Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 13:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
En af mine gode venner er rendt ind i den kedelige situation at han er blevet ramt af en depression og noget angst, han er efterfølgende kommet i behandling med en SSRI ved navn cipralex. Skulle vist være et meget std drug som de udskriver til den slags. Oveni hatten har han fået oxapax og diazepam, de skulle svjv være til at tage hvis angsten skulle melde sig. Depressionen/angsten skulle ifølge hamselv være udløst af amfetamin, hvilket han selvfølgelig ikke rører længere.
Anyways, vil jo gerne hjælpe ham så meget jeg kan, er ofte ovre ved ham, holder ham ved selskab og gør hvad jeg nu kan.
Han ryger cannabis på daglig basis hvilket han egentlig lader til at have det fint med, får ham til at slappe af og føle sig godt tilpads.
Derimod alkohol er jeg lidt bekymret ved, lige nøjagtig dette gør ham fuldstændig psykotisk, når han tager i byen drikker han sig fuldstædnig i hegnet og (har ikke været ude at drikke med ham mens han har været syg) ringer ofte til mig midt om natten og er tilsyneladende bange, frustreret eller vil bare gerne snakke med en person han stoler på. Har sagt til ham han ikke skal drikke, men han er dårlig til at høre efter.

Well, ved ikke om i kan diagnosere noget ud fra den lille smøre der, men mit egentlige spørgsmål var om det ville skade at give ham 100-200mg 5-HTP om dagen i en periode for at se om det kunne hjælpe ham lidt på vej? Og hvor længe går der egentlig før 5-HTP'en er blevet optaget og har effekt?

Medlem

Angående druk og SSRI, så har jeg efterhånden været sammen med et par piger der var på disse lykkepiller og det er mit indtryk at sprit+lykkepille comboen gør en til en mean drunk! Det giver blackouts og man bliver så stiv at man er helt ved siden af sig selv, det er hvad jeg har oplevet anyways.... Så prøv lige at sige til ham at der også er andre der mener at det ikke er en god ide med alkohollen så længe han er på cipralex, kan være det hjælper...

Medlem

Nu ved jeg ikke så meget om din vens "diagnose", men at han bare så'n lige får udskrevet både et SSRI, men specielt, også Oxapax og Diazepam synes jeg er forargende.
At give benzoer imod angst, når man samtidig har en depression og ryger hash på daglig basis tror jeg nemt kan ende galt.
Ved hans læge overhovedet han ryger hash hver dag?

Desuden skal han jo være opmærksom på at han vil have Diazepam i blodet i ret lang tid efter han har indtaget det, og skal derfor være varsom med at drikke alkohol dagen(e) efter, også selvom han kun får terapeutiske doser.

Kan desværre ikke hjælpe mht. om det er en god idé at prøve med en "5-HTP-kur"

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Arreats skrev:

Så bare husk at det nok ikke er en god ide at blande SSRI med 5-HTP, men at han skal være helt udtrappet inden en evt. 5-HTP-kur begynder... ;)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Det er en rigtig dum ide at give ham 5-HTP oveni lykkepillerne. Risikoen for serotoninsyndrom er der helt sikkert.
Ligeledes burde han ikke ryge, da hash har det med at fremkalde angsten. Ikke nødvendigvis mens han ryger, men det kan give den der følelse af, at man ikke helt er sig selv/at man er ved siden af sig selv, og den kan være uhyre angstprovokerende.
Det samme gælder sådan set store mængder alkohol. Den svimmelhed, der dukker op ved for megen alkohol kan også sagtens være en trigger.
OG som det sidste vil jeg også brokke mig lidt over, at lægen har givet ham benzoer mod selve anfaldene. Specielt diazepam med den lange halveringstid (mellem 36-90 timer, hvis ikke jeg husker helt galt). Hvad i alverden skal det nytte? Alle dem jeg kender, der har døjet med angstanfald har fået udskrevet truxaler, hvilket imo er et væsentligt bedre alternativ. Ikke så tungt for kroppen, og hurtigere ude af systemet igen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
^ Præcis... Et andet alternativ til diazepam (hvis man vil være mere "på" i hverdagen), kunne være clonazepam, da de har en væsentlig lavere halveringstid (18-50 timer). Og er ikke nær så bedøvende som mange andre.

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Eftersom et hverdagsforbrug af hash kan føre til både depression og angst hos nogle, burde han stoppe med at ryge. Faktisk synes jeg at det ville være bedre for ham helt at droppe indtaget af alle psykoaktive stoffer, og så arbejde med angsten via kognitiv terapi, psykoterapi, meditation, åndedrætsøvelser, eller en hvilken som helst anden stoffri metode. Nu er jeg ikke læge, men tænker at det altså må være bedre end at (i de vildeste stunder) være påvirket af hash, ssri, diazepam, oxazepam, evt. 5-htp OG alkohol.

Måske det var på tide med en kold tyrker istedet for blot at hælde flere og flere substanser oven i hinanden? Men den nuværende "løsning" kommer han da længere og længere væk fra det reelle problem IMHO.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Arreats skrev:
Nu ved jeg ikke så meget om din vens "diagnose", men at han bare så'n lige får udskrevet både et SSRI, men specielt, også Oxapax og Diazepam synes jeg er forargende.
At give benzoer imod angst, når man samtidig har en depression og ryger hash på daglig basis tror jeg nemt kan ende galt.
Ved hans læge overhovedet han ryger hash hver dag?

Desuden skal han jo være opmærksom på at han vil have Diazepam i blodet i ret lang tid efter han har indtaget det, og skal derfor være varsom med at drikke alkohol dagen(e) efter, også selvom han kun får terapeutiske doser.

Ja, lægen er godt klar over han ryger hash dagligt, men det er en eller anden læge studerende som sådan set bare udskriver til ham. Han misbrugte de oxapaxer og diazepamer rimelig hårdt på et tidspunkt. Tog ihvertfald langt over det lægen havde anbefalet, men alligevel udskrev hun bare når han kom derned, dvs hun var sådan set ved at hjælpe ham ud i et nyt misbrug.

Har jeg også gjort ham opmærksom på, og sagt han ikke skal tage diazepam 2 dage før han skal drikke, hvis han absolut skal drikke. Ved godt halveringstiden er på 72 timer, men vil heller ikke have han skal sidde og have angst op til en tur i byen, hvis det skulle melde sig. Though har han vist ikke de diazepamer mere.
xun skrev:
Arreats skrev:

Så bare husk at det nok ikke er en god ide at blande SSRI med 5-HTP, men at han skal være helt udtrappet inden en evt. 5-HTP-kur begynder... ;)

Okay også det jeg var lidt og tvivl om, og derfor ikke har tilbudt ham dem endnu :)
noname skrev:
Det er en rigtig dum ide at give ham 5-HTP oveni lykkepillerne. Risikoen for serotoninsyndrom er der helt sikkert.
Ligeledes burde han ikke ryge, da hash har det med at fremkalde angsten. Ikke nødvendigvis mens han ryger, men det kan give den der følelse af, at man ikke helt er sig selv/at man er ved siden af sig selv, og den kan være uhyre angstprovokerende.
Det samme gælder sådan set store mængder alkohol. Den svimmelhed, der dukker op ved for megen alkohol kan også sagtens være en trigger.
OG som det sidste vil jeg også brokke mig lidt over, at lægen har givet ham benzoer mod selve anfaldene. Specielt diazepam med den lange halveringstid (mellem 36-90 timer, hvis ikke jeg husker helt galt). Hvad i alverden skal det nytte? Alle dem jeg kender, der har døjet med angstanfald har fået udskrevet truxaler, hvilket imo er et væsentligt bedre alternativ. Ikke så tungt for kroppen, og hurtigere ude af systemet igen.

Tror desværre ikke jeg får ham til at stoppe med at ryge cannabis, han har altid gjort det og hans familie gør det, men skal nok give det et forsøg.
Ja vil jeg give dig ret i, men som jeg også har skrevet ovenover så synes jeg ikke hans læge (en læge studerende) har gjort det særligt tilfredsstillende. Hun holder ikke øje med hvor meget hun udskriver til ham og synes generelt ikke hun har håndteret det særlig professionelt. Han fik diagnosen ved han ikke rigtig kunne trække vejret, han troede det var en slem forkølelse men fik så at vide det var angst anfald. Jeg er ikke læge så kan ikke kommentere det, selvom det lyder lidt suspekt. Også derfor jeg er kommet lidt i tvivl om cipralex overhovedet er det eller noget han skal have, da der er listet en del bivirkninger omkring dette SSRI.
Drupe skrev:
Eftersom et hverdagsforbrug af hash kan føre til både depression og angst hos nogle, burde han stoppe med at ryge. Faktisk synes jeg at det ville være bedre for ham helt at droppe indtaget af alle psykoaktive stoffer, og så arbejde med angsten via kognitiv terapi, psykoterapi, meditation, åndedrætsøvelser, eller en hvilken som helst anden stoffri metode. Nu er jeg ikke læge, men tænker at det altså må være bedre end at (i de vildeste stunder) være påvirket af hash, ssri, diazepam, oxazepam, evt. 5-htp OG alkohol.

Måske det var på tide med en kold tyrker istedet for blot at hælde flere og flere substanser oven i hinanden? Men den nuværende "løsning" kommer han da længere og længere væk fra det reelle problem IMHO.

Samme mening jeg har, han er pt til noget hypnose på lolland. Men han er bare typen man ikke lige kan få banket sådan nogle ting ind i hovedet på, fx hvis jeg siger til ham han ikke skal drikke så smiler han bare og siger jaja. Well, selvom han ikke hører så godt efter er han sgu stadig min ven, og derfor vil jeg hjælpe ham så godt jeg kan. Men der har været meget misbrug i og omkring hans familie, ved ikke om de har en tendens til at blive "glade for rusmidlerne".

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]