Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 15:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Corodil®
Medlem
Brugeravatar

Jeg har fået nogle piller af en ven som hedder Corodil®. De skulle efter sigende være til forhøjet blodtryk.
Kan jeg spise en af disse piller når jeg kommer hjem efter en bytur på amf eller når jeg har ædt kiks?
Mit blodtryk er normalt, men når man har spist kiks eller taget amf er det vel forhøjet, hvilket gør at dit hjerte banker hurtigt og du ikke rigtigt kan sove?
Tror i at de ville hjælpe? Eller er det farligt for mig at spise dem?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Nu er det jo ikke kun på grund af forhøjet blodtryk man ikke kan sove efter en tur på amfetamin, så jeg tror ikke de vil gøre det store for dig. Nitrazepam har til gengæld hjulpet mig fra tid til anden, så måske skulle du hellere kigge på den type medikamenter!?

Titel:
Insane psychedelia user!

ACE hæmmere som Corodil har ikke nogen betydelig effekt på hjertefrekvensen, men nedsætter vasokontraktion forårsaget af angiotensin II (som dannes af enzymet ACE), dvs. du får nedsat blodtryk, men ikke nogen betydende sænkning af hjertefrekvens. For at nedsætte hjertefrekvensen kan man bruge en beta-blokker, f.eks. Metoprolol, der blokerer primært beta-1 receptorer i hjertet. Dette får hjertefrekvensen til at falde, ved at blokere for de perifere virkninger som amfetamin og MDMA har.

Hvis du spørger mig, tror jeg ikke en ACE hæmmer som Corodil vil have den effekt du ønsker.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Treasure skrev:
For at nedsætte hjertefrekvensen kan man bruge en beta-blokker, f.eks. Metoprolol, der blokerer primært beta-1 receptorer i hjertet. Dette får hjertefrekvensen til at falde, ved at blokere for de perifere virkninger som amfetamin og MDMA har.

...Men det skal man passe på med, jvnf. denne tråd: http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=19617
Kontrære effekter af betablokkere på blodtrykket under påvirkning af stimulanser er veldokumenterede.

Titel:
Insane psychedelia user!

Hvis slagvolumen og frekvens sænkes, må blodtrykket vel nødvendigvis også falde en smule?

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Treasure skrev:
Hvis slagvolumen og frekvens sænkes, må blodtrykket vel nødvendigvis også falde en smule?

Ikke nødvendigvis. Hvis beta-blokkere indgives som eneste middel mod stimulans-overdosis, kan vedblivende aktivering af de alpha-adrenerge receptorer medføre en systemisk vasokonstriktion, som kompenserer for det blodtryksfald betablokkerne ellers ville have medført. I visse tilfælde kan de alpha-adrenerge receptorer endda overkompensere (spørg mig ikke nærmere ind omkring mekanismen, for lang tid siden jeg har læst de systemer op), så man ender med mere kritisk hypertension end man havde i forvejen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]