Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 aug 2025 14:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: K-hole?
Junior medlem
Brugeravatar

Hey. Jeg er ret ny herinde og har aldrig prøvet ketamin før, men jeg har hørt mange omtale et såkaldt 'k-hole'. Mit spørgsmål er så, hvad det er? Jeg har prøvet at søge herinde, men har endnu ikke fundet et svar, der gjorde det forståeligt :)

Titel: Re: K-hole?
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
Det er heller ikke lige sådan at forklare hvad et k-hul er...
fysisk set er at at tage så meget ketamin at du ryger halvvejs i narkose.

hvad der så sker oppe i bøtten på dig, det er svært at forklare...

For mig starter det gerne med følelsen at jeg falder lige så stille igennem min madresse, efter jeg er igennem det første lag begynder hastigheden at stige, enormt. - Det er næsten frit fald.

Efter et stykke tid(tjaeh man kan vel ikke sige efter nogen meter hæhæ) - så begynder jeg at fange luften og komme fremad samtidigt... lidt ligesom en rutchebane.. - og så begynder det. (kommer gerne lige igennem en tunnel eller 2 i starten :o) - Hvad jeg oplever derefter... det er vidt forskelligt.

Men jeg synes næsten altid jeg oplever den første del, ret "ens" hver gang. Er der andre der har det på samme måde?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Først og fremmest, velkommen til! :)

http://en.wikipedia.org/wiki/K-Hole Der står lidt "fakta" om det. Ellers er der også masser af rapporter, både her på siden og på http://www.erowid.org som omhandler k-hul oplevelser. Søg og du skal finde :wink:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
Ambient skrev:

gres: Tilmeldt: 09 sep 2008.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Jeg kan godt nikke genkendende til nogle/noget af spiffeh's oplevelser - jeg har dog endnu ikke oplevet at falde igennem min madress, nærmere at det er her jeg tar springet fra og ind i en slags rutsjebane af uffatelig fart - der sker simpelt hen så mange ting, på enormt kort tid at det kan være svært at samle det sammen bagefter.... Må dog sige, at jeg med en ret god portion k-holes på bagen, også har oplevet det stik modsatte, faktisk at jeg kunne, efter noget tid, samle mit trip om en eller få ting - specielt hvis jeg havde et ønske om et før mit k-hole, at det måske kunne belyse nogle ting jeg baksede med IRL, og so far har det været ret givende faktisk! Er endnu ikke nået til det punkt, hvor jeg kan styre k-holet 100% og slet ikke i begydelsen når farten virkelig tager fat og slynger mig ud i kosmos - måske det kommer en dag, at jeg kan styre mit k-hole 100% men så ville lidt af det spændende nok lidt gå af det også - men syntes det er fedt, at jeg på et tidspunkt i hullet kan tage styringen mere eller mindre, og belyse personlige og forståelige aspekter....

Junior medlem
Brugeravatar

Hehe, mange tak for svarene! Det lyder dog relativt sindssygt at tage så meget, at man ryger halvvejs i psykose :D

Dedikeret medlem

gres skrev:
Hey. Jeg er ret ny herinde og har aldrig prøvet ketamin før, men jeg har hørt mange omtale et såkaldt 'k-hole'. Mit spørgsmål er så, hvad det er? Jeg har prøvet at søge herinde, men har endnu ikke fundet et svar, der gjorde det forståeligt :)

K-Hole er IMO et socialt/sprogligt konstrueret fænomen.

Junior medlem
Brugeravatar

Flaban skrev:
gres skrev:

Forklar? :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Farveladeland
gres skrev:
Hehe, mange tak for svarene! Det lyder dog relativt sindssygt at tage så meget, at man ryger halvvejs i psykose :D

NARKOSE! ;)

Det er to helt forskellige ting! 8)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Flaban skrev:
gres skrev:

Jeg er helt uenig. Der sker et kvalitativt skift når man kommer op over en vis styrke af virkningen, og det er det jeg refererer til som k-hole. Når jeg er i k-hole ved jeg ikke at jeg er i k-hole, men bagefter er jeg ikke i tvivl.

Dedikeret medlem

yeti skrev:
Flaban skrev:
gres skrev:

Jeg er helt uenig. Der sker et kvalitativt skift når man kommer op over en vis styrke af virkningen, og det er det jeg refererer til som k-hole. Når jeg er i k-hole ved jeg ikke at jeg er i k-hole, men bagefter er jeg ikke i tvivl.

Jeg ved det. jeg opponerer også bare imod at folk, når de taler om k-hole, prøver at ensrette oplevelsen - eller sætte den på formel. Som om at det er en færdig pakke man kan købe, pakke ud og opleve på lige fod med andre.
Det kan godt være jeg er en gammel sur mand der opfatter tingene unuanceret. Men man kunne vel også kalde det at være godt og grundigt blæst og så lade være med at piske en mystisk stemning op over noget som egentligt er ganske banalt.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Flaban skrev:
Det kan godt være jeg er en gammel sur mand der opfatter tingene unuanceret. Men man kunne vel også kalde det at være godt og grundigt blæst og så lade være med at piske en mystisk stemning op over noget som egentligt er ganske banalt.

