Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jul 2025 05:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: On top of myself i hope
Hej alle psy folk jeg har lige et spørgsmål vedrørende strattera ..

Jeg har fået strattera i ca. 3 måneder, i starten fik jeg det rigtig godt af det men efter en måneds tid begyndte jeg at gå og ha` det underligt hele tiden jeg var så dum ikke at kunne se at det var medicinens skyld .. nå men jeg har så glemt at tage et i et par dage nu og føler mig for første gang i lang tid at jeg har det godt og normalt ,men mine forældre har så tvunget mig til at tage den igen idag fordi de siger det kan være farligt bare at stoppe brat med den .. da jeg så tog den idag(nogle timer siden)er jeg begyndt at få det mærkeligt på samme måde , en rigtig grim følelse :evil:

Så nu er jeg sikker på at det er medicinen der gør jeg har haft det mærkeligt :P

Det er dejligt at vide at det ikke var noget med en selv ..

Nå men jeg vil rigtig gerne slippe for at tage den mere..
Så er der nogle herinde der ved om det kan være farligt bare at stoppe med at tage den skal man trappes ligeså stille ned ..
Jeg ved godt det egenligt er noget jeg skulle snakke med min psykiater(som der udskriver det) om men jeg skal først ud til ham om nogle uger og han tager aldrig telefonen ..

Efter jeg har opdaget hvordan det er at være normal igen , vil jeg faktisk næsten gøre alt for ikke at skulle tage det imorgen igen .. og for altid ..

Håber nogle ved noget om det, for mine forældre ved ikke særligt meget om medicinen så ved ikke om jeg skal tro på at det er farligt bare sådan at stoppe fra den ene dag til den anden ..

Kærlig Hilsen Jonatan .. :D

Titel:
Medlem

Jeg synes det virker lidt usselt at du får Strattera mens der er så dårlig kommunikation med din psykiater.

Dine forældre har ret. Det kan have nogle ubehagelige bivirkninger at stoppe med medicinen lige pludselig, især hvis du får en høj dosis. Jeg vil anbefale dig at blive ved med at tage den indtil du snakker med din psykiater (sammen med dine forældre), så I i fællesskab kan snakke om din anmodning om et stop. Jeg vil ikke anbefale dig selv at trappe ned.

Hvis du virkelig ikke kan vente så længe (det lyder som om at du godt kan), så synes jeg du skal kontakte din læge hvis din psykiater stadig er svær at få fat på.

Må man spørge hvor gammel du er?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

encephalon skrev:
Jeg synes det virker lidt usselt at du får Strattera mens der er så dårlig kommunikation med din psykiater.

Dine forældre har ret. Det kan have nogle ubehagelige bivirkninger at stoppe med medicinen lige pludselig, især hvis du får en høj dosis. Jeg vil anbefale dig at blive ved med at tage den indtil du snakker med din psykiater (sammen med dine forældre), så I i fællesskab kan snakke om din anmodning om et stop. Jeg vil ikke anbefale dig selv at trappe ned.

Hvis du virkelig ikke kan vente så længe (det lyder som om at du godt kan), så synes jeg du skal kontakte din læge hvis din psykiater stadig er svær at få fat på.

Må man spørge hvor gammel du er?

Ja jeg syntes også min psykiater er lidt ussel selvom han dog er overlægen ude på psykiatrisk i riskov :roll:

Ja det må du gerne , jeg er 15 år..

Men hvis man ikke bare må stoppe brat pågrund af at psyken skal afvænnes ligeså stille så er det ikke noget problem da jeg bare efter 2 dage uden medicin fik det meget bedre..

Men vis det kan være farligt for ens blodtryk osv. så må jeg selfølgelig være i nød til at trappe ligeså stille ned ..
Håber bare ikke det bliver nødvendigt !!

Men jeg tror som du sagde at jeg ringer til min læge her en af dagene da hun også må vide noget om det ...

Tak for dit svar :D

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Far Away
Selvom det hjælper dig intet og er sagen uvedkommende, må jeg så høre hvad Stratera er?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Canax skrev:
Selvom det hjælper dig intet og er sagen uvedkommende, må jeg så høre hvad Stratera er?

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med "Selvom det hjælper dig intet og er sagen uvedkommende ??"

http:\\www.strattera.com

Jeg har dog ikke ADHD men får Strattera alligevel..

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Canax skrev:

Så vidt jeg er informeret er det medicin til ADHD-patienter. Det er ikke stimulerende som ritalin er.

Mere ved jeg dog ikke.

Titel:
Medlem

Groft forklaret: Strattera er en NARI, ligesom lykkepiller er SSRI.

SSRI (selective serotonin reuptake inhibitor) øger mængden af serotonin i synapsespalten, mens NARI (noradrenaline reuptake inhibitor) øger mængden af noradrenalin i synapsespalten. Både SSRI og NARI øger transmitterstof-koncentrationen ved at blokere transportproteinreceptoren (genoptagelsesmekanismen) i det pågældende system.

Grunden til at man bruger NARI, er fordi man mener at noradrenalin har en indflydelse på ADHD. Ligeledes bruger man SSRI i forbindelse med depression, fordi man mener serotonin har en indflydelse på denne.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Sayeh skrev:

Hvis det ikke er for personligt at spørge om, vil jeg lige forhøre mig om, hvad du så får Strattera for? For det lyder da umiddelbart en smule mærkværdigt i mine ører.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kjær skrev:
Sayeh skrev:

Hvis det ikke er for personligt at spørge om, vil jeg lige forhøre mig om, hvad du så får Strattera for? For det lyder da umiddelbart en smule mærkværdigt i mine ører.

Overbliks vanskligheder .?? :roll:

Jeg er dog stoppet med at tage det idag da jeg fortalte min psykiater hvordan jeg havde det når jeg fik det ..

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Sayeh skrev:
Kjær skrev:
Sayeh skrev:

Jeg er dog stoppet med at tage det idag da jeg fortalte min psykiater hvordan jeg havde det når jeg fik det ..

Overbliks vanskeligheder? :roll: :roll: :roll:

Men det var da heldigt for dig.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kjær skrev:
Sayeh skrev:
Kjær skrev:
Sayeh skrev:

Overbliks vanskeligheder? :roll: :roll: :roll:

Men det var da heldigt for dig.

Ja det var meget "heldigt" :P

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]