Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 14:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Jeg har flere gang været udsat for at få en føelse af at det jeg sniffer kommer i lungerne. Jeg kan mærke det kraser i lungerne og hoster. Mit spørgsmål lyder: Kommer stoffet i mine lunger? For jeg nogen virknig af at det ende der? Er der andrer der har prøvet det? Hvad kan jeg gøre for at undgå det?

Medlem

Geografisk sted: Fyn er fin
øhhh ja når man indånder ting så ender noget af det som regel i lungerne men det er formentlig ikke ret meget da slimhinderne er rimelig effektive og det der ender i lungerne bliver også nemt optaget i blodet

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Så vidt jeg husker har det være debatteret før og konklusionen var at det gør det ikke.
Prøv og søg lidt efter det :)

Medlem

Xtreme skrev:
Så vidt jeg husker har det være debatteret før og konklusionen var at det gør det ikke.

Hvad gør det ikke? kommer i lungerne eller bliver optaget i lungerne?

Jeg har meget svært ved at tro på nogen af delene

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Zorglub skrev:
Xtreme skrev:

Hvad gør det ikke? kommer i lungerne eller bliver optaget i lungerne?

Jeg har meget svært ved at tro på nogen af delene

At det ikke kommer i lungerne, hæng mig ikke på på det, men prøv somsagt at søge lidt efter det :)

Men hvordan sniffer du? Hvis du gør dette korrekt burde det ikke være noget problem, Bedste sniffeteknik.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det kommer ned i ganen/spiserøret når det backdripper svjv.

Det skal være MEGET fint pulver, og det skal komme fuldstændigt udenom slimhinderne, hvis det skal ned i lungerne. Derfor er det højest sandsynligt at det skal vaporizes, hvis det skal derned (især hvis du eventuelt have effekt af det).

Medlem

tjah men det er forstøvet i luften så en lille del af det vil ende i lungerne og hvorfor skulle lungerne være dårligere til at optage stoffer end slimhinderne, millioner af kapillærer der sidder så yderligt så selv ilt kan diffundere ind i dem er nok ikke så dårlige til at optage stoffer heller

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Inde i pejsen.
jeg vil tro at det er fordi du sniffer for hårdt, fordi det er sker for mig en gang i mellem, hvis jeg er godt kogt. men imo er det værre at hoste det op, fordi det smager stadig af narko :/

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Zorglub skrev:
tjah men det er forstøvet i luften så en lille del af det vil ende i lungerne og hvorfor skulle lungerne være dårligere til at optage stoffer end slimhinderne, millioner af kapillærer der sidder så yderligt så selv ilt kan diffundere ind i dem er nok ikke så dårlige til at optage stoffer heller

Ilt er et VÆSENLIGT mindre molekyle end ca. alle stoffer. Ved ikke om det har noget at sige, men det er ihvertfald mindre chance for effekt.

Medlem

Electric skrev:
Zorglub skrev:

Ilt er et VÆSENLIGT mindre molekyle end ca. alle stoffer. Ved ikke om det har noget at sige, men det er ihvertfald mindre chance for effekt.

Ja det er korrekt, så redegør venligst for hvorfor slimhinderne skulle være bedre til at optage stoffer end lungerne hvor der er langt flere yderligere sidende blodkar

Senest rettet af Zorglub 11 okt 2008 18:37, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Lad os nu sige der skulle slippe noget forbi slimhinderne og svælget, så ville det være en så minimal del af det intet ville have at sige overhovedet, om så det blev optaget 100% ville man ikke mærke noget. Er også rimelig overbevist om at man begynder at hoste så snart der kommer bare en lille smule støv i halsen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Xtreme skrev:
Lad os nu sige der skulle slippe noget forbi slimhinderne og svælget, så ville det være en så minimal del af det intet ville have at sige overhovedet, om så det blev optaget 100% ville man ikke mærke noget. Er også rimelig overbevist om at man begynder at hoste så snart der kommer bare en lille smule støv i halsen.

Bevis på det du siger?

Xtreme skrev:
Lad os nu sige der skulle slippe noget forbi slimhinderne og svælget.

Bevis på at det ikke sker ofte?

Jeg synes rigtig mange brugere herinde siger ting som de kommer ikke i lungerne og man skal sniffe langsomt for så bliver det optaget korrekt.
Dog har jeg endnu ikke set andet end at det er noget i tror. Jeg og sikkert også andre ville enormt gerne se om det faktisk er noget i ved eller
om det bare er sådan i tror det hænger sammen grundet det virker mest logisk.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tvivler på at det er et emne videnskaben har været meget inde over, derfor er de fleste svar gætværk baseret på logik & sund fornuft :)
Men hvis nogle finder nogle artikler omkring dette, ville det være lækkert med nogle referencer !

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Portuz skrev:
Xtreme skrev:

Bevis på det du siger?

Portuz skrev:
Xtreme skrev:
Lad os nu sige der skulle slippe noget forbi slimhinderne og svælget.

Bevis på at det ikke sker ofte?

Jeg tvivler godtnok meget på man kan indånde støv fra div insufflerede ting uden at hoste som en ind i helvede. Og det der så evt skulle slippe fordi ville være så minimal en mængde at det intet ville have at sige mht rusen.

Modbevis det jeg siger?