For mig er det nu ganske mystiske oplevelser - jeg kender ikke til andre substanser som relativt reproducerbart kan inducere en følelse af egotab i mig samtidig med at opmærksomheden er vågen og iagttagende.

Dedikeret medlem

Prometheus skrev:
Flaban skrev:

For mig er det nu ganske mystiske oplevelser - jeg kender ikke til andre substanser som relativt reproducerbart kan inducere en følelse af egotab i mig samtidig med at opmærksomheden er vågen og iagttagende.

Jamen al respekt for at nogle får noget særligt ud af deres oplevelser på ketamin. Jeg er ikke imponeret over hesten og ønsker ikke at blive påduddet en nærmest elitær og definerende brugsanvisning på mine oplevelser.
Min opfattelse er at mange mennesker er meget enige om at definere noget der egentligt ikke kan defineres. Men i og med at der skrives en konsensus frem, så ender der alligevel med at et flyvsk fænomen bliver defineret. Og det bryder jeg mig ikke om.
Det er fint nok at man kan have behov for at formulere sig og få "styr på" eller formidlet en kommunikation omkring rusen, men jeg er bare ikke enig i at k-hole er en sandhed som skal tages for givet.

Edit: ubetydelige stavefejl rettet

Dedikeret medlem

yeti skrev:
Flaban skrev:
gres skrev:

Og det er da også en talemåde der er til at forstå. Andre udtrykker sig knapt så præcist. Du presser ikke noget ned over hovedet på andre (ud over et bestemt sprogbrug, og det er også det min kritik går på, men fred være med det), men vælger vel at bruge et accepteret ord, for at kommunikere om en tilstand. Det er min oplevelse at andre ikke har lært den kunst når talen falder på virkningen af ketamin.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Når jeg bruger betegnelsen K-hole, mener jeg en tilstand hvor man har mistet kontakten til den fysiske krop, ydre stimuli er helt eller delvis fraværende og man oplever sig selv som bevidsthed opmærksom på sig "selv" (selv i gåseøjne da dette selv, har ret videre grænser end hvad jeg i normal tilstand opfatter som mit selv). Oplevelsen af at svæve/flyde gennem tunneler er meget udbredt, fænomenet kaldes "K-tunneling" på engelsk. Jeg mener der er tale om ganske reel tilstand, der på fascinerende vis er relativt let reproducabel, når man har fundet den rette dosis, og altså ikke blot en social konstruktion. IMO har setting en vis indflydelse, og for at jeg personligt kan ramme K-hole kræver det jeg ligger ned og tripper i mørke. Jeg kan dog til dels godt følge dig Flaban, og jeg har på fornemmelsen at mange bruger betegnelsen i flæng, eks.v. tvivler jeg på ret mange er landet i K-hole mens de stod på dansegulvet somewhere, hvor "K-hole" måske mere korrekt dækker over "jeg var max blæst på ketamin".
Karl Jansen's studier af sammenligneligheden mellem folks beskrivelse af nærdødsoplevelser og K-hole oplevelser er ganske interessant, da ego-tab, møder med højere stående væsener etc. er relativt normalt og universelt i disse tilstande.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Prometheus skrev:
Flaban skrev:

Det synes jeg lyder underligt. På andre psykedelika er der da stor opmærksomhed på tabet?
Men ok, jeg ved godt, at hvis man ikke er klar, så blokerer man for oplevelsen og det bliver sort eller psykotisk, hvorimod ketamin kan være noget nemmere at samarbejde med ud i de sfærer, da det også bedøver kroppen. Hvordam krop-sind bevidsthed fungerer i denne sammenhæng kan jeg dog ikke give en særlig god forklaring på.
Jeg synes også modsat yeti, at jeg var ret klar over, at min oplevelse på ketamin var en ret stor oplevelse. Det føltes som at blive trevlet op og fungere som stringe i en kosmisk symfoni.. sagt sådan fortolkende flere år efter.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Ambient skrev:

http://en.wikipedia.org/wiki/K-Hole Der står lidt "fakta" om det. Ellers er der også masser af rapporter, både her på siden og på http://www.erowid.org som omhandler k-hul oplevelser. Søg og du skal finde :wink:

haha, kiggede jeg slet ikke på, gik bare ud fra postcount, men tak for rettelse. :wink:

Medlem

Medmindre man er klar på noget "meget fucking ekstremt", ikke nødvendigvis behagligt og grænsene til vanvittigt, ville jeg hverken opsøge k-holes eller eksperiementere med ketamin. Jeg har prøvet en del forskellige sager over årene, men intet har chokeret mig så meget som dette fænomen. Yderst tankevækkene dog. Har taget ketamin en håndfuld gange nasalt, men denne oplevelse har sat en stopper for det, ser ikke mig selv som en svag person, men dette stof er simpelthen for stærkt til mig, tog en ca. 1 cm x 1 mm line, en lille dosis sammenlignet med hvad jeg tidligere har kastet mig ud i.
De andre gange jeg har prøvet stoffet har det haft en beroligende, dissociative effekt givet mig lidt motoriske vanskeligheder, men selvom jeg fandt disse virkninger ret kraftige, kan det på ingen måde sammenlignes med "k-hole".

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]