Lamaa skrev:
Jeg har lige fået udskrevet noget ssri pga en lettere deprision. Jeg skal starte med 10mg om dagen i lidt tid og så gå op til 20 mg dagligt.
Så er det her jeg er i tvivl om jeg kan drikke alkohol og ryge hash når man tager pillerne?
og er der nogen stoffer jeg helt skal holde mig væk fra?
Såvidt jeg ved er der ikke nogen interaktion mellem hverken SSRI'ere og alkohol/hash. Du burde kunne indtage begge.
Af hensyn til depressionen kan det være smart ikke at køre sig fuldstændig ned på alkohol og hash. Nedturen efter en druktur kan godt være hård og i enkelte tilfælde give lidt små-depri, hvis man har gjort noget dumt under beruselsen.
Hash lader ikke umiddelbart til at være et større problem sammen med depression, men check Peter Eges
Enkelt er det jo ikke, hvor en masse psykiske sygdomme bliver sat overfor hashen.
Til gengæld bør du sky Ecstasy (MDMA), methylon og lignende "serotonintunge" stoffer som pesten. SSRI + MDMA er i sig selv dumt, da SSRI'en mindsker effekten af MDMA, men du risikerer også at lave mere rod i dit serotonin-system end depressionen allerede har gjort. MDMA giver for mange en "nedtur" nogle dage efter indtagelse, og jeg tror at depressive mennesker er disponeret mere for det.
Af hensyn til depressionen ville jeg også holde mig fra amfetamin og kokain (og eventuelle stoffer med identiske virkinger). De giver også nedture og kan tilføje følelser af meningsløshed og den slags.
Hallucinogenerne har sikkert heller ikke det store samspil med dine piller, men fordi du er depressiv, så ser du alt gennem depressionens linse. Jeg tør ikke sige, om alle åbenbaringer på psykedelika vil live oplevet lige "fede" under de forhold. Undersøgelser har f.eks. vist at folk med depressionener ofte anser deres barndom for at have været "hård", men spørger man dem, når de er helbredt for deres depression, siger mange at deres barndom slet ikke var hård. Pas i hvert fald på.