Hvis ingen kan finde nogle beviser på topic'et så må brugerne jo komme op med deres teorier, modbevise hinandens osv indtil man når frem til den endelige konklusion.
Vil da mene en diskussion omkring emnet baseret på forskellige folks teorier er mere relevant for trådstarteren end ingen svar overhovedet.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg skal ikke modbevise det du siger, du skal bare beviser det du selv siger, for ellers må du jo skrive til trådstarter: tror jeg. Eller det virker mest logisk.

Hvordan skulle personen vide om du egentlig ved det eller om det bare er noget du tror fordi det virker mest logisk?

Hvis du tvivler så meget på man kan få støv i lungerne uden at hoste som en i helvede, hvad så med håndværkere som får diverse ting i lungerne? Det gælder måske ikke eller hvad. Hvorfor skulle det være så meget anderledes når man endda som stofbruger sniffet et stof ind i stedet for at indånde det?

Hvordan kan man nå til en konklusion hvis man faktisk på ingen måde med sikkerhed kan sige hvordan det er? Selvfølgelig er det bedre at folk snakker omkring tingene, men det virker virkelig som om i er skråsikre i jerer påstande. Jeg har godt nok, mange gange hostet ved at sniffe noget, om jeg så gjorde det langsomt som hurtigt. Jeg har bestemt også set mange andre hoste i op til flere minutter efter, men os folk som ikke hoster.

Længere oppe skriver Xtreme "Men hvordan sniffer du? Hvis du gør dette korrekt burde det ikke være noget problem" og så linker Xtreme til den "bedste" sniffe teknisk.
Dog er der ingen som definitivt ved hvad der er bedst.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Det er svært at finde en ordentlig kilde på det (jeg skal nok lede videre), men det virker sandsynligt at en mindre del insuffleret stof passerer helt ned i lungerne. Lungerne er glimrende til at optage mange stoffer, men hvis der er uopløselige indholdsstoffer i hvad man sniffer (f.eks. talcum) kan det give seriøse problemer.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Lægemidler der insufleres skal have en partikkelstørrelse der er størrer end 20µm da de ellers kan passere næsehulen og videre i luftvejssystemet.

Så er spørgsmålet om det kan hakkes så fint.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
DR-D skrev:
Lægemidler der insufleres skal have en partikkelstørrelse der er størrer end 20µm da de ellers kan passere næsehulen og videre i luftvejssystemet.

Så er spørgsmålet om det kan hakkes så fint.

Er det et problem at lægemidler passerer videre i luftvejssystemet hvis de er letopløselige, ikke-irriterende og til systemisk anvendelse?
Talcum, som anvendes en del som hjælpestof i tabletter, har ofte en partikelstørrelse på 2 - 10 µm - og er ikke opløseligt. Så vidt jeg lige kan se ville det være noget ondskabsfuldt stads at inhalere.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Ja talcum i lungerne kan bestemt ikke være nogen fest!

Såvidt jeg kan læse er aerosoler og inhalationsvæsker at foretrækker frem for deciderede inhalerede pulvere. Pulvere til inhalering skal være mindre end 3µm (og helst mindre) for ikke at give problemer med lungehinderne. Det fremgår som om det kun er midler der er direkte egnede (det fremgår ikke hvilke kriterier der kræves) til inhalation der må bruges da alt andet vil være skadeligt.

Medlem
Brugeravatar

Portuz skrev:
Jeg skal ikke modbevise det du siger, du skal bare beviser det du selv siger, for ellers må du jo skrive til trådstarter: tror jeg. Eller det virker mest logisk.

Hvordan skulle personen vide om du egentlig ved det eller om det bare er noget du tror fordi det virker mest logisk?

Hvis du tvivler så meget på man kan få støv i lungerne uden at hoste som en i helvede, hvad så med håndværkere som får diverse ting i lungerne? Det gælder måske ikke eller hvad. Hvorfor skulle det være så meget anderledes når man endda som stofbruger sniffet et stof ind i stedet for at indånde det?

Hvordan kan man nå til en konklusion hvis man faktisk på ingen måde med sikkerhed kan sige hvordan det er? Selvfølgelig er det bedre at folk snakker omkring tingene, men det virker virkelig som om i er skråsikre i jerer påstande. Jeg har godt nok, mange gange hostet ved at sniffe noget, om jeg så gjorde det langsomt som hurtigt. Jeg har bestemt også set mange andre hoste i op til flere minutter efter, men os folk som ikke hoster.

Længere oppe skriver Xtreme "Men hvordan sniffer du? Hvis du gør dette korrekt burde det ikke være noget problem" og så linker Xtreme til den "bedste" sniffe teknisk.
Dog er der ingen som definitivt ved hvad der er bedst.

I tråden "bedste sniffeteknik" skriver de næsten også alle sammen, at der ikke er noget, der kan betegnes "bedst", og derfor må svarene være baseret på deres egen erfaring og deres personlige mening angående hvad der er "bedst". Og når der så er en vis enighed iblandt folk, må man vel gå ud fra, at der er noget om det.

Det tror jeg :wink:

Og jeg synes også, at det virker mere logisk at gøre det stille og roligt, for man kan nemt komme til at smage det nede i halsen hvis man gør det for hurtigt. Har ikke overvejet hvor usundt det er hvis det kommer ned i lungerne (det ved jeg heller ikke noget om), men da de fleste stoffer smager klamt, vil man jo gerne undgå dette så det kun bliver optaget i slimhinderne.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]