Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 17 jul 2025 18:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: D-Ribose
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
Jeg faldt over det her "vitamin" den anden dag da jeg ledte efter en god suplyer til 5-htp og ville høre om folk vidste hvad det nu var for noget?

Ifølge havd jeg har kunnet finde skulle det være en ATP (adenosine triphosphate) healer, ligesom 5-htp er en serotonin healer.

Så har jeg kigget lidt på det ATP, og det ser jo også ret vigtigt ud, men jeg er jo hverken læge eller ekspert, men det ligner da noget der kunne være sundt nok at indtage?

http://en.wikipedia.org/wiki/D-ribose
http://en.wikipedia.org/wiki/Adenosine_triphosphate

edit: Og ja, så er navnet jo ret tiltalende, kunne jeg, spiste jeg gerne en dr. levose hver morgen :D

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg har kigget lidt på google og fundet noget info, men jeg kan kun finde ting fra forhandlere, så det er ikke sikkert at det er særlig troværdigt. Ville gerne se nogen videnskabelige undersøgelser der kunne dokumentere det.

Det ser ud til at D-ribose giver hurtigere gendannelse af ATP i forbindelse med fx sportsudøvelse. Som du sikkert ved er ATP det molekyle som kroppens celler får energi fra. ATP bliver selvfølgelig gendannet helt naturligt fra ADP, så jeg tror ikke du vil mærke nogen forskel medmindre du dyrker sport.

Senest rettet af jim fear 02 nov 2007 16:39, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Methylon Connoisseur

Nej, jeg tænkte også mest på dagen efter en hel nats dancing ;)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg tror jeg fik forklaret mig lidt uklart; Gendannelsen af ATP sker konstant og meget hurtigt, derfor vil det ikke nytte noget at tage D-ribose efter man har været aktiv, men inden/samtidig med. Fra wikipedia:

"This means that each ATP molecule is recycled 1000 to 1500 times during a single day (100 / 0.1 = 1000). ATP cannot be stored, hence its consumption closely follows its synthesis."

De skriver også at:
"The majority of ATP is not usually synthesised de novo, but is generated from ADP by the aforementioned processes. "

Præcis hvordan D-ribose virker i ATP gendannelsen eller syntesen kan jeg ikke sige...

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Ønskeøen
tror i er gået galt i byen. Ribose er et sukkerstof lige som glukose mf. og dermed ikke et vitamin. Det er en at byggestenene RNA ligeson det er deoxyribose i DNA. Ribose har såvidt jeg ved ikke en pind med ATP syntesen at gøre.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
storken skrev:
Ribose har såvidt jeg ved ikke en pind med ATP syntesen at gøre.

Wikipedia skrev:
Adenosine is a nucleoside composed of adenine attached to a ribose (ribofuranose) moiety via a β-N9-glycosidic bond.

...Men jeg tvivler på at det vil gøre meget ved kroppens ATP-balance at indtage store mængder ribose. Som jim fear skriver, syntetiserer kroppen relativt sjældent stoffet fra bunden. Istedet gendannes det fra (c)AMP og ADP.

Titel:
Methylon Connoisseur

Så alt i alt noget fis? :)

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Ønskeøen
yes sorry det ar mig der vrøvlede sukkerstoffet i ATP er ribose, mente bare det var arabinose. men tror sgu ikke et indtag af ribose gør nogen forskel alligevel, da adenosinkoncentrationen er mere eller mindre konstant (det er kun koncentrationen af AMP, ADP og ATP der variere.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Som sagt har jeg heller ikke fundet nogen kilder på det udover forhandlerne selv, og dem tror jeg sgu ikke du skal stole på.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]