Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 10:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Hey,

eg sad og funderede over nogle notater jeg havde gjort mig omkring kokain og amfetamins påvirkning på dopamin receptorerne.

I den forbindelse dukkede der et spørgsmål op, som jeg endnu ikke helt har kunnet finde endegyldigt svar på (hvis der findes et).

Kokain virker hovedsageligt på dopamin receptorerne, som bliver overstimulerede, og derved bliver den samlede mængde af dopamin i sypnapsespalten forhøjet = Øget velvære. Kokainens kortvarige rus skyldes at MAO, nedbryder store dele af dopamin i synapsespalten.

Amfetamin påvirker hovedsageligt dopamin receptorerne, men også adrenalin. Det er denne forskel der gør at kokain rusen ofte beskrives som mere "smooth" og ren, da adrenalin kan medvirke til den rastløse følelse på amfetamin.
Amfetamins lange virkningstid skyldes at amfetamin blokerer for MAO'ens nedbrydende virkning = Mere dopamin i sypnapsespalten i meget lang tid.
De har endnu en stor forskel i optagelsesmåden: Amfetamin når hjernen via blodbanen, og trænger ind i dopamin-receptorerne gennem genoptagelsesproteiner, hvor amfetamin "indefra" får dopamin- og adrenalin receptorerne til at afgive store dele af hver deres signalstof. Herefter blokerer amfetamin for genoptag af dopamin, hvilket fører den til kraftigt forøgede aktivitet i synapsespalten.
Kokain derimod binder sig til genoptagelsesproteinerne, hvilket igen fører til øget aktivitet i synapsespalten. Derudover påvirker det neurotransmitter blærerne til at afgive ekstra dopamin (denne virkning er dog ikke "indefra" axonen)

Dette blev lidt længere end forventet, men mit spørgsmål i den forbindelse er simpelthen, om det ikke er fuldstændig nonsens at indtage kokain når man er påvirket af amfetamin? Burde rusen af amfetamin ikke fuldstændig fjerne den lækre virkning af kokain, når adrenalinen pumper i blodet?
Så vidt jeg kan se er den eneste betydningsfulde forskel i påvirkning af den menneskelige hjerne, den at amfetamin påvirker både dopamin og adrenalin, hvorimod kokain udelukkende (eller næsten udelukkende) påvirker dopamin.

Nogen der vil byde ind med noget angående min teori?

Vh. EMiL

Titel:
Dope Lord
Brugeravatar

Geografisk sted: Under svampen i smølfeland
Vil lige sige på forhånd at jeg ikk' er særlig kemi kyndig.

Men hvis kokain blokerer for genoptaget af dopamin og Amfetamin Øger frigivelsen og samtidig blokere for genoptaget af dopamin og Noradrenalin. Så burde det da booste hinanden ? Når både man blokere for genoptaget af dopaminen fra kokainen og samtidig blokere noget mere for genoptaget af dopamin og Noradrenalin og samtidig med at man øger dopamin og Noradrenalin frigivelsen fra amfetaminen. Eller er jeg helt galt på den her ?

Godt være det mig der tåger, men nu må se om nogen fatter den :wink:

Men syntes dog selv at amfetamin slå en koke rus helt ned, så man kun kan mærke amfetamin rusen.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Det føles da stadig rart at sniffe coke, selvom man har taget amfetamin. Og så kan amfetamin fjerne coke-nederen (om det er på en smart måde, det kan nok diskuteres!).

Titel:
Moderator

Geografisk sted: Wiggie
kokainen har stadig ikke den monoaminere hæmmende effekt!
Afhængig af hvor meget amfetamin man har taget, er det muligt at få en god effekt af at sniffe kokain, efter amfetaminen - det forøger jo stadig niveauet af dopamin, uden at frigive mere adrennelin.

edit: oups

Senest rettet af TATP 18 feb 2008 20:44, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg tror næppe at det er en sund kombo og vil bestemt mene at amfetaminen overdøver kokainens lækre smooth fornemmelse, til en hvis grad.

I teorien kunne man dog muligvis forstærke kokainen, ved at indtage en minimal mængde amfetamin først, for at få frigivet noget ekstra dopamin.

Eller er jeg way off?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2750
mine erfaringer siger mig at amf+cola er en kedelig konbo. enten er man på det ene eller også er man på det andet. det passer bare ikke sammen som f.eks. svampe+e eller dope+benzoer

venlig hilsen
Martin

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Det er spild af begge stoffer.
Det ville også ane mig om det ikke er en væsentlig giftigere kombo end hver af stofferne for sig.

"In many shamanic societies, if you came to a medicine person complaining of being disheartened, dispirited, or depressed, they would ask one of four questions: When did you stop dancing? When did you stop singing? When did you stop being enchanted by stories? When did you stop finding comfort in the sweet territory of silence?"
-Gabrielle Roth

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]