Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 13 jul 2025 16:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Lykkerus
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Seks kilo!
MDMA giver jo en stor lykkerus..
Men er der andre stoffer der også giver en lige så høj lykkerus..
og hvilken en er eventuelt "mindst skadeligt".

:D Tak på forhånd. :D

Techno-Tramperen!

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Ikke på samme måde. MDMA er en ret heftig lykkerus. Jeg kan bedre lide virkningen af LSD og coke, men hvis vi snakker glædesudskillelse, så er MDMA nok toppen, beklager! :P

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Svampetrips når de er bedst, giver mig en fornemmelse af lykke, der er meget mere intens end på MDMA. LSD; nogenlunde det samme, dog ikke lige så intenst.
Methylone er nok også et udmærket bud, men jeg har desværre ikke selv fået prøvet det endnu.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Jeg har ikke prøvet mdma, men jeg har flere gange oplevet en ret heftig eufori på LSA. Det er dog ikke noget man kan regne med at opleve, det er også sket at det ikke er gået i den retning.

Titel: Re: Lykkerus
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

techno-tramperen skrev:

Der er mange forskellige stoffer, der giver lykkerus, selv om det sommetider er forskelligt om de er mest dopamin eller serotonin orienterede.

Heroin anses ikke normalt for at være specielt fysisk skadelig i sig selv, men det er stadig et stof der rammer receptorerne med en styrke, som vores evolutionært formede kroppe simpelthen ikke er vante til. Det gælder for alle stoffer til hobe, at de har negative følgevirkninger, når man begynder at bruge dem mere og mere. Heroinen er som sagt ikke farlig i sig selv, men du kan opleve utroligt voldsomme abstinenser med deciderede smerter, hvis du prøver at holde op.

Det skyldes at receptorerne i hjernen har nedreguleret sig selv for at prøve at modstå det unaturligt høje niveau af stoffet i hjernen. Det er et kæmpe problem, når du holder op med at tage stoffet, eftersom kroppen nu slet ikke er i stand til at producere et tilstrækkeligt niveau endogent.

Selv et så bemærkelsesværdigt ugiftigt stof som hash kan ved misbrug ødelægge kroppens evne til at regulere sig selv.

TAANSTAFL (There Ain't No Such Thing As A Free Lunch)

Titel:
Insane psychedelia user!

Som Malkavian siger helt korrekt - det har ikke noget med hvilket stof man tager, men hvordan det virker, der betyder hvilke "skadevirkninger" det har. Når man indtager et stof skabes en ubalance i hjernens normale kemiske processer, og den ubalance vil der sidenhed kompenseres for. Man kan sige, at når man tager et stof låner man nogle af hjernens reserver (dog ikke bogstavelig talt - det er mere komplekst end som sådan) og på et eller andet tidspunkt skal der betales tilbage.

Det kan sammenlignes lidt med når man løber. Når man starter med at løbe skal der bruges mere ilt end man egentlig har til rådighed. I stedet bruges af kroppens "ilt-buffer" og der bliver dannet laktat (mælkesyre). Ilt-bufferen kan tænkes som en slags reserve eller ekstra-ressource, når der er brug for den. Efter løbet skal denne reserve "fyldes op" igen, dvs. der skal betales tilbage, og derfor er man også forpustet efter at have løbet (selvfølgelig alt afhængigt af hvor hurtigt og hvor langt man har løbet), fordi den ilt man har manglet skal hentes hjem.

Titel:
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
Jeg har haft stort held med mdmcat istedet for mdma, syntes effekten er godt der hen af, endog meget bedre på nogle punkter og har ikke engang prøvet at få nedtur på bagefter :) (Og det er selv om at jeg har taget det fredag og lørdag ved en 22 tiden og redoseret ved en 2-3 tiden)

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Malkavian skrev:
TAANSTAFL (There Ain't No Such Thing As A Free Lunch)

Du mener "TANSTAAFL" eller alternativt "TANSTAaFL" eller "TANSTAFL"

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Heroin kan medføre en kraftig lykkerus, men kan ikke anbefales pga. afhængighedspotentialet. Jeg vil dog pointere, at de kraftige fysiske abstinenssymptomer som Malkavian beskriver som oftest først opstår efter længere tids dagligt brug. Derimod er der andre ubehagelige fysiske abstinenser, såsom at man koldsveder kontinuerligt og ikke kan sove ret meget om natten, der opstår relativt hurtigere.
Alt i alt mener jeg nu stadigvæk at de psykiske abstinenser, i.e. den stærke følelse af afsavn, når man ikke længere har heroinen til at regulere sit humør, er det vigtigste aspekt af afhængigheden.
Var problemerne forbundet med heroinindtagelse udelukkende fysiske ville nedtrapning med hjælp fra subutex eller metadon være nok til at løse ens problemer...men ak nej, så let er det desværre ikke!

Mvh. Psyko

Senest rettet af Psyko 26 nov 2006 23:58, rettet i alt 4 gange.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Jeg vil ikke mene, at lykkefølelsen på heroin er så overvældende, som den kan være på MDMA, men til gengæld kan den holde længere. :wink:

Titel:
In our memories

Minimal skrev:
Jeg vil ikke mene, at lykkefølelsen på heroin er så overvældende, som den kan være på MDMA, men til gengæld kan den holde længere. :wink:

Det er meget subjektivt hvilke stoffer, der giver den kraftigste fornemmelse af lykke. Jeg har personligt ikke haft oplevelser på MDMA jeg vil betegne som decideret euforiske. Jeg ved godt at folk flest finder MDMA uhyre dejligt, men det er simpelthen ikke muligt at komme med meget generelle udtalelser om hvilke stoffer der er mest euforiske.

Desuden indvirker heroin og MDMA på helt forskellige receptorer, hvilket gør diskussionen endnu mere frugtesløs.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Selvfølgelig er lykke subjektivt. ;) Men der er alligevel dét ved MDMA, at det jo forbrænder vores eget "lykkestof" fuldstændig grotesk af. Det er jo så ekstremt, at man ikke kan føle det mere efter 3-4 timer.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Psyko skrev:

Alt i alt mener jeg nu stadigvæk at de psykiske abstinenser, i.e. den stærke følelse af afsavn, når man ikke længere har heroinen til at regulere sit humør, er det vigtigste aspekt af afhængigheden.

Nu ved jeg ikke lige om det er offtopic, men her kommer det så alligevel:

Er dette problem ikke også fysisk betinget pga. tolerance? Altså at man efter et stykke tids forbrug (ikke kun voldsomt overforbrug) får nedreguleret sine receptorer, og eftersom kroppen kun endogent kan fremstille små mængder, der knap nok kan påvirke receptorerne, så opstår der en daglig "grå tilværelse"? Og heraf lysten til at tage heroin for at skubbe til de genstridige receptorer?

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Minimal skrev:
Selvfølgelig er lykke subjektivt. ;) Men der er alligevel dét ved MDMA, at det jo forbrænder vores eget "lykkestof" fuldstændig grotesk af. Det er jo så ekstremt, at man ikke kan føle det mere efter 3-4 timer.

MDMA kan virke op til 6 timer IMO.

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
Meskalin er for mig det stof der har givet mig den største eufori og følelse af uendelig samhørighed og lykke.

Mdma har også en rigtig rar virkning, men dog hovedsageligt de første 2-3 timer, derefter kan det for mit vedkommende godt blive en smule "vammelt" hvis det ikke afløses af noget hash/ghb/alkohol/benzodiazpin...

Titel:
In our memories

Malkavian skrev:
Psyko skrev:

Nu ved jeg ikke lige om det er offtopic, men her kommer det så alligevel:

Er dette problem ikke også fysisk betinget pga. tolerance? Altså at man efter et stykke tids forbrug (ikke kun voldsomt overforbrug) får nedreguleret sine receptorer, og eftersom kroppen kun endogent kan fremstille små mængder, der knap nok kan påvirke receptorerne, så opstår der en daglig "grå tilværelse"? Og heraf lysten til at tage heroin for at skubbe til de genstridige receptorer?

Jeg tror ikke, at der hersker tvivl om at der efter længere tids forbrug opstår ubalancer i hjernens neurokemi, der kan give sig udslag i depressionslignende tilstande. Faktisk beskriver mange narkomaner jo en følelse af depression af modløshed i de første 14 dage af en kold tyrker. Spørgsmålet er bare i hvor lang tid en sådan kemisk ubalance spiller en signifikant rolle. Jeg har selv prøvet at crave opioder næsten to måneder efter at være stoppet, og inde på bluelight lader der til at være flerre der stadig lider under en eller anden grad af trang/afsavn seks måneder efter at have kvittet. Jeg betvivler lidt af så langvarige effekter kan være fysiske, særligt fordi man almindeligvis ikke tilskriver opioder varige bivirkninger på hjernen.

Mvh. Psyko

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
techno-tramperen skrev:

:D Tak på forhånd. :D

Techno-Tramperen!

GHB

Jeg synes at den rette mængde GHB (dvs. medium/høj - pas nu på, da folk reagerer forskelligt på forskellige doser) kombineret med godt set&setting kan fremkalde intens følelse af lykke.
Og det er ikke specielt skadeligt, sålænge du ikke OD'er eller bliver afhængig.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: værdens navle + lidt nord
Jeg tror da at det er meget individuelt hvad for nogen stoffer som er gør folk glade/lykkelige..

GHB og MDMA har haft omkring den samme virkning på mig måske lidt mere afslappet på GHB men lykkeføelsen kan jeg ikke se nogen forskæld på..

Men et stoff som har gjort mig lykkelig var svampe :D jeg har kun prøvet det 2 gange så jeg ved ikke så meget om det, MEN jeg gik rundt i en lykkerus jeg var faktisk så lykkelig at jeg ikke kunne svare folk hvis de snakkede til mig, første gang var jeg i meget kendte omgivelser og anden gang var i en skog (fedeste oplevelse jeg har haft)

Offtopic :?:

Titel:
Flueknepper kongen

Jeg synes bestemt ikke GHB giver en lykkerus. Det gør MDMA heller ikke udenfor sociale sammenhænge. IMO.

Jeg tror lykkerusen, disse stoffer kan frembringe, har meget at gøre med, hvem du er sammen med, og hvad du laver. Dog synes jeg LSD og beslægtede psykedelika er udenfor dette...

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Midtjylland
50 mg. ketamin IM gav for mig en lykkefølelse meget lig mdma, uden den rastløse følelse som mdma godt kan frembringe - Der skulle ikke nødvendigvis ske noget hele tiden.

Desuden har meskalin givet mig den ALLERstørste lykkefølelse/selvfede fornemmelse/kærlighed til verden :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]