Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 jul 2025 19:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Har prøvet at lede efter noget om LSD, og dets psyskiske skader tiden efter et trip.

Kan man risikere en psykose efter et LSD trip, som f.eks. kiks risikere man psykose efter trippet....

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: vestsjælland
Jeg er 100% sikker på, at du kan finde et svar her: http://www.erowid.org/chemicals/lsd/lsd.shtml

Jeg har egentlig ikke umiddelbart nogen reel viden, som gør, at jeg kan give dig et ordentligt svar, men jeg vil da gætte på ja.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kbh et sted
Jeg har en teori om at hvis man godt kan lide at trippe, og lader sit hoved komme sig i en rund tid, så er chancen for at man oplever nogle negative virkninger fra psykedeliske stoffer, meget lille.

Hvis man synes det er meget ubehageligt at trippe, så vil Lsd give en ret kraftig ubehagelig oplevelse. Mest pga. den styrke Lsd er kendt for. Meget ubehagelige oplevelser er der ingen der har godt af. Som med så mange andre stoffer, har ens psyke ikke godt af at man tager det for ofte.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

..

Senest rettet af guldsky007 23 okt 2010 00:13, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem

Det kommer også i høj grad an på, om man har anlæg for den slags. Hvis der er tilfælde af psykoser eller andre virkelighedsaltererende sindssygdomme i din familie, vil jeg nok anbefale dig, at holde dig fra det.

Titel:
Medlem

Med psykiske skader tror jeg du henviser til to fænomener: Flashbacks og psykoser.

Som TheBo skriver, så fremprovokerer LSD latente psykoser, som allerede er der, fordi du er disponeret (har anlæg for det - spørg din far og mor om tilfælde af skizofreni/psykoser i familien). Det kunne ligeså godt være fremprovokeret af en diskussion, en bilulykke, brudt forhold med kæresten eller andet lignende. Kort fortalt er LSD neutralt - det stimulerer blot dine allerede eksisterende tanker og følelser... Så du burde faktisk efterforske dig selv og ikke LSD, for at finde ud af, om der er en potentiel mulighed for psykiske skader.

Mht. flashbacks, vil jeg anbefale dig at kigge lidt i TIHKAL side 204. Her forklarer Dr. Alexander Shulgin, at flashbacks forekommer af stærke eller bemærkelsesværdige sanseoplevelser, som du kan blive udsat for på ethvert tidspunkt i enhver situation. Da en LSD-oplevelse er en stærk følelsesmæssig og tankemæssig oplevelse, vil det efter oplevelsen være et oplagt sted for flashbacks at agere.

Hvis du smager eller lugter noget, som du smagte eller lugtede da du var barn, vil du få et flashback. Hvis du drømmer noget der gør meget indtryk på dig, kan du få flashbacks i vågen tilstand. Hvis du er blevet voldtaget og bliver konfronteret med dette senere, vil du få et flashback. Hvis du hører et nummer, som du har hørt før, vil du få et flashback. Drak du for meget alkohol til en fest og mistede hukommelsen, kan du få flashbacks ved at få forklaret af andre, hvad du lavede og hvad der skete til festen.

Man kan vel kalde det en slags "Nårh ja!"-oplevelse, og om disse er positive eller negative, kommer i høj grad an på den enkelte oplevelse og din indstilling til denne. LSD er harmløst - det er os der er skrøblige :)

Udover det, vil jeg indtrængende opfordre dig til at læse generel harm reduction (HR, skadesreduktion), set & setting samt andet almen viden om stofferne (såsom dosering, ruseffekt og varighed) før du indtager noget som helst - for om du har anlæg for skizofreni eller ej, så kan du få en voldsomt ubehagelig lussing under rusen, hvis du ikke har taget dine forholdsregler. De såkaldte "badtrips".

Titel:
Junior medlem

Okay. Tak for jeres besvarelser :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Grønthandleren
jeg har hørt om 2 der har taget rigtig meget syre og aldrig rigtig kommet ud af deres trip..

ikke fordi de hele tiden "tripper".. men de er bare blevet meget mærkelige efter et overdrevent brug af lsd..

så ja, tror godt man kan blive ødelagt psykisk hvis man bruge lsd skødesløst

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Denmark
selvfølgelig kan man få en psykose efter et LSD trip, hvilket du kan med stort set alle stoffer. du ved aldrig hvornår det sker, ved hvilken dose, ved hvilket stof, eller hvor meget du vil fortryde det resten af dit liv fordi du ligger på en tosse anstalt og får medicin for at fjerne stemmerne i dit hoved eller dine tvangstanker.

men det er vel chancen du tager, når du syntes livet er blevet for kedeligt og du gerne vil gamble med det!

Titel:
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
Suspekt skrev:
selvfølgelig kan man få en psykose efter et LSD trip, hvilket du kan med stort set alle stoffer. du ved aldrig hvornår det sker, ved hvilken dose, ved hvilket stof, eller hvor meget du vil fortryde det resten af dit liv fordi du ligger på en tosse anstalt og får medicin for at fjerne stemmerne i dit hoved eller dine tvangstanker.

men det er vel chancen du tager, når du syntes livet er blevet for kedeligt og du gerne vil gamble med det!

Det er også chancen du tager når du går ned og køber morgenmad.. Du kunne blive ramt a en bil? eller blive overfaldet?

Jo, det er klart et trip kan gå galt, der kan ske alt muligt, men tænker man sig lidt om, tager fornuftige doser, har evt. en trip sitter, og ja igen, tænker sig om, så er det altså ikke ofte at det sker ;)

Titel:
Medlem

Jeg har over det sidste år taget et syretrip om måneden ca. og jeg arbejder i øjeblikket med et teori om at man tager min. lidt psykisk skade hver gang. Forstået på den måde at specielt LSD stimulere hjernen til at skabe vrangforstillinger(i forhold til normen) og abstrakte ego-forståelser.
I vores vestlige verden kolidere individuelle teorier om metafysiske sammenhænge med vores fælles aftalte virkelighed. Når man i den relativistiske syretilstand oplever hvor spinkel denne fælles aftale er, kan det være meget svært at blive ved med at tro på den. Da sindsyge vurderet ud fra normen(den aftalte virkelighed) bevæger man sig i et grænseland i dagene efter trippet. Det kan være hårdt arbejde at holde fast i sig selv og ens verden og det kan give nogle midlertidige/langvarie psykiske problemer. Problemernes størrelse afhænger i høj grad af hvor godt de "sandheder" syren viser en passer med den aftalte virkelighed.

Mvh.
Anarkrig

Titel: lsd psykose
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ama'r
jeg ved ikk om man kan kalde det en direkte psykose men det ændre din opfattelse meget meget drastisk og det var i de tidligere dage medicin til psykisk syge fordi man mente de var uinteliigente. Derfor kan man overskride sin egen bevidsthedsudvidelse og komme ud over den grænse hvor man ikk er på bølgelængde med andre end dem der selv har taget for meget L.S.D :twisted:

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
"Jeg har over det sidste år taget et syretrip om måneden ca. og jeg arbejder i øjeblikket med et teori om at man tager min. lidt psykisk skade hver gang. Forstået på den måde at specielt LSD stimulere hjernen til at skabe vrangforstillinger(i forhold til normen) og abstrakte ego-forståelser.
I vores vestlige verden kolidere individuelle teorier om metafysiske sammenhænge med vores fælles aftalte virkelighed. Når man i den relativistiske syretilstand oplever hvor spinkel denne fælles aftale er, kan det være meget svært at blive ved med at tro på den. Da sindsyge vurderet ud fra normen(den aftalte virkelighed) bevæger man sig i et grænseland i dagene efter trippet. Det kan være hårdt arbejde at holde fast i sig selv og ens verden og det kan give nogle midlertidige/langvarie psykiske problemer. Problemernes størrelse afhænger i høj grad af hvor godt de "sandheder" syren viser en passer med den aftalte virkelighed. "

Skrev Anarkrig

Jeg er lige kommet til og læse dette indlæg og synes faktisk lige det fortjener en gentagelse.
Jeg kan huske følelsen af at gå og luge ud i bland nye opståede mening og handlemønstre flere uger efter et trip og det var ikke badtrip, men almindelige hyggelige hvor jeg pga tankestrømmens udvikling havde flyttet min personlighed.
Det var lige fra mikro detaljer til samfunds- og menneskessyn.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: der hvor det sker...?
så gentager jeg osse..

efter mit bedste trip på lsa har jeg osse ændret mit syn på verden markant, og ja jeg vil ikke mene dette er sundt når man skal kunne omgås det generelle menneske osv. da man tænker meget anderledes end dem.

og vi er jo kun få der tager psykedeliske stoffer, så alt i alt tror jeg osse man skal passe en del på med hvor meget man tager med sig tilbage fra trippet.

f.eks. før jeg tog mit trip tænkte jeg bare på penge, arbejde og uddannelse osv. efter trippet tænkte jeg bare hvordan jeg var blevet så fandens materialistisk og helt glemt hvor lækkert det er at nyde naturen i sig selv.

og hvis man skal kunne tilpasse sig det normale samfund skal man osse til en vis grad fungere ligesom dem.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]