Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 mar 2024 11:56


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: 5-HTP?
Indlæg: 03 nov 2002 19:09 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 29 maj 2001 01:01
Indlæg: 1867
Jeg er lidt skeptisk over for 5-HTP brug. For det første, dem der tager det til hverdage, altså ikke som preload eller forebyggende mod deprisoner efter MDMA, det svare vel til at tage alm. lykkepiller?

Og så som brug til preload til et MDMA-trip! Virker det ikke lidt forkert at vi først fylder hjernen unaturligt op med serotonin, for der efter at "brænde" det hele af igen. En ting er at få fri-givet unaturligt meget serotonin i hjernen under MDMA, det kan hjernen jo genoprettet igen over nogle uger hvis man ikke tager MDMA for tit. Men hvis vi så fylder hjernen unaturligt op serotonin for at kunne tage MDMA igen, er det ikke skadeligt?

Kender man overhovedet til bivirkningerne ved 5-HTP? Kunne det ikke tænkes at hvis vi over længere sigt gå og skiftevis får frigivet en masse serotonin og fylder en masse serotonin på hjernen, at hjernen tilsidst ikke selv ville kun producere serotonin?!, så vi simpelthen skulle spise 5HTP eller lykkepiller resten af livet for at få tilført serotonin?

Bare lige nogle tanker omkring 5-HTP, uden nogen som helst videnskabslig kilder eller viden!

\\daffy [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]


Top
 Profil  
 
 Titel: 5-HTP?
Indlæg: 03 nov 2002 22:11 
Offline
Tidligere holdmedlem

Tilmeldt: 24 apr 2002 01:01
Indlæg: 949
daffy>>>Hold lige igen med de der slynge ud i luften underlige teorier der...hvad nu hvis der var nogen der ikke vidste særligt meget om det der troede der var noget om det?

5-htp/5-ht giver blot mmulighed for at hjernen kan opbygge senotorin da det er byggestenene til det...de byggesten får vi også gennem normal kost...

der er flere undersøgelser der tyder på at 5-htp faktisk er gavnligt for mennesker..især når de tager kiks...hellere tage det end lade være vil jeg ihvertfald sige!


Top
 Profil  
 
 Titel: 5-HTP?
Indlæg: 03 nov 2002 23:54 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 29 maj 2001 01:01
Indlæg: 1867
Luk dog røven, Thujoin!

<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Bare lige nogle tanker omkring 5-HTP, uden nogen som helst videnskabslig kilder eller viden!


Jeg skriver jo at jeg har ikke har nogen specifik viden eller kilder! Så behøver du ikke stikke mig sådan en flabet bemærkning..


Top
 Profil  
 
 Titel: 5-HTP?
Indlæg: 04 nov 2002 19:11 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 21 okt 2002 01:01
Indlæg: 81
Geografisk sted: København
Daffy - Jeg vil give dig ret!

Jeg var også lettere skeptisk overfor 5-HTP, da jeg læste om dem under et andet topic...

Kunne vi ikke få nogle flere (konstruktive og knap så flabede) kommentarer? [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]


Top
 Profil  
 
 Titel: 5-HTP?
Indlæg: 04 nov 2002 19:48 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 okt 2000 01:01
Indlæg: 7066
Geografisk sted: København
Well...

5-HTP har intet med lykkepiller at gøre...
5-HTP øger mængden af serotonin, hvor imod lykkepiller - SSRI'er (Selective Serotonin Reuptake Inhibator) hæmmer genoptagelsen af serotonin (virker som den slags dæmning), og på den måde øger indholdet serotonin i den synaptiske spalte (right?)... så nej, de har ikke så meget med hinanden at gøre.

5-HTP er desuden en aminosyre.
Når du spiser mad indtager du tryptophan, som bliver hydroliseret til 5-HTP for derefter at blive decarboxyleret (mener jeg) til serotonin.
Det er den måde som din hjerne opbygger nye signalstoffer i mennesker, og det har foregået i adskellige tusinder af år.
Så 5-HTP er et forholdsvist harmløst tilskud, af et biokemikalie - som altså ikke er fremmed for kroppen.

Man mener at hjerneskader efter MDMA, sker som følge af lavt serotonin-indhold, og serotonin-transporterne (der genoptager serotoninen) fejlagtigt optager dopamin, da der ikk' er mer' serotonin tilbage.

Puha, jeg hader at gentage mig selv... tjek Griffonia- og Ren MDMA-posterne.

Forbehold for evt. fejl, jeg er som sagt ikke neurofarmakolog!

Men kort sagt, så ville det være rigtig rigtig rigtig lamt at lade være med at tage 5-HTP efter MDMA.

Jeg forstår ikke hvorfor du har betænkeligheder ved at spise det, når du øjensynligt ingen problemer har med at skovle kex ned i svælget!


Top
 Profil  
 
 Titel: 5-HTP?
Indlæg: 04 nov 2002 20:34 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 17 jun 2002 01:01
Indlæg: 155
Geografisk sted: danmark
touché dex... hahahhaaaa.. [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]


Top
 Profil  
 
 Titel: 5-HTP?
Indlæg: 04 nov 2002 22:41 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 29 maj 2001 01:01
Indlæg: 1867
Jeg tænkte nok at dex ville punke mig for at tale ned om 5-HTP [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

@Dex; Jeg har nu betænkligheder med at "skovle kex ned i svælget", men det er en anden sag. Meningen med posten var bare at hører om der ikke var nogen bivirkninger ved 5-HTP. Selvom vi får det igennem kosten, er det da unaturligt store mængder vi for tilført ved at indtage ren 5-HTP. Så jeg ville hører om dét kunne give méne.


Top
 Profil  
 
 Titel: 5-HTP?
Indlæg: 05 nov 2002 10:44 
Offline
Relativistisk båthorn

Tilmeldt: 18 maj 2002 01:01
Indlæg: 2521
@dex; jeg stemmer i med hvad du siger.

SSRI'er virker som regel ved selv at sætte sine molekyler præcis de steder hvor serotonin molekylet ellers ville sætte sig (re-uptake) og den stjæler derfor en plads fra serotoninet kan man sige.

@daffy; 5htp er ikke helt gennemforsket, så intet er umuligt, men indtil videre tyder intet jeg har set, på at det er skadeligt. Tværtimod har det (ser det ud til ligenu) en generelt positiv virkning.
Man bli'r dog tilvænnet hvis man spiser det hele tiden og så forsvinder effekten.
Min anbefaling (for de fleste, men mennesker er jo forskellige, så første gang man prøver det bør man lige teste om man er feks allergisk ved at ta' max 25 mg) er at holde sig på omkring 100 mg pr dag (jo mindre jo bedre, men absolut max 400 mg (og det helst kun i kortere perioder)) og ikke ta' det samtidig med E, men istedet dagene efter (7-14 dage og så pause ku' være en måde, men nogen spiser det hver dag, så der er flere muligheder. Det afhænger jo også af hvor meget lamfighter man er, hehe).
Jeg kender ingen info der siger at preloading er usundt, men serotonin-syndrome kan (sjældent) opstå hvis man ta'r stimulanser og 5htp samtidig og det er mest det der er min skepsis ved at anbefale det som preloader (men hvis du er erfaren og ved hvad du laver så si'r både logikken og de rapporter jeg har læst om 5htp, at det burde være en fordel, så generelt er jeg enig med Dex i en positiv holdning til 5htp)


Top
 Profil  
 
 Titel: 5-HTP?
Indlæg: 05 nov 2002 20:22 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 17 jun 2002 01:01
Indlæg: 155
Geografisk sted: danmark
ville det ikke være godt at æda 5-htp hvis man skulle holde med tjald for eks.?? eller hvad kan man bruge i stedet.. jeg tror ikke jeg kan holde uden medics.. jeg ved det ikke..


Top
 Profil  
 
 Titel: 5-HTP?
Indlæg: 06 nov 2002 19:16 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 okt 2000 01:01
Indlæg: 7066
Geografisk sted: København
Ikke specielt, men jeg har ladet mig fortælle at Melatonin virker ret godt til hash-afvænning - specielt problemet med at falde i søvn om natten.

Desværre er det pga. lam lovgivning, ikke lovligt i Danmark.


Top
 Profil  
 
 Titel: 5-HTP?
Indlæg: 08 nov 2002 11:54 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 19 jul 2000 01:01
Indlæg: 1250
Så er det godt at det man i DK Frit kan løbe sig til udmattelse, og derved falde i søvn.

hvis man ikke kan falde i søvn er det fordi man ikke har lavet en skid hele dagen ...

eller fordi man har benyttet sig af godnat ryger, hvilket er dybt godnat, hvorfor være skæv når man sover, det er jo ligesom at tage nikotinplaster på inden du går i seng..

hvis man skal være skæv for at sove, er det jo nok ikke så underligt at man ikke kan sove når man stopper med at ryge, men det er bare en FEJ Wanker attitude... Til jer det sidder og har haft problemer med at sove, og skylder skylden på hash, i er bare nogle Svage sjæle der måske heller skulle opsøge en psykolog og lade være med at snakke om hash, fordi så går de også straks i selvsving over deres "smålige" erfaringer.

Melatonin skal forsat være ulovligt, da man ikke bør begynde med noget hvis man ikke er mand nok til at styre det ...

Og 5-htp vil ikke hjælpe en skid på lysten til at ryge cannabisprodukter da du forbinder din lyst til at ryge med CAnnabinoider der påvirker CB1 + CB2, Anandamid receptorer, hvor 5htp er kroppens precursor for serotonin-produktionen. og som tidligere nævt blot øger mængden af serotonin.

der er forskel på at vælte sig i CAnnabinoider/anandamid og blot sørge for at man hurtigere får reetableret sit serotonin niveau.


Top
 Profil  
 
 Titel: 5-HTP?
Indlæg: 11 nov 2002 23:27 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 03 okt 2001 01:01
Indlæg: 584
@sk3 hul i crack leverancerne igen?


Top
 Profil  
 
 Titel: 5-HTP?
Indlæg: 26 nov 2002 16:41 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 19 jul 2000 01:01
Indlæg: 1250
hehehe....

Der skal jo holdes ild i piben ...


Top
 Profil  
 
 Titel: 5-HTP?
Indlæg: 10 dec 2002 21:53 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 27 sep 2001 01:01
Indlæg: 798
Geografisk sted: Århus
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote:</font><HR>Originalt postet af Dextrose:
Well...

5-HTP har intet med lykkepiller at gøre...
5-HTP øger mængden af serotonin, hvor imod lykkepiller - SSRI'er (Selective Serotonin Reuptake Inhibator) hæmmer genoptagelsen af serotonin (virker som den slags dæmning), og på den måde øger indholdet serotonin i den synaptiske spalte (right?)
<HR></BLOCKQUOTE>

Ifølge netdoktor.dk virker SSRI pillerne: "Midlet
virker ved at øge mængden af signalstofferne serotonin og noradrenalin, som har betydning for impulsoverførslen i hjernen. Fejlregulering af disse impulser synes at spille en vis rolle i udvikling af depression.

Signalstofferne genbruges i hjernen ved at blive optaget i nervecellerne igen for senere at blive udskilt som signalstof. Det er denne genoptaglse af serotonin og noradrenlin, som lægemidlet hæmmer. Herved øges mængden af frit serotonin og noradrenalin, således at impulsoverførslen bliver normal."


Top
 Profil  
 
 Titel: 5-HTP?
Indlæg: 11 dec 2002 00:23 
Offline
In our memories
Brugeravatar

Tilmeldt: 01 okt 2000 01:01
Indlæg: 7066
Geografisk sted: København
Det var jo det jeg skrev... øger mængden af 5-HT i den synaptiske spalte...


Top
 Profil  
 
 Titel: 5-HTP?
Indlæg: 11 dec 2002 12:14 
Offline
Relativistisk båthorn

Tilmeldt: 18 maj 2002 01:01
Indlæg: 2521
Serotonin frigøres i hjernen, men bli'r hos nogle genoptaget så hurtigt at de ikke får 'glæde' af serotoninen (den bli'r genoptaget inden den når at gøre gavn)
Lidt symbolsk er det som hvis du puster røg ud af munden og så skynder dig at suge indad, inden røgen er nået ret langt ud af din mund. Derved suger du det meste røg tilbage. Så hvis røgen symboliserer serotoninen og det er bedst at ha' lidt røg omkring sig, så er det jo uheldigt at du suger det meste ind igen.
SSRI'er går derfor ind og sætter sig der hvor serotoninen ellers ville blive genoptaget (de lukker din mund lidt i så du ikke genopta'r så meget røg, kan man sige) og derved vil der være mere serotonin tilgængeligt som hjernen kan udnytte.

Det er ihvertfald det overordnede princip bag SSRI'er.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 26 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team