Drupe skrev:
Så vidt jeg har læst var det mere noget med at at brugeren tog en inhalation ad gangen, og ikke noget med at blive ved til bevidstløshed. I hvert fald ikke når det var i terapeutisk øjemed.
Hehe, det kommer vist an på hvor radikalt terapeuten er anlagt.
Time Magazine skrev:
In the Meduna method, the patient gets a mixture of 70% oxygen and 30% carbon dioxide† through an ordinary anesthetic mask. After a dozen whiffs (on the average), the patient loses consciousness. He usually sweats and begins to struggle.
See the Stars. After 30 to 50 respirations his legs move as if he were riding a bicycle. Both arms and legs may move, as if the patient were trying to run on all fours. He may see whole constellations of stars, or orange suns, and have vivid dreams. The patient does not, as in psychoanalysis, prattle endlessly about his past. Each treatment lasts only five or six minutes. The patient may get as many as a hundred of them, gradually becoming more relaxed.
(
Time: Shocking & Choking)
Meduna brugte det på et tidspunkt som en slags alternativ til elektrochockterapi. Nogen steder i litteraturen omtales blandingen som "panicogen" -

lyder lækkert, ikk'?
Edit:
Drupe skrev:
Jeg synes især det er tankevækkende vi gennem afbrændingen af fossile brændsstoffer faktisk øger koncentrationen af en ret potent psykedelisk stof i atmosfæren...selvom det selvfølgelig stadig er kun er små mænger.

Jeg tror vi skal til at fyre nogen seriøse mængder fossile brændstoffer af før det vil få nogen som helst effekt på bevidstheden - fra 1960 til nu er den atmosfæriske koncentration af CO[sub]2[/sub] steget fra omtrent 0,032% til 0,038% - og der er altså et stykke vej til at det begynder at give mentale effekter, kan jeg forestille mig. Og siden det sker så langsomt, vil adaptive funktioner i kroppen efter min mening til fulde opveje ændringen. Stigningen er foruroligende på mange andre planer, men lige med hensyn til psykoaktivitet tror jeg ikke vi skal forvente det helt store.