Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jul 2025 22:07

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Jeg har valgt at smide den her ind under syntetiske, på trods af at alkohol er et naturligt produkt - mener ikke der findes et forum som passer bedre.

Jeg savner lidt god HR om alkohol her på psychedelia.dk. Der er flere ting som slår mig, med denne specifikke drog: i legaliseringsdebatter träkkes alkohol frem som et farligt alternativ til mere harmlöse rusmidler, som et eksempel på den paradoksale lovgivning (jeg ved at mange er i mod denne slags sammenligninger, don't flame me). I andre tråde tales frit om voldsomme drukture, som var det ingen ting.
En anledning til at alkohol ikke tages seriöst, på linje med andre stoffer, kan väre at det kulturelle aspekt (vi har alle drukket, alle kender doseringerne på rygraden, så man taler ikke en gang om det som doseringer etc.), som ligesom indikerer at vi allerede ved alt om alkohol, og at ekstra HR er pjat. Sundhedsstyrelsen har til og med valgt at lave en guideline (i bedste HR ånd) med anbefalede max värdier for folks alkoholindtag - et max som jeg selv finder en smule voldsomt.
Vi kender alle til skaderne ved alkoholmisbrug, da de fleste byer har nogle lokale drankere som fungerer som sörgelige påmindelser om hvad livet kan ende med. Dette "resultat" er dog langt fra de flestes hverdag, og forbindes med et ulykkeligt liv etc.

Men hvad er sandheden om alkohol?

I denne tråd kunne jeg godt tänke mig at vi samlede lidt generelle fakta om alkohol (ikke bare genstandsmål) f.eks.:

*Hvordan opstår alkoholtolerance?

*Hvor lang tid går der ca. inden tolerancen er nulstildt?

* evt. en opklaring på hvordan alkoholtolerancen opstår og fungerer (f.eks. har jeg läst at tolerancen efter et misbrug er evig - dine receptorer hhviler blot når du er törlagt, men en enkelt drink kan väkke dine abstinenser igen).

*Tegn på overforbrug - eks. skader, hvordan de viser sig (eller blot den forhöjede dosis pr. druktur).
Kom gerne med egne erfaringer, kilder eller andet af relevans.

Mvh. PMD.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
Nice topic!

Jeg har tit undret mig over alkoholtolerans, da fænomenet efter min mening er lidt specielt.

I perioder har jeg været stiv hver weekend, hvilket har givet tolerans. En langtidsvarende toleranse, der også gjorde at jeg skulle drikke mere, selv hvis der gik 2 weekender(Jeg siger skulle, ikke kunne, det er ikke fedt at skulle drikke meget. Det er dyrt og man får værre tømmermænd)

Samtidigt blev jeg dårligere til at opfange rusen. Idag kan jeg mærke når jeg har drukket 1-2 bajere, det giver en varmende fornemmelse i kroppen og jeg bliver lidt let i hoved. Da jeg var stiv hver weekend, kunne jeg ikke mærke noget før en 3-4 bajere.

Sundhedsstyrrelsens HR hedder max 21 om ugen for mænd, hvilket er ret højt efter min mening, 3 genstande om dagen? samtidigt med at de siger max 5 genstande på én aften, hvilket er så lavt at folk ikke vil følge det..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Jeg har faktisk oplevet det samme. Og jeg har ikke helt luret hvordan tolerancen forholder sig, for mit eget vedkommende. Efter 4 måneder uden nogen alkohol blev jeg pinligt beruset af 3 öl - tre uger efter drak jeg en halv flaske rom, og var nogenlunde ved mine fulde (lol) fem. Siden hen har jeg drukket 0,5 liter 10,6 procent öl, som slog mig omkuld, en uge senere drak jeg det modsvarende i normal (5,0%) og fölte nästen ingenting.

Er der nogle som kender til en form for generelisering mht. tolerance etc? F.eks. siger man 3-5 dage med hallucinogener som LSD og psilocin.

Evt. lidt med abstinenser og lignende?

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Den farmakologiske tolerance der opstår skyldes en øget aktivitet af enzymerne alkohol-dehydrogenase.

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Paul Muad Dib skrev:
Jeg har faktisk oplevet det samme. Og jeg har ikke helt luret hvordan tolerancen forholder sig, for mit eget vedkommende. Efter 4 måneder uden nogen alkohol blev jeg pinligt beruset af 3 öl - tre uger efter drak jeg en halv flaske rom, og var nogenlunde ved mine fulde (lol) fem. Siden hen har jeg drukket 0,5 liter 10,6 procent öl, som slog mig omkuld, en uge senere drak jeg det modsvarende i normal (5,0%) og fölte nästen ingenting.

Måske kan forskellene i virkning til dels forklares af maveindholdet? Jeg synes der er en verden til forskel mht. hvor hårdt alkohol slår på fuld eller tom mave.

Jeg mindes selv at have oprettet et alkohol HR topic i tidernes morgen, som ikke blev taget særligt seriøst :lol:

Medlem

Hvorfor synes i at 3 genstande om dagen lyder af meget? For tiden ligger jeg godt nok omkring ca 1 om dagen, nogen gange ingen. Men har da ligget på 3, og mindes ikke nogle tegn på overbelastning af helbredet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
Urt; Jeg synes det virker lige så slemt at drikke 3 bajere om dagen, som at ryge et par milde joints, om dagen.
Det kan ikke anbefales at ryge joints hver dag.. også selvom man ikke får tegn på helbredssvigt.

Personligt har jeg været beruset 3-4 gange inde for det sidste år, da jeg ikke bryder mig særlig meget om hverken smagen eller virkningen af ethanol... desuden er det skræmmende så mange der dør af det.

Paul maud> Fænoment omkring alkohol og dosering er efter min mening også yderst dårlig HR kontra andre stoffer. Med alkohol skal man lige så stille opbygge sig en rus, det tager lang tid. Oftest skal der store mængder væske igennem systemet og man skal pisse hele tiden(kender i andet narko der gør man skal pisse hver 20ende minut?)

En god aften på alkohol ender desuden med at man brækker sig. - Hvis jeg ikke gør det under selve drukturen, gør jeg når jeg kommer hjem.

Citat:
Alkohol, så kan vi pisse og brække os sammen!

Medlem

For voksne er det sundere at drikke et 1 glas rødvin om dagen, end slet ikke at drikke noget alkohol. Det er noget med at alkoholen og antioxidanterne i vinen er godt for ens sundhed.

http://ing.dk/artikel/98572-drik-et-hal ... r-laengere

Her er noget om det, men de siger ½ glas.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Bør denne lægge i syntetiske? En gæring er som sådan ikke nogen syntetisk proces, ihvertfald ikke noget man typisk fremstiller i et laboratorie med rene kemikalier og synteseveje.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]