Lakhippien skrev:
Okay det er ny viden for mig, ellers har jeg misforstået noget tidligere. Har du en kilde?
- For det vil sige at man ifølge dette udsagn godt kan blande MDMA med andre amfetaminer... Hvilket jeg ikke er overbevist om er smart.
Man har tidligere ment at MDMA-induceret neurotoxicitet skyldtes at dopamin trængte ind i neuronerne via serotonintransporterne, og herefter forårsagede oxidativ skade. Nyere studier tyder dog på at dopamin ikke er den direkte synder på den måde - men hævet dopaminniveau giver hævet kropstemperatur, hvilket er påvist at være en stor risikofaktor når det gælder neuronskade.
Dancesafe har en ret lødig og up-to-date gennemgang af de forskellige studier her, med kildehenvisninger:
Is Ecstasy (MDMA) Neurotoxic?Der er også et ret godt og pædagogisk slideshow over MDMA's effekter, og hypoteser for neurotoxicitet:
Slideshow. Så vidt jeg husker, argumenterer slideshowet for hypotesen med dopamin som direkte skadesforårsagende faktor, hvilket så ikke menes at være korrekt længere, men ellers er det en fin lille gennemgang.