol ved vi at man næppe bør drikke mere end 21 genstande om ugen men mht andre stoffer skal vi bare holde os fra dem - period. Det er en ærgerlig og useriøs indstilling desværre.

Desuden vil dit spørgsmål vel kræve en definition af begrebet skadeligt. Der er meget der er "skadeligt" i denne verden, men det holder vi os ikke nødvendigvis fra fordi verden simpelthen ville være for kedelig

Mht. kokain vs amf er det altså en myte - som høres gang på gang - at koka skulle være mindre skadeligt end amf (angiveligt fordi amf er syntetisk i modsætning til koka). Langt de fleste sammenligninger jeg har set af stoffers skadelighed lister kokain højere end amf.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]