Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 16:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: kbh
Hej psy!

Jeg har lige fået udskrevet noget ssri pga en lettere deprision. Jeg skal starte med 10mg om dagen i lidt tid og så gå op til 20 mg dagligt.
Så er det her jeg er i tvivl om jeg kan drikke alkohol og ryge hash når man tager pillerne?
og er der nogen stoffer jeg helt skal holde mig væk fra?

På forhånd tak :D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Lamaa skrev:
Jeg har lige fået udskrevet noget ssri pga en lettere deprision. Jeg skal starte med 10mg om dagen i lidt tid og så gå op til 20 mg dagligt.
Så er det her jeg er i tvivl om jeg kan drikke alkohol og ryge hash når man tager pillerne?
og er der nogen stoffer jeg helt skal holde mig væk fra?

Såvidt jeg ved er der ikke nogen interaktion mellem hverken SSRI'ere og alkohol/hash. Du burde kunne indtage begge.

Af hensyn til depressionen kan det være smart ikke at køre sig fuldstændig ned på alkohol og hash. Nedturen efter en druktur kan godt være hård og i enkelte tilfælde give lidt små-depri, hvis man har gjort noget dumt under beruselsen.

Hash lader ikke umiddelbart til at være et større problem sammen med depression, men check Peter Eges Enkelt er det jo ikke, hvor en masse psykiske sygdomme bliver sat overfor hashen.

Til gengæld bør du sky Ecstasy (MDMA), methylon og lignende "serotonintunge" stoffer som pesten. SSRI + MDMA er i sig selv dumt, da SSRI'en mindsker effekten af MDMA, men du risikerer også at lave mere rod i dit serotonin-system end depressionen allerede har gjort. MDMA giver for mange en "nedtur" nogle dage efter indtagelse, og jeg tror at depressive mennesker er disponeret mere for det.

Af hensyn til depressionen ville jeg også holde mig fra amfetamin og kokain (og eventuelle stoffer med identiske virkinger). De giver også nedture og kan tilføje følelser af meningsløshed og den slags.

Hallucinogenerne har sikkert heller ikke det store samspil med dine piller, men fordi du er depressiv, så ser du alt gennem depressionens linse. Jeg tør ikke sige, om alle åbenbaringer på psykedelika vil live oplevet lige "fede" under de forhold. Undersøgelser har f.eks. vist at folk med depressionener ofte anser deres barndom for at have været "hård", men spørger man dem, når de er helbredt for deres depression, siger mange at deres barndom slet ikke var hård. Pas i hvert fald på.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Malkavian skrev:
Hallucinogenerne har sikkert heller ikke det store samspil med dine piller, men fordi du er depressiv, så ser du alt gennem depressionens linse. Pas i hvert fald på.

Det kommer jo an på stoffet, og om hans medicin også er en MAOi....

Lamaa:
Generelt bør du undgå alt narko mens du er under behandling, du trækker kun pinen længere ud og evt forværrer din situation - Gi dig selv det pusterum din krop og sind har brug for, betragt det som en tjeneste du skylder dig selv :D

Held og Lykke!!!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ah ja, MAOi ville ændre alt. Han skriver dog at det er SSRI, og det er det eneste jeg forholdt mig til. MAOi ville være rimelig katastrofalt sammen med både Ecstasy og svampe (og sikkert en masse andet).

Senest rettet af Malkavian 07 maj 2008 15:34, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
HopIFjordeN skrev:
Malkavian skrev:
Hallucinogenerne har sikkert heller ikke det store samspil med dine piller, men fordi du er depressiv, så ser du alt gennem depressionens linse. Pas i hvert fald på.

Det kommer jo an på stoffet, og om hans medicin også er en MAOi....

Hvilke SSRI'ere fungerer samtidig som MAOi i væsentlig grad? Det lyder umiddelbart ikke som et sikkert produkt...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Ja det er også rigtigt=) Var lige for hurtig der, og tænkte på MAOi som antidepressiva - uden lige at notere at der var tale om SSRI....

Insane psychedelia user!

Jeg ville sige du kan godt nyde alkohol engang imellem i moderate mængder, men at drikke hjernen ud hver weekend er nok en dårlig idé. Ellers ville jeg holde mig fra alle andre stoffer, da de for det første kan forværre din depression og for det andet udsætter virkningen af din medicin. Enhver lægefaglig logik burde sige dig, at når du er i behandling med noget medicin, der skal gøre dig i bedre humør, så er det dumt samtidig at indtage noget, hvis bivirkning påvirker humøret generelt. Så derfor hold dig fra hash og andre stoffer, og drik alkohol til festlige lejligheder, i moderate mængder. Undgå alkohol helt, hvis det er muligt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